"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
PP-Lures.fi

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja PP-Lures.fi »

tuli tehtyy kevennettyjä! nahalla ja hileellä... alemmat kevennetyt omaan käyttöön :D 7cm ja 2kpl 5cm
Liitteet
DSC02457.JPG
DSC02457.JPG (94.37 KiB) Katsottu 5278 kertaa
DSC02468.JPG
DSC02468.JPG (86.32 KiB) Katsottu 5278 kertaa
vetorauta
Uunikauppias

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

irde kirjoitti: Mitä koukkuja porukka käyttää? Mul on kamasanin B820 koukkuja kokoa 4, mut sais olla vielä pitkävartisempia, että takakoukun vartta jäisi enemmän rungon sisään. Noin 1 cm jää vartta näillä koukuilla rungon sisään. Ajattelin tukea tätä osaa millisellä perus runkolangalla, joka sitten kiinnittyy myös etukoukkuun ja selkä- ja vatsalenkkeihin.
Tuo B820 on hyvä koukku. Sen pidempivartista ei ole tullut käytettyä omissa virityksissä.
Sentin verran koukkua tasurin rungon sisällä voi riittää, jos runko on sopivan paksu siltä kohdalta niin, että ei taivu ihan itsestään jos koukusta vääntää. Puhtaasta lyijystä valamalla tuo voi olla hankalaa, mutta tinalla ym. seostamalla pitäisi saada niin jäykkää metallia, että onnistuu.

Runkolanka tasurin sisällä voi olla tarpeeton ja saattaa vain hankaloittaa valamista. Millinenkin lanka imee lämpöä ja lisää susikappaleiden määrää. Suosittelen mieluummin sellaista, että lenkit ja koukut muotoillaan niin, että ne lukittuvat paikalleen valun sisään ja runkovalu on tarpeeksi järeää pitämään ne paikallaan. Silloin niitä ei tarvi sen kummemmin kiinnittää mihinkään.
jamael
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jamael »

ProGuide kirjoitti:
jamael kirjoitti:En oo varma olenko laittanut näistä aikasemmin kuvaa, mutta tässä nämä ovat. Aikasemmat tasurit , jotka oon tehny ennen tota uusinta pikkusta neulatasuria.

Anteeksi huonosta kuvan laadusta, kännykäl otettu.

Ihan kivoja ja noilla varmasti alkuun menee mut missä on perälevyt?

Kiitoksia. Varmaan noihin kahteen laitan vielä karvatupsut. Levyllisiä tasureita vois kyllä kokeilla jossain vaihees.
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Piatu »

Ei taas tarvinnu eilisen ohjelmaa tuumailla eli 0- ja1-kokoa:
Kuva

Kuva
http://www.fishskinlures.com

*Joskus on lähettävä aivan hillittömän kauas nähdäkseen lähelle*
pääevä

Viesti Kirjoittaja pääevä »

Piatulla ja pp-lureksella asiallista settiä. :juu:

Tässä kans pyhien aikaansaannoksia, perustörkyä perusväreissä.

Ei oikein saanu asiallista ryhmäpotrettia.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Suurkalastaja

Viesti Kirjoittaja Suurkalastaja »

Päeväällä erittäin nättiä settiä! olen daivaassa
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Ei hyvää päivää.
Kun koukkukulmia vielä vähän aukasee ni pysyy.. :wink:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
pääevä

Tattista arvon kentlemanit. :hattu:
Prinssi kirjoitti:Ei hyvää päivää.
Kun koukkukulmia vielä vähän aukasee ni pysyy.. :wink:
Aina yleensä olen taivutellu nuo koukut auki teko vaiheessa, nyt olen tehnyt tätä mallia ilman taivutusta, mutta mutta.... tuli pitkä kesä ongittua tuolla noilla miinuksella olevilla koukkukulmilla ja kesä oli mitä mainioin, ahventa ja kuhaa tuli mukavasti ja pistin tuolloin merkille, että yhtään irtipäässyttä tai muuten vastaavia tartutus ongelmaa ei vastaan tullut. Nyt talven onkihommissa sitten voi olla eduksi kun kala on masukka koukussa kiinni, niin olkoon nyt sitten noin. Jokainen vastaavan kamppeen omistaja voi itse sitten hienosäätää koukkukulman mieluisekseen. :D

No aika sitten näyttää tulevalla talvella paremmin... :D Antakee armoa... :D
vetorauta
Uunikauppias

