Kumpi puku?
Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
Kyllä kait sukkamalli on käytännöllisempi. Mukavat largetennarit on kivat veneessä lämpimänä päivänä. Itse olen aikonut hankkia sellaiset oudot sukeltajan tossut Honkkarista. Niillä voisi kätevästi kahlata ja todennäköisesti pohja on pitävä.Kunnon kengät on syytä olla, itse lähdin viime syksynä liukumaan kalliolla taaksepäin yrittäessäni kivuta ylös.Olisin varmaan kaatunut pahastikin, mutta pelko tuliterän pelastuspuvun hajoamisesta auttoi pysymään pystyssä :P
Shimano apuvälineitä kädettömille
No tänään tuli sitten hommattua ne neopreeniläpykkäät.Niitä on kahta mallia, matalia ja varrellisia.Ostin ne matalat, koska ne on varmaan helppo tyhjentää kahlauksen jälkeen.Lisäksi tuli tuossa kokeiltua tavallista kypärähuppua ja se teki ainakin lyhyessä kokeilussa tiukan kauluksen paljon miellyttävämmäksi, kun nyt ei ole nahkeaa kumia kaulaa vasten.Saas sitten nähdä käytännössä onko niksistä helpotusta. 
Jos olen oikein ymmärtänyt, niin gsxf:n puku on ns. kuiva väliasu. Sen kuivuus kai perustuu pitäviin mansetteihin. Se ominaisuushan katoaa jos mansetin ja kaulan väliin tungetaan joku hupun lieve. Muistaakseni ainakin sukelluskuivapuvuissa, aikaan jolloin mulla vielä oli tukkaa, niin heti veteen mennessään huomasi jos oli jäänyt fleda mansetin alle.
Sakset käteen ja mansettia sorvaamaan, sanon minä...
Olisi Kari aika ihme jos se mansetti olisi muokkaamatta sopiva sun loppuunasti trimmattuun häränniskaasi sekä saman mittaisen äijän normaaliin lauluvarren kuikeloon.
Sakset käteen ja mansettia sorvaamaan, sanon minä...
Olisi Kari aika ihme jos se mansetti olisi muokkaamatta sopiva sun loppuunasti trimmattuun häränniskaasi sekä saman mittaisen äijän normaaliin lauluvarren kuikeloon.
Aion elää kunnes kuolen.
Kiitos vain huolenpidosta, tämä skenaario kävi itsellenikin mielessä. Ajattelin, mutta jätin kirjoittamatta, että ns. "raiskaajanpipo" lentää pikku nyppäsyllä päästä, jos kylmä merivesi alkaa lirua sisään.
PS. Kuulin Teuge, että sinä saat kohta rahaa siitä, mihin me muut upotamme ropomme, hillitön pulla taas
PS. Kuulin Teuge, että sinä saat kohta rahaa siitä, mihin me muut upotamme ropomme, hillitön pulla taas
- Finlandssvensk
Itsellä menossa toinen Seahorse, yhteensä puvut olleet käytössä minulla reilut kymmenen vuotta. Ei pahaa sanomista tähän mennessä, kun vertaa mitä kaikkea ovat saaneet kestää. Puuhastelut puku päällä kun eivät ole jääneet veneessä turvallisuusvarusteena käyttämiseen, vaan niissä on harrastettu myös jokikalastusta, rantakahlaamista merellä, veneiden rantauttamista ja nostoa, perämoottoriremppoja kenttäolosuhteissa, metsästyksen yhteydessä saalislintujen hakua ja kaaveiden vientiä, ja vaikka mitä muuta.
Ensimmäisestä puvusta lahosi 8 vuoden käytön jälkeen mansetti kaulasta (kirjaimellisesti siis lahosi!), jonka ursukin kaverit vaihtoivat melko edullisesti, ja paikkasivat samalla 3 pientä reikää kalvossa jonka jälkeen puku toimi vielä pari vuotta ennenkuin vetoketju meni siihen kuntoon ettei enää veteen viitsinyt mennä. Muualta ei vuoda vielä. Nykyään puku on pilkkireissuilla päällä alku- ja loppukaudesta, koska pitää mahdollisessa jäiden läpi putoamisessa silti reilusti kuivempana kuin mikään muu vaatetus minulla (poislukien uudempi ursuitti). Vuotavan vetoketjun päälle olen joskus laittanut varmistukseksi vielä ilmarinteippiä kerroksen.
