Onkiraportteja

Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
hauki000

Re: Onkiraportteja

Viesti Kirjoittaja hauki000 »

Kyllä sä holkkipolvi kalaa saat, toi munkin onkipaikka on joki. Tänään mäskin ja pakastemaissin kanssa ongella. Taas kolme tuntia samalla kivellä. Mäskiin laitoin pakastemaissia ja jotain kaurajuttuja. Ihan samalla tavalla tuli kalaa nyttenkin (eli kalaa tuli aina kun ongen sai veteen), mutta silkkaa luxusta oli onkia kun ei ollut salakoita riesana olen daivaassa Ylös vain kaksi salakkaa, nekin molemmat pyrstöstä. Muuten saalis oli lahnoja, muutamia särkiä ja yksi paistoahven. Lisäksi joku turvan tai säyneen poikanen. Ihan hullu syönti tuolla on aina keväällä, tänään ongin hetken paljaalla koukulla ja silti tuli lahna suusta kiinni. Ihmeellisesti kalat jäävät välillä koukkuun kiinni, tänäänkin kaikkea silmästä pyrstöön. Ja yksi ei ollut edes koukussa kiinni, särki hirttäytyi siimaan.
Miten tuolla maissilla tulee ahvenia yleensä? Kun ahvenethan eivät ole kasvinsyöjiä.
hauki000

Tänään taas tuolla kivellä reilu tunti. Taas tuli kalaa koko ajan. Muistaakseni kolme särkeä ja loput lahnaa. Ja maissi taas syöttinä.
Holkkipolvi
On nähnyt Tuksun aromipesän

Viesti Kirjoittaja Holkkipolvi »

Kyllä sulla on melkosen hyvä onki mesta etten sanois...Maissilla saa sattuma affenia mut ei juuri muuten.Eillen kauden avaus mahtavassa säässä.Kaverin kans veto kii et kumpi saa enempi latukkaa.Kaverilla 12kpl ja mulla 24kpl.Suht pieniä oli kalat mut mukavaahan se oli taasen.Aika reilusti paino sumppu kun sen nosti ylös.Kolme noin 300g särkä oli myös seassa...

Saatana ku loppu madot kesken ison kalan syönnin....
Janottaa nii että suu pölisöö...
hauki000

Kyllä tuolta kappaleita tulee mutta kokoa taas harvoin. Muutama isompi lahna vaan tullut tuolta. Isoja ahvenia taas melkein joka reissu, ainakin viime keväänä. Tänään taas tuolla, tällä kertaa kaverin kanssa. Puolisähläykseksi tuo meni kun kaveri rikkoi onkensa matkalla. Lyötiin kaverin kanssa vetoa että saanko kalan hänen rikkinäisellä ongellaan, jossa ei ollut painoa, vapa oli rikki ja siimaa noin puoli vapaa. Voitin vedon ja sain kaksi euroa :) vaikka vähän sählättiin niin silti tuli kalaa, lahnoja, särkiä ja sorva. Ja taas koko ajan mitä siellä oltiin niin sai nostaa kalaa.

Minkä kokoisia nuo teidän lahnat olivat? Täältä tuli tänään vain kämmenen kokoisia, mutta lisäksi muutama jäätävä tälli, kala ei anna senttiäkään periksi ja vaimeat potkut tuntuivat. Ja sen jälkeen aina karkuutus :evil:
Holkkipolvi

On sulla kyl melkonen mesta ei voi muuta sanoa...Mun suurimmat oli noin 500-600 grammasia.Tartutus prosentti oli jotain aivan sika jäätävää.Yks ainoa josko sekään oli kala niin pääs karkuun.Jos se oli kala niin se oli Jytky...

