Bassihyrrät

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Fuso
Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu

Re:

Viesti Kirjoittaja Fuso »

Fuso kirjoitti:catch_a_fishille ja muillekin.Ei mitään salatiedettä,juuri noin tehdään.Tuo öljyn "kulutus" oli vaan minulle uutta,eli käyttömäärään nähden tarvisee ainakin minun skaalalla tiheää öljyämistä.

Nyt täytyy vielä sen verran päivittää kokemuksista Zillionista,että täysin en ole ulinasta eroon päässyt öljyämisestä huolimatta.

Talvipaussin jälkeen ei Zillion ole ulissut yhdelläkään reissulla,joten ikäväänsä taisi ulista aluksi.

:ot: ,ei sitten kyllä pahemmin ole savunnut jarrukaan,niin kuin eräillä. :D
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
tjk
Viesti:

Re: Bassihyrrät

Viesti Kirjoittaja tjk »

Hankin tanekeloiksi ABU:n REVO Premiärit, vasurin ja oikurin. Kovin paljoa en ole niillä vielä heitellyt, joten kestävyydestä ei voi sanoa mitään. Kevyitä ja muutenkin hyvänoloisia näpeissä. Nautinto kalastaa, vaikkei mitään saisikaan.
Laadukkaasti vesillä kalaston ehdoilla

TLP - http://www.teamlucioperca.fi/122285701
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Mun uuden ja hienon Curadon laakerit rupes pitään ääntä... :D

Ens viikolla avaan, jos ehdin.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Braven
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Braven »

Onko porukalla kokemuksia reelfishingdeal:sta ? Ajattelin tilata tuon Curado E7:n sieltä, kun näyttäs olevan melkee satasen halvempi ku Suomessa. Noi mainostaa, ettei tule yli 100$ tilauksista rahtimaksua ollenkaan. Pitääkö noista maksaa tullia tai muuta veroa?
tkj

Viesti Kirjoittaja tkj »

No jos se jää tulliin ja todennäköisesti jää niin verot/ tullimaksu tulee päälle
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Viesti Kirjoittaja catch_a_fish »

Mikey kirjoitti:Mun uuden ja hienon Curadon laakerit rupes pitään ääntä... :D

Miten ihmeessä haukipervån heittäjä ehtii saamaan hyrräkelansakin rikki? Ei tainnut monta tuntia kestää?
Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Braven
Viesti:

tkj kirjoitti:No jos se jää tulliin ja todennäköisesti jää niin verot/ tullimaksu tulee päälle
Onkohan mitään hajua paljoko kyseiset maksut vois olla? Kelalle tulee verotonta hintaa 119e jenkeissä. Kaupasta Suomessa sais tingattua 170-180e hintaan sen.
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Braven kirjoitti:
tkj kirjoitti:No jos se jää tulliin ja todennäköisesti jää niin verot/ tullimaksu tulee päälle
Onkohan mitään hajua paljoko kyseiset maksut vois olla? Kelalle tulee verotonta hintaa 119e jenkeissä. Kaupasta Suomessa sais tingattua 170-180e hintaan sen.

Alv 22% ja tulli 3,5% päälle
Alvin määritys: 119x0,22=26,2e
Tullin määritys: (119+26,2)*0,035=5,1e < 10e, joten tullia ei peritä.

Alv peritään, eli 145,2e on se mitä kelasta maksat.

Voi olla että tuo kalastusvälineiden tullin osuus oli 3,7% eikä 3,5%, en nyt muista. Mutta ei se 3,7%:kaan nosta summaa 10e:n rajan yli.
Braven
Viesti:

Joo kiitoksia. Lueskelin tullin sivuilta ja nopeilla laskutoimituksilla ittekki sain tuon suuntaisia summia. Ei Euroopasta saa mistään Shimano Curado200E7 noin halvalla siltikään tähän aikaan vuodesta. Talvella voi saada alennusmyynnistä.

