"Tee se itse" tasurit
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Re: "Tee se itse" tasurit
Lyijyn ja muovin suhdetta kun säätää, niin siitä saa ihan yhtä keveän kuin jostain perusmallin balsakevennetystä. Jos oikein kevyttä haluaa, niin ei laita lyijyä ollenkaan.
Jos 2k-kamasta tekee sen muovivalun, niin sen sekaan voi sotkea vaikka mikrolasia tuomaan keveyttä ja ehkä parantamaan maalien tartuntaa (vaatii tosin hionnan).
Hardcore-valumiehet tekevät muovivalun sulasta propionaatista, joten siihen on hyvä turauttaa CABit suoraan päälle ja tartunta on täydellinen. Vaatii lämpöä noin 250 astetta ja ruiskuvalukoneen, mutta periaatteessa helppo homma... Pyrstölevykin tulisi siinä samalla.
Jos 2k-kamasta tekee sen muovivalun, niin sen sekaan voi sotkea vaikka mikrolasia tuomaan keveyttä ja ehkä parantamaan maalien tartuntaa (vaatii tosin hionnan).
Hardcore-valumiehet tekevät muovivalun sulasta propionaatista, joten siihen on hyvä turauttaa CABit suoraan päälle ja tartunta on täydellinen. Vaatii lämpöä noin 250 astetta ja ruiskuvalukoneen, mutta periaatteessa helppo homma... Pyrstölevykin tulisi siinä samalla.
...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:05:16 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Piatu
- Kevennetyn keksijä
- Viesti:
Yön hämyssä askarreltuja, paskarreltuja kun ei uni tullut:

Itse tekisin reiän lyijyrunkoon, jotta muoviosat ovat mekaanisesti yhtä kappaletta. Voi sitä lyijyä tietty karhentaa hiekkapaperilla ja sillä ehkä saa riittävän tartunnan.Mäkkäri kirjoitti:Kiitos! Sitä vielä että millä muovi kiinnitetään jos lyijyrunko ei jää täysin muovin alle? Niinku saattanee olla että sitä muovia laitetaan vaan johonkin kohtaan pilkkiä..
Pyhäpäivän kunniaksi nostelua tällekin. Perinteisiä lyijykuvatuksia ja jäiden odotusta. 
- Liitteet
-
- kiiski.jpg (46.11 KiB) Katsottu 5818 kertaa
-
- muigu.jpg (52.48 KiB) Katsottu 5818 kertaa
-
- tumma ahven.jpg (47.31 KiB) Katsottu 5818 kertaa
-
- tumma ahven1.jpg (48.09 KiB) Katsottu 5818 kertaa
- Piatu
- Kevennetyn keksijä
- Viesti:
Eräs tilaaja halusi pukinkonttiin perinteistä poikkeavaa, tosin tiedän mitä kaloja varten:

Eihän vaan eteläiselle pallonpuoliskolle ole menossa ahventen sukulaisille?Piatu kirjoitti:Eräs tilaaja halusi pukinkonttiin perinteistä poikkeavaa, tosin tiedän mitä kaloja varten:
Pöh.
Noihin väreihin ei ota kuin istari-taimen
Noihin väreihin ei ota kuin istari-taimen
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
- Piatu
- Kevennetyn keksijä
- Viesti:
Panu; Barra-jahtiinhan ne on menossa. Taitaa virallinen nimi olla barramundi ja kuulemma hemmetin haastava kala pelkästään tartuttamisen puolesta.
Sällit muuten näitä puntareita viskoo pelkästään eli siinä ois juttu mikä itsekkin pitäisi opiskella, tosin saattaapa olla että menen keväämmällä hyvällä tuurilla oppiinkin.
Sällit muuten näitä puntareita viskoo pelkästään eli siinä ois juttu mikä itsekkin pitäisi opiskella, tosin saattaapa olla että menen keväämmällä hyvällä tuurilla oppiinkin.
...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:05:43 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Piirrät sen mallin ite tai mittaat ja jonnekkin paikalliselle ohutlevypajalle, missä laserilla leikkaavat sulle terät levystä. Ne voi sitten kiinnittää monella tapaa itselle sopivaan härveliin ja rueta puristelemaan mieleisiä levyjä.Mäkkäri kirjoitti:kukakohan tekis stanssin pyrstölevyille? ei oo kaupasta oikee löytyny sopivaa...
Ei ota montaa kymppiä jos sulla on on vielä mahdollisuus itsellä piirtää kuva vaikka cadilla valmiiksi.
