Jerkki hyrrä
Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
-
kaksiviisi
Olen jerkkailua harjoitellut kolmatta kautta erinäisellä menestyksellä. Kalustona Abu ambassadeur 6000 ph/ BFT buster jerk 6". Dööri on toiminut kohtuullisesti. eihän se mikään sulavatoiminen ole , mutta ajaa asiansa. Ongelmia ei ole ollut. Painavat jerkit lentävät niinkuin pitää. Onhan se kalastus tällä yhdiselmällä vähän raskasta mutta toimii. Normi hauenkalastuksessa shimsno calcutta 400/ shakespeare ambidex titanium on toiminut loistavasti.
Eli jerkkikela pitäisi ostaa, joka olisi myös samalla ensimmäinen hyrräkela. Suht helppoheittoista peruskelaa siis etsin. Hinta max. 120e, mielellään kyllä alle 100. Abu 4601 c3:a olen katsellut, kestääkö se jerkkaamista? Niin ja vasurikela pitää olla, vaikka oikeakätinen olenkin niin oikealla kädellä kelaamisesta ei tule mitään
Mulla ollut aktiivikäytössä 4 vuotta, muistaakseni. Enkä ole saanut edes iar:ää rikki!allu_ kirjoitti: Abu 4601 c3:a olen katsellut, kestääkö se jerkkaamista?
Eli se kestää Ladan sarana
I wish I had ghosts...
Halvimmillaan olen nähnyt myytävän hintaan 69€ mutta 70-85€ jos joutuu maksaan niin ei sekään niin paha ole. Kannattaa ehkä ostaa samalla myös lisää öljyä ja kelarasvaa. Itse käytän Damin kelaöljyä (rollenöl) ja Pennin rasvaa. Ei jäädy eikä jämähdä.allu_ kirjoitti:HyväSe kait sitten. Mikäköhän on sellainen järkevä hinta mikä tosta uutena kannattaa maksaa?
I wish I had ghosts...
Ei taida mikään ihan halpa operaatio olla? Itse en ainakaan rupea mitään asentamaan siihen, rikon vaan koko kelan. Ainoat kokemukset hyrräkeloista on stormin halpisvetohyrristä.Mikey kirjoitti:4601C3:seen kannattaa mielestäni asennuttaa takasalpa, mikäli sen kanssa aikoo jerkutella. Takasalpa takaa kelan toiminnan siinä tapauksessa, että IAR alkaa luistamaan kesken reissun. Tuon operaation voi joko tehdä itse tai antaa Abun huollon hoitaa asia.
Eikä se lähettämälläkään kovin kallis mielestäni ole, kun kyselin erään liikkeen kautta jotta mitä maksaisi kyseinen operaatio niin vastaus oli 25€.Mikey kirjoitti:Mitä olen kuullut, asennuksen voi saada jopa ilmaiseksi Abun huoltopäivillä kalastusvälineliikkeissä. Ei muuta kun silmät ja korvat auki, ja seuraavina huoltopäivinä kela kouraan ja kalastusvälineliikkeeseen.
citius altius fortius
- catch_a_fish
- Väärin kalastaja
-
Mikey
- Herr Doktor
Nappaa_fisu vastasi tuohon kysymykseen jo. Osta mielummin IAR:ällinen kela, ja asennuta siihen salpa, et tule katumaan.allu_ kirjoitti:No kannattaisikohan sitten suoraan vain ostaa takasalvallinen kela. Onko muita abun takasalvallisia keloja olemassakaan kuin 5601 JB? Ennemmin ostaisin jonkun 4xxx sarjan kelan, 5xxxx on vähän turhan iso.
Toisaalta, hintahaarukkaasi sopii kyllä muidenkin valmistajien keloja, esim. Shimanolta Cardiff. Siinä on molemmat salvat ja se on muutenkin ihan kelpo kela. Istuu myös mun mielestä paremmin käteen kuin 4xxx kela, joka on korkeudeltaan kuitenkin sama kuin 5xxx-sarja.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Niin kyllähän se muuten, mutta kun sen kelan johonkin lähettää niin sitä saa viikkotolkulla odottaa takaisin. Polte jerkkikalastuksen aloittamiseen on KOVA joten täytyisi mahdollisimman pian saada toimiva setti. Ei oo kivaa istua kotona ja odottaa jerkkikelaa kun kuukauden päästä alkaa kuitenkin kunnon haukiaika. Kiitos vinkistä, täytyy katsella jos Cardiffia olisi vaikka pyyntivälineessä, jos ensi viikonloppuna pääsisi turggusen suunnalle settiä katselemaan.