Ps. Hyvä näin töistä käsin tutkia näitä juttuja :bigboss: Kolmelta kotiin ja suorilta kalalle!
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

catch_a_fish kirjoitti:

Miten ihmeessä haukipervån heittäjä ehtii saamaan hyrräkelansakin rikki? Ei tainnut monta tuntia kestää?
Mikey saa kelan kuin kelan paskaksi alta aikayksikön :lol:
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Ei oo muuten varmuudella rikki, voi olla pelkästään huollon tarpeessa. Mutta oletan kyllä, että laakerit menee vaihtoon. :)

On tuolle kelalle jokunen tunti tullut jo käyttöaikaa. Alle 50 tuntia kuitenkin.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Jarzi75
Paikkakunta: Vaasa, tuo syvien ja kirkkaiden vesien valtakunta...

Viesti Kirjoittaja Jarzi75 »

Avasin viime reissun jälkeen Revo Inshoren kokonaan. Sillä on nyt jerkkailtu viime syksy ja tämä kevät. Toki reissuja ei ole hirmuisesti kertynyt, mutta kuitenkin...

Kela on sisältä edelleen kuin uusi ja kaikki laakerit on kunnossa. Huoltona tähän mennessä on ollut tipat öljyä puolan/akselin laakereihin ja kammen nuppeihin silloin tällöin.

Tämä on mulla tähän mennessä ainut kela, jonka IAR ei ole päästänyt. Kylmin keikka oli -7 viime syksynä (vai olikohan se jo talvea).

Eli toisin sanoen olen tyytyväinen kelan esityksiin tähän mennessä... olen daivaassa
Jarrut tappiin... Ja vielä napsu yli...

Jos tästä jotain positiivista hakee, niin ei tuu ihan heti mieleen...
Koivisto

Viesti Kirjoittaja Koivisto »

Samthefisherman kirjoitti:
catch_a_fish kirjoitti:

Mikey saa kelan kuin kelan paskaksi alta aikayksikön :lol:
Sama juttu mun uudessa 300 curadossa. Jotain ihme älämölöä sieltä kuuluu. Vanhat Curadot taas toimii äänettömästi ja kuten pitääkin.
koivistojanne.kuvat.fi
Braven
Viesti:

Onkohan 200-sarjan Curado liian pieni jerkkihommiin? Meinaan vaan, että tolla nakkelis pienempääkin kuvatusta vs 300-sarjalainen.
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies

Viesti Kirjoittaja tmu »

Kuvan vasemmassa reunassa näkyy mun paras bassihyrrä. :mrgreen:
Liitteet
Eka Bassi 005.JPG
Eka Bassi 005.JPG (89.38 KiB) Katsottu 4418 kertaa
Make my day- Teemun päivä.
Braven
Viesti:

Sieltähän se Curado pilkistää! :p Mistä bassin sait siiman päähän?
Kirjolohis

Viesti Kirjoittaja Kirjolohis »

Nyt alkaa kyllästyttämää noi haspeli kelat niin pitäisi hankkia tommonen bassikela. Kertokaapa paras kela minulle.

Vaatimukseni kelalle ovat että voin heitellä niin pieniä lusikoita ja vaappuja kuin myös noin 70g painavia jerkkejä
ja hintaa sais olla noin 200e
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies

Viesti Kirjoittaja tmu »

Braven kirjoitti:Sieltähän se Curado pilkistää! :p Mistä bassin sait siiman päähän?
No Amerikasta, tietty. :wink:

Kirjolohis heitti aika pahan. Tai ei oikeastaan. Suurin osa bassisämpylöistä pystyy tähän, mutta ainakaan mun tietämistä vavoista ei yksikään. Jos on tarkoitus kalastaa yhdellä setillä monipuolisesti ja eripainoisilla vieheillä, lienee avokela paras valinta.

Sun esittämät vaatimukset viehepainojen suhteen edellyttää ainakin mulla kahta eri siimavahvuutta ja vapaa.
Make my day- Teemun päivä.
Kirjolohis