Ainoa negatiivinen asia oikeastaan on, että puku vaatii ylläpitoa (toisaalta mikäpä ei vaatisi) pesujen ja vetokketjun voitelun osalta etc. jotka välillä saattavat tuntua raskaan kalapäivän jälkeen ikäviltä pakkotoimenpiteiltä. Nämä kuitenkin pidentävät puvun käyttöikää reilusti, joten suosittelen lämpimästi puvun huoltamista ahkerasti.
Ensimmäisestä puvusta lahosi 8 vuoden käytön jälkeen mansetti kaulasta (kirjaimellisesti siis lahosi!), jonka ursukin kaverit vaihtoivat melko edullisesti, ja paikkasivat samalla 3 pientä reikää kalvossa jonka jälkeen puku toimi vielä pari vuotta ennenkuin vetoketju meni siihen kuntoon ettei enää veteen viitsinyt mennä. Muualta ei vuoda vielä. Nykyään puku on pilkkireissuilla päällä alku- ja loppukaudesta, koska pitää mahdollisessa jäiden läpi putoamisessa silti reilusti kuivempana kuin mikään muu vaatetus minulla (poislukien uudempi ursuitti). Vuotavan vetoketjun päälle olen joskus laittanut varmistukseksi vielä ilmarinteippiä kerroksen.
Ainoa negatiivinen asia oikeastaan on, että puku vaatii ylläpitoa (toisaalta mikäpä ei vaatisi) pesujen ja vetokketjun voitelun osalta etc. jotka välillä saattavat tuntua raskaan kalapäivän jälkeen ikäviltä pakkotoimenpiteiltä. Nämä kuitenkin pidentävät puvun käyttöikää reilusti, joten suosittelen lämpimästi puvun huoltamista ahkerasti.
Skitt Fiske!!
ostin noin 6 vuotta sitten herttoniemestä viiking merkkisen puvun se oli silloin halvin malli mitä oli kaupan tais hintaa olla nykyrahassa n.500€
hyvin on puku kestänyt jäissä uimiset ja muunkinlaisen kovankäytön. on tullut pidettyä lappumallin kurapöksyjä siinä lisäsuojan. kurahousut on pelastanut puvun monet kerrat . nyt on alkanut vasen polvi tihkumaan vettä läpi. joten pitäisi lähettää jonnekin korjaukseen.
mutta minne olisikos kellään tietoa.
hyvin on puku kestänyt jäissä uimiset ja muunkinlaisen kovankäytön. on tullut pidettyä lappumallin kurapöksyjä siinä lisäsuojan. kurahousut on pelastanut puvun monet kerrat . nyt on alkanut vasen polvi tihkumaan vettä läpi. joten pitäisi lähettää jonnekin korjaukseen.
mutta minne olisikos kellään tietoa.
-
putkiperhot
- www.apple.com/haukionkala
- Viesti:
Tai Cascon Liquisole ja vahvistukseksi voi laittaa harsomaista kangasta/muovia.Jotkut käytää kurahousujen paikkaukseen sukkahousuja.Eli rohkeasti menet kauppaan ostamaan verkkosukkahousut ja sanot että itselle tulee.Tuo Aquasure on myös hyvää.Säilytä ne jääkaapissa mutta ei pakkasessa.
http://juhani.exdecfinland.org/~laitine ... etju.htmlx
http://juhani.exdecfinland.org/~laitine ... etju.htmlx
Kaikkien sydämmessä asuu pieni hopeinen omena.
