Van Helsing kirjoitti:Harkinnassa ride 135 tai tarpon 140,kattellaan myös muita vaihtoehtoja.
Mä päädyin tohon RTM Abaco 4.20:aan, josta omassa erillisessä ketjussa oon vähän kirjoitellutkin.
Siinä oli mulle paljon hyviä ominaisuuksia. Joku toinen tietenkin arvostaa eri asioita, mutta mua miellyttivät jo ajatuksen tasolla esimerkiksi seuraavat:
1. Kajakki on suunniteltu isojen vesien äärellä meriolosuhteisiin
- osoittautunut hyvinkin paikkaansapitäväksi, ei ole pelottanut kovissakaan olosuhteissa
- kohtuullisen kiva melottava, huonokuntoinenkin on pystynyt n. 25 kilsan päiväretkeen
- kohtalaisen kuiva kyyti jos ei ole paha keli. En ole koskaan pitänyt mukana toimitettavia tulppia kiinni (tosin suosittelen paksua istuinta kun aallot heittävät vettä sisään)
2. Mahdollisuus omilla pyörillä kuljettamiseen
- minulla ei muita pyöriä olekaan, sellanen sata metriä menee näillä kamoineen ihan ookoo, toki pidemmille matkoille kannattaisi erillinen kärry hommata, mutta tämä nopeuttaa kyllä normireissuilla vesillepääsyä. Kylmillä keleillä ja lyhyillä reissuilla en jaksa edes pyöriä vedessä irrottaa. Raskasta meloa silloin, mutta pysyy ainakin lämpimänä.
3. Kätevä kaikuanturin asennus
- valmis paikka kaikuanturille, johon ainakin Garminin anturin saa kun nenän päähän
4. Kätevä keskiluukku
- mulla oli heti alkuun mielessä etten halua kajakkiin mitään ylimääräistä, joka vaikeuttaisi kuljettamista ylösalaisin kattotelineellä. Keskikonsolin kanteen kaiun ja plotterin sai niin, että koko systeemin voi heittää autoon nopeasti ja kajakin katolle
5. Yhdensuuntaiset kiskot
- kätevät jos haluaa liikuteltavan dasboardin. Toistaiseksi tuntuu, että sellainen kyllä vaan hidastais vesillelaskua/nostoa ja vaikeuttaisi kajakkiin nousemista/poistumista eikä tota roipettakaan mulla niin paljoa mukana yleensä ole. Käytännössä vertikaali- ja normijigisetit.
6. Laadukkaan oloiset helat ja kajakkia kiertävä köysistö
- kaikki nippelit tuntuvat tukevilta ja näyttäisivät olevan kiinni muoviin valetuissa messinki-inserteissä
- kajakkia kiertävään köyteen on näpsä laittaa kiinni esimerkiksi ankkurihissi ihan vaan pikalukoilla ilman porauksia.
Peräsin on ainakin alkuun hyvä lisävaruste tuulisille keleille, sillä kajakkien taipumus nousta vastatuuleen kyrsii ainakin tällaista aloittelevaa melojaa. Yllättävän äkkiä siihenkin tottuu enkä tänä vuonna ole enää juurikaan peräsintä kiinni laittanut.
Kajakissa on myös valmiit kiinnikkeet ponttooneille jos seisaaltaan kalastusta harrastaisi. Normihommissa vakaus on erittäin hyvä muutenkin, vielä koskaan ei ole ollut tunnetta, että olisi ollut lähelläkään kaatumista.
Jos käy paljon vesillä, niin ainakin minua loppupeleissä eniten kyrsii se aika, joka menee kajakin varustamiseen rannassa ja varsinkin aika, joka menee varusteiden purkamiseen kylmänä päivänä pimeässä ja sormet kohmeessa.
Osui silmään maailmalta sivu, jossa hepulla on paljon enemmän kuvia kun omassa esittelyssäni.
http://www.whitbyseaanglers.co.uk/forum ... t=prev#new