Eikös yleensä koukun tartuttavuuden nyrkkisääntö ole, että koukun terän pitäisi osoittaa kohti tasurin siimalenkkiä? Silloin vedon suunta tulee tartuttavuuden kannalta parhaassa kulmassa. Tuossa mielessä Päevään tasurin koukut ovat juuri oikeanlaisessa kulmassa.
River

Viesti Kirjoittaja River »

On kyllä taas hienoja tasureita! :shock: olen daivaassa
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Helpompi rokastaa ku koukut kunnolla auki :lol:
Ite oon kokenu tartutuksen ja kiinnipysymisen heikentyneen ku koukut liikaa sisään käännettynä.
Tarttuneeko toisinaan vaa sit nii huuleen kii, eikä nieluun minne tasuri kuuluu.. eikö kuggaan osaa
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
pääevä

Prinssi kirjoitti:Helpompi rokastaa ku koukut kunnolla auki :lol:
Ite oon kokenu tartutuksen ja kiinnipysymisen heikentyneen ku koukut liikaa sisään käännettynä.
Tarttuneeko toisinaan vaa sit nii huuleen kii, eikä nieluun minne tasuri kuuluu.. eikö kuggaan osaa
Mää luulen että suurinosa on sun kans samoilla linjoilla ja osin itsekkin.
Pitää nyt ihan mielenkiinnosta katella ite noiden kans mitä tapahtuu.
juzzi5

Viesti Kirjoittaja juzzi5 »

Komeeta settiä Päeväältä pukkaa, hienoja värejä ja hyvin viimeisteltyjä. olen daivaassa

Piatulla myös helvetin hienoja karvapyrstöjä. :shock:
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Tattis vaan.
Kaikki varmaan ton rungon tietää ja muotitkin on kai joskus 70-luvulla tehty :wink:

Tuli mulle yhden hiton hyvän tutun kautta ja varmaan huomenissa tulee myös saman paketin yksi versio esille...taaskin malli kai on kehitelty 50-60 luvulla ja yritän pikkaisen virkistellä sitä. :oops:

Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Tuli vastaan plastingpaddingista tehty tasurin runko vastaan. On vamaan ollut esillä tämä asia foorumilla, en jaksa kaivella.
Niin runko on tehty plastingpaddingista ja muottiaineena käytetty hammaslääkärin käyttämää muottiainetta. Laitetaan koukkulangat, selkälenkki ja laitetaan runkomassaa muottiin. Muotit painetaan vastakkain ja annetaan kovettua 4-5 min.
Tasuri painaa lyijystä tehtynä noin 10 gramman luokkaa, ja sama malli plastingpaddinkista tehtynä noin 4 grammaa.Koukut 0,75 mm langasta. Tulee ihan erilainen uinti, leijaava ja hitaasti palaava. Kun on kysymys kemiallisesta metallista, niin rungosta tulee kestävä, kun kunnolla maalauksen jälkeen lakataan.
Viimeksi muokannut Sostakovits da Silva, 14:37:16 14.12.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
marko_k

Viesti Kirjoittaja marko_k »

Itselläni menossa juuri ensimmäisten tasurimuottien teko lyijyä varten, ja mietin myös juurikin itse tasurinkin tekoa tuosta paddingista. Hyllystä löytyy myös kemiallista metallia "muovailuvahan" muodossa, tuosta on joskus joitain muotteja tullut tehtyä mm. vaappujen nokkalevyille. Tuo olisi myös varmasti erinomaista materiaalia tasuriksi, kovaa kuin mikä, mutta kokoonsa nähden kevyttä. Tarkempia painoindeksejä en kyllä osaa sanoa vielä, mutta täytynee kokeilla joskus.
vetorauta
Uunikauppias

Kemiallinen metalli on aika haurasta, varsinkin jos ohuempaa muotoa tekee siitä. Joidenkin lakkojen/maalien kanssa se toimii myös aika heikosti yhteen, koska polyesterihartsi pehmenee monista liuottimista. Mutta jos saa kaiken kohdalleen, niin miksipä ei toimisi... Itse sotkisin sekaan saman firman lasikuitupakkelia tuomaan sitkeyttä ja vääntölujuutta. Muunkinlaisia hartsiseoksia voi kokkailla jos hakee vaikka biltemasta lasikuituhommiin tarkoitettua polyesterihartsia ja siihen pistää haluamansa täyteaineet ja kuidut mukaan. Esimerkiksi lyhyeksi pätkitty lasikuitu voisi toimia hyvin.
SamiK.

