1-haaraanen koukku

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Walto
X - filée

Viesti Kirjoittaja Walto »

Täytynee ennakkoluulomattomasti testata, ykshaarasia jäänyt nurkkiin vetouisteluajoilta repullinen, rohkeahan syö rokan! 8)

Yks hyöty tietenkin heti näköpiirissä, los salados vähenee! :)
Ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa!
markkuj

Viesti Kirjoittaja markkuj »

Itse en jerkillä ole koskaan saanut yhtään haukea ja ainoa jerkkikin tuli myytyä, mutta silti erikoista kuulla, että jerkissä kala on yleensä takakoukussa kiinni. Onko näin myös Riihiksellä, vaikka takakoukkukin on toisinpäin vai toimiiko siinä vain "lisähoukutinevänä". 4/0 koukku on ihan normaali 25 gr taimenlusikassakin, niin luulisi jerkkiin menevän paljon isompikin ...
Zen valaistuminen ehkä jo tässä elämässä
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Viesti Kirjoittaja riihis »

Jerkkiin hauki yleensä ottaa sivulta. Noin 70 prosenttisesti jerkki kidassa kokonaisuudessaa. Erittäin harvoin vain takakoukusta, useimmin etukoukussa.

Takakoukun asento kokemukseni perusteella kerää vähemmän salaattia ja kalan kiinnipysyvyys parempi. Koukun koko olisi kyllä hyvä nostaa numerolla tai kahdella. Mutta kun ei myynnissä suomen markkinoilla.

Jos nyt jollain on tietoa mistä kyseisiä koukkuja siis lyhyt vartisia mielummin väkäsettömiä koko 5/0-6/0. Niin ilmoitelkaa....
Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep »

riippu tietty kalan koosta mistä se jerkki löytyy.. mutta moni korkeaprofiilinen jerkki ei vissiin kunnolla "mene" keuhkoihin asti varsinkaan pienemmän kalan kanssa. Joko mä olen hidas vastaiskussa tai sit saan vain liian pientä kalaa, mutta mulla ne yleensä takakoukussa roikkuu.. tosin osalta se keskikoukku varmaa irtoaa matkalla jostain.. haukea 2006 osiosta voi tsekata muutaman mun foton jossa varmaan kaikki on vain takakoukussa kiinni. painotan sitä, että kalakin on pientä.
Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Ystäväni Seafisher käyttää menetyksekkäästi 6/0 lohisiimakoukkuja uistimissaan. Ovat lyhytvartisia, vahvoja ja vieläpä ruostumattomia.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Lisäys edelliseen: Väkäsethän noissa tosin on, mutta sehän lienee vain järjestelykysymys. Luulisi myös löytyvän tukkureilta, joten oma kauppiaasi voinee tilata. Seafisher varmaankin valottaa tuota ostopaikka-asiaa, jos huomaa tämän.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Itse olen ollut huomaavinani, että hyvällä syönnillä suurin osa kaloista roikkuu jerkissä kiinni etukoukusta, ellei koko kapula ole suussa. Huonommalla syönnillä, jolloin kala antaa jerkille pelkkiä pusuja, se on yleensä kiinni huulistaan takakoukusta. Kaikki ym. kokemukset kolmihaaroilla, mutta nyt rupes kiinnostamaan perskoukun vaihto sinkkuun, saisi ehkä lämpimään veteen enemmän eloa uintiin?
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
sakkeus
Yrjö Kakka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Uskallanko laittaa ollenkaan tuollaisia koukkuja? :lol: Meinaan vaan, että ei taida enään kaloilla mahdollisuuksia olla? :wink:
Liitteet
P1050496.JPG
P1050496.JPG (31.35 KiB) Katsottu 3431 kertaa
Deep
kirjuri

on sen verran epäselvä kuva, ettei kyllä merkistä saa selvää. mikä lie.
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Sakkeuksen kouku ihan mielenkiintoisa.....Mistähän löysit? Kokua vaan enemmän ja väkäsethän saapi poistettua kotikonstein :twisted:
sakkeus
Yrjö Kakka
Viesti:

riihis kirjoitti:Sakkeuksen kouku ihan mielenkiintoisa.....Mistähän löysit? Kokua vaan enemmän ja väkäsethän saapi poistettua kotikonstein :twisted:
Tuasta on myös ihan väkäsetönkin malli olemas! :shock: Noita tul Jaappanist! Voi mahdollisesti olla tulossa Suamen(kin) markkinoille jos.....
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

