Syksy tuo tullessaan valitettavan ilmiön: veneisiin ja perämoottoreihin kohdistuvat varkaudet. Kalastajien veneet ovat laiturissa tai trailerilla pisimpään, joten vakuutusyhtiöiden hyväksymä perämoottorin pulttilukko tuo mielenrauhaa.
Lukitseminen suojaa varkaudelta tai ainakin hidastaa varkaita
Pulttilukon nähdessään varkaat todennäköisesti sivuttavat moottorin ja siirtyvät helpompaan vaihtoehtoon. Vakuutusyhtiöiden hyväksymä ja VAT-luokiteltu Nawa BT 250 –pulttilukko on valmistettu 2-millisestä ruostumattomasta teräksestä ja se kiinnitetään näppärästi suoraan moottorin kiinnityspulttien päälle. Rakenne on nerokas, sillä mitään hylsyavainta ja talttapäämeisseliä kummempia työkaluja ei tarvita. Mukana tulee kaksi avainta, joissa on numerointi.
Moottori on usein kiinnitetty siten, että pulttien kannat ovat veneen sisäpuolelle päin. Tällöin joudutaan avaamaan koko yläpuolinen pultti, kääntämään pultti toisinpäin ja kiinnittämään alusosa pultin ja mutterin väliin runkoa vasten.
Kun alusosa on kiinnitetty, ruuvataan Abloy-lukkosylinteri paikoilleen talttapäämeisselillä yhdessä päälliosan kanssa. Tämän jälkeen käännetään lukko kiinni, suihkautetaan lukkopesään WD40:stä ja kiinnitetään moottoriin tai lukkoon mukana tuleva lukituksesta kertova tarra. Hommaan ei mene puolta tuntia pidempään.
Lukon kampanjahinta on Maritimissa 135 euroa, joka on pieni summa mielenrauhasta. Varkauden tai ilkivallan sattuessa useimpien yhtiöiden reagointi on sujuvaa kun on ilmoittanut perämoottorin olleen Nawa BT 250:lla lukittu.
Osta omasi suoraan Maritimin verkkokaupasta
http://maritimshops.fi/fi/tuote/91653270/9516002076/peramoottorilukko-nawa-bt-250/45608870/1
Syksy on varkauksien kulta-aikaa
Moottorivarkauksia tehdään eniten syksyn pimeydessä ja toiminta on erittäin ammattimaista. Asialla ovat pääosin ulkomaiset liigat, jotka myyvät varastetut moottorit sitten eteenpäin.
Kalastajien vakuutuksiin erikoistunut vakuutusyhtiö Alandian Robert Rostedt kertoo, että varkailla on tapana tutkia ensin sopivia kohteita, jonka jälkeen palataan irrottamaan useasta moottorista kiinnityksiä. Viimeisellä kerralla on sitten helppo nostella monta moottoria odottavaan pakettiautoon.
Varkaudet tapahtuvat pääosin trailerilla olevista veneistä, mutta on tapauksia, jossa vedessä olevasta veneestä on saatu moottori irrotettua. Perämoottorivarkaudet kohdistuvat pääosin 20-75 hv teholuokkaan, mutta isommat yli 100 hv moottoritkaan eivät välty varkailta.