Patriotin keulakoneeseen akut?
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Re: Patriotin keulakoneeseen akut?
...
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 20:43:59 25.10.2012. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viesti:
Laturin vaihtaminen on käytännössä hyvin vaikeaa persveivareihin. 24V systeemissä on 2 x 12V akku, jolloin lataus koneen laturilta on kyllä toteutettavissa, mutta jollei kone ole eTec niin aika vähän ylijäämävirtaa on tarjolla.jrosnell kirjoitti:Karppikone jo asiaa sivusikin ettei 24V systeemin lataaminen onnistu 60hv koneella laturin heikkoudesta johtuen vaan pystyykö asiaa kiertämään mitenkään (laturia vaihtamalla tms.)?
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
-
Karppikone
Joo abo siis pukikin mun ajatukset sanoiksi, eli lataaminen onnistuu, mutta saatu virta on niin pieni ettei maksa vaivaa. Tosin tää ei antanut vastausta tohon laturinvaihto kysymykseen, mut tulipahan sanottuu ennen ku joku tajuaa meuhkata että onnistuu 24 ja 36v järjestelmien lataus.
-
Isopepe aka JaRu
Jos kapasiteettia on 120-160Ah niin sillä pärjää parikin pitkää päivää lataamatta joten koko viikonloppureissut onnistuu ja kotona sitten lataus.
Muutenhan helpoiten vähäisen lataustehon hyötyynotto varmaankin vaatisi lataushetkellä akkujenkytkennän rinnan ja käytössä sarjaan. Eli aikamoista säveltämistä ja hyöty aika minimaalinen.
Muutenhan helpoiten vähäisen lataustehon hyötyynotto varmaankin vaatisi lataushetkellä akkujenkytkennän rinnan ja käytössä sarjaan. Eli aikamoista säveltämistä ja hyöty aika minimaalinen.
- ma^ko
- Überbesserwisser
- Viesti:
Mun bassipaatin akut latautui eTecin toimesta ja sen hoisi ihan tehdasvalmisteisen oloiset diodipalikat eli akkuja ladattiin erillisinä yksikköinä vaikka olivatkin käyttöön sarjoitettuna. Ei vaadi säveltamistä mutta mokomat palikat varmasti maksavat jotain kyllä hankkia, useamman kympin kappale olettaisin(en tiedä).
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Joo, ei oo eTec, se sama Mariner Sixty. Paattihan on pääasiassa trailerilla joten ei oo paha rasti kelalla vetää laturi paattiin kun ollaan maissa. Funtsin vaan noita pidempiä reissuja kun ei verkkovirtaa oo lähettyvillä. Aattelin nyt hankkia ensi hätään 2x12v 75Ah akkua ja katsoa miten ne kestää. Jos joskus sitte kun on rahoissaan ostais parempia jos on tarvis.
Pitää vielä palata tähän nyt kun on viikonlopun verran kokemusta asiasta.
Ostin siis Motonetista 2 x 85Ah Woima-merkkisiä akkuja (olivat halvennuksessa, yht 160€).
Ajoin vain pitkät siirtymät Marinerilla, kaiken muun "liikenteen" vetelin keulakoneella, välillä urku auki, suurimman osan kuitenkin pikkuhiljaa rekausvauhtia pitkin kaislan reunaa. Yhteensä olin vesillä pe-su välisenä aikana n. 2,5 kalapäivää eli perjantai oli tynkäpäivä. Keulis toimi hienosti!
Vesiltä palattuani faija mittasi akkujen varauksen ennen lataukseen laittoa ja tulos oli se että akuilla olisi ajellut vielä ainakin toiset 2,5 päivää!
Tulosta tosin vääristää se että keli oli melko tyyni lähes koko ajan, mutta mä olen tyytyväinen so far. Lisää kokemuksia tänne kunhan niitä tulee.
Ostin siis Motonetista 2 x 85Ah Woima-merkkisiä akkuja (olivat halvennuksessa, yht 160€).
Ajoin vain pitkät siirtymät Marinerilla, kaiken muun "liikenteen" vetelin keulakoneella, välillä urku auki, suurimman osan kuitenkin pikkuhiljaa rekausvauhtia pitkin kaislan reunaa. Yhteensä olin vesillä pe-su välisenä aikana n. 2,5 kalapäivää eli perjantai oli tynkäpäivä. Keulis toimi hienosti!
Vesiltä palattuani faija mittasi akkujen varauksen ennen lataukseen laittoa ja tulos oli se että akuilla olisi ajellut vielä ainakin toiset 2,5 päivää!
Tulosta tosin vääristää se että keli oli melko tyyni lähes koko ajan, mutta mä olen tyytyväinen so far. Lisää kokemuksia tänne kunhan niitä tulee.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
160 euroa on rahaa, mutta ostamasi halvennusakut ovat "halvat", 80 € kipale. Ovat varmasti sarjassa hyvä ostos.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
-
Isopepe aka JaRu
Hyvä jos akut olivat kuitenkin puolitäysiä (vai puolityhjiäjrosnell kirjoitti:Pitää vielä palata tähän nyt kun on viikonlopun verran kokemusta asiasta.
Jännitteen pitäisi yksittäisessä akussa olla 12,1-12,2V jotta ollaan n. 50% tasolla.
Oikeastaan kannattaisi asentaa jännitemittari akkuihin ettei aja vahingossa tyhjäksi akkuja. Tai istten jännitemittarilla tarkistelee tilannetta jos latausmahdollisuutta ei joka tilanteessa ole. Ja periaatteessa annattaa joka reissun jälkeen ladata akut ainakin un kyseessä on lyijyakut.
Jos akun jännite on 12,1 tai 12,2v se on tyhjä.
Puolitäyden akun jännite on kutakuinkin 12,5v.
Täysi akku on 12,78v.
Simppeliä.
Puolitäyden akun jännite on kutakuinkin 12,5v.
Täysi akku on 12,78v.
Simppeliä.
Esim CTEC 25 laturi elvyttää loppuun tyhjennetyn akun lähes uutta vastaavaksi!
- eero -
- eero -