No perskules kylähän kaukaa tulivatki....kuhan nyt joskus eres kotiutuis suamehe :evil:
Deep
kirjuri

kandee laittaa semmoselle kuin Sakkeus yv:tä.. sillä on suhteita öönerin japanin tehtaille ;)
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Sakkeus; olisko muutamaa malliksi? Voisin pualestas testat :twisted: :twisted:
sakkeus
Yrjö Kakka
Viesti:

riihis kirjoitti:Sakkeus; olisko muutamaa malliksi? Voisin pualestas testat :twisted: :twisted:
Meni nyt valitettavasti jo Janille kokeiluun. Tuon yhden nipun testaan ihan ite..... :wink:
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

No mä oon sitte vain niin pirun hiras :evil:
Chef
Vaasan Setä Tuomo

Re: 1-haaraanen koukku

Viesti Kirjoittaja Chef »

No niin, löysinpäs vanhan topikin johon jatkaa..

Eli: Kaikissa jerkeissä käytössä sinkut, hyvin pelaavat mutta nyt ongelmaksi nousemassa koukkujen loppuminen.

Minkäslaista koukkua porukalla jerkkikäytössä on? Riihis ainakin käytti ennen Matzuota (Löytyykö vielä??) ja kuulemani mukaan palstalla pyörii muitakin sinkkumiehiä.
Jotta minkämerkkistä ja mistä, onko kellään käyttökokemusta noista? -->
http://www.ultimatebaits.fi/eagle-claw- ... -1168.html
Tuleehan se sieltä ko vähä potkii...
riihis
Kielimuuri - Hieliholmu

Chef kirjoitti:No niin, löysinpäs vanhan topikin johon jatkaa..

Eli: Kaikissa jerkeissä käytössä sinkut, hyvin pelaavat mutta nyt ongelmaksi nousemassa koukkujen loppuminen.

Minkäslaista koukkua porukalla jerkkikäytössä on? Riihis ainakin käytti ennen Matzuota (Löytyykö vielä??) ja kuulemani mukaan palstalla pyörii muitakin sinkkumiehiä.
Jotta minkämerkkistä ja mistä, onko kellään käyttökokemusta noista? -->
http://www.ultimatebaits.fi/eagle-claw- ... -1168.html
Noi on liian pitkävartisia...... Matzouta löytyy näköjään KURRESTA jokunen pussi... Ittellä jenkkilästä tilus päällänsä... :roll:

Jos sulla akuutti tarvis niin voin kollata varastoja... :bigboss:
"Laiskuus on suuri lahja, kun sen osaa oikeen käyttää."
Chef
Vaasan Setä Tuomo

Viesti Kirjoittaja Chef »

Riihis: Thänks, hyvä jottei vielä kerenny mitää tilailla..

Nakkasin yv, viittiny enää tähän aikaan soitellakkaan.
Tuleehan se sieltä ko vähä potkii...
Melinda55

Re:

Viesti Kirjoittaja Melinda55 »

tmu kirjoitti: 22:38:37 02.09.2006 Mä olen laitellut yksihaaroja peräkoukuiksi jerkkeihin. Ja täytyy myöntää, että hyvin on pelittänyt. Toistaiseksi etupäässä slidereissa on sinkut, ja 4/5 kalasta roikkuu peräkoukussa. Ja tuntuu, että kalat pysyvät kiinni paljon paremmin. Myös irroittaminen on todella helppoa, kuten Riihis jo mainitsikin.

Tosin koukku jota olen käyttänyt (ei hajuakaan merkistä, mutta koko luokkaa 5-6/0) painaa sen verran että haittaa hieman ainakin pigien uintia. Nyt onnistuin hankkimaan pienempiä, joten kunhan saan silmän käännettyä oikeaan asentoon niin täytyy koikeilla pigeihinkin.

Tuon silmukan vääntämiseen tarvii koukun vartta hieman lämmittää, ettei se katkea, mutta tällä konstilla säästää ylimääräisen uistinrenkaan.
Toissa päivänä virittelin tuohon väliin myös leikarin, mutta en ole vielä kerinnyt koittamaan. Toisaalta kala pysyy niin hyvin kiinni ilmankin, että epäilen leikarin olevan turha.
https://deltaexecutor.app Vaikka aluksi olinkin epäileväinen, en löydä noista yhtäkään huonoa puolta. Täytynee koukuttaa muutama uistin myös pelkillä sinkuilla.
Thank You
Vastaa Viestiin