Suomi on uistinten suunnittelun ja valmistuksen luvattu maa. Pitkät perinteet ja nykypäivän osaaminen yhdistyvät meillä ainutlaatuisella tavalla. Nyt myös vaparintamalla tehdään historiaa, sillä perhovavoistaan tunnettu kotimainen Vision Group Oy tulee esittelemään 2024 Venemessuilla jo paljon etukäteishehkutusta herättäneen oman virvelivapamerkkinsä Aavan.
Vavalla on olennainen merkitys kalastuksen mielekkyydessä. Hyvin käteen istuvasta, tunnokkaasta ja kalat hyvin tartuttavasta vavasta muodostuu kalastajalle ajan kuluessa rakas kumppani, jonka kanssa kalastuksesta erityisesti nauttii.
Jotta asia ei olisi näin yksinkertainen, on eri maissa omat kalastustyylinsä, kalalajinsa sekä ympäristönsä. Kun tähän yhdistetään vielä eri ikäiset ja kokoiset ihmiset, heittotyylit, kelat, siimat ja uistimet saadaan aikaan niin monisäikeinen kokonaisuus, että kaikkia on lähes mahdotonta miellyttää.
Aava on lähtenyt purkamaan yhtälöä hieman toiselta kantilta
Vuonna 2024 markkinoille tuodaan hyvin rajattu ja mietitty vapamallisto, joka on luotu kotimaamme neljän tärkeimmän kalalajin heittokalastukseen: ahvenelle, hauelle, kuhalle ja meritaimenelle.
Malliston jokainen vapa suunnitellaan toimimaan optimaalisesti juuri siihen mihin se on tarkoitettu ja projektin alusta lähtien mukana suunnittelussa on alan ehdoton eliitti. Aavan tuotekehityksessä on periaatteena maksimaalinen suorituskyky eikä kompromisseja siinä suhteessa tehdä.
Kuulostaa kunnianhimoiselta, jota se todella onkin, mutta Aava ei jätä mitään arvailujen varaan. Kaikki perustuu tutkittuun, testattuun ja koettuun tietoon.
Oikea ajoitus
Tapaan Aavan taustatiimiin kuuluvat Antti Guttormin, Juha Koivun ja Esko Asikaisen Hyvinkäällä Vision Groupin tiloissa. Miehet hehkuvat innokkuutta paljastaessaan vaparäkin, jossa Aavan markkinoilla innolla odotetut vavat lepäävät.
Pitkä kehitys- ja suunnittelutyö on lanseerauksen kannalta loppusuoralla, ja vaparäkissä lepäävät mallit ovat useamman tuotekehitys ja -testaussession tulos.
”Itse asiassa virvelivapojen tekeminen tai niiden kanssa toimiminen ei ole meille mitenkään vierasta ja vaikka yrityksemme onkin tunnettu perhokalastuksesta, on Aavan taustalla vahvaa kokemusta virvelikalastuksesta”, vapojen pääsuunnittelijana toimiva Antti Guttorm mainitsee.
Hänen mukaansa jo yli 10 vuotta sitten tehtiin protohaukivapoja virvelikalastukseen, mutta silloin aika ei ollut vielä kypsä. ”Asia jäi sikseen, mutta ajatus virvelivavoista jäi itämään. Koimme, että nyt olisi oikea aika ja niin syntyi Aava”, Guttorm täsmentää.
Intohimo edellä
Aavan syntyyn on vaikuttanut paitsi kalastusvälinemarkkinoiden kehittyminen ja kalastajien vaatimukset, mutta myös puhdas intohimo tehdä asiat paremmin ja paikallisemmin. Antti Guttorm kertoo, että kun päätös oman virvelivapamerkin perustamisesta oli tehty, alkoi vimmattu kehitystyö, jossa ei tunteja tai vaivoja säästelty.
”Olemme työstäneet mallistoa yhteensä noin kahden vuoden ajan alan huipputekijöiden kanssa ja hakeneet optimaalisimpia ratkaisuita eri kalastusmuotoihin. Kalastajien taitotaso on Suomessa korkealla, joten rimaa nostettiin vielä pykälä ennen kuin olimme lopputulokseen tyytyväisiä. Aavan malliston taustalla on erittäin intensiivinen ja myös intohimoinen tuotekehitys- ja testausjakso”, Guttorm toteaa.
