"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
vetorauta
Uunikauppias

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Lyijyn ja muovin suhdetta kun säätää, niin siitä saa ihan yhtä keveän kuin jostain perusmallin balsakevennetystä. Jos oikein kevyttä haluaa, niin ei laita lyijyä ollenkaan.
Jos 2k-kamasta tekee sen muovivalun, niin sen sekaan voi sotkea vaikka mikrolasia tuomaan keveyttä ja ehkä parantamaan maalien tartuntaa (vaatii tosin hionnan).

Hardcore-valumiehet tekevät muovivalun sulasta propionaatista, joten siihen on hyvä turauttaa CABit suoraan päälle ja tartunta on täydellinen. Vaatii lämpöä noin 250 astetta ja ruiskuvalukoneen, mutta periaatteessa helppo homma... Pyrstölevykin tulisi siinä samalla.
Mäkkäri
Gynekologi

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:05:16 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piatu »

Yön hämyssä askarreltuja, paskarreltuja kun ei uni tullut:
Kuva
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
vetorauta
Uunikauppias

Mäkkäri kirjoitti:Kiitos! Sitä vielä että millä muovi kiinnitetään jos lyijyrunko ei jää täysin muovin alle? Niinku saattanee olla että sitä muovia laitetaan vaan johonkin kohtaan pilkkiä..
Itse tekisin reiän lyijyrunkoon, jotta muoviosat ovat mekaanisesti yhtä kappaletta. Voi sitä lyijyä tietty karhentaa hiekkapaperilla ja sillä ehkä saa riittävän tartunnan.
juzzi5

Viesti Kirjoittaja juzzi5 »

Pyhäpäivän kunniaksi nostelua tällekin. Perinteisiä lyijykuvatuksia ja jäiden odotusta. :mrgreen:
Liitteet
kiiski.jpg
kiiski.jpg (46.11 KiB) Katsottu 5818 kertaa
muigu.jpg
muigu.jpg (52.48 KiB) Katsottu 5818 kertaa
tumma ahven.jpg
tumma ahven.jpg (47.31 KiB) Katsottu 5818 kertaa
tumma ahven1.jpg
tumma ahven1.jpg (48.09 KiB) Katsottu 5818 kertaa
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Eräs tilaaja halusi pukinkonttiin perinteistä poikkeavaa, tosin tiedän mitä kaloja varten:
Kuva

PaNuCCi-

Viesti Kirjoittaja PaNuCCi- »

Piatu kirjoitti:Eräs tilaaja halusi pukinkonttiin perinteistä poikkeavaa, tosin tiedän mitä kaloja varten:
Eihän vaan eteläiselle pallonpuoliskolle ole menossa ahventen sukulaisille? szeko
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Pöh.
Noihin väreihin ei ota kuin istari-taimen :lol:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Panu; Barra-jahtiinhan ne on menossa. Taitaa virallinen nimi olla barramundi ja kuulemma hemmetin haastava kala pelkästään tartuttamisen puolesta.
Sällit muuten näitä puntareita viskoo pelkästään eli siinä ois juttu mikä itsekkin pitäisi opiskella, tosin saattaapa olla että menen keväämmällä hyvällä tuurilla oppiinkin. :roll:

Mäkkäri
Gynekologi

...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:05:43 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pääevä

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Mäkkäri kirjoitti:kukakohan tekis stanssin pyrstölevyille? ei oo kaupasta oikee löytyny sopivaa...
Piirrät sen mallin ite tai mittaat ja jonnekkin paikalliselle ohutlevypajalle, missä laserilla leikkaavat sulle terät levystä. Ne voi sitten kiinnittää monella tapaa itselle sopivaan härveliin ja rueta puristelemaan mieleisiä levyjä.
Ei ota montaa kymppiä jos sulla on on vielä mahdollisuus itsellä piirtää kuva vaikka cadilla valmiiksi.
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Mie sellaisen laserpaikan haluaisin löytää ken muutamalla kympillä tekisi pikkuhommia :shock:

Ei silti, lapun meistin kyllä saa jokainen itte tehtyä pariin tuntiin jos vaan tarvikkeet löytyy hyllystä :wink:

pääevä

Piatu kirjoitti:Mie sellaisen laserpaikan haluaisin löytää ken muutamalla kympillä tekisi pikkuhommia :shock:

Ei silti, lapun meistin kyllä saa jokainen itte tehtyä pariin tuntiin jos vaan tarvikkeet löytyy hyllystä :wink:
Kyllä jos sopivasta verstaasta osaa kysyä, niin ei ne nyt kauheeta hintaa kehtaa kukaan ottaa, tuommonen tilkku levyä löytyy vielä romulavaltakin valmiina. Pitää kysellä lähiseutujen ohulevyfirmat läpi.