No tota noin selvennän vähän vaatimuksiani siis heittelen semmosia 11g painavia lusikoista ylöspäin. Siimaa laittaisin jotain 0.35 paksusta pp tai sitä kahden väristä firelineä. Ja hintaa sais olla noin 200e. Haluun hyrrän et
voi pistää vähän paksumpaa siimaa ettei siima mene heti katki ja viehe jää pohjaa. Ja siksi et voin kalastella jerkeillä ja semmosilla 11g-100g uistimilla. Vaihtoehtoja ku eilen vähän kattelin netistä nii on tässä sanokaa noist hyvä tai sanokaa oman minkä tiedätte. Ei ole pakko olla bassihyrrä voi olla tavallinenkin. Näit kattelin:

http://www.kalastusaitta.fi/tuotteet.html?id=5/145 Shimano Calcutta B 200
http://www.kalastusaitta.fi/tuotteet.html?id=5/1270 Shimano Curado 200 E7 UUTUUS
http://www.kalastusaitta.fi/tuotteet.html?id=5/737 Team Daiwa G
http://www.kalastusaitta.fi/tuotteet.html?id=5/8 Tica Sculptor

Kertokaa noist paras et voin heitellä vieheitä 11grammast 100 grammaa tai ehdottakaa omaanne kelaa mitää tiedätte joka on parempi kuin noi
Nilsuilija

Viesti Kirjoittaja Nilsuilija »

Kirjolohis kirjoitti:No tota noin selvennän vähän vaatimuksiani siis heittelen semmosia 11g painavia lusikoista ylöspäin. Siimaa laittaisin jotain 0.35 paksusta pp tai sitä kahden väristä firelineä. Ja hintaa sais olla noin 200e. Haluun hyrrän et
voi pistää vähän paksumpaa siimaa ettei siima mene heti katki ja viehe jää pohjaa. Ja siksi et voin kalastella jerkeillä ja semmosilla 11g-100g uistimilla. Vaihtoehtoja ku eilen vähän kattelin netistä nii on tässä sanokaa noist hyvä tai sanokaa oman minkä tiedätte. Ei ole pakko olla bassihyrrä voi olla tavallinenkin. Näit kattelin:

http://www.kalastusaitta.fi/tuotteet.html?id=5/145 Shimano Calcutta B 200
http://www.kalastusaitta.fi/tuotteet.html?id=5/1270 Shimano Curado 200 E7 UUTUUS
http://www.kalastusaitta.fi/tuotteet.html?id=5/737 Team Daiwa G
http://www.kalastusaitta.fi/tuotteet.html?id=5/8 Tica Sculptor

Kertokaa noist paras et voin heitellä vieheitä 11grammast 100 grammaa tai ehdottakaa omaanne kelaa mitää tiedätte joka on parempi kuin noi
Curado 200 E7 ja Calcutta 200B löytyy itseltäni henkilökohtaisesti ja molemmat ovat laatupelejä. Tekniikka pelaa ja ovat varmatoimisia. Kun kokemusta ja taitoa hieman kertyy noilla voi heitellä varsin pientäkin viehettä. Toisaalta jos siima on nuinkin paksua kuin 0,35mm punottu, eivät heittopituudet varmasti ole kovin hyviä, varsinkin jos alla on jäykkä jerkkivapa.

Firelineä en suosittele hyrrään, koska se on turhan jäykkää rakenteeltaan-->tavallista sotkuherkempi. Fire myös katkeaa heittosotkuissa useimpia punottuja helpommin.

Ps. Jos Calcutta 200B kiinnostaa, niin multa lähtis 140 eurolla posteineen. Kunto käytännössä uutta vastaava, kun on ollut varakelana. Puollalla valmiina sisäänajettu 0,28mm Power Pro. Laita YV:tä jos kiinnostaa :wink: .
"Puuttuvan taidon korvaa rautainen itseluottamus"
Kirjolohis

No suositelkaaha nyt mulle hyvää bassihyrrää! Semmost jolla voi heitellä 11g uistimia + 80g jerkkejä! Hintaa sais olla noin 200e.. Nyt kiikarissa on citica e200 ja curado e200..
Ja sanokaa jos tilaan tuolt: http://reelfishingdeals.com/shop/index.php?cPath=21 2 hyrrää ton curadon ja daiwa megaforcen niin hinnaksi tulee 225 dollaria ja se tekee 160e niin tuleeko hinnaksi toi 160e vai onko tossa jotain muuta kuluja jotka tulee lisäksi tohon??? Tiedän et alv tulee mut eihän se pakolla tulee ja jos tulee niin paljon toi sit on toi hinta ku ilman alv on 160?
catch_a_fish
Väärin kalastaja

