Kunnon (irto)bensakanisteri hakusessa

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
kolehmainen

Re: Kunnon (irto)bensakanisteri hakusessa

Viesti Kirjoittaja kolehmainen »

pike kirjoitti: Meinasitko koittaa noita 5/10l kannuja vai tuota mustaa 20l astiaa? Tuosta isommasta kuulisin mielelläni käyttökokemuksia. Kuva ei vakuuta, jos vertaa noihin itselläni käytössä oleviin kannuihin, mutta jos tuo korkki olisi tuossa tiiviimpi.
Minulla on tosiaan ollut yhden kesän käytössä kaksi juuri noita isompaa 20l kannua, joista kirjoittelinkin tuossa ylempänä ketjussa. Ainakaan nuo eivät yhden kesän käytöllä ole onnistuneet vuotamaan ja ovat tosiaan kaasutiiviitäkin. Eivätkä ole kalliita: Kärkkäisellä 11,90 :)

Tuota kaatonokkaa en ole kokeillut, taisi olla Kärkkäisellä hinnoiteltu erikseen ja itse käytän mieluummin lappoa kuin alan värkkäilemään 20 litran kannun kanssa. Tynnyrimallin lapolla nuo tyhjenee luultavasti nopeammin kuin kaatonokan kanssa ähkimällä, ainakin jos on mahdollista pitää korkeuseroa kanisterin ja täyttöaukon välillä.
pike kirjoitti: Superlapossa kannattaa huomioida, että monesti veneessä olevassa kiintotankissa on hyvin pieni ilmausreikä. Tällöin tankkiin ei mene riittävästi korvausilmaa tankatessa. Tämän vuoksi itse suosin tuota pienempää superlappoa, vaikka tankkaus näin kestääkin aavistuksen kauemmin.
Öö, eikös sieltä tankista poistu ilmaa, kun sinne bensaa lisätään? Varmaan noissa (kiintotankeissa) on eroja, mutta en ainakaan itse ole onnistunut saamaan täyttöputkea tulvimaan edes huoltoasemalla tankatessa.
pike
J. Edgar Hoover

Viesti Kirjoittaja pike »

kolehmainen kirjoitti:Varmaan noissa (kiintotankeissa) on eroja, mutta en ainakaan itse ole onnistunut saamaan täyttöputkea tulvimaan edes huoltoasemalla tankatessa.
Oman veneen kanssa saa huoltoasemallakin laskea todella rauhassa bensaa veneeseen. Jos painaa kahvan pohjaan, ei mene kuin hetki ja bensa lentää kaaressa takaisin täyttöputkesta. Muutamalla kaverilla sama ongelma.

Täytynee käydä hakemassa yksi kannu Kärkkäiseltä testiin.
lordofgreed

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Juuri nuo europakin 5 ja 10 litran kannut on aiheuttaneet sen että kuljetan bensat jerryssä. Omasta mielestä ihan paskoja. Bensat kyllä kestää sisällä, koskaan en muista vuotaneen, myös laadullisesti ok kuten aikaisemmin joku mainitsikin. Täsmällisesti kiertyvä korkki, ainoastaan tuo kurttuputki saattaa jumahtaa tiukkaan tuohon varsinaiseen korkkiin.

Se varsinainen ongelma on tuo täyttöaukon koko ja tuo kurttuputki. Hitaita noista on kaataa ja tuo putki tosiaan nostaa bensat kengille ellei heruttele tippoja kannuun. Pirun tarkka myös pytyn asennosta kaataessa, jos on tilaa tuota kallistella ja käännellä, ei ongelmaa. Jos tuon pytyn ottaa täyteen, on hyvin todennäköistä että valuttaa bensaa kylkeään pitkin kaataessa. Täyteen tarkoittaa kyllä sitten kympin kannussa semmoista reilua 11 litraa. Eli järjen kanssa täyttäessä ei niin suurta ongelmaa.

Toimii kyllä esim. auton varabensakanisterina hyvin, pitää aineet sisällä ja tuo kurttuputki käy auton tankkiin. Toki tuon putken kautta tankkaaminen niin hidasta että jokainen voi omalla kohdallaan miettiä käyttääkö aikansa mielummin tankkaamiseen vai esim. auton työntämiseen lähimmälle huoltoasemalle.

