"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Väne

Re: "Tee se itse"tasurit

Viesti Kirjoittaja Väne »

Perzalla kirrepelit ottavan näköisiä...
Ja muillakin...
Itsekin kohta käynnistelen tehdasta... :^o jos kerkeen
Vänen Kaupustelunurkkaus mm. Lyijyä:
http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... ijya-70447

Ja Vänen tasurit löytyy myös kalamiehet myyvät osiosta.
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Nääki kaverit alkaa kohta heräilee :roll:
Janottaa nii että suu pölisöö...
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Mistä arvasit että juuri aloin koukkuja ja lenkkejä vääntelemään. :D Piristävää kun ei tarvitse vaappuja ympäri vuoden takoa.
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Holkkipolvi

silli kirjoitti:Mistä arvasit että juuri aloin koukkuja ja lenkkejä vääntelemään. :D Piristävää kun ei tarvitse vaappuja ympäri vuoden takoa.
Arvelinkin et alat koht puolin vääntelee tasureita :) Kaik ne kuitenkin menee teet niitä minkä verran sit vaa.Enkä tarkota et hauet ne (kaikki) vie :)
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Varmaan meneekin, eikä tule kaikille halukkaille riittämäänkään kun ei enää ehdi senkään vertaa kuin ennen. Sen verran kuitenkin pitää näperrellä ettei taidot ruostu. No uuden päivätyön puitteissa myyn sitten vaikka Lucky Strikeä tai Karismaxia tasureiden puutteessa oleville onkureille. :lol: Se vasta piristävää onkin. :roll:
jkv77

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

Eilen just kattelin noita keskeneräsiä alumuotteja... kai se on heräämistä sekin...
Silikonimuottikin haaveissa, keväällä jäi vaiheeseen sekin... Touh
Viimeksi muokannut jkv77, 15:33:54 11.10.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Holkkipolvi

Jkv väsää sen muotin valmiiks niin päästään ihailee käden jälkee taas...
Holkkipolvi

Sun taidot mihkää häivy kun väkerrät noit uistimiakin kesäsin paljon.Kumpia tulee tehtyä enempi tasureita vai uistimia? Uistimet taitaa olla kyl paljon työläämpiä?

Pari vuotta sit ostin pari muottia mutten ole saanu viel aikaseks alkaa tekee niitä.Ei taida toi maalaus homma olla mun juttu :?
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Vaappuja pystyy paremmin tekemään sarjana, eli niitä taisi enemmän syntyä kuluvan kauden aikana kuin pilkkejä viime talvena. Riippuu kuitenkin vähän malleista, toisissa tasureissa enemmän hommaa kuin vaapuissa ja toisissa voi olla vähemmänkin.

Heti homman aloitus ainakin vaatii enemmän hommaa pilkkien kohdalla kun mallit ja ensimmäiset muotit on aina työstettävä itse ja mallit testailla ennenkuin mallista kannattaa edes harkita muotin teettämistä. Vaappuhommissa alkuun pääsee paljon helpommalla kun ei tarvitse kuin lähettää malli sorvarille ja alkaa lakkaamaan. Vaappujen teossahan on todella suuri hyöty myös lukuisista tarjolla olevista valmiista nokkalevymalleista kun tasurihommissa on joko tyydyttävä muutamaan tarjolla olevaan valmiiseen tai sitten veistellä kaikki pyrstöt itse, ja niissä muuten riittääkin hommaa yllättävän paljon. :roll:
Holkkipolvi

Okkei. Mulla kyl on pari muottia jos valmiina.Se kaveri jolta ne ostin on kyl jonnin verran tehny niitä ,ja näyttää kyl ihan toimivalta peliltä.

Noi mun tasuri aihiot on kyl sen verrän pieniä et ne taitaa mennä kyl karva perseinä.Toi levyjen nypläys tosiaan vie varmasti aikansa.Onko sulla joku jigi millä saat ne levyt aina suoraan vai luotatko vaan omaan silmään?
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Aika hankala noissa jigejä on käyttää, ihan silmämääräisesti sovittelen pyrstöt paikalleen. Vähän vaihtelua noihin asentoihin tulee pakosti, mutta ei se kaloja ole haitannut.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Mites tota saakohan noita tasurin perälevyjä muualta kun Truutilta ja samfishingiltä?
itellä ois ehkä tarvetta vähän pienemmälle levylle, muta taitavat nuo samin ja truutin levyt olla vähän isoja.
Minkähän kokoinen tuo truutin pienempi malli on?
Itse ei kyllä jaksais alkaa väsäämään.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Anza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Tein tuossa kipsistä valumuotin uudelle mallille ja tein sitten pari koevalosta. Ei tule millään hyvää valua. Täyttöaukko sijaitsee etukoukun juuressa mahapuolella ja peräpäässä parit ilmakanavat. Aina jää tuo pääpuoli huonoksi eli ei ole täyttynyt kunnolla jokapaikkaan.