tmu vastasi sulle tuohon jo aika kattavasti. Liki kaikki bassihyrrät pystyy tuohon ja jos olet nyt saanut haarukoitua valintasi vain kahteen kelaan, (joko Citica 200 tai Curado 200), niin et varmaankaan tarvitse enää forumkäyttäjien mielipiteitä kelavalinnassa. Enemmän sulla riittää miettimistä siinä, miten löydät sopivan vavan ja siimapaksuuden, jolla koko 10-100g skaala hoituu. Sinuna kyllä vähän tarkentaisin speksejä. Heitteletkö pääosin 10-30 gramman vieheitä jonka lisäksi sulla on kaksi busterjerkkiä? Vai onko sulla 100 busterjerkkiä ja kolme kymppigrammaista rapalaa? Kela, vapa ja siima kannattaa speksata niiden tavallisimmin käytössä olevien vieheiden mukaan. Muussa tapauksessa osta 2 settiä, erikseen kevyille ja raskaille vieheille.

Mitä kelan hintaan ulkomailta tilatessa tulee, ks. muutama viesti aiemmin tässä ketjussa, siellä on laskentakaava.
Kirjolohis

catch_a_fish kirjoitti:tmu vastasi sulle tuohon jo aika kattavasti. Liki kaikki bassihyrrät pystyy tuohon ja jos olet nyt saanut haarukoitua valintasi vain kahteen kelaan, (joko Citica 200 tai Curado 200), niin et varmaankaan tarvitse enää forumkäyttäjien mielipiteitä kelavalinnassa. Enemmän sulla riittää miettimistä siinä, miten löydät sopivan vavan ja siimapaksuuden, jolla koko 10-100g skaala hoituu. Sinuna kyllä vähän tarkentaisin speksejä. Heitteletkö pääosin 10-30 gramman vieheitä jonka lisäksi sulla on kaksi busterjerkkiä? Vai onko sulla 100 busterjerkkiä ja kolme kymppigrammaista rapalaa? Kela, vapa ja siima kannattaa speksata niiden tavallisimmin käytössä olevien vieheiden mukaan. Muussa tapauksessa osta 2 settiä, erikseen kevyille ja raskaille vieheille.

Mitä kelan hintaan ulkomailta tilatessa tulee, ks. muutama viesti aiemmin tässä ketjussa, siellä on laskentakaava.
Joop mä en vaan uskalla tilata tuolta mutta en oo ostamassa kaupastakaa ku maksaa niin paljon.. Tuolt en uskalla tilata koska jos menee rikki niin en osaa korjata vai onko se niin vaikea? Yleensä noissa bassihyrris menee vissiin noi laakerit ja ne eivät maksa paljoa, mutta onko vaikee homma aikaista kela ja vaihtaa laakerit? Joo jerkkejä ei ole vielä yhtään mutta ajattelin hommata pari.. Joten varmaan semmonen 0.20-0.25 pp siimaks jos ostan ton curadon.. Mä luulen ettei tule tota alvia koska se tulee vissiin postiin se hyrrä niin ei varmaa tule..
catch_a_fish
Väärin kalastaja

Kirjolohis kirjoitti: Joop mä en vaan uskalla tilata tuolta mutta en oo ostamassa kaupastakaa ku maksaa niin paljon.. Tuolt en uskalla tilata koska jos menee rikki niin en osaa korjata vai onko se niin vaikea? Yleensä noissa bassihyrris menee vissiin noi laakerit ja ne eivät maksa paljoa, mutta onko vaikee homma aikaista kela ja vaihtaa laakerit? Joo jerkkejä ei ole vielä yhtään mutta ajattelin hommata pari.. Joten varmaan semmonen 0.20-0.25 pp siimaks jos ostan ton curadon.. Mä luulen ettei tule tota alvia koska se tulee vissiin postiin se hyrrä niin ei varmaa tule..
Bassihyrrän huoltaminen on ehkä aavistuksen verran normihyrrää työläämpää, mutta ei mikään mahdoton operaatio. Eniten huoltoa vaativat laakerit, puolanlaakerit, vaihtuu tarvittaessa ainakin mun näpräämissä merkeissä aika näppärästi.