Lappoa käyttäessä ei noita mainitsemiani ongelmia juurikaan ole...
rekufaari

Viesti Kirjoittaja rekufaari »

Minä olen hakkinut kuljetuskanisterit Tynnyri ja säkki firmasta.
Sellaiset 30l kokoiset ja läpinäkyvät, täyttöaukko ainakin 50mm halkaisijaltaan.
jjs^^

Viesti Kirjoittaja jjs^^ »

Etrasta 30l kannuja maksaa ~7€ kpl ja lappoletku.
Ei ole syytä vaihtaa itellä muihin sillon ku kannujumppaa tarvi tehdä.

http://tuotteet.etra.fi/fi/g23485834/ka ... hyvaksytyt
1518964

Viesti Kirjoittaja 1518964 »

lordofgreed kirjoitti:Se varsinainen ongelma on tuo täyttöaukon koko ja tuo kurttuputki. Hitaita noista on kaataa ja tuo putki tosiaan nostaa bensat kengille ellei heruttele tippoja kannuun. Pirun tarkka myös pytyn asennosta kaataessa, jos on tilaa tuota kallistella ja käännellä, ei ongelmaa. Jos tuon pytyn ottaa täyteen, on hyvin todennäköistä että valuttaa bensaa kylkeään pitkin kaataessa. Täyteen tarkoittaa kyllä sitten kympin kannussa semmoista reilua 11 litraa. Eli järjen kanssa täyttäessä ei niin suurta ongelmaa.
Itse tankkailin noilla kaikkea muuta paitsi perämoottoreiden tankkeja. Tuon kurtun kääntely sopivaan asentoon on välillä hieman haastavaa, kuten nykyisin on tapana ilmaista.
Kaatonokka on sen lyhyt ja jäykkä, joten jos täytettävää tankkia ei täyden kannun kanssa saa hollille, jaloilla on. Kädellä joutuu aina kääntämään siitä bensassa olleesta nokasta, joten vähän aina näpit haisee.
Mutta todellakin tiiveyden puolesta loistava. Ja ei tankata pieneen vitosta enenmpää, vaikka 6l menisi. Siitä ylimääräistä ei saa käyttöön. ( Kympin astiassa sama.)
lohjari

Viesti Kirjoittaja lohjari »

Europakin 10 litran kannu oli käytössä joskus.
Nestetiivis oli, kun kiristi oikeassa järjestyksessä putken ja korkin toisiinsa ja sitten kannuun.
Ei ollut kuitenkaan hajutiivis, joten peltisiin jerrykannuihin vaihtui ja nyt voi pitää autossa sisällä ilman haittoja.
Evarimies

Viesti Kirjoittaja Evarimies »

Europak on ihan toimiva ja on mulla myös todella vanhoja Talmu merkkisiä kanikoita ja nekin on ihan hyviä.
Mulla on yleensä 2 tankkia veneessä joten toisen voi ajaa tyhjäksi ja vaihtaa tankkia, tässä on se hyvä puoli ettei tarvii kanisterin kanssa pulata :wink:
Aavikkosammakko
PaMu "the Hand" Henry

Viesti Kirjoittaja Aavikkosammakko »

^ Tänään juuri tutkailin tuota oman veneen takapenkin alusta, ja siinä on tila (pieni syvennys) tehty 25l tankille. Voi olla, että siihen menisi isompikin tankki, mutta ei mitenkään kahta rinnan, juuri tuon syvennyksen takia. Tankin taakse taas tuollainen perus 10l kanisteri sopii mukavasti pois tieltä, joten näillä täytyy mennä. Mukana siis max. 25l täysi tankki + 10l varalla. Muutoin varsin kannatettava ajatus tuo kahden tankin taktiikka.

Pääosin pystyn tankkaamaan suoraan asemalta, mutta näin loppukaudesta pitää turvautua kantobensaan, ja muussakin käytössä noita kunnon kanistereita tarvitsisi.
lordofgreed

Viesti Kirjoittaja lordofgreed »

Itselläkin menee penkin alle 25 litrainen ja lisäksi kympin kannu, mutta kahta tuollaista "koneen tankkia" ei mahdu. Ei-niin-aktiivisessa haussa on ollut jo jonkin aikaa 12-litrainen veneen tankki. Menisi hyvin varavoimanlähteenä tai mahdollisesti apukoneen tankkina.
Nuo pilipaliteeman muovijerryt oli siitä käteviä että niitä sai mahtumaan parikin pulpetin alle. Harvoin tosin niin pitkiä rupeamia että mitään järjettömiä määriä tarvitsisi, mutta viimeksi lauantaina loppui menovesi tuollaisesta 25-litran tankista juuri ennen kotirantaa. Ja päivä ei enää ole hirveän pitkä...
Vastaa Viestiin