Maahantuoja Comstedt Finlandin mukaan ensi erät uusia koneita saapuvat Suomen markkinoille ensi vuoden alkupuolella, mutta muutamia laitteita pyritään saamaan testattavaksi vielä tämän vuoden avovesikauteen.
Todella laajasta mallistosta löytyykin nyt todennäköisesti jokaiselle käyttäjälle ja venetyypille sopiva keulamoottorivaihtoehto. 12 voltin uusien mallien hinnat alkavat 1490 eurosta ja markkinoiden tehokkaimmat 24/36V Quest-mallit isompiin veneisiin alkaen 4900 euron hintaluokasta.
Quest-mallien pääominaisuuksia
Minn Kota on uudistanut Quest-sarjan perinpohjaisesti – aina potkurista GPS-ohjaukseen asti. Runko on jämäkämpi, ainevahvuutta on puolet enemmän ja yleinen rakenne vastaa reilusti lisääntyneeseen voimaan.
Hiilikuituvahvisteinen rikiputki on niin ikään uusi ja sähköjärjestelmää on uudistettu toimimaan entistä tehokkaammin käyttäjän eduksi. Todella korkeakeulaisetkin veneet voidaan nyt myös laadukkaasti ja toimintavarmasti varustaa keulasähkömoottorilla, sillä Riptide Instinct Questin huikea, jopa 100” (254 cm) rikiputki mahdollistaa asennuksen lähes minkä kokoiseen veneeseen tahansa.
24/36V moottorit ovat hiiliharjattomia ja tehokkaan hyötysuhteen ansiosta ne tarjoavat valmistajan mukaan jopa 30 % pidemmän käyttöajan ja 50 % isomman väännön perinteisiin sähkömoottoreihin verrattuna.
Myös vääntöalue on laajempi ja kun tehokas moottori yhdistetään uudelleen suunniteltuun potkuriin, on voimaa tarjolla tehokkaammin ja joustavammin. Lisäksi Ultrex Questissa on uusi nostoavustinrakenne, joka mahdollistaa entistäkin vaivattomamman noston.
Kaikissa Quest-moottoreissa on reaaliaikainen akun varaustilannäyttö, joka helpottaa akun tilan valvontaa. Moottorin on mahdollista asettaa nyt myös virransäästötilaan (Eco Mode), jolloin käyttöaikaa saadaan pidennettyä tarpeen tullen.
Moottorit ovat valmiiksi täysin One Boat Network -yhteensopivia, jolloin ne voi liittää osaksi isompaa kokonaisuuttaa. Samaan järjestelmään voi liittää esimerkiksi Humminbirdin näyttöjä, Minn Kota Raptor/Talon-matalavesiankkureita, tai vaikkapa Cannon Optimum älytakilat ja Humminbird-tutkan.
Muita uudistuksia
Quest-teknologian lisäksi Minn Kotan kaikissa moottoreissa on parannetut GPS-toiminnot:
Drift, joka ohjaa veneen nopeutta ja suuntaa tarkasti haluttua kurssia pitkin, virtaukset ja tuuli huomioiden.
Improved Follow-the-Contour mahdollistaa paremman karttaohjelmien hyödyntämisen, mm. Syvyyskäyrien tarkemman seuraamisen, jolloin kurssilla pysytään entistä tarkemmin.
Dodge-toiminto sallii poistua automaattisesta navigointitilasta poikkeusreitille manuaaliohjaukseen reitistä ja jatkaa navigointia aiempaa reittiä ilman reitin uudelleen valintaa.
Ulkoisesti merkittävä uutuus rakenteen ohella on uusi kaukosäädin, jossa on neljä ohjelmoitavaa One Boat Network -painiketta. Painikkeiden kautta käytetään itse tallennettuja toimintoja, kuten Talon- tai Raptor-matalavesiankkurin hallintaa, reittipisteen merkitsemistä tai autopilotin aktivointia.
Uudet moottorit ovat osa uuden One Boat Network -sovelluksen kokonaisuutta. Tämä mahdollistaa kaikkien uusien keulamoottorimallien täyden ohjauksen myös sujuvasti puhelimella.
Lisätietoa uutuuksista comstedt.fi
Minn Kotan pitkä historia
Keksijä ja kalastaja O.G. Schmidt mietti jo 1930-luvulla, miten venettä voitaisiin hallita kalastuksen aikana ilman polttomoottorin käyttöä, sillä sen aikaiset polttomoottorit kävivät niin kovaa, että kalat pelästyivät.
Vuonna 1934 hän keksi ensimmäisen hammaspyöräkäyttöisen sähköisen uistelumoottorin ja perusti valmistusta varten oman yhtiön, jonka nimesi Minn Kotaksi Minnesotan ja Pohjois-Dakotan osavaltioiden mukaisesti.
Jo vuonna 1965 Minn Kota lanseerasi sähkömoottorin, joka pystyi pyörimään 360 astetta, käyttämään kolmea nopeustilaa ja mennä taaksepäin. Kolme vuotta myöhemmin, vuonna 1968, tuli ensimmäinen jalkapoljin.
Sähkömoottoriin yhdistetty autopilotti esiteltiin 1991. Vuonna 2003 ensimmäinen langaton kaukosäädin oli tosiasia. Neljä vuotta myöhemmin 2007 kalastajat saattoivat saada moottoriin integroidun Dual Beam -anturin.
Vuonna 2010 lanseerattiin edistyksellinen GPS-pohjainen i-Pilot-navigointijärjestelmä ankkurointitoiminnolla, vakionopeudensäätimellä ja kyvyllä tallentaa jälkiä, joita moottori pystyi seuraamaan automaattisesti.
One-Boat-Network, joka yhdistää Minn Kotan keulasähkömoottorin, Humminbirdin kaikuluotaimet, Humminbird 360° -anturin sekä Minn Kota Talon & Raptor matalanvedenankkurit, tuotiin markkinoille 2020 ja nyt 2023 ovat vuorossa Minn Kota Quest -keulasähkömoottorit.
Lisäkapasiteettia tehtaalla
Minn Kotan tehdas sijaitsee Minnesotan osavaltiossa Mankaton kaupungissa. Kalastuselektroniikan suosion myötä myös keulasähkömoottoreita ja matalanvedenankkureita menee kaupaksi entistä enemmän. Esimerkiksi vuodesta 2008 vuoteen 2022 tehdas on laajentunut 20 000 neliömetrillä, joka vastaa kahden hehtaarin pinta-alaa.
Minn Kotan maahantuonnista ja huollosta vastaavan Comstedt Finland maajohtaja Jussi Kesonen pääsi vierailemaan laajennetulla tehtaalla keväällä ja vaikuttui.
”Tehdaskokonaisuus on todella vaikuttava. Saman katon alla toimii koko tuotekehitysorganisaatio, valmistuslinjat sekä testausyksiköt mekaanisen kestävyyden ja eri sääolosohteiden laajaan testaamiseen. Erikoisrakennetuissa valmistus- ja testaustiloissa löytyvät esimerkiksi keulasähkömoottoreiden ja matalavesiankkureiden valtavat testialtaat”, Kesonen mainitsee.
“Mielenpainuvaa oli myös se, että jokainen työvaihe tarkistetaan lisäksi käsin parhaan mahdollisen laadun takaamiseksi eli ihminen tekee vielä viimeisen tarkistuksen ennen tuotteen asiakkaalle toimittamista”.
Lisätietoa minnkota.fi
Teksti ANTTI ZETTERBERG Kuvat VALMISTAJA