Silver Hawk

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Hawk

Silver Hawk

Viesti Kirjoittaja Hawk »

Olen ostamassa Silver Hawk ht venettä ilman moottoria.kauppa on melkein sitävaille valmis,mutta ainoa ongelma on mistä saan siihen kohtuu halvalla moottorin.Minulla on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa.Ensimmäinen on se että yrittäisin vaihtaa entisellä paketilla(jonka arvo noin 7500e)jostain liikkeestä käytetyn nelitahti koneen,tai sitten ottaisin entisestä veneestäni tuon 50 heppaisen hondan.olen enemmän ajatellut jälkimmäistä,mutta ainoa ongelma siinä on se,että riittääkö 50 hondassa teho liikuttelemaan hawkkia.
mielipiteitä.
Hanski_Koo

Re: Silver Hawk

Viesti Kirjoittaja Hanski_Koo »

Hawk kirjoitti:Olen ostamassa Silver Hawk ht venettä ilman moottoria.kauppa on melkein sitävaille valmis,mutta ainoa ongelma on mistä saan siihen kohtuu halvalla moottorin.Minulla on oikeastaan kaksi vaihtoehtoa.Ensimmäinen on se että yrittäisin vaihtaa entisellä paketilla(jonka arvo noin 7500e)jostain liikkeestä käytetyn nelitahti koneen,tai sitten ottaisin entisestä veneestäni tuon 50 heppaisen hondan.olen enemmän ajatellut jälkimmäistä,mutta ainoa ongelma siinä on se,että riittääkö 50 hondassa teho liikuttelemaan hawkkia.
mielipiteitä.
Kyllä aika lailla alarajoilla liikutaan konetehojen kanssa, varsinkin jos tuo Hontta on vanhempaa kaasarimallia, josta ei kait todellisuudessa irtoa kuin ~45 HP. Jos uistelukäyttöön meinaat, niin veneen paino nousee helposti aika paljon kaikkien uisteluvermeiden (ja mahdollisten apumiesten) kanssa. Onhan tuota Hawkia paljonkin liikkeellä 50-koneella ja tehojen riittävyys on tietysti hieman makuasia, jotkut ehtii vähemmälläkin. Pienellä koneteholla liukuun nousu voi olla tuskaa ja trimmit tietty auttavat tuohon ongelmaan, mutta jos lompsa sallii, niin 60HV on mielestäni minimi - noissakin on muuten eroja esim. vanhojen Pirkka-tuotteiden 50HP kaasarivehkeiden ja uudempien ruiskujen kohdalla. Wanha 50 HP saattaa olla yhtä tehokas, kuin uudempi 60-ruisku.

Kukin tavallaan ja vesialue, jossa liikut vaikuttaa myös koneen valintaan - merellä suurten vesien äärellä puhtia sais löytyä, mutta suojaisilla sisävesillä pärjää vähemmälläkin. Ja jos kyseessä on uudempi Hawk (~2004 eteenpäin), niin se kantaa sitten jo vaikka 90-sen koneen, vanhemmissa ei riitä perän kantavuus, vaan ui aivan liian syvällä (ja nyt puhutaan siis 4-tahtisista).

Summa Summarum: 50-heppaisellakin pärjää, mutta sais olla isompikin.
Onko maapallolla älyllistä elämää? - Ei, olen vain käymässä.
Ipe
Uimamaisteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ipe »

En ole ikinä ollut haukan kyydissä, mutta tuolla uistelukisoissa olen nuita hawkkeja kuolannut ja todennut, että 50hp moottori on liian pieni haukkaan. Kyllä juuri liukuun lähtee, mutta siinäpä se, vauhtia ei vain tule tarpeeksi. Kannattaa ostaa ainakin se 60 moottori.
Seuraava vene (toivottavasti) on itelläkin juuri tuo Hawk, mikäli rahat riittää. En kyllä ihan lähivuosina ole aikonut venettä vaihtaa, mutta haaveilua pitää olla 8)
joonas
Dr. Silmäroikko
Viesti:

Viesti Kirjoittaja joonas »

Ilman muuta isompi kuin 50hv kone. Kokemuksia on yhdestä kaudesta 50hv koneella ja etenkin lähdöt on nihkeitä jos vähänkin keliä. 60hv koneella jo ihan eri planeetalta eikä haittaisi vaikka tehoa olisi vieläkin enemmän.
Hawk