Miten isolla koukulla sä ongit? Koukun kärki näkyvissä? Sen pitää näkyä eikä pujottaa matoa koukkuun sillain et kärki menee piiloon...Terävä hyvä koukku on kaiken a ja o...Koukku jos on pikkusenkin tylsä niin heti veks...
hauki000

Kokoa kuusi näyttää pussi, mutta se ei välttämättä ole oikea koko koska olen laittanut aina kaikki koukut tuohon samaan pussiin. Olen kuitenkin melko varma että tuo koko on oikea. Aina on koukun kärki näkyvissä, oli syöttinä sitten maissi tai mato. Ja koukkukin on terävä, ainakin omasta mielestäni. Mä taidan kokeilla ensi kerralla laskea nuo kaikki kalat jotka saan, taitaa kyllä yritykseksi jäädä kun varmaan sekoan laskuissa.
Holkkipolvi

Aika moisella ankkurilla kyllä ongit.12 olis kyl suht hyvä koko.Minkä merkkisiä koukkuja ne on? Seuraavaks ku hankit koukkuja niin tilaa niitä esim onkitukusta,onkikaupasta, mh toimelta.Koukut toimii saletisti ja kalat pysyy hyvin koukussa.Tuo mainitsemas koukku koko on ehottomasti liian iso...
kelkku

Viesti Kirjoittaja kelkku »

Holkkipolvi kirjoitti:Aika moisella ankkurilla kyllä ongit.12 olis kyl suht hyvä koko.Minkä merkkisiä koukkuja ne on? Seuraavaks ku hankit koukkuja niin tilaa niitä esim onkitukusta,onkikaupasta, mh toimelta.Koukut toimii saletisti ja kalat pysyy hyvin koukussa.Tuo mainitsemas koukku koko on ehottomasti liian iso...
Näin se alkaa... kohta 1000 € parttiin eikä harmita lainkaan :lol:
hauki000

Mustadin koukkuja ollut käytössä. Taidan samalla tilata kaikkea muutakin kivaa onkikamaa. Ja ei mulla oo ees tuhatta euroo, eli ei voi sijoittaa niin paljoa siihen parttiin :)
Holkkipolvi

http://www.onkitukku.fi/tubertini-serie-p-789.html Tuossa on hyviä koukkuja ja ei maksa kun euron paketti ku poisto myynnissä.Mä noita 10 pakettia tilasin jo...

Jos tilaat muutakin niin ainakin
-koukun irrottaja
-luotaus painoja
-tapsin sitoja
-hauleja
-kohoja
-siimaa
-tapsi kukkaro
noilla pääsee jo pitkälle.Ei sitä tonnin parttia tarvi heti ostaa.Mä kyl hankin omani jo suht nuorena ja se on vieläkin käytössä ,kun pidän kamoista hyvää huolta.Ennen eillistä onki reissua pesin melki kaikki vavat. Pari lyhyttä tikkua jäi vielä pesemättä ,mut ne ei hiekassa olekkaan...Ens viikonloppuna sit onkii säyneitä jahka hyvä keli tulossa.Odotattevissa on yli 20 kg säkki...Se on mukavata se...
hauki000

Mitä tuolla koukunirrottajalla tehdään? Vai samaa kun kalapihdeillä eli irrotetaan koukku kalasta? Ja onko tuo tapsinsitoja sama asia kun koukunsidontalaite? Kuinka paksua siimaa kannattaa ostaa, tapsiin ja pääsiimaksi?
Holkkipolvi

Sillä saa koukun suht helposti lahnan suusta kun se on syöny niin sanotusti perseeseen asti.Eillen viimeks käytössä.Eli tuollanen http://www.onkitukku.fi/koukunirrotin-p ... p-970.html

Juu se on se koukunsidonta laite juuri.Ei montaa sekunttia kestä solmun tekeminen.Mulla on lahna ongissa 0,14 pääsiimana ja 0,12 tapsina.Noilla pärjää jo mukavasti...
hauki000

Tänään ongella 2 tuntia ja 25 minuuttia. Nyt muistin laskea kalat, tulos 172. Kolme salakkaa, noin 10 särkeä, sorva, pieni turvan/säyneen poikanen ja loput lahnaa. Noin 1,19 kalaa minuutissa. Meni aivan liikaa aikaa karkuutuksiin (joita oli taas ja paljon), syöttien koukkuun laittoon ja kalojen irrotukseen. Ihan tyytyväinen silti olen.
Holkkipolvi

