huruukko63 kirjoitti:Onkos kukaan käyny jo Pielisellä matikkaa koittamassa? Esim. Vuonislahessa tai Kolilla?
Eikö sielläpäin ole vielä jäitä vai?
Ihmetyttää nämä ainaiset kysymykset mateenpilkinnässä, että jokojoko ja koska ja mistä!?!
Itsellä mateenpilkkimiskausi alkaa välittömästi kunhan vain jää kantaa! Ja viimevuonna oli kahdesta päivästä kiinni ettei tullut ensireissua heitettyä veneellä...
Olen ihan itse pienessä päässäni miettinyt että kai se madekin syö muulloinkin kuin viikko ennen ja viikko jälkeen kudun
Pyrin kuitenkin aina etsimään ns. aktiivista syövää kalaa, kalastan sitten haralla tai morrilla, ja hämmästyttää kun porukka sanoo ettei vielä kannata ja itse aloitan vasta 10.2 ja minä tammikuun 19 jnejne.
Toinen asia mikä mietityttää on se että lukeeko jossain mateenkalastuksen raamatussa että se kutee pelkästään 0.5m-1m veteen johonkin kaselikon edustalle?
Itsellä ainakin muutama paikka missä vettä alla 6-9m ja jos kudun aikoihin sattuu mestoille ja sopiva reikä, niin voi napsahtaa parikymmentä mälliä lentävää kalaa jäälle samasta rööristä, mutta ovatko ne siellä vaan harrastamassa esiaviollista seksiä, niin siitä en ole ihan varma...
Mutta asiaan...
Lauantaina pääsi kaverin kauden avausreissulla korkkaamaan ensi kertaa tälle kaudelle yhden vanhan ja tutun mestan.
Jäälle pääsy tapahtui aika myöhään, n. klo.18 aikoihin ja keli jäällä ei todellakaan ollut moottorikelkalle mikään unelma.
Itsellä ei oikein mitn uskoa ollut ja tarkoituksena oli pilkkiä pelkästään morreilla, millä kaverikaan ei ollut aikaisemmin nykinyt, joten ei sielläkään ollut luotto ihan tapissaan...
Pääsimme pelipaikoille ja tuli tuupattua 3reikää sillain aluksi n.10m päähän toisistaan.
Sitten ei muutakuin kuoretta työntään koukkuun ja kaverille myös morrinviritysvinkit ja nykimään...
Kerkesihän siinä melkein 5min. vierähtää kun jo junttasi miehekkäästi ja ei pysynyt
Ei kerennyt edes morri takaisin pohjaan kun otti heti uudestaan ja nyt pysyi!
Rontti 2kg. luiro jäälle ja toteamus että onhan täällä perskeles kaloja...

- image.jpg (98.16 KiB) Katsottu 14912 kertaa
Kaverillakin napattiin syötti heti ekalla reiällä ja toisella röörillä sitten napsahti muutaman hyvän tällin jälkeen kauden avaus jäälle.

- image.jpg (76.29 KiB) Katsottu 14912 kertaa
Siinä sitten tuli jatkettua ristiin rastiin ja 11 reiästä vain 3 oli kalattomia ja yhtä niistä reiistä ei voinut pilkkiä pohjassa olevien kivien takia.
Tuuli painoi ikävästi koko selän matkalta ja kaveri ajatteli siirtyvänsä vajaan kilometrin matkan saaren suojaan. Itse ajattelin pilkkiä jo valmiiksi kairatut reiät, ja osui siihen sitten ensimmäinen useamman kalan reikäkin tälle kaudelle. 3kalaa siitä jään päälle ja sitten soitto kaverille että löytyykö sieltä suunnalta elämää...
No eihän siellä oltu päästy ensimmäistä läpeä pidemmälle kun meinasi kokoajan nykiä
Siitä sitten 5kalan reikä ja 3 yhden kalan nopeita reikiä kun oli jo aika lähteä nylkyhommiin...

- image.jpg (59.55 KiB) Katsottu 14912 kertaa
Ihan hyvä kauden avaus kaverillekin kun 2mieheen n.20kalaa kävi jään päällä reilu 3tuntiin. Pilkittiin pelkästään morreilla ja kuoresyötillä 7-9m vettä. Harmittaa vaan jos olisi päässyt ajoissa jäälle, niin siellähän olisi voinut olla syöntiä...
Niin ja ps. vain kolme kalaa per ukko menetti henkensä!
Pps. Ja tottakai ruaska perui tän reissun viime senteillä