Jos ei mistään muualta löydy, niin minä voin leikellä pikku korvausta vastaan... :D
Mäkkäri
Gynekologi

...
Viimeksi muokannut Mäkkäri, 11:06:18 19.08.2017. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Siitäpä pikku tasuriin leijuttavaa matskua.
http://www.kalamies.com/kaikki-kalastus ... ino-pilkki

Taitaa sinitarra tasurissa olla enemmän tyätä kuin normi-tasurissa, että saa rungon kestäväksi.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
jamael
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamael »

Tämmönen kokeilu.
Liitteet
tasuri.jpg
tasuri.jpg (35.62 KiB) Katsottu 4677 kertaa
jamael
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamael »

En oo varma olenko laittanut näistä aikasemmin kuvaa, mutta tässä nämä ovat. Aikasemmat tasurit , jotka oon tehny ennen tota uusinta pikkusta neulatasuria.

Anteeksi huonosta kuvan laadusta, kännykäl otettu.
Liitteet
tasurit.jpg
tasurit.jpg (39.05 KiB) Katsottu 4540 kertaa
ProGuide

Viesti Kirjoittaja ProGuide »

jamael kirjoitti:En oo varma olenko laittanut näistä aikasemmin kuvaa, mutta tässä nämä ovat. Aikasemmat tasurit , jotka oon tehny ennen tota uusinta pikkusta neulatasuria.

Anteeksi huonosta kuvan laadusta, kännykäl otettu.

Ihan kivoja ja noilla varmasti alkuun menee mut missä on perälevyt?
-Pyytämättä jääneet kalat jäävät saamatta-
juzzi5

Viesti Kirjoittaja juzzi5 »

Vanhempaa mallia uudelleen henkiin, talven testiversiot tuttuihin väreihin. Pituus mutkasta mutkaan 60mm
Liitteet
tumma ahven 60mm.jpg
tumma ahven 60mm.jpg (44.54 KiB) Katsottu 4095 kertaa
ruskeakiiski 60mm.jpg
ruskeakiiski 60mm.jpg (48.64 KiB) Katsottu 4095 kertaa
sinihopeaoranssi 60mm.jpg
sinihopeaoranssi 60mm.jpg (46.39 KiB) Katsottu 4095 kertaa
kiiski 60mm.jpg
kiiski 60mm.jpg (48.35 KiB) Katsottu 4095 kertaa
hämy lures

Viesti Kirjoittaja hämy lures »

:juu:
irde

Viesti Kirjoittaja irde »

Moi,

Mul on suunnitelmissa valmistaa tasurimuotti ja näiltä sivuilta hankituilla vinkeillä onnistunen. Ajattelin vaan toteuttaa asian eri tavalla.

Muotin valusta olisi tarkoitus syntyä aihio, jossa selkäpuolella on ura, kuten vaappuaihiossa lankaura, mutta leveämpi. Tähän sitten koukut ja lenkit epoksilla kiinni ja balsaa keventeeksi. Muottiin pitää siis liittää välikappale, joka synnyttää tämän selkäuran.

Muottia varten oon vuollu puusta 3,5 mm aihion ja välikappaleena 2,5 mm terästanko.

Onko kokemuksia tämmösestä semikevennetyn valmistustekniikasta?
liveshere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liveshere »

juzzin ahven on kyllä niin aidon näkönen että voisin itekkin sen syödä! tai sitten laittaa siiman päähän :wink:
vetorauta
Uunikauppias

irde kirjoitti:Moi,

Mul on suunnitelmissa valmistaa tasurimuotti ja näiltä sivuilta hankituilla vinkeillä onnistunen. Ajattelin vaan toteuttaa asian eri tavalla.

