Buster esitteli tälle kaudelle täysin uuden XS:n, joka on edeltävään malliin verrattuna hieman leveämpi ja selkeästi vakaampi. Kahvaohjattavan XS:n rinnalle esiteltiin ohjauspulpetilla varustettu rattiohjattava XSr, joka tarjoaa isompien veneiden tunnelmaa pienveneluokassa.
Bustrer XSr
sijoittuu Busterin laajassa mallistossa pienempään päähän, Minin ja S:n väliin. 4,18 metriä pitkän ja 1,76 metriä leveän veneen mittojen ei kuitenkaan kannata antaa hämätä, sillä XSr tarjoaa kokoisekseen avarat ja toimivat tilat kalastukseen sekä muuhun veneilyyn. Kyytiin mahtuu neljä henkilöä ja paljon tavaraa.
Veneen suunnittelussa ei ole sorruttu kikkailuihin
Buster XSr on selkeä paketti. Keulassa ja perässä on laajat tasot, jotka toimivat penkkeinä, säilytystiloina sekä kalastustilanteessa heittotasoina. Ohjauspulpetti edustaa sekin samaa selkeää ajattelua ja myös jalkatilaa on riittävästi jopa 190-senttiselle kuljettajalle.
Ohjauspulpetissa on myös huomioitu nykyajan tarpeet: pulpetin tasossa on ura, jota vasten voi älypuhelimen tai tabletin laittaa nojaamaan, mikäli niitä käytetään navigoinnin apuvälineenä. Virtapistoke on sopivasti tason takareunassa. Toki tilaa löytyy myös jopa 12-tuumaisen yhdistelmälaitteen asennukseen. Pulpetin etureunassa on säilytystila pikkutavaroille.
Keulapiikki on tasainen ja kuin luotu keulasähkömoottorille. Keulapiikin alla on hyvää tilaa köysien säilytykseen. Veneen perälauta on viisaasti rakennettu kalastajaa ajatellen. Perämoottorin ohella perälautaan voi kiinnittää helposti sähköperämoottorin esimerkiksi täsmäkalastukseen. Eikä mikään estä asentamasta sähkötoimista matalan veden ankkuriakaan, mikäli sellaista kokee tarvitsevansa – tilaa löytyy.

Kevyttä kulkua ja kuljettamista
XSr on tukeva, mutta erittäin kevyt. Koeajovene oli varustettu sähkökäynnisteisellä Yamahan F20-moottorilla ja paketin kokonaispaino on vain 273 kiloa. Kun tähän lisätään kalastusvarusteet, täysi 25 litran bensiinitankki ja akut, on painoa ainoastaan hieman yli 300 kiloa.

Keveys merkitsee paitsi kevyttä liukuun lähtöä etenkin 20 hv moottorilla sekä helppoa siirreltävyyttä. Jarruttomalla trailerilla ja pienellä henkilöautolla kätevästi liikuteltavaa pakettia on kevyt yksinkin nostaa ja laskea vesistöstä toiseen.


Vesillä
Koeajopäivänä Raision edustalla oli noin 7 metrin itätuuli ja saaristovyöhykkeen suoja tarjosi optimaaliset olosuhteet tämän kokoluokan veneelle. Nostin veneen nopeasti yli liukukynnyksen ja puhelimen navigointiohjelma kertoi huippunopeudeksi 22 solmua kahden hengen kuormalla.

Tällä vauhdilla isotkin selät ylittyvät nopeasti ja johdonmukaisesti käyttäytyvällä veneellä tekee pidemmänkin siirtymän mielellään.
Kalastus on avarista tiloista johtuen nautinnollista. Missään ei ole mitään tiellä eikä mikään rämise tai kilise. Voit keskittyä olennaiseen. Kevyt vene rekaa tuulessa varsin nopeasti. Suosittelen hankkimaan keulasähkömoottorin mikäli harrastat vähänkään enemmän kalastusta. Näin päästään nauttimaan veneen parhaimmista ominaisuuksista.

Todellista vastinetta rahoille
Buster XSr ja Yamaha 20 hv -pakettia myydään 9990 euron pakettihinnalla, joka tarjoaa vastinetta jokaiselle eurolle. Tehokas moottori yhdistettynä rattiohjaukseen ja pätevään runkoon ovat houkutteleva yhdistelmä. Valmistaja kertookin, että kysyntä on ollut kovaa veneen ensiesittelystä lähtien ja uskon, että moni ostaja on aktiivinen kalastuksen harrastaja.

Buster XSr
- Pituus: 4,18 m
- Leveys: 1,76 m
- Paino: 210 kg (ilman moottoria)
- CE-luokitus: D
- Kantavuus: 4 henk.
- Tehoalue: 15–20 hv
- Pakettihinta 9 990 euroa (XSr sis. 20 hv Yamaha F20G)
- Lisävarusteena saatavilla esimerkiksi istuinpehmusteet, keula- ja sivukaiteet, irrotettava keskipenkki sekä satamapeite
- Lisätietoa www.buster.fi
Teksti ja kuvat ANTTI ZETTERBERG Avustaja JANI OLLIKAINEN