Koivun mukaan Aava on suunnattu ennen kaikkea aktiivikalastajille, jotka haluavat varusteiltaan yksilöllistä laatua.
”Suomi on pieni markkina, joten tänne tulevat isojen valmistajien vavat ovat usein jollain lailla kompromisseja ja vaativa harrastaja ei aivan saa juuri sitä mitä on hakemassa. Me haluamme täyttää tuon tyhjiön”, Koivu jatkaa.
Tiimityötä
Aavan suunnittelussa ovat olleet olennaisesti mukana Vision Groupin tuotekehitystiimin lisäksi maamme tunnetuimpiin ja samalla vaativimpiin kalastajiin kuuluvat jigikalastusmestari Kalle Paavola ja meritaimenspesialisti Jarno ”Vekkuli” Vähämäki.
Aihioita ja komponentteja on kokeiltu kaikissa mahdollisissa olosuhteissa ja tilanteissa niin vesillä kuin pajallakin. Antti Guttorm kertookin, että Kalle Paavola on saattanut istua hänen kanssaan tuntitolkulla pelkkää viehelenkin rakennetta suunnitellen.
”Meillä kaikki suunnittelu tapahtuu kokemuksen kautta eli emme ota mitään ratkaisuja valmiina vaan varmistumme aina itse, että toimivuus ja kestävyys on parasta mahdollista laatua.”
Lisäksi Aavan joukoissa on vaikuttanut joukko muita kotimaan sekä myös Pohjoismaiden tunnettuja ja erityisesti intohimoisia heittokalastajia.
Aava ei ole massatuote
Koivu, Guttorm ja Asikainen korostavat yhteen ääneen, että Aava ei ole suurten määrien massatuote vaan yksilöllinen, osaavan myyjän kautta omistajansa löytävä vapa. Myyjien koulutus ja tuotetieto tulee olemaan avainroolissa kun Aavaa myydään.
”Emme halunneet lähteä kilpailemaan isojen merkkien hallitsemille vapamarkkinoille heidän ehdoillaan. Sen sijaan uskomme paikallisuuden voimaan ja siihen, että kotimaiseen kalastukseen suunnitellut vavat sekä ainutlaatuiset tuoteinnovaatiot löytävät aktiiviharrastajat. Analogia on yllättävän sama kuin 25 vuotta sitten syntyneen Vision Fly Fishingin taustalla”, sanoo yrityksen markkinoinnista vastaava Esko Asikainen.
Kaksi eri hintaluokkaa, neljä eri vapasarjaa
Aavan vavat tulevat ensi vaiheessa tarjolle kahdessa eri hintaluokassa, joista edullisempi maksaa 179–259 ja kalliimpi 500–600 euroa. Ero edullisemman ja kalliimman sarjan välillä löytyy aihion materiaaleista sekä vavan komponenteista. Kalliimpi sarja tuntee nimen Tiraphene.
Eri kalalajeille ja tekniikoille suunnattuja vapasarjoja on neljä: Ahku (ahven&kuha), Flada (hauen heittokalastus), Leka (täsmäkalastus) ja Meri (meritaimenen heittokalastus). Jokaisen sarjan sisällä on vielä useampi eri malli, joissa viehesuositus tai pituus vaihtelee.
Yhteensä vapamalleja on alkuvaiheessa noin 30 kpl. Neljän vapasarjan lisäksi Aava tuo markkinoille uniikin Tiraphene -sarjan, joka sisältää valikoidut vapamallit yllä mainittujen kalalajien kalastukseen.
Erottuminen kilpailijoista
Maailmalla on kymmeniä eri vapamerkkejä ja todella hienoja tuotteita löytyy muiltakin. Miten Aava aikoo erottua kilpailijoista?
”Erotumme kilpailijoista sekä teknisellä konstruktiolla että yksityiskohdilla, mutta myös vahvalla suomalaisella brändillä”, Juha Koivu paaluttaa ja alkaa Antti Guttormin kanssa listaamaan asioita.
”Tiraphene-sarjassa yhdistetään ensimmäistä kertaa missään vavassa kaksi upeaa materiaalia: titaani ja grafeeni. Titaani on aihiossa omana kerroksenaan ja grafeenia on sekoitettu hartsiin, jolla hiilikuituaihio on laminoitu”, Guttorm hehkuttaa.