Muotin valusta olisi tarkoitus syntyä aihio, jossa selkäpuolella on ura, kuten vaappuaihiossa lankaura, mutta leveämpi. Tähän sitten koukut ja lenkit epoksilla kiinni ja balsaa keventeeksi. Muottiin pitää siis liittää välikappale, joka synnyttää tämän selkäuran.

Muottia varten oon vuollu puusta 3,5 mm aihion ja välikappaleena 2,5 mm terästanko.

Onko kokemuksia tämmösestä semikevennetyn valmistustekniikasta?
Voihan tuo toimiakin... Kuinka meinasit laittaa epoksin ja balsan niin, että koukut ja lenkki pysyvät kiinni vähän rajummassakin käsittelyssä?

Itse tekisin tuon varmaan niin, että koukut ja lenkki tulevat valuun kiinni ihan perinteiseen tyyliin. Silloin sen uran voisi täyttää ilman huolia siitä, että liimalla on jotain kuormitettavia osia kiinni. Voisi jopa tehdä niin, että kevennystäyttö olisi pelkkää epoksiin sekoitettua mikrolasia, josta saa melko keveää ihan ilman balsaakin. Halutessaan sen epoksimössön voi painaa muottiinkin, niin ei tule niin paljoa käsityötä viimeistelyssä.

Teräksinen välikappale voi jämähtää aika tiukkaan kun valettava metalli jäähtyy ja kutistuu siinä samalla. Vaatisi ainakin reilujen päästökulmien tekemisen siihen väliappaleeseen. Jos sitä ei tee, niin välikappale jää jumiin tai tasurin runko halkeaa jäähtyessään (riippuu vähän seoksesta, että kumpi noista tapahtuu). Ja kun urassa on reilut päästökulmat, niin se täyttömatsku on heti hankalampi saada pysymään siellä kiinni.

Valettavat ainepaksuudet kannattaa myös maksimoida. Jokin millinen paksuus on jo hyvin vaikea valaa, varsinkin jos vieressä on terästä imemässä lämpöä. Vaatisi ainakin melko korkean valukanavan, jotta sulan metallin hydrostaattinen paine jaksaa painaa metallia kaikkiin yksityiskohtiin. Samoin lämpötila pitäisi olla melko korkea, mikä lisää muiden ongemien määrää.

Mun mielestä tuollainen valmistustekniikka on aika hankala saada toimimaan, mutta ei se mahdoton ole. Helpommalla ehkä pääsee, jos valaa tasurin "ruodon" metallista ja siihen koukut ja lenkit kiinni, ja sitten kehittelee jonkin uudenlaisen tavan keventeen tekemiseen siihen ympärille. Tuolla tavalla saa suuremman osuuden metallista korvattua keveämmällä materiaalilla ja valmistuskin voi olla helpompaa.
pääevä

Tuo muotti "voisi" onnistua ihan kolmiosaisella muotilla.
Eli teet ihan normaalisti kaksiosaisen muotin, mutta tekovaiheessa pistät sen kolmannen kappaleen tilalle metallilevyn, sen paksuisen kuin haluat sen uran olevan.

Eli se levy lähtisi ikäänkuin sivulle siitä muotista, sitten sinulla on kaksi muottipuoliskoa, jossa sen levyn paksuinen ura/reikä ja lopuksi valat sitten siitä muottimateriaalista tämän kolmannen osan.
Metallia se ei voi olla valaessa tai voi ollakkin.

Saikohan tästä nyt yhtään mitään tolkkua... :mitaviddua:
irde

Viesti Kirjoittaja irde »

Kiitos kommenteista vetorauta ja päevää tosi hyviä pointtteja, pisti mietteliääksi...

Askarruttaa just toi metallinosan kiinni jääminen valuun ja sit kestävyys puoli ja myöskin miten saan aikanaan muottiaihiota vastaavan valun, kun ei asiasta juuri ole kokemusta.

Mitä koukkuja porukka käyttää? Mul on kamasanin B820 koukkuja kokoa 4, mut sais olla vielä pitkävartisempia, että takakoukun vartta jäisi enemmän rungon sisään. Noin 1 cm jää vartta näillä koukuilla rungon sisään. Ajattelin tukea tätä osaa millisellä perus runkolangalla, joka sitten kiinnittyy myös etukoukkuun ja selkä- ja vatsalenkkeihin.

Pitää lisätä kuva tänne, jos joskus tää projekti saa onnistuneen päätöksen....
Vastaa Viestiin