"Tee se itse" tasurit

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Dinotaunus
Viesti:

Re: "Tee se itse" tasurit

Viesti Kirjoittaja Dinotaunus »

HOX

Tiedustelen, että olisiko kuinka monella tekijällä halua ostaa piisamin nahka/nahkoja. Sain eräältä tutulta tietooni 50-100 nahkaa ja kaikki ovat ehjiä sekä priima laatuisia. Jos kiinnostusta herää, ottakaa yhteyttä yv:llä, hintaa en vielä tiedä
RV-TUOTTEET, JA ALKAA NYKIÄ
pehri

Viesti Kirjoittaja pehri »

Pientä vastoinkäymistä tullut vastaan tasurien teossa.. malli on hyvä ja valaminenkin onnistuu tinasta mutta pohjasta ei meinaa tulla kovin tasaista.. viilaan ja hion kyllä mutta kun lakkaan pohjan niin epätasaisuudet tulevat näkyville. Epoksilla taas tulee liian paksu kerros. Montako kertaa yleensä lakkaatte pohjan ennen maalaamista? Hiomisella varmaan suurin vaikutus. Tuntuu välillä että tinalla valaessa jää pieniä kuoppia vaikka muotissa on ilmateitä muutama.
vetorauta
Uunikauppias

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Pölytä muotti kevyesti talkilla, niin ei tule kuoppia. Ihan ohut kerros riittää, mutta jos sitä ei ole, niin tulee aika kuoppaista jälkeä ja tuskaista viimeistelyä. Itse en lakannut runkoja koskaan kertaakaan ennen maalaamista, enkä pahemmin hionutkaan.
Nocturnal Animal

Viesti Kirjoittaja Nocturnal Animal »

pehri kirjoitti:Pientä vastoinkäymistä tullut vastaan tasurien teossa.. malli on hyvä ja valaminenkin onnistuu tinasta mutta pohjasta ei meinaa tulla kovin tasaista.. viilaan ja hion kyllä mutta kun lakkaan pohjan niin epätasaisuudet tulevat näkyville. Epoksilla taas tulee liian paksu kerros. Montako kertaa yleensä lakkaatte pohjan ennen maalaamista? Hiomisella varmaan suurin vaikutus. Tuntuu välillä että tinalla valaessa jää pieniä kuoppia vaikka muotissa on ilmateitä muutama.
Vetorauta näköjään kerkes ensin mutta laitetaan kuitenkin.

Mistä materiaalista tehty muotti? Minkälainen valuseos? Jos käytät ns. koritinaa, niin ei välttämättä ole helpoimpia valettavia. Lämmitätkö valuseoksen tarpeeksi lämpimäksi? Käytätkö talkkia tai nokeamista, jos et käytä niin suosittelen kokeilemaan. Onko ilmakanavia riittävästi? Onko valu aukko oikeassa kohdassa muottia?

Nuo kohdat kun käyt läpi niin veikkaan että ongelma alkaa ratketa. Mitä tulee lakkaamiseen, niin kerroksia kannattaa joka tapauksessa olla lyijyn päällä useita. Yleensä lakat tarttuu varsin huonosti lyijyyn ja jossei käytä erillistä pohjamaalia niin tasurin joutuu ikäänkuin kapseloimaan sinne lakkaan. Riippuen käytetystä lakasta ja sen paksuudesta, tasurin muodosta ja koosta sekä käyttötarkoituksesta laittasin vähintään 3-4 kerrosta pohjalakkaa. Luonnollisesti jos aihio ei ole ihan priima siihen on pakko laittaa enemmän että saa tasaisen pohjan maaleille. Oon myös ainakin itselleni uskotellut että isompiin kuviin kannattaa laittaa jokatapauksessa enemmän kerroksia, niin kestää sitten ne maholliset poranokat paremmin.
pehri

Kiitos nopeista vastauksista. Tinana käytän uudenvuoden tinaa jota helppo sulattaa ja sen verran uutta ettei tule ns. Kuonaa. Muotissa on kolme ilmakanavaa, yksi perällä ja yksi pohjassa sekä päällä. Valuaukko on aika päässä, silmien kohdalla. Miten tuo talkki minkämoista sen pitää olla? Vai riittääkö jos kynttilällä nokean muotin niinkuin mainitsitte? Niin ja muotti on plastic paddingin kemiallista metallia
Nocturnal Animal

Viesti Kirjoittaja Nocturnal Animal »

Periaatteessa tuo kynttiläkin toiminee, mutta talkki ehkä vähän helpompi käyttää. Ihan perus ruokakaupoistakin löytyvä vauvantalkki toimii eikä ole hinnan kiroissa. Itellä on tapana talkita muotti aina muutaman valun välein.

Yleisen näkemyksen mukaan valuaukon tulis sijaita korkeimmassa kohtaa muottia ja olla vielä riittävän korkea tuottaaksee sopivan paineen. Valuakon tulee olla myös riittävän iso että muotti täyttyy kohtalaisella nopeudella ja että muotissa oleva sula tavara mielellään kovettuis ennen kuin se joka on valukartiossa. Myös omaa valutekniikkaa kannattaa tarkastella. Jos on tapana kaataa valuseos "lorottamalla", niin varmasti saa aikaan kohtuu mielenkiintoista pintaa.

