Lielahdessa, Varsinais-Suomessa sijaitseva Santico Trading on Tero Santikon perustama kalastusalan tukkuliike, joka tunnetaan ennen kaikkea omista DePaul Design sekä Jakki-tuotemerkeistä, mutta myös edustamistaan Owner & Meiho-tuotteista.
Yrittäjä Tero Santikko on omien sanojensa mukaan ollut aina ”superinnokas kalamies”.
”Nuoresta pojasta lähtien sain oppia kalastustarvikkeiden vähittäiskaupasta. Kaikki koulusta ja kalastuksesta liikenevät päivät olin myyjänä kalastustarvikeliikkeessä vuodesta 1988. Suuret kiitokset Turun Pyyntivälineen Tapsalle ja Kaitsulle kun ottivat pikkupojan hommiin, sillä ensimmäinen kesätyöpaikka määritti tulevan urakehityksen”, Tero kiittelee.
Tuotepäälliköstä yrittäjäksi
Tero työskenteli kaupalliset opinnot suoritettuaan myös kalastusalan tukkukaupan puolella tuotepäällikkönä, mutta veri veti vahvasti yrittäjäksi.
”Tavallaan kai tiesin tai ainakin unelmoin omasta yrityksestä jo teini-iässä. Kolme vuotta isommassa alan yrityksessä riitti ja piti päästä kokeilemaan omia kaupallisia visioitaan ja aloittaa nollasta oma yritys. Siitä se sitten lähti ja omia tuotteita alettiin tuomaan suurella innolla markkinoille”, Tero muistelee alkuaikojaan.
Toimiva tuotevalikoima on kaiken a & o
Teron mukaan hänellä oli tuotevalikoimasta ”tosi hyvä käry” yritystä perustettaessa kesäkuussa 1999. Hän sanoo, että vetouistelu oli ensimmäiset vuodet vielä kovassa huudossa, mutta murros oli nähtävissä.
”Pikku hiljaa enemmän ja enemmän alettiin tehdä Suomeen paremmin soveltuvia uusia välineitä ja kehittää kokonaan omaa kokonaisuutta”, hän kertoo.
Santico Tradingin oman tuotemerkin, DePaul Designin, alla on alusta asti pyritty tuottamaan laadukkaita välineitä ja tarvikkeita kohtuuhintaan.
”Markkinoita pitää yrittää seurata, mitä volyymituotteita olisi mahdollista myydä ja miettiä siihen joku oma punainen lanka ja pyrkiä erottumaan omilla nimillä ja omilla designeilla, toki aina yrittäen parantaa jo olemassa olevia tuotteita”, Tero summaa toiminta-ajatustaan.
Pienellä porukalla
Pienelle yritykselle äärimmäisen tärkeitä ovat lojaalit työntekijät Markku Luoma ja Niko Pennanen sekä kenttämyynnissä Aki Björkbacka sekä Timo Wenell.
”Yrityksen toiminta ei olisi mahdollista ilman heidän panostaan”, Tero kiittelee.
Hän kertoo, että uudet tuotteet ideoidaan omassa porukassa ja niitä kehitellään pitkälti yhdessä tavarantoimittajien eli tehtaiden kanssa.
”Ensin protot ja testien jälkeen yleensä lopulliset mallikappaleet. Itse asiassa uusia tuotteita pitää olla kehitysputkessa usein monta vuotta ennen varsinaista lanseerausta eli kyllä se oman aikansa ottaa”, hän mainitsee.
Uistimet ovat vahva punainen lanka
Teron mukaan etenkin Jakki-tuotemerkki tunnistetaan Suomessa jo tosi hyvin. Jakki Linko –lippa on perheen uusin tulokas.
”Meillä on uistimien, koukkujen ja vapojen lisäksi vahvana tuoteryhmänä talvitekstiilit ja -saappaat. Edustuksista tärkeimmät ovat Owner-koukut, Myran sekä japanilaiset Meiho-rasiat”, hän kertoo.
Suomen ja Ruotsin markkinoissa lähentymistä
Tero kertoo, Ruotsin ja Suomen markkinat ovat viimeisten vuosien aikana lähentyneet toisiaan.
”Ammattimiesten kovat jutut lyövät usein ensin läpi naapurissa ja sitten rantautuvat tänne. Ketjupuoli on Suomessa olennaisesti vahvempaa. Eli toistaiseksi Ruotsissa erikoisliikkeet ovat määränneet tahdin, kun meillä homma on enemmän ketjuvetoista”, hän toteaa.
”Suuri kiitos kaikille asiakkaille ja kalastajille kuluneista 20 vuodesta. Toivottavasti tulevaisuuden uudet virtaukset pitävät siimat kireänä!”, Tero toivottaa.
Lisätietoa Santico Tradingista: www.santico.fi
Teksti ANTTI ZETTERBERG
Kuvat NIKO SATTO & SANTICO TRADING