Tuli hankittua kanssa toi kuiva välipuku, niinpä kiinnostais tietää, miltä tuntu?Mikey kirjoitti:
Ajattelin tosiaan kokeilla välipukua kelluntahaalarin kanssa heti kun jäät lähtevät. Eli veneestä veteen ja sitten veneeseen takaisin, uimaportaita pitkin on ideana. Voin vaikka laittaa rapsaa sitten miten onnistui/miltä tuntui.
MelkkeSaamaMiäs
-
Mikey
- Herr Doktor
Eipä juuri miltään. Positiivisessa merkityksessä, siis. Puku on erittäin mukava yllä, ei kiristä muualta kuin mahdollisesti kaula-aukon kohdilta ja senkin seikan saa korjattua varovaisesti saksimalla aukkoa väljemmäksi. Koska itse olen täys heinäkeppi, niin en joutunut kaulukseenkaan koskemaan.
Puku hengittää, mutta esim. pilkillä liikkuessa tulee kyllä hiki. Kelluhaalarin kanssa en tuota juurikaan enää käytä siitä syystä, että kun alle tunkee tarpeeksi fleeceä tms, niin puvun päälle riittää kevyt vaellus/ulkoilupuku. Näin liikkuminen veneessä on todella mukavaa ja kevyttä verrattuna raskaaseen michelinmiesmäiseen kelluhaalariin. Pakkaskeleillä vedän tosin kelluhaalarin vielä puvun päälle, niin ei ainakaan kylmä tule.
Puku hengittää, mutta esim. pilkillä liikkuessa tulee kyllä hiki. Kelluhaalarin kanssa en tuota juurikaan enää käytä siitä syystä, että kun alle tunkee tarpeeksi fleeceä tms, niin puvun päälle riittää kevyt vaellus/ulkoilupuku. Näin liikkuminen veneessä on todella mukavaa ja kevyttä verrattuna raskaaseen michelinmiesmäiseen kelluhaalariin. Pakkaskeleillä vedän tosin kelluhaalarin vielä puvun päälle, niin ei ainakaan kylmä tule.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
- Renfors
- Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
- Viesti:
GSZFXRX. Mä en ole saksinut omaani, koska vetskan pää on ihan ylhäällä asti.
Tosin en olekkaan mikään sikaniskakaula, kuten Sup78
Mulla on käsitys näistä Kiinantuotteista, jos Pötkiksen höpinät tuolla ylempänä pitävät paikkaansa.
Tuskin osaavat /viitsivät tehdä yhtä laadukkaita pukuja, kuten esim.Ursuit.
Munkin vanhin puku on jo yli 20 vee vanha ja toimii edelleen. Niissä vaan on ne paskat "Ranskalaisen upseerin" valkoiset kivikovat saappaat. (Kts. toinen topikki aiheesta)
Aikaisemmissa Liukoissa oli onnettoman ohuesta kumista tehdyt mansetit, jonka takia Ursuitti mulle oli paras valinta, enkä ole katunut.
Vetoketju Ursuittiin muuten maksoi mummonmarkka-aikaan 700. Muistan tämän juuri kalliuden takia. Mulla ei ole mennyt yhtäkään rikki. Kun muistaa voidella sitä parafiinipalikalla sillointällöin.
PS. Toinen topikki on TÄMÄ
Tosin en olekkaan mikään sikaniskakaula, kuten Sup78
Mulla on käsitys näistä Kiinantuotteista, jos Pötkiksen höpinät tuolla ylempänä pitävät paikkaansa.
Tuskin osaavat /viitsivät tehdä yhtä laadukkaita pukuja, kuten esim.Ursuit.
Munkin vanhin puku on jo yli 20 vee vanha ja toimii edelleen. Niissä vaan on ne paskat "Ranskalaisen upseerin" valkoiset kivikovat saappaat. (Kts. toinen topikki aiheesta)
Aikaisemmissa Liukoissa oli onnettoman ohuesta kumista tehdyt mansetit, jonka takia Ursuitti mulle oli paras valinta, enkä ole katunut.
Vetoketju Ursuittiin muuten maksoi mummonmarkka-aikaan 700. Muistan tämän juuri kalliuden takia. Mulla ei ole mennyt yhtäkään rikki. Kun muistaa voidella sitä parafiinipalikalla sillointällöin.