Jos kyseessä on toimiva malli ja valuja tekee yhtään enempää, niin suosittelen kyllä tekemään/teettämään muotin silikonista tai alumiinistä. Ei mene siihen viimeistelyyn valun jälkeen enää käytännössä ollenkaan aikaa.

Jossei talkitus auta niin laita tänne kuvaa muotista niin alkaa neuvoja tulla. Erittäin hyvä konsti on myös käyttää hakua ja huomata että monilla muilla on ollut samoja ongelmia :D
mvjk

Viesti Kirjoittaja mvjk »

Tuli innostuttua tuosta tasuri onkimisesta sen verran että piti alkaa kehittelemään omia puntareita. Muutama kuva keposista.
Kiiski.
Kuva
Muikku.
Kuva
Ahven.
Kuva
Solarfall

Viesti Kirjoittaja Solarfall »

on kyllä kertakaikkisen hienoja tasureita kaikilla, pitäs kyllä vääntää itekii jotain joskus.
pääevä

Viesti Kirjoittaja pääevä »

mvjk kirjoitti:Tuli innostuttua tuosta tasuri onkimisesta sen verran että piti alkaa kehittelemään omia puntareita. Muutama kuva keposista.
Hyvän näköstä kampetta. Siitä se lähtee. :D
Solarfall kirjoitti:on kyllä kertakaikkisen hienoja tasureita kaikilla, pitäs kyllä vääntää itekii jotain joskus.
Otappas itteäs nyt niskasta kiinni ja alat kattelemaan kamoja kasaan, oottelen jo mielenkiinnolla :D
Rajiz

Viesti Kirjoittaja Rajiz »

Keposet tasurit ovat kuulemma ahvenien mieleen ja tekijämiesten tuotoksien saatavuus ja hinta on jotain, niin oli pakko koittaa vääntää muutama oma. pituutta 10cm ja painoa 22g.
Liitteet
P1010294.JPG
P1010294.JPG (84.59 KiB) Katsottu 6799 kertaa
P1010295.JPG
P1010295.JPG (72.77 KiB) Katsottu 6799 kertaa
P1010296.JPG
P1010296.JPG (91.09 KiB) Katsottu 6799 kertaa
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Aikas kivoja,- ja täydellisiä kun ottais puolet mitasta po :lol: :wink: is
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
pehri

Minkä merkkisestä kemiallisesta metallista vetorauta on tehnyt tuon oranssin muottinsa minkä hetki sitten olit laittanut? itse kun teen Plastic Paddingista ja on harmaata niin ei ole noin tasaisen näköistä..
oykka

Viesti Kirjoittaja oykka »

Eikös se ole ihan silikonimuotti.?
Tyhjää saa pyytämättäkin, mutta kokemusta ei!
vetorauta
Uunikauppias

Viesti Kirjoittaja vetorauta »

Jep, silikonia. Taisi olla Castaldo Rapido lämpövulkanoituvaa kultaseppäsilikonia. http://www.castaldo.com/english/products_eg/r/r.html
Suomessa tuota myy ainakin Sar-Machine.
T.L

Viesti Kirjoittaja T.L »

Prinssi kirjoitti:Aikas kivoja,- ja täydellisiä kun ottais puolet mitasta po :lol: :wink: is
No ei kai!Peimarilla on vaan isoja ahvvenia ja kuhia! :bigboss:
Prinssi
El Reino

Niin. Korvaahan se laatu määrän :oops:

Mut kuhavaappuna tuo vois olla jo ihan passeli kokonsa puolestä.

Puska hauillehan tuo on jo iso. 3-5cm pitäis lyhentää siihenkin touhuun :lol:
sanek

Viesti Kirjoittaja sanek »

hi 10cm 20g.
Liitteet
IMG_9976_resize.JPG
IMG_9938_resize_resize.JPG
IMG_9938_resize_resize.JPG (79.67 KiB) Katsottu 6239 kertaa
Prinssi
El Reino

HUH HUHH :shock: olen daivaassa
vonKALETON

Viesti Kirjoittaja vonKALETON »

Great Sanek!!! Little smaller hooks and these are perfect. Maybe perches are bigger in Yaroslavl and need bigger hooks.
sanek

Viesti Kirjoittaja sanek »

vonKALETON thank to the balance will catch pike we do not have such a big perch :D
kelkku

Viesti Kirjoittaja kelkku »

ja jekkua väliin o isoo ja piäntä
Kuva
Kuva
mvjk

Viesti Kirjoittaja mvjk »

Siistejä puntareita on taas tullut porukalta. Tässäpä on omat uusimmat väkerrykset.
Kuva
Kuva
Kuva
Mäkkäri
Gynekologi

Viesti Kirjoittaja Mäkkäri »

Diipadaapq
SYP

Viesti Kirjoittaja SYP »

Viime talvena tuli sellainen tunne, että käyttämäni pilkit olivat aivan liian pieniä verrattasseni niitä ahventen syönnöksistä löytyneisiin saaliskaloihin. Siitä se ajatus sitten lähti...
Uudella kevennetyllä pituutta n.13cm ja painoa parttiarallaa 35g. Tämä malli käy kaukana!
Verrokkina yläkuvassa normikevennetty.
Kuva

Kuva
silli
Multimediatäkyonkija
Viesti:

Viesti Kirjoittaja silli »

Tykätty. :)
Ne on ilosia ne alle kiloset.
Vastaa Viestiin