Siis sä sait 150 kappaletta lahnoja szeko
hauki000

Joo nimenomaan kappaletta, koko jäi taas vain todella pieneksi. Suurin oli noin puolentoista kämmenen kokoinen.
Holkkipolvi

No on kyl isoja kappale määriä.Keski paino jos on 200 grammaa niin sullahan on kalaa monta kymmentä kiloa...
hauki000

Eipä oo puntaria ollu mukana, digitaalipuntari on mökillä ja kotona on vaan joku surkea jousivaaka millä ei saa tarkkoja painoja yksittäisistä kaloista. Torstaina kun meen mökille niin tuon puntarin kotiin ja punnitsen sellaisen keskikokoisen kalan niin tietää paljonko nuo suunnilleen painaa.
Holkkipolvi

200 gramman keskipainolla 30 kiloa :) nii ja vielä alle 3 tunnin... Ei ole ihan jokapäiväsiä tuloksia ainakaan mulle...Toivottovasti olis nyt vapun aikaan lämmin keli edes yhtenä päivänä niin pääsis säyne kauden avaa...
hauki000

Tänään ennen lähtöä sää näytti vielä ihan hyvältä isoa ahventa ajatellen, mutta kun olin 10 minuuttia onkinut alkoi kunnon kaatosade. Menin sillan alle suojaan ja päätin kokeilla "heitto-ongintaa", eli vapa kasaan ja siimasta heittelemällä onki veteen. Salakan ja lahnan sain näin. Ennen sadetta oli tullut lahnoja ja särkiä. Mukavaahan se oli pyöräillä kotiin kaatosateessa.
hauki000

Tänään taas ongella. Vesi oli todella korkealla ja sameata joten kovin suurta saalista en odottanut. Muutaman lahnan ja särjen ehdin nostaa, kunnes syönti hiljeni yllättäen. Viime keväänä huomasin, että jos joku isompi kala saapuu paikalle niin syönti loppuu lähes kokonaan. Hetken odottelun jälkeen nasahti ja kunnolla. Minuutin kala veivasi miten halusi mutta sitten sain sen pintaan näytille. Silmät meinasivat tippua päästä kun näin että se on hauki eikä mikään ihan pieni. Pitkään se vielä jaksoi yrittää kauemmas mutta ei onnistunut. Sain sen niskasta kiinni ja rannalle. Koukku oli hyvin kiinni yläleuan kärjestä. Oli kyllä todella vaikeaa nostaa tätä kalaa ylös kun vesi oli niin korkealla että jouduin koko ajan olla kivillä. Arvioin kalan painoksi noin 700 grammaa ja heitin hauen takaisin veteen. Laittoi kyllä hyvin vastaan, yhtä kovaa kun puolentoista kilon lahna. On tuo maissi kyllä ihmesyötti olen daivaassa madolla on tullut vain 20 sentin mittaisia haukia. Kolmas vuosi peräkkäin kun nostan tuosta täsmälleen samasta paikasta hauen ongella.
Holkkipolvi

En mä turhaan sitä maissia kehunu.Kamsu keli eillen mut emännän oli pakko päästä korkkaa kausi.Niin, aurinko paisto komeesti ennen ku lähettii mut kui ollakkaa ku alettii onkii niin rakeita ja räntää...Tuuliki niin kauheesti ettei pysyny vavat telineessä...
hauki000

Täälläkin satoi räntää niin en tänään ongella käynyt. Saitteko yhtäkään kalaa kelistä huolimatta?
Holkkipolvi

Mulle 1 särki ja emännälle kans.Isolta kuulostaa 150 lahnaa alle 3 tuntiin....
hauki000

:lol: huomenna varmaan ongelle.... Jos vaikka taas laskisin kappaleet ja ilmottelen tänne :) tiedä sitten tuleeko mitään kun vesi varmaankin vielä korkealla ja sameaa. Jos vaikka mäskin tekis nii vois auttaa.
Holkkipolvi

Laita kalat sumppuun jos sulla sellanen on?Sit niistä foto... Hirmulle kuulostaa kappale määräs.Mulla menee monta reissua ennen ku saan tuollasen (150) määrän ylös...Toi mun 24 on jo ihan ok tulos...
Vastaa Viestiin