-
freakloader
- Urheiluministeri Juhis Gaidar
-
Mikey
- Herr Doktor
Mitkä reijät? Mun mielestä tuo on aivan yhtä helppo huoltaa kuin esim. Calcutta tai mitkä tahansa muut hyrräkelat? Se on tosin totta, että Cardiffi on muovimaisempi kuin esmes Calcutta...mutta niin on hintaakin vähemmän.freakloader kirjoitti:Cardiffissä oli muistaakseni semmoinen typeryys, että ruuvinreijät ei ole "kierteellisiä", vaan muoviin on vaan vedetty "puuruuvit", eli kelan huollettavuus on syvältä.
Mä oon tyytis mun 200 cardiffiin, juuri passeli vaatimattomaan makuuni. Ostin jopa käytetyn 300:n, varmaan lievällä ylihinnalla, saadakseni kaluston valmiiksi.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
-
freakloader
En tiedä, itselläni ei ko. kelasta ole mitään kokemusta. Mutta muistan vain kuulleeni, jotta jotkin kelan poskien kiinnitysruuvit tms. olisivat semmoista muoviin "porautuvaa" tyyppiä, jota varten ei ole tehty kierteitä etukäteen ja täten jossain määrin kertakäyttöisiä. Saatan olla väärässäkin, mutta kelaa ostava haluaa mahdollisesti asiasta varmistua, mikäli haluaa joskus kelan purkaakin ja myös kasata toimenpiteen jälkeen. Ellei sitten innostu vain sulattelemaan kelaa asetonissa, jolloin noilla ruuveilla nyt ei niin väliä ole.Mikey kirjoitti:Mitkä reijät? Mun mielestä tuo on aivan yhtä helppo huoltaa kuin esim. Calcutta tai mitkä tahansa muut hyrräkelat? Se on tosin totta, että Cardiffi on muovimaisempi kuin esmes Calcutta...mutta niin on hintaakin vähemmän.freakloader kirjoitti:Cardiffissä oli muistaakseni semmoinen typeryys, että ruuvinreijät ei ole "kierteellisiä", vaan muoviin on vaan vedetty "puuruuvit", eli kelan huollettavuus on syvältä.
-
Mikey
- Herr Doktor
Hmmm. Oman Cardiffin myin keväällä pois joten en voi varmistaa asiaa, mutta jotenkin vaikea uskoa, että se noin pilipalivehje olis. Monen monta kertaa mulla oli oma kela auki huollettavana ilman ongelmia, eli ei se nyt mikään kertakäyttöinenkään ole. Ei riitä varmaan 50-kertakäyttöinenkään...
Daiwan Lunaa katselen tällä hetkellä sillä silmällä, on vaan pari muuta vehjettä mitkä tarttee hankkia ensin. Mutta joo, kyllähän noita Daiwankin vehkeitä pitäis ehdottomasti kokeilla jossain vaiheessa.
Daiwan Lunaa katselen tällä hetkellä sillä silmällä, on vaan pari muuta vehjettä mitkä tarttee hankkia ensin. Mutta joo, kyllähän noita Daiwankin vehkeitä pitäis ehdottomasti kokeilla jossain vaiheessa.
-
freakloader
SHSn sivuilta löytyy vihdoin juttu seuralaisten välinesuosikeista jerkkaukseen. Ei mitään kovin yllättävää varmaankaan kokeneemmille, mutta vähemmän kokeneille varmaan kelpo vinkkejä alkuun pääsemiseksi välinevalintojen suhteen:
http://www.suomenhaukiseura.com/valinee ... ineet.html
http://www.suomenhaukiseura.com/valinee ... ineet.html