Titaani kestää väsymistä paremmin kuin mikään muu metalli ja se on 45 % terästä kevyempää. Vasta vuonna 2004 löydetty grafeeni taas on maailman kestävin materiaali, se on venyvää ja joustavaa mutta äärimmäisen kovaa ja satoja kertoja terästä lujempaa sekä sata kertaa paperia kevyempää. Grafeeni on poikkeuksellisten ominaisuuksiensa vuoksi tällä hetkellä fysiikan tutkituimpia materiaaleja.
”Tuotekehitystiimiltä tuli heti ensimmäisenä vaatimus, että vapojen tulee olla äärimmäisen kestäviä, mutta samalla kevyitä, herkkiä ja tunnokkaita. Näiden ominaisuuksien yhdistäminen ei ole mikään yksinkertainen operaatio, mutta onnistuimme yhdessä korealaisten kumppaniemme kanssa luomaan aihion, jossa yhdistyvät titaanin ja grafeenin parhaat ominaisuudet – ensimmäisenä maailmassa”, Guttorm kertoo ylpeänä.
Uutta ajattelua osana erottautumista
Aavan suunnittelussa on panostettu erityisesti vapojen oikeanlaiseen tasapainoon, joka ilmenee paitsi ilman kelaa, mutta myös kelan kanssa.
”Tasapaino ja muu toimivuus kokeillaan kaupassa usein ilman kelaa, mutta Aavan vapoihin on tulossa viehepainosuosituksen ohella suositus kelan optimaalisesta painosta, jolla vapa toimii parhaiten”, Koivu kehaisee.
Koivu nostaa erottumistekijänä myös erään pienen yksityiskohdan, joka palvelee etenkin venekalastajia.
”Uistin hakkaa usein aihioon veneellä ajaessa vavan ollessa vapaputkessa pystyssä. Ajan kuluessa tämä kuluttaa aihiota ja voi aiheuttaa murtumia. Olemme suojanneet uistimen alle jäävän alueen erityisellä pinnoitteella, joka lisää vavan kestoa merkittävästi”, hän huomauttaa.
Myös takuu- ja huoltoasiat on mietitty tarkoin ja Aava jatkaa Vision Groupin hyvää mainetta huoltopuolella.
Erottuvaa markkinointia
Aava aikoo erottua myös markkinoinnissaan ja ratkaisu on ensikuulemalta erikoinen: markkinointi tapahtuu ensisijaisesti suomen kielellä, vaikka päämarkkina-alueena on Suomen ohella myös muut Pohjoismaat, joissa kalastuskulttuuri on hyvin lähellä meikäläistä.
Tulevaisuudessa Aava aikoo markkinoida myös maailmanlaajuisesti, mutta ensi vaiheessa panostetaan kotimaahan ja lähialueille. Liian isoa palaa ei haluta haukata kerralla.
”Koemme, että on rohkea mutta oikea valinta käyttää kotimaista kieltä brändin ensisijaisena kielenä. Se on niin oleellinen osa Aavaa, että haluamme kuljettaa sitä viestinnässämme ja markkinoinnissamme. Täytyy muistaa, että Aava on aidosti syntynyt Pohjolan vesissä. Luonnollisesti kaikki tarvittava tieto on myös saatavilla englannin kielellä, joten Aavan tuotteet eivät tule vaatimaan suomen kielen opintoja käyttäjiltä”, Asikainen naurahtaa.
Asikainen sanoo, että Aavaa voi nähdä tulevana vuonna Tuntemattomien kalavesien tulkit -videosarjassa sekä myös legendaarisessa Fly vs Jerkissä.
”Näiden kuvioiden lisäksi avaamme vuodenvaihteen aikana oman sivustomme aavafishing.fi ja lanseeraamme merkin virallisesti Helsingin Venemessuilla helmikuussa 2024. Sosiaalisen median kanavat löytyvät jo nimellä aavafishing ja kuluvan vuoden aikana olemme työstäneet hienoja videotuotantoja”, Asikainen paljastaa.
Suomalainen kalastuskulttuuri syventyy Aavan myötä entisestään. Jäämme innolla odottamaan mitä saamme nähdä Venemessuilla. Kannattaa seurata pohjolan uutta tähteä.
Lisätietoa joulukuun 2023 aikana: aavafishing.fi