Pitempää keppiä jerkkaukseen?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
tube

Viesti Kirjoittaja tube »

He. Rikoin 1/3 kalapäivänä 6-jalkaisen Edgen jerkkikepin pohjaan tarttunutta jerkkiä nykiessä (vapa napsahti poikki) ja sitten 2 ja puol
päivää jerkkiä heitettiin ja uitettiin tavallisilla vavoilla ja kelauitolla.

Pitää sanoa, että kokemus oli oikeastaan positiivinen - pitkällä vavalla jerkki lentää ihan eri lailla ja letkeämmällä liikkeellä, kalojen kanssa on helpompaa ja ei se kelauitto ainakaan huonosti kalastanut. Vapoina
luokkaa 10v vanhoja, hyvin palvelleita 9" ja 10.5" vapoja.

/T
Onkia - disconnecting fish
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

kilokimmo kirjoitti:Ylempänä puhuttiin Kunnanin Queenistä...

Mullakin on Kunnan QUEER (hehheh) ja se on kiva ja kevyt ja minusta tunnokas keppi, mutta en ole tykännyt sillä jerkata. Liian letku, sopii paremmin lippa/pikkulusikka/kevyt vaappu -hommiin.

Voin olla väärässäkin. (Sitä on joskus sattunu.)
Noita Queenejä taitaa olla montaa eri mallia. Mun kaapissa (Closet Queen?) asuu ysijalkainen kepip, jolla ei kyllä lippoja tai muutakaan alle 20gr tavaraa mielellään heitä.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Teuge
Irstas baarimikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Teuge »

Mitenköhän Tyrä unohti mainita De Paulin black maten. Olivat Pyyntivälineessä joskus keväällä kahdellakympillä kaupan, ovh:n ollessa reilun satkun enemmän. Kehaisipa tuo ryöja että se olis melkeen parempi kuin tuo vulva x. Tämä siis 9 jalkaisena. Se on oikeasti JÄYKKÄ vapa.

Sitä kelauittoa helpottaa jos omistaa/hankkii kelan joka rouhasee tommose 50-60 centtiä sisuksiin per kieppi.

Varmastikkaan trad.jerkkarit eivät pidä aivan oikeaoppisena 9ft black mate/201 cardiff yhdistelmää, muta eipä tuo ole haitannut minua eikä haukia. 8)
Aion elää kunnes kuolen.
Wanha Jykä

Viesti Kirjoittaja Wanha Jykä »

Itse ostin 6500 Pro Rocketin seuraksi heittopuuhiin juuri tuon Black Maten 9 jalkaisen version, ja viime syksyn haukireissulla tykkäsin kovasti ko. vavasta. Hyvin sillä jerkkejäkin uitteli, ja varsinkin kun kalastan pääasiassa myös muilla vieheillä, niin vapana tuo on aivan loistava, toimii pienemmilläkin painoilla, mutta ei kavahda isojakaan painoja. Kela tosin pitää myydä ja ostaa hieman pienempi versio aiheesta Ambassadeur, sillä vaikka tuolla setillä kalastus onnistuukin mainiosti, niin kyllä se vaan 6500 kela rasittaa kättä ja selkää aika huolella. Ehkä joku 5000-sarjan Amba pitää yrittää vaihtaa tilalle.
Niin syvää järveä ei olekaan etteikö siinä pintavieheellä voisi kalastaa.
Säynävä
Lahna mikä Lahna

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

nostellaanpa..

onkos zalt solöstä kenelläkään kokemuksia jerkkikäytössä?

8,6` -140g
Haukikoira
Lohikissa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Haukikoira »

Luin läpi, ja jäi mieleen tuo fatso keskustelu. Omat kokemukset ovat jotta, harvasti tapahtumia, ja aina kookas olio, on jopa yks hammas leuan alla läpi ja pystyssä siellä viel ja kookkaasta leuasta. Ongelma on se mitta selkälinjasta keskikoukun alle, vaikeuttaa tartuttamista.

Vavan pituuksista oma mielipiteeni on, että jerkkipituisella alle 7 pituisella saa enemmän iri monen jerkin uintiominaisuuksista, siksi suosin jerkkauksessa niitä. Kolmentena vapana on pike spesialisti, painavan oloinen mutta kyllä lähtee, eikä tartte pelätä et tulee alakautta omaan korvaan heitettävä.
Heikinheimo

Viesti Kirjoittaja Heikinheimo »

Riipuu jätkästä ja veneestä millä pystyy jerkkaamaan itse olen tykästynyt 7jalkasiin vapohin, tuntuu että ei pituudesta ainakaan haittaa kunhan sillä pystyy oikeasti jerkkaamaan.