- Piatu
- Kevennetyn keksijä
- Viesti:
Mie sellaisen laserpaikan haluaisin löytää ken muutamalla kympillä tekisi pikkuhommia
Ei silti, lapun meistin kyllä saa jokainen itte tehtyä pariin tuntiin jos vaan tarvikkeet löytyy hyllystä
Ei silti, lapun meistin kyllä saa jokainen itte tehtyä pariin tuntiin jos vaan tarvikkeet löytyy hyllystä
Kyllä jos sopivasta verstaasta osaa kysyä, niin ei ne nyt kauheeta hintaa kehtaa kukaan ottaa, tuommonen tilkku levyä löytyy vielä romulavaltakin valmiina. Pitää kysellä lähiseutujen ohulevyfirmat läpi.Piatu kirjoitti:Mie sellaisen laserpaikan haluaisin löytää ken muutamalla kympillä tekisi pikkuhommia![]()
Jos ei mistään muualta löydy, niin minä voin leikellä pikku korvausta vastaan...
...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:06:18 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Siitäpä pikku tasuriin leijuttavaa matskua.
http://www.kalamies.com/kaikki-kalastus ... ino-pilkki
Taitaa sinitarra tasurissa olla enemmän tyätä kuin normi-tasurissa, että saa rungon kestäväksi.
http://www.kalamies.com/kaikki-kalastus ... ino-pilkki
Taitaa sinitarra tasurissa olla enemmän tyätä kuin normi-tasurissa, että saa rungon kestäväksi.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
En oo varma olenko laittanut näistä aikasemmin kuvaa, mutta tässä nämä ovat. Aikasemmat tasurit , jotka oon tehny ennen tota uusinta pikkusta neulatasuria.
Anteeksi huonosta kuvan laadusta, kännykäl otettu.
- Liitteet
-
- tasurit.jpg (39.05 KiB) Katsottu 4540 kertaa
jamael kirjoitti:En oo varma olenko laittanut näistä aikasemmin kuvaa, mutta tässä nämä ovat. Aikasemmat tasurit , jotka oon tehny ennen tota uusinta pikkusta neulatasuria.
Ihan kivoja ja noilla varmasti alkuun menee mut missä on perälevyt?
-Pyytämättä jääneet kalat jäävät saamatta-
Vanhempaa mallia uudelleen henkiin, talven testiversiot tuttuihin väreihin. Pituus mutkasta mutkaan 60mm
- Liitteet
-
- tumma ahven 60mm.jpg (44.54 KiB) Katsottu 4095 kertaa
-
- ruskeakiiski 60mm.jpg (48.64 KiB) Katsottu 4095 kertaa
-
- sinihopeaoranssi 60mm.jpg (46.39 KiB) Katsottu 4095 kertaa
-
- kiiski 60mm.jpg (48.35 KiB) Katsottu 4095 kertaa
-
hämy lures
Moi,
Mul on suunnitelmissa valmistaa tasurimuotti ja näiltä sivuilta hankituilla vinkeillä onnistunen. Ajattelin vaan toteuttaa asian eri tavalla.
Muotin valusta olisi tarkoitus syntyä aihio, jossa selkäpuolella on ura, kuten vaappuaihiossa lankaura, mutta leveämpi. Tähän sitten koukut ja lenkit epoksilla kiinni ja balsaa keventeeksi. Muottiin pitää siis liittää välikappale, joka synnyttää tämän selkäuran.
Muottia varten oon vuollu puusta 3,5 mm aihion ja välikappaleena 2,5 mm terästanko.
Onko kokemuksia tämmösestä semikevennetyn valmistustekniikasta?
Mul on suunnitelmissa valmistaa tasurimuotti ja näiltä sivuilta hankituilla vinkeillä onnistunen. Ajattelin vaan toteuttaa asian eri tavalla.
Muotin valusta olisi tarkoitus syntyä aihio, jossa selkäpuolella on ura, kuten vaappuaihiossa lankaura, mutta leveämpi. Tähän sitten koukut ja lenkit epoksilla kiinni ja balsaa keventeeksi. Muottiin pitää siis liittää välikappale, joka synnyttää tämän selkäuran.
Muottia varten oon vuollu puusta 3,5 mm aihion ja välikappaleena 2,5 mm terästanko.
juzzin ahven on kyllä niin aidon näkönen että voisin itekkin sen syödä! tai sitten laittaa siiman päähän 
Voihan tuo toimiakin... Kuinka meinasit laittaa epoksin ja balsan niin, että koukut ja lenkki pysyvät kiinni vähän rajummassakin käsittelyssä?irde kirjoitti:Moi,
Itse tekisin tuon varmaan niin, että koukut ja lenkki tulevat valuun kiinni ihan perinteiseen tyyliin. Silloin sen uran voisi täyttää ilman huolia siitä, että liimalla on jotain kuormitettavia osia kiinni. Voisi jopa tehdä niin, että kevennystäyttö olisi pelkkää epoksiin sekoitettua mikrolasia, josta saa melko keveää ihan ilman balsaakin. Halutessaan sen epoksimössön voi painaa muottiinkin, niin ei tule niin paljoa käsityötä viimeistelyssä.
