Etusivu » Kalastusvarusteltu Buster XXL 2025 tarjoaa hienostunutta jämäkkyyttä
Veneet ja perämoottorit

Kalastusvarusteltu Buster XXL 2025 tarjoaa hienostunutta jämäkkyyttä

Buster XXL on klassikko, jota Buster on parantanut vuosien aikana varmalla otteella. Perusmallin lisäksi tarjolla on ollut kalastusvarusteltu malli, jota koeajoin vuonna 2020. Sain lisäksi ajaa vuonna 2023 Antti Anttilan VMax-erikoismallia. Nyt vuorossa oli kalastusopas Jani Ollikaisen uudelleen varustelema tuliterä XXL.

Nyt koeajettu vene esiteltiin Helsingin Venemessuilla helmikuussa 2025. Ulkomitoiltaan sekä rungoltaan se vastaa edellistä vuosimallia, mutta erilaisten käyttöä mukavoittavien varusteiden ja uudelleen rakennetun sähköjärjestelmän myötä voidaan puhua käyttökokemukseltaan uudesta veneestä.

Voimanlähteenä on Yamahan sähköhydraulisesti ohjattava F150 avaimettomalla käynnistyksellä ja autopilotilla. 150 hevosvoimainen moottori on suurin, mitä XXL:ään saa asentaa.

16-tuumainen Buster Q -näyttö vie huomattavan tilan pulpetista ja lisänäyttöjen asentamisen suhteen täytyy käyttää harkintaa.

Kätevät ominaisuudet täydentävät hyviksi havaittuja ratkaisuita

Aiemmassa versiossa mukana olleet ja hyviksi havaitut ratkaisut kuten heittotasoksi taittuva takapenkin selkänoja ja kiinteä vesihiihtokaari, johon kalastaja voi nojata, ovat ennallaan. Veneen ulkolaidalta löytyy tukeva teline keulasähkömoottorille ja keulan heittotason alla on pulpettien väliin ulottuva vapalaatikko, johon mahtuu seitsemän 240-senttistä vapaa.

Uistinlaatikot on poistettu pulpetin sivuilta ja niiden tilalla on teline lepuuttajille, jolloin ne saa kokonaan pois tieltä kalastuksen ajaksi. Lepuuttajat ovat tarpeellisia, mutta usein ne jäävät vähän tielle ja tämä ratkaisu poistaa tuon ongelman ilman, että kalastaja joutuu tinkimään säilytystiloista juurikaan.

XXL on sen kokoluokan vene, että sillä pystyy mainiosti ajamaan kuoppaisemmassakin kelissä ja erikoismallissa on kuljettajan ja apukuskin paikoilla Scandinavian Seat Suspension Systemsin offshore-joustojalat mukavuutta lisäämässä. 

Vuoden 2025 Buster XXL noudattelee aiempien vuosimallien rakennetta, mutta uudet sähköiset ratkaisut nostavat ajokokemuksen uudelle tasolle.

Erityisen mukava varuste on toiseen takasivupenkkiin asennettu jääkaappi, jollainen on tässä venekokoluokassa varsin harvinainen. Toinen hieno ratkaisu on Ollikaisen itsensä kehittämä vesihiihtokaareen kiinnitettävä haaviteline, jolloin haavi on aina nopeasti saatavilla, pysyy kiinni eikä ole tiellä. Veneeseen on mahdollista tilata myös kiertovesisumppu.

XXL:n tilava runko mahdollistaa monipuoliset sähköratkaisut tämän päivän elektroniikkatarpeille. Virran riittävyyden takaamiseksi sekä jääkaapille että keulasähkömoottorille ja muulle elektroniikalle on omat akkunsa. Akkuja voidaan ladata suoraan Mastervoltin maasähköjärjestelmästä tai moottorin 31 ampeerin laturilla moottorin käydessä.

Ollikaisen veneen elektroniikkavarustus käsittää 16” Buster Q -älynäytön ja Navionics-kartat. Näyttöön liitetään perusmallinen 2D-kaikuluotain, jota täydentää lisänäyttönä Humminbird XPlore-viistokaikuluotain. Mikään ei estä varustelematta venettä esimerkiksi keulanäytöillä, tarvittava putkitus sähköjohdoille on jo valmiiksi tehtaalla asennettu.

D750
Sähkötyöt on toteutettu viimeisen päälle ja niin pitääkin, sillä nykykalava.

Entistä parempi ajokokemus

Sähköinen moottorin hallinta tuo ison veneen hallittavuuteen aivan uutta tuntumaa. Sähköinen ohjaus, kaasukahva ja säädettävä tilttiratti muodostavat kuskille pyhän kolminaisuuden. 

Joystickillä käytettävä Helm Master EX eli käytännössä moottorin satamatoiminto on erinomainen, jolloin rattiin ei tarvitse koskea lainkaan ja veneen hallinta tapahtuu todella ripeästi suurten laivojen tapaan joystickillä. Helm Master EX rajoittaa moottorin käyntinopeutta automaattisesti, jolloin vahingossa tapahtuvan kiihdytyksen riskiä ei ole.