Oisko kokeneemmilla tasurinvääntäjillä neuvoja, miten saisi valut onnistumaan hyvin? Lähinnä vinkkejä täyttöaukon paikasta, muotin asennosta valaessa ja ilmakanavista. Kuinka suuri täyttöaukon halkaisija tulisi olla? Itse muotista tuli ihan kelpo. Samanlaista ongelmaa on ollut aikaisemminkin.
antinkalakuvat.kuvat.fi
Väne

Anza kirjoitti:Tein tuossa kipsistä valumuotin uudelle mallille ja tein sitten pari koevalosta. Ei tule millään hyvää valua. Täyttöaukko sijaitsee etukoukun juuressa mahapuolella ja peräpäässä parit ilmakanavat. Aina jää tuo pääpuoli huonoksi eli ei ole täyttynyt kunnolla jokapaikkaan.

Oisko kokeneemmilla tasurinvääntäjillä neuvoja, miten saisi valut onnistumaan hyvin? Lähinnä vinkkejä täyttöaukon paikasta, muotin asennosta valaessa ja ilmakanavista. Kuinka suuri täyttöaukon halkaisija tulisi olla? Itse muotista tuli ihan kelpo. Samanlaista ongelmaa on ollut aikaisemminkin.
Kuinka suuri on tuo sinun tasapaino?
Jos tuo tasuri on suuri, niin pyrkisin valamaan mahdollisimman kuumalla lyijyllä ja ehkä lämmittäisin tuota muottia jotenkin.
Ilmakanavia lisäisin sinne mistä ei valaudu kunnolla, eli tässä tapauksessa yläpäähän.
Muottia pitäisin siten että pesä ja valukanava olisi mahdollisimman pystyssä kun valetaan.
Eli kannattaa ottaa huomioon se kun tekee muottia.
Tuo täyttöaukko tuntuisi olevan oikeassa paikassa, mutta halkaisia määräytyy tasurin koon mukaan.
Jos on liian pieni aukko, niin lyijy kerkeää jähmettymään, ennen kuin kerkeää mennä ja tasoittua pesään.

Väne

Itse käytän alumuotteja. Kipsimuoteista minulla ei ole kokemuksia, joten en tiedä kannattaako sitä mennä kuumentamaan mitenkään.

Carassius

Viesti Kirjoittaja Carassius »

Itselläni oli sama ongelma, mutta kun tein todella reilun ilmakanavan etukoukun viereen joka meni korkeammalle kuin muotin valuosa alkoi jälki parantua. Sen takia laitoin ilmakanavan korkeammalle ettei lyijy valu ulos muotista, jos ilmakanava muodostuu liian isoksi. Näinkin olen muotin joskus kussut.
Toivottavasti saat jotain tolkkua tästä viestistä
Kilon ahventa etsiessä....Pyydetty 24.2.2016, paino 1110g
Anza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Kiitos vinkeistä. Tasurilla on pituutta 4cm ja on malliltaan solakka. Kokeilin tuon reilun ilmakanavan tekoa tuonne koukunjuureen ja nyt onnistui suht hyvin jo. Muotissa olevat ulkonevat silmät jäi vielä vähän epämuodostuneiksi mutta se nyt ei ole niin suuri ongelma enää.
antinkalakuvat.kuvat.fi
Väne

Anza kirjoitti:Kiitos vinkeistä. Tasurilla on pituutta 4cm ja on malliltaan solakka. Kokeilin tuon reilun ilmakanavan tekoa tuonne koukunjuureen ja nyt onnistui suht hyvin jo. Muotissa olevat ulkonevat silmät jäi vielä vähän epämuodostuneiksi mutta se nyt ei ole niin suuri ongelma enää.
Tuon kokoiselle pesälle tekisin 2,5-3mm valuaukon.

silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Onhan näitä jo nähty mutta laitellaan kuitenkin. Tästä se taas vähitellen lähtee.

Kuva
Vision 17
Hamekentän sentteri

Viesti Kirjoittaja Vision 17 »

:shock: :shock: :shock: MAHTAVAA!!! :shock: :shock: :shock:
"Jo vain hauki on hyvä kala, varsinkin isompi. Tuollaisen 5-10kg hauen, kun heittää rantaviivalle poikittain, niin kyllä nousee vene liukkaasti rannalle"
SLN
sinttivintturi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SLN »

Otan ilmaiseksi :D
Perkele, täällähän on lunta muniin asti ja välillä polviinkin.
- vitjamunaisten savolaisten sananlasku
Väne

SLN kirjoitti:Otan ilmaiseksi :D
Nättejä ovat. :D
Voip olla ettei ihan lähde ilmaiseksi :wink:

jkv77

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

jkv77 kirjoitti:Eilen just kattelin noita keskeneräsiä alumuotteja... kai se on heräämistä sekin...
Silikonimuottikin haaveissa, keväällä jäi vaiheeseen sekin... Touh
Pari näistä keskosista jyrsin valmiiks ja koevalut on jo tehty... Kattellan jos sais jotain valmiiksi asti jo tällä viikolla? eikö kuggaan osaa
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Holkkipolvi

Juu laita vaan tulee.Miellään niit aina kattelee...
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Kellään vinkkiä miten sais helpoiten teroitettua neulakoukku tasurin koukut? Smirkkelillä oon yrittäny parhaani mukaan teroittaa, mutta en tiiä onko tuosa vanhassa smirkkelissä sitten liian karkea pinta kun tuntuu aika nopeaan hiovan tuota pianolankaa. Ja tasaisen teräväksi on vaikea saada.
Nii ja vielä tuohon perälevy hommaan eli onko muualta saatavilla tasurin perälevyjä kun Truutilta tai samfishingiltä?
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Vastaa Viestiin