Teräksinen välikappale voi jämähtää aika tiukkaan kun valettava metalli jäähtyy ja kutistuu siinä samalla. Vaatisi ainakin reilujen päästökulmien tekemisen siihen väliappaleeseen. Jos sitä ei tee, niin välikappale jää jumiin tai tasurin runko halkeaa jäähtyessään (riippuu vähän seoksesta, että kumpi noista tapahtuu). Ja kun urassa on reilut päästökulmat, niin se täyttömatsku on heti hankalampi saada pysymään siellä kiinni.
Valettavat ainepaksuudet kannattaa myös maksimoida. Jokin millinen paksuus on jo hyvin vaikea valaa, varsinkin jos vieressä on terästä imemässä lämpöä. Vaatisi ainakin melko korkean valukanavan, jotta sulan metallin hydrostaattinen paine jaksaa painaa metallia kaikkiin yksityiskohtiin. Samoin lämpötila pitäisi olla melko korkea, mikä lisää muiden ongemien määrää.
Mun mielestä tuollainen valmistustekniikka on aika hankala saada toimimaan, mutta ei se mahdoton ole. Helpommalla ehkä pääsee, jos valaa tasurin "ruodon" metallista ja siihen koukut ja lenkit kiinni, ja sitten kehittelee jonkin uudenlaisen tavan keventeen tekemiseen siihen ympärille. Tuolla tavalla saa suuremman osuuden metallista korvattua keveämmällä materiaalilla ja valmistuskin voi olla helpompaa.
Tuo muotti "voisi" onnistua ihan kolmiosaisella muotilla.
Eli teet ihan normaalisti kaksiosaisen muotin, mutta tekovaiheessa pistät sen kolmannen kappaleen tilalle metallilevyn, sen paksuisen kuin haluat sen uran olevan.
Eli se levy lähtisi ikäänkuin sivulle siitä muotista, sitten sinulla on kaksi muottipuoliskoa, jossa sen levyn paksuinen ura/reikä ja lopuksi valat sitten siitä muottimateriaalista tämän kolmannen osan.
Metallia se ei voi olla valaessa tai voi ollakkin.
Saikohan tästä nyt yhtään mitään tolkkua...
Eli teet ihan normaalisti kaksiosaisen muotin, mutta tekovaiheessa pistät sen kolmannen kappaleen tilalle metallilevyn, sen paksuisen kuin haluat sen uran olevan.
Eli se levy lähtisi ikäänkuin sivulle siitä muotista, sitten sinulla on kaksi muottipuoliskoa, jossa sen levyn paksuinen ura/reikä ja lopuksi valat sitten siitä muottimateriaalista tämän kolmannen osan.
Metallia se ei voi olla valaessa tai voi ollakkin.
Saikohan tästä nyt yhtään mitään tolkkua...
Kiitos kommenteista vetorauta ja päevää tosi hyviä pointtteja, pisti mietteliääksi...
Askarruttaa just toi metallinosan kiinni jääminen valuun ja sit kestävyys puoli ja myöskin miten saan aikanaan muottiaihiota vastaavan valun, kun ei asiasta juuri ole kokemusta.
Mitä koukkuja porukka käyttää? Mul on kamasanin B820 koukkuja kokoa 4, mut sais olla vielä pitkävartisempia, että takakoukun vartta jäisi enemmän rungon sisään. Noin 1 cm jää vartta näillä koukuilla rungon sisään. Ajattelin tukea tätä osaa millisellä perus runkolangalla, joka sitten kiinnittyy myös etukoukkuun ja selkä- ja vatsalenkkeihin.
Pitää lisätä kuva tänne, jos joskus tää projekti saa onnistuneen päätöksen....
Askarruttaa just toi metallinosan kiinni jääminen valuun ja sit kestävyys puoli ja myöskin miten saan aikanaan muottiaihiota vastaavan valun, kun ei asiasta juuri ole kokemusta.
Mitä koukkuja porukka käyttää? Mul on kamasanin B820 koukkuja kokoa 4, mut sais olla vielä pitkävartisempia, että takakoukun vartta jäisi enemmän rungon sisään. Noin 1 cm jää vartta näillä koukuilla rungon sisään. Ajattelin tukea tätä osaa millisellä perus runkolangalla, joka sitten kiinnittyy myös etukoukkuun ja selkä- ja vatsalenkkeihin.
Pitää lisätä kuva tänne, jos joskus tää projekti saa onnistuneen päätöksen....