PS. Toinen topikki on TÄMÄ
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
- Jarziger
- Jone Nikula
- Viesti:
Tänään tuli haettua 2kpl noita välipukuja (broidille kans). Manseteista joutuu napsimaan pois, mutta tuosta kaula-aukosta ei ilm. edes voi? Samalla tyrkyttivät mukaan jonkun ron jeremyn fieldbagin kantamiseen ja pukeutumisalustaksi maastossa.
Tiiä sitten olisko tuota edes tarvinnut?
Ens viikonloppuna pääsee vene ja uudet vermeet testiin...
Tiiä sitten olisko tuota edes tarvinnut?
Ens viikonloppuna pääsee vene ja uudet vermeet testiin...
Me, myself and I! Kolmen vuosikymmenen kestosuosikit samassa paketissa!
Re: Kumpi puku?
Nostetaas vanhaa aihetta ylöspäin. Palstan mainoksen kautta hankittu uus 2 osainen polar safetyn puku näytti kestävän reilut pari vuotta. Nyt ku kahlaa ni molemmista jaloista sukat märkänä just sauman kohdalta. Joko saumat pettänyt tai sit huonoa tuuria ja molemmissa jaloissa reikä samassa kohtaa. Käyttötunteja puvussa ei ole kauheest edes ollut ja 95% ajasta ainoastaan venekäyttöä jolloin jalassa joko lämpösaappaat tai lenkkarit. 2 vai 3 kertaa pakosta käyny vedessä puvun kans niin ettei ole ollut jalassa kenkiä ja silloinkin vedessä ollut sen verran et saanu veneen rantaan kivikosta eli mitään maratonia ei olla vedety rantakivillä. Jos joutunut pitempään kahlaamaan esim. laituria nostaessa ni silloin ollut jalassa joko lenkkarit ja viime kerralla crocsit.
Ensmäisen kerran huomasin sukkien kastumisen viimesellä venereissulla ku piti vene saada moottorivaurion takia vene pois rannasta et oikeas jalas sukka märkänä. Silloin viel oli vasen jalka sentään kuiva. Ny ku oli laiturijumppa ni sit olikin jo molemmat jalat märkinä vaikkei pukua ollut edes käytetty siin välissä.
Alko vaan nyt jälkikäteen miettimään et olisko sittenkin kiinteet saappaat parempi jos jo muutaman jälkeen ku seisoo rantakivillä ilman kenkiä ja työntää venettä vesille/rantaan ni saumat alkaa pettämään tai sit tulee reikä. Tietty jos johonkin terävään on osunu sit ei mitään mut jos joku niin terävä on ollu jalan alla et se reiän olis tehny paikalla ollessa ni kait sen olis jo jalanpohjassakin tuntenu ja ku nyt on sit huonol tuuril osuttu molemmilla jaloilla terävään tänä syksynä eikä mitään ole huomannut.
Ensmäisen kerran huomasin sukkien kastumisen viimesellä venereissulla ku piti vene saada moottorivaurion takia vene pois rannasta et oikeas jalas sukka märkänä. Silloin viel oli vasen jalka sentään kuiva. Ny ku oli laiturijumppa ni sit olikin jo molemmat jalat märkinä vaikkei pukua ollut edes käytetty siin välissä.
Alko vaan nyt jälkikäteen miettimään et olisko sittenkin kiinteet saappaat parempi jos jo muutaman jälkeen ku seisoo rantakivillä ilman kenkiä ja työntää venettä vesille/rantaan ni saumat alkaa pettämään tai sit tulee reikä. Tietty jos johonkin terävään on osunu sit ei mitään mut jos joku niin terävä on ollu jalan alla et se reiän olis tehny paikalla ollessa ni kait sen olis jo jalanpohjassakin tuntenu ja ku nyt on sit huonol tuuril osuttu molemmilla jaloilla terävään tänä syksynä eikä mitään ole huomannut.