Jos tuolta Reelfishingdealsista meinasit tilata, niin voit olla liki 100% varma että lähetyksesi jää tulliin ja saat sen lähimmästä toimipaikasta asianmukaista korvausta vastaan noutaa. Garyltä kun on tilannut sen verran moni suomalainen, ettei asia ole jäänyt tulliltakaan huomaamatta.

Ei mitenkään pahalla, mutta jos olet ostamassa ekaa heittohyrrää, niin ehkä erikoisliikkeeseen tukeutuminen ei olisi hullumpi ratkaisu. Vaikka yksittäisen kelan hinta voi tuntua liikkeessä kalliilta, saat kuitenkin suuremmalla todennäköisyydellä yhdellä ostokerralla toimivan kela+vapa+siima -kombinaation, kuin jos tekisit valinnat omin voimin ostellen kamaa sieltä täältä netistä. Ja mikäli tiukka budjetti on se seikka mikä ajaa ostamaan ulkomailta, käytettyjä settejäkään ei pidä vieroksua. Eiköhän niitä tämänkin foorumin jäsenillä ole myynnissä vino pino.
Kirjolohis

catch_a_fish kirjoitti:
Kirjolohis kirjoitti: Joop mä en vaan uskalla tilata tuolta mutta en oo ostamassa kaupastakaa ku maksaa niin paljon.. Tuolt en uskalla tilata koska jos menee rikki niin en osaa korjata vai onko se niin vaikea? Yleensä noissa bassihyrris menee vissiin noi laakerit ja ne eivät maksa paljoa, mutta onko vaikee homma aikaista kela ja vaihtaa laakerit? Joo jerkkejä ei ole vielä yhtään mutta ajattelin hommata pari.. Joten varmaan semmonen 0.20-0.25 pp siimaks jos ostan ton curadon.. Mä luulen ettei tule tota alvia koska se tulee vissiin postiin se hyrrä niin ei varmaa tule..
Bassihyrrän huoltaminen on ehkä aavistuksen verran normihyrrää työläämpää, mutta ei mikään mahdoton operaatio. Eniten huoltoa vaativat laakerit, puolanlaakerit, vaihtuu tarvittaessa ainakin mun näpräämissä merkeissä aika näppärästi.

Jos tuolta Reelfishingdealsista meinasit tilata, niin voit olla liki 100% varma että lähetyksesi jää tulliin ja saat sen lähimmästä toimipaikasta asianmukaista korvausta vastaan noutaa. Garyltä kun on tilannut sen verran moni suomalainen, ettei asia ole jäänyt tulliltakaan huomaamatta.

Ei mitenkään pahalla, mutta jos olet ostamassa ekaa heittohyrrää, niin ehkä erikoisliikkeeseen tukeutuminen ei olisi hullumpi ratkaisu. Vaikka yksittäisen kelan hinta voi tuntua liikkeessä kalliilta, saat kuitenkin suuremmalla todennäköisyydellä yhdellä ostokerralla toimivan kela+vapa+siima -kombinaation, kuin jos tekisit valinnat omin voimin ostellen kamaa sieltä täältä netistä. Ja mikäli tiukka budjetti on se seikka mikä ajaa ostamaan ulkomailta, käytettyjä settejäkään ei pidä vieroksua. Eiköhän niitä tämänkin foorumin jäsenillä ole myynnissä vino pino.
Joo no ostan kuitenkin netistä koska saan curadon e200 sielt 147 eurolla tulleinneen joka on 52e halvempi kuin jos tilaisin, kuin täällä meidän liikkeessämme enkä nyt usko et pari laakeria jos meneekin rikki maksavat noin paljoa noin 5e kpl noi laakerit maksa joten järkivintä olisi tilaaminen kyl tuolta. Vavan taas ajattelin ostaa täällä ihan kaupasta. Mul on joku aika taipuisa vapa joku outo hyrrälle sopiva ja vissii koko toiminen tai en tiedä miten se nyt luokitellaan onko kokotoiminen mut se on aika taipuisa ja taipuu ihan alusta asti. Ja lisäksi jos aijjon jerkeil kalastaa niin ostan jerkeille sopivan vavan esim ton patriotin jerk tai joku shakespire jerk
Vastaa Viestiin