Kirjoitetaampa tämänkin topiikin alle vähän omia tuntoja asiaan liittyen.
Sitä ennen kiitokset kaikille ajatuksiaan ja kokemuksiaan kertoneille. Meitä näyttää olevan tässä maassa aikamoinen lauma salamyhkäisiä pilkkimiehiä, jotka kuljeskelevat pitkin saloja tai rantamökkien taustoja possulammelle päästäkseen.
Lueskelin tuossa viestiketjua läpi ja totesin, että ne lammet, joista olen tuota isoa metsästänyt luokitellaan täällä lähes järviksi

Kokoa lammilla ollut yleisesti tuollaiset 1-2km x 0,5km. Täällä kuitenkin puhutaan lammista, joiden koko on pienimmillään alle 100m kanttiinsa.
Tänä syksynä on tullut porattua noita hyväksi arvailtuja lampivesiä todella laihoin tuloksin ja viime viikonlopun jälkeen vannoin siirtyväni isoille sellille ja palaavani lampivesille vasta viimeisillä jäillä.
Ajatus kuitenkin muuttui kun lueskelin tämän palstan viestejä ja kun vielä kelikin muuttui erittäin otolliseksi täällä Savossa niin taidampa painua huomenna uudelle hyvin pienelle metsälammelle sitä kauden avauskalaa tavoittelemaan. Korkeapaine on siis huomenna ylimmillään ja lumetkin katosi jäiltä kokonaan. Lampivesissä jää on pinnassa maidon valkoista, joten auringonpaiste ei pääse suoraan läpi jäästä kuten isoilla selillä ja tämän kuvittelisi olevan etu kalojen syöntihaluja ajatellen..
Kävin tänään katsomassa uutta lampea ja todella maukkaalta näyttää. Lampi on pyöreä n.300m halkaisijaltaan ja vettä kartan mukaan pitäisi keskeltä löytyä n.8m Reunoja kiertää kapea ruovikkovyöhyke, lampeen ei tule laskuojia, eikä suota ole lähettyvillä. Lammesta laskee lyhyt puro isoon (3x1km) lampeen. Lammen rannassa oli mädäntynyt puuveneen raato ja pari tuoreampaa lasikuituvenettä oli rantapuiden suojassa. Muutamia katiskoita oli veneiden vieressä ja mikä parasta lammen rannalla ei ole minkäänlaista asutusta tai mökkiä.
Nuo Kirpun listaamat lampikategoriat on hyvin mietitty ja tuo voisi hyvinkin olla 2 luokan lampi, jopa kolmonen.... Sain ensimmäisen isoksi luokiteltavan (920g) tasukkikalan viime talvena saman tyyppisestä lammesta. Lampi on matala ja n.300x 500m kokoinen. Lammesta on myös yhteys isompaan vesistöön. Erona on, että uutta vettä tulee lampeen useista eri puroista ja se on hyvin rehevä. Olen tämän syksyn aikana käynyt jo neljä reissua kyseiselle lammelle, mutta yhtään ahventa tuolta ei ole lähtenyt, ei millään välineillä... haukia kylläkin.
Tuo tänään katsastamani lampi on ainakin päällisin puolin arvioituna paljon karumpi.
Olen kysellyt kauttarantain paikallisten vanhempien kalamiesten vinkkejä noista lampivesistä ja muutamasta pikkuisesta lampareesta ovatkin maininneet. Lammet on olleet kokoluokkaa parisataa metriä kanttiinsa ja hyvin matalia. Olen kuitenkin jättänyt käymättä nuo lammet, koska olen pitänyt niitä liian pieninä. Tämän palstan lueskelun jälkeen nuokin lammet kiinostavat ihan eri tavalla ja kun tiedossa on että niistä saa katiskalla ja pilkillä satunnaisesti tuollaista 300-500g assua.
Huomasinkin tässä, että sitä vaan noudattaa ehkä liiankin kaavamaisesti niitä omia uskomuksiaan siitä, millaisessa vesistössä ne isot lymyää. Hyvä pointti oli tuokin, että syvästä ja muodoltaan rikkonaisessa vesistöstä voi saada todella vauraita assuja, mutta niiden löytäminen voi olla lähes mahdotonta. Miksi siis olla menemättä tuollaiselle pienelle matalalle lammelle, jossa vieheen saaminen kalan näköpiiriin on monin verroin helpompaa. Täytyy vaan ottaa välillä pää pois sieltä yhdestä paikasta ja ajatella loogisesti.....
Siinäpä tuota ajatusta taas tuli ja huomenna nähdään miten äijän käy. Kevennettyä vaan siiman jatkoksi ja tärppejä odottelemaan 8)
Optimisti pettyy aina, yltiöoptimisti ei muista pettyneensä...