Itse katsoin eilen täällä iisalmen savonia cupin kisassa yhtä hawkkia joka oli varustettu 50hp yamahalla,hyvin näytti lähtevän liukuun,kun kyydissä oli kaksi miestä+kaikki uisteluromppeet.Ja myöskin yhdellä kaverillani oli hawkissa 50heppainen honda,joka kulki kutakuinkin 45km/h.Uistelen täällä sisävesissä,Isoin järvi missä tulee käytyä,on Oulujärvi.Täälläpäin yhdessä liikkeessä olisi suzukin 70hp nelari myynnissä,ihan uusi ja hintaakin taisi olla vaan alle 8000e.Mutta olen miettinyt sitä,kun suzukihan painaa melko paljon?
EDIT:Hawkkihan on sitten vuosimallia 96-..
Hanski_Koo

Viesti Kirjoittaja Hanski_Koo »

Hawk kirjoitti:Itse katsoin eilen täällä iisalmen savonia cupin kisassa yhtä hawkkia joka oli varustettu 50hp yamahalla,hyvin näytti lähtevän liukuun,kun kyydissä oli kaksi miestä+kaikki uisteluromppeet.Ja myöskin yhdellä kaverillani oli hawkissa 50heppainen honda,joka kulki kutakuinkin 45km/h.Uistelen täällä sisävesissä,Isoin järvi missä tulee käytyä,on Oulujärvi.Täälläpäin yhdessä liikkeessä olisi suzukin 70hp nelari myynnissä,ihan uusi ja hintaakin taisi olla vaan alle 8000e.Mutta olen miettinyt sitä,kun suzukihan painaa melko paljon?
EDIT:Hawkkihan on sitten vuosimallia 96-..
Tuo 45 km/h lienee jotain 25 solmua ja jos aina pitää ajaa kahva kaakossa, niin ei ole kovin hyvä lukema. Mutta kuten sanoin, että jos ei ole kiire mihinkään, niin mikä ettei - ei tämä maailma tästä valmiimmaksi tule tunnissa eikä kahdessa.

Tuota 70 Suzukia miettisin kyllä toisenkin kerran, painaa ~165 kiloa ja tuo -96 Haukka ei tuota painoa kunnolla kanna tankki täynnä. Tehoa riittävästi, mutta ui perä alhaalla => epäesteettisen näköinen ja aina varpaat märkänä. Tähän auttaa tietty tyhjennysaukkojen tukkiminen... mutta kuitenkin... ei hyvä.

Niin, ja Oulujärvi on jo aika iso jorpakko.
Onko maapallolla älyllistä elämää? - Ei, olen vain käymässä.
Hawk

Kävin hakemassa tarjouksen uudesta suzuki 70-koneesta.
Ens lauantaina hakemaan haukka,ja sitten sunnuntaina isketään siihen honda kiinni.eli suomeksi,kun tarjosin entistä pakettia vaihdossa,niin eivät laskeneet koko paketille arvoa kuin 5000e joka on omastamielestäni aivan liian vähän.
Kunhan on haukka pihassa,niin pitänee laittaa vanha paatti nettiveneeseen myyntiin.
DC
Vertikaali Jigaaja

Viesti Kirjoittaja DC »

Mulla oli Haukka 520 DC
Viiskymppinen nelariJammu kaasarimalli kuljetti gepsin mukaan parhaimmillaa 52 km tunnissa (yksin veneessä 83 kg)

Kolme raavasta miestä ja viikon oluet + kalavermeet ja juomavedet mukana oli liukuun lähtö vähän tuskasta, mutta onnistu kuitenkin.

Jos pussi antaa myöten, niin 70 heppanen olis hyvä.

