Perämoottorin päivitys

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
finnark460

Perämoottorin päivitys

Viesti Kirjoittaja finnark460 »

Hankin parivuotta sitten finnark 460 pulpettiveneen jossa moottorina johnson seahorse 25hp.
Moottori tarkoitus päivittää isommaksi kun ei jaksa nousta kunnolla liukuun jos yli 2 henkilöä veneessä. Moottori toimii kyllä ihan ok, mutta bensa maistuu kiitettävästi ja uistelu hommissa vähän turhan äänekäs eikä oikein sovellu hiljaisiin nopeuksiin.

Kysymys kuuluukin mikä olisi esim. sopiva nelitahti kyseiselle venetyypille jolla pärjäisi uistelussa ilman jarrupussia mutta jaksaisi kuitenkin liikuttaa venettä isommallakin porukalla? Otan mielelläni vinkkejä vastaan :roll:

Liukuun nousua helpottaisi varmastikin trimmilevyjen asennus esim. Bennett SLT10
Liitteet
Partakko.jpg
Partakko.jpg (93.75 KiB) Katsottu 5245 kertaa
bengtsod

Re: Perämoottorin päivitys

Viesti Kirjoittaja bengtsod »

Vaikea kysymys, vene ei ole suunniteltu nelitahtikonetta varten. Itse laittaisin kompromissinä 30 Detol Yamahan, eli 2-t kaasari koneen. Sietää uistelua hyvin ja on riittävän vääntävä jotta kestää kuormaa. Koneen paino järkevissä rajoissa. Uusista koneista ETEC 30 hv ( josta minulla ei kokemusta). Finnark 460:sta olen testannut 20 hv ja 40 hv mercuureilla ( 2 sylinterisiä kaasaria 2-tahtisia), 40 hv Tohatsu ( 2 sylinterinen 2-t) ja 50 hv Detol Yamahalla ( 3 sylinteriä 2-t) . Yamaha 50 oli mielestäni jo liian painava kone tuohon. Mielipiteenäni sopiva koneen paino tuohon on 50-80 kiloa- kuitenkin kuormankeston kannalta 40-50 hv olisi optimiteho- lähes mahdoton yhtälö
Vastaa Viestiin