Viesti Kirjoittaja SamiK. »

Mikähän mahtaa vaivata muottisilikoonia kun jähmettyy normaalia pehmeemmäks?
vetorauta
Uunikauppias

SamiK. kirjoitti:Mikähän mahtaa vaivata muottisilikoonia kun jähmettyy normaalia pehmeemmäks?
Onko kuinka vanhat raaka-aineet?
Vanhuus, kosteus ja vaihtelut sekoitussuhteessa ovat tyypillisiä ongelmia. Jos lämpövulkanoituvasta on kyse, niin sen tapauksessa liian lyhyt paistoaika tai liian matala lämpötila jättää muotin pehmeäksi.

Joskus myös aihion pinnasta saattaa imeytyä jotain silikoniin, mikä estää kovettumisen, mutta sen vaikutus on vain paikallinen.
SamiK.

Kyseessä on Efco:n Silikon-Kautschuk RTV/HB jossa ppvm.01/2014. Samasta purnukasta sain valmistettua yhden isohkon muotin joka onnistui kuitenkin kovettumisen osalta aivan nappiin. Mutta sössein puoliskoiden eristämis vaiheen täysin,eli koko muotti roskikseen. Tänään sit tyhmän sitkeenä tein samoilla massa ja kovete määrillä yhden uuden puoliskon.Ja tällä kertaa jäi niin elastiseksi että eipä taida taaskaan tulla mitään. Eli n.60€ suoraan roskiin v***u!!!
SamiK.

Lisäyksenä edelliseen: Tein viime talvena muutaman toimivan muotin samasta tuotteesta,eli ei ensikertalainen kyseisen tuotteen kanssa.
vetorauta
Uunikauppias

Tuosta muottitökötistä ei ole kokemusta, mutta jos purkki on avattu jo aikaisemmin ja tuon verran on ikää, niin tuo saattaa olla ihan "normaalia"... Sellaista voisi kokeilla, että nakkaa muotin paistopussiin (kaasutiiviisti kiinni) ja pussin uuniin jonnekin 100C lämpöön vaikka tunniksi. Sitten avaan pussin ulkona, jotta höyryjä ei joudu hengittämään. Lämpö tekee usein ihmeitä jos jokin mössö ei meinaa kovettua.

Hieman pehmeätkin muotit toimivat, kunhan valaessa ei paina niitää niin lujasti kiinni, että vääntyisivät väärään muotoon. Mulla on ollut paljon kultaseppäsilikonista tehtyjä muotteja, jotka ovat melko pehmoista tavaraa ja varovasti käytettynä niilläkin saa hyviä tuloksia.
marko_k

Viesti Kirjoittaja marko_k »

Mitä porukka on mieltä, minkäkokoiseen tasurirunkoon (pieneen päin mentäessä) ei kannata enää vatsakoukkua laittaa ? Missä koossa se alkaa jo enempi olla haitaksi uinnin yms kannalta ? Onhan niitä koukkujakin toki pieniä, ja mielipiteitä yhtä monta kuin tekijöitäkin, mutta noin suurinpiirtein. Itsellä ensimmäiset muotit valmiit, mutta tasureita tullut hyvin vähän käytettyä. Nyt vasta alkoi nuokin kiinnostaa tosissaan. Tällä hetkellä pienin muotti on 40mm rungolle (ilman koukkuja), pienempääkin varmasti jossain vaiheessa tulossa. Tuohon nelikymppiseen ajattelin vielä laittaa koukun, mutta tuosta pienempiin alkaa varmasti olla jo kiikunkaakun..
Piatu
Kevennetyn keksijä
Viesti:

Maalia ja nahkaa:
Kuva

juzzi5

Viesti Kirjoittaja juzzi5 »

Kaverille veistelin muutaman hilekiisken, normi nakerruksien ohessa. :)
Liitteet
kiiski.jpg
kiiski.jpg (47.26 KiB) Katsottu 4961 kertaa
hilekiiski.jpg
hilekiiski.jpg (48.21 KiB) Katsottu 4961 kertaa
pikkukiiski.jpg
pikkukiiski.jpg (47.81 KiB) Katsottu 4961 kertaa
muigu.jpg
muigu.jpg (48.34 KiB) Katsottu 4961 kertaa
raitapaita.jpg
raitapaita.jpg (50.73 KiB) Katsottu 4961 kertaa
Vastaa Viestiin