- eero -
Kyllä vintillä leipää olis... muttaku lapset söi portaat!
pvata

Viesti Kirjoittaja pvata »

Itellä 520 ht haukka varustettuna 75hp hondalla liukuun hypätään oli porukkaa tai ei. Miinuksina että perä ei jaksa kunnolla kantaa noin painavaa konetta.
bengtsod

Viesti Kirjoittaja bengtsod »

Olis kiva nähdä tehokäyrät noille samasta lohkosta tehdyille 50 ja 60 hv koneille- onko 60 hv liukuun lähdössä yhtään sen tehokkaampi kuin 50 hv, vai tuleeko lisäteho vasta kierroksilla?
pvata

Viesti Kirjoittaja pvata »

Minä jos vaihtaisin konetta niin vaihtoehdot olisivat todennäköisesti 60 ja 100hp mercuryt. 60hp kiinnostas painon takia mutta toisaalta 100hp ois kyllä sitten taas vääntö ihan eri luokkaa josta taas on iloa kelissä ajettaessa. Huippunopeushan ei kasva kovinkaan paljoa koska tulee vastaan jo veneen rakenteelliset seikat.
Ipe
Uimamaisteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Käyn katsomassa käytettyä vm-99 haukkaa lähipäivinä. Mitähän vikoja nuissa voisi olla ja onko jotain spesiaalipaikkoja veneessä mitkä pitäis tarkistaa. Tarviiko tuommoinen vene jarrullisen trailerin? Jaksaako 60hp yamaha pukata tuommosta ht-haukkaa?
Jussijii
Sisävesiswedu

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

Ipe kirjoitti: Tarviiko tuommoinen vene jarrullisen trailerin?
Taitaa aika paljon olla kiinni autosta, jolla vedetään. Paljon sulla on sallitut vetopainat...? Tosin, muutenkin taitaa 750kg kokonaispaino olla aika lähellä jarruttoman trailerin kanssa vaikka autolla saisikin vetää.

Itse vaihdoin muutama vuosi sitten jarrulliseen, nyt on huomattavasti mukavampi vetää kun tietää että paketti jopa pysähtyy kun painaa jarrua. Kerran tuli jarruttomalla testattua kuivalla asfaltilla miten savu vaan nousee renkaista ja hirvi lähenee koko ajan, mutta onneksi pysähtyi lopulta hirven eteen.
rotte

Viesti Kirjoittaja rotte »

Meinaa jo Foxillakin mennä tuo jarruttoman maksimi 750kg vermeineen rikki, kun ynnätään traikku, vene, kone ja rojut. Joten suosittelisin tuohon Haukkaan jarrullista traileria. On ainakin mukavempi jarrutella tilanteen tullen...
Think. Feel. Drive. Subaru.
Karppikone

Viesti Kirjoittaja Karppikone »

Itellä 09 dc malli 100hp koneella 60hp koneellakin varmasti kulkee mutta heti kun on lastia hiukankin enemmän niin mukavampi isommalla koneella mennä ei tarvi luukuttaa tappi ojossa koko ajan.. Voipi olla hiukan isompi kone taloudellisempi kuin pienempi, ku nousee paremmin ylös jne... Ja ehdottomasti jarrullinen traikku täälläkin olisi hankinnassa. äkkiä tulee pakettiin painoa.
Ipe
Uimamaisteri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Ipe »

Ongelmana tuossa -99 mallissa lienee tuo perän kantavuus, kun vene taitaa olla 5,20 pitkä ja kuulemma tuo vanhempi malli ei pysty kantamaan kovin raskasta (tehokasta) moottoria.
Olisiko viisaampaa kytätä parempaa (uudempaa) pakettia vai ostaa tuo pankinjohtajan kanssa? Köyhällä ei ole varaa ostaa huonoa!
Rankaisija

Viesti Kirjoittaja Rankaisija »

kyllä toi 520dc pelaa ihan hienosti 75 mercurilla, joka on ilmeisesti
kuristettuna sama pannu kun vastaava 90hp. Ei toi perä mun mielestä
mitenkään sukella. Loikkaa plaaniin isollakin kuormalla ja pystyy etenemään
pienessä kelissäkin.
Saimi

Viesti Kirjoittaja Saimi »

520 DC:ssä 100hv nelari Mercury,paino 189kg. Ei sen painon kanssa oo mitää ongelmii ollu,Päin vastoin.Yleensä paljon kamaa ja 4-5 henkee kyydis (tai mitä siihe ny mahtuu).Yksin tai kaksin,ainaki heitto veneenä ihan loistava.Trimmilevyillä veneestä sai vielä mukavemman ajettavan,ku sivu tuulessa aina kääntää kevyenä veneenä tuulen suuntaan.
Vastaa Viestiin