Ajokokemus on todella miellyttävä ja vaikka olenkin tottunut laadukkaaseen hydrauliohjaukseen, oli sähköinen ohjaus tästä huima harppaus. 

Ajaminen on kaikin puolin helppoa ja tarkkaa. SeaStarin trimmilevyt ovat sähköhydraulisesti ohjatut, mutta ilman automatiikkaa, joka olisi mielestäni tämän veneen ajo-ominaisuuksien suhteen kirsikka kakussa.

Teräspotkurilla varustettu Yamaha F150 antaa XXL:lle reilun 40 solmun huippunopeuden ja taloudellinen matkavauhti on noin 22 solmua, jolloin kulutus asettuu luokassaan maltilliseen 0,75–0,80 l/mpk tasoon. 

Yamahan sähköhydraulisesti ohjattava F150 avaimettomalla käynnistyksellä ja autopilotilla tuo uudenlaisen käyttökokemuksen perinteisiin hallintatapoihin tottuneille.

Tilat ja kalastettavuus

XXL:ssä on erinomaiset tilat jopa viidelle heittokalastajalle. Kun selkänoja korvataan kansiluukulla, veneen takaosaan muodostuu 120 senttiä pitkä heittotaso. Tasoa voidaan pidentää 160 senttiin, kun takapenkki peitetään alumiinitasolla. Pidennysosa toimii samalla selkänojana pystyyn nostettaessa. 

Tuplapulpettiratkaisu tarjoaa suojaa laajalla alueella ja kaikki tarvittavat hallintalaitteet löytyvät käsien ulottuvilta. Kuivaa säilytystilaa löytyy niin takaa, keskeltä kuin keulastakin.

Buster Q -näyttö vie melko paljon tilaa konsolista, jolloin lisänäyttö tai -näytöt tulee asentaa erilliseen telineeseen. Lisänäyttöjen asennus kannattaa miettiä tarkoin, jotta näkyvyys kulkusuuntaan säilyy esteettömänä. Puhelimelle ja muille USB:n kautta ladattaville laitteille löytyy useita USB-liitäntäpaikkoja. 

Pulpetin sivuikkunoiden takia liveluotaimen tankoa ei voi asentaa kuljettajan puolelle, mutta asia voidaan ratkaista esimerkiksi keulasähkömoottoriin asennettavalla liveanturilla. Kaiteisiin voidaan myös asentaa erilaisia telineitä.

Kalastusmukavuus huipussaan

Uusien sähköisten varusteiden myötä Buster XXL on vielä entistäkin mukavampi kalastusvene. Tukeva ja merikelpoinen rakenne yhdistettynä toimiviin varusteisiin ja laadukkaaseen työnjälkeen tuo hymyn huulille, vaikka takana olisi MP-päivä vesillä.

Mukavuutta ja ennen kaikkea luotettavuutta tuo laadukas sähköjärjestelmä, joka oli rakennettu käyttäen Mastervoltin ja BlueSean laadukkaita komponentteja. Sähkö ja veneily ovat aina haastava yhdistelmä eikä Buster ole tässä lähtenyt oikomaan.

Jääkaappi on 2025 uutuus varustelistalla.

Laadukas kokonaisuus

Busterin liitetään usein kestävyys, käytännöllisyys ja käytön huolettomuus. Nyt neljäntenä ominaisuutena voi uusien sähköisten varusteiden myötä mainita mukavuuden. Näiden neljän ominaisuuden ansiosta uusi XXL tarjoaa erinomaisen kokonaisuuden meikäläisiin olosuhteisiin.

Kun kokonaisuuteen lasketaan mukaan erinomainen jälleenmyyntiarvo ja haluttavuus, ei markkinoilta juuri löydy vastaavaa. Buster XXL on laatutuote, joka kestää aikaa vuosimallista riippumatta. 

Buster XXL 2025

  • Kokonaispituus 6,25 m
  • Leveys 2,20 m
  • Paino 840 kg (ilman moottoria)
  • Kantavuus 795 kg
  • Henkilömäärä 8
  • Moottorin tehoalue 115–150 hv
  • Polttoainetankki 160 l
  • Moottorin rikipituus X
  • Suurin nopeus 43 solmua
  • Kampanjahinta 150 hv Yamahalla 62 900 euroa
  • Kalastusvarusteet ja Helm Master EX lisävarusteina tilaajan toiveiden mukaisesti

Lisätietoa buster.fi & buster.fish

 Teksti ja kuvat ANTTI ZETTERBERG Avustaja JANI OLLIKAINEN

2025-mallin layout noudattelee aiempien vuosimallien pohjaa, mutta uudet sähköiset varusteet muuttavat käyttökokemusta.
Keskiosan vapalaatikko on tuttu aiemmista vuosimalleista.
Mastervoltin maasähköjärjestelmän liitäntä.
Kunnollinen heittotaso on nykypäivän kalastusveneessä ehdoton vaatimus.
Yamaha Helm Master EX tarjoaa joystickin avulla tapahtuvaa hallintaa, joka on esimerkiksi satamassa todella kätevää.
Scandinavian Seat Suspension Systemsin offshore-joustojalat tarjoavat huippuluokan mukavuutta.