Viime vuoden Uiva-näyttelyssä protona esitelty rouhea Silver Shark CCx on vuoden 2021 uutuus ja Silverin ainoa keskipulpettivene. Se täydentää mallistossa valmistajan muita kokonaan alumiinista tehtyjä X-sarjan veneitä Shark BRx:ää sekä Eagle BRx:ää. Kovaan käyttöön suunniteltu vene sopii keliolosuhteisiimme kuin nakutettu.
Silverin mallistoa on viime vuosina uudistettu ahkerasti. Mallistossa on kokoalumiinisten X-sarjan veneiden lisäksi Y-sarja, jossa lujitemuovi yhdistyy alumiiniin sekä kokonaan lasikuidusta valmistettu Z-sarja.
Valmistaja haluaa jaottelulla profiloida veneet käyttötarkoituksen mukaan, sillä nykypäivän käyttäjien mieltymyksiä on mahdotonta yhdistää vain yhteen sarjaan.
Runsaasti tarkoituksenmukaisia ratkaisuja
Koeajossamme oli tehtaan CCx:stä tekemä kalastajien erikoismalli, jonka suurin ero normaaliversioon on koko keulan kokoinen heittotaso kuten Shark BRx:ssä. CCx:n 160 senttiä pitkä taso on jaettu kolmeen eri osastoon, jossa reunaluukut aukeavat sivuille ja kaasujousilla varustettu keskiluukku aukeaa eteenpäin. