kirppu kirjoitti:Viisi ahventa oli oma saaliini, suurimman lähennellessä kolmesatasta.
Sinähän hurjan ahvenpotin olet repäissyt

Jos vielä tänä talvena saan samalla onkireissulla yhteensä viisi ahventa niin se jo varmasti aiheuttaa hillityn tuuletuksen...
Eilen lompsin, pienten erilaisten viivytysten jälkeen, jäälle hieman normaalia myöhemmin. Tuossa kymmenen aikoihin porasin ensimmäisen reijän erään syvänteen päälle. Hetken mielijohteesta olin ottanut kaijun ja täkyonki virityksen mukaa. Syvänteessä näytti olevan pikkukalaa välivedessä, muikkua ilmeisesti. Viritin ongen pytämään ja toisen täkyongen muutaman kymmenen metrin päähän. Itse sitten meni tasureitani liottamaan syvänveden vieressä olevalle alueelle jossa oli syvyyttä 10-15 metriin ja muutama pieni matalampi pakka. Ihan normaalia tämän talven onkimista oli, eli ei tapahtumia. Yhdellä reijällä kuitenkin tapahtui jotain outoa. Laskin tasarin pohjaan ja uittelin sitä ihan normaalisti hieman pohjan yläpuolella. Mitään ei tapahtunut ja nostin pilkkiä metrin pohjasta, muutama veto ja pilkki pysähtyi kuin seinään mutta irtosi aivan välittömästi. Tuumailin jotta kiviköhän siellä pilkin menoa jarruttaa ja nostin samalla taas metrin ylös päin. Muutama veto ja taas kopsahti terävästi. Nostin pilkkiä taas metrillä ja sama ilmiö toistui. Vielä metri ylös päin ja sama ilmiö toistui vielä kerran ja sitten hiljeni. Vaihdoin pilkkiä mutta mitään vastaavaa ei kuitenkaan enää sitten tapahtunut. Mitä lie vedessä sitten tapahtunut

Puoli viiteen jaksoin pompotella tasureita tyhjän tautta. Läksin keräämään täkyonget vielä mukaan, toisessa ei ollut tapahtunut mitään. Toinen salakka oli kuitenkin kiinnostanut jotain vetenelävää. Salakkaa oli kuskailtu jonkun matkaa ja muutenkin retuutettu ihan huolella. Ei kuitenkaan niin huolella, jotta petokala olisi oikein pysynyt kiinnikin.
Tänään olin jäällä heti kahdeksan jälkeen. Täkykalat pyyntiin ja itse rupesin porailemaan sellaista isohkoa +- 10 m aluetta jossa on yksi isohko matala alue. Toinen reikä ja tapahtui ihme! Ahven tuli! Ravatista tarttunut n.30g raitapaita. Heti kohta perään jo ihan kalaksi tunnistettava otus, n.200g assukka. Sitten hiljeni. Puoli neljään asti jaksoin nypytellä aivan tyhjää. Salakatkaan eivät olleet maistuneet kellekkään. Eli tänään oli jo aivan selvä ahvenen syöntipiikki havaittavissa
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.
Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.