Ja mitä Fatsoon tulee niin mitä on vähän tullut heiteltyä niin raivo runkkaus kesällä on toiminut muuten eipä ole pahemmin tarvinnut heittää kun swimbaitit ovat tehokaampia ja mukavampia kalastaa syvemässä.
Rami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rami »

Säynävä, mulla on jerkkikäytössä useampi 8.6' Solö. On noussut omaksi suosikkivavaksi jerkkaukseen. Ei muita enää tule juuri käytettyäkään kuin tuota ja 9' Vulcan-X:ää.

Strike Pro Giant 8,6' 150 g on kyllä odotellut kuukauden verran kaapissa pääsyä ykkösketjuun. Laitan tänne kokemuksia, kun jerkkikausi pääsee taas kunnolla käyntiin.
Hannesk
Kala-Hanski

Viesti Kirjoittaja Hannesk »

Tälle kaudelle tullut 8` Daiwa Heartland vaikuttaa myös varteenotettavalta kelajerkkivavalta. Täytyy harkita vavan hankitaa syyskaudelle.. Mulla on nyt käytössä 9` wanha Vulcan, jolla tulee suspin heiton ohessa heitettyä esim. Slideria. Jokainen saa arvailla, että onko tuo yhdistelmä pitkäheittoinen :lol:
Tuuleta uutta enkkaasi vasta sitten, kun sinulla on lukemat tiedossa.
Rami
Viesti:

Mikäs toi uusi Heartland tarkalleen on? Löytyykö Daiwan sivuilta? Ja mikä on viehesuositus? Edellinen Heartland oli ainakin mun makuun aivan liian löysä.
Hannesk
Kala-Hanski

Viesti Kirjoittaja Hannesk »

Mallinumerosta tai viehesuosituksista ei ole sen tarkempaa tietoa, mutta sen voin sanoa, että vavassa on kyllä potkua! Nettisivuilta tuota(kaan) vapaa ei löydy.
Vapa on melko kevyt, siinä on helvetin pitkä takakahva ja toiminnaltaan se on kärkitoiminen.
Vapaa on ainakin Pyyntivälineessä ja Paraisten Bodenissa..
Tuuleta uutta enkkaasi vasta sitten, kun sinulla on lukemat tiedossa.
jussit

Viesti Kirjoittaja jussit »

mallinumero on HL-M 802MHFB -120g.
Tuunasin oman vavan: takakahva sopivan mittaiseksi ja kärjestä 1 rengas väli pois (n 8 cm) . Nyt kokopituus 235 cm. Paino tasapainotettuna 300g eli aika painava, mutta tasapainotettuna ei ole raskas kalastaa.
Tuunattuna heittää hyvin 120g ja pitkälle,isompia kapuloita ei löydy, niin niista ei osaa sanoa..
Alkuperäisenä optimi viehepaino n. 60g-80g( mun mieltymyksen mukaan)
Kalan kanssa tosi miellyttävä ja ison kalan käskeminen yhtä ja juhlaa :)
Tosin kyseisellä vavalla en ole väsytellyt kuin 5-6 kiloisia.
Mulle tää sopii paremmin kuin esim. Signa Pike joka on kyllä tosi kevyt.
Säynävä
Lahna mikä Lahna

Viesti Kirjoittaja Säynävä »

Ramille vielä kysymys, kuinka hyvin viehepainosuositus pitää paikkaansa solössä, lähinnä yläraja kiinnostaa?
Rami
Viesti:

Ihan hyvin pitää Solön suositus paikkansa ylärajoilla. Toisin kuin Vulcan-X:llä, jossa ylärajan voi kevyesti ylittää.

Hetkuttelin tuota uutta Heartlandia kaupassa. Vaikutti jopa liian jäykältä mun makuun. Pitäisi päästä vesille testaamaan, että voisi olla varma. Vielä jäykempi oli Sigma Pike. Tuota seivästä ei olisi Bubkakaan saanut aktiiivikaikoinaankaan taipumaan...

Sen sijaan Edge TPR 1 8.6' 40-130g vaikutti hyvinkin mielenkiintoiselta. Onko jollain kokemuksia vesiltä?
Sup78
Vorsan vitjamuna
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sup78 »

Omat loomikset on 7`7 ja 7`2 jalkaiset, olen tykännyt, reilun kutonen nuudeli jää aika vähäiselle käytölle. Oma pidempi Loomis on kyl duunattu siten että olisiko se esim. stiffiä jonkun puol jalkaa pidempi jos mitta otetaan kelakiinnikkeestä eteen päin.
Ei riemulla rajaa kun Veradolla ajaa.
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Viesti Kirjoittaja riihis »

Daiwa vulkan-X 8´sillä nykyään lähtee lähes kaikki jerkit ja kelauitolla.
"Laiskuus on suuri lahja, kun sen osaa oikeen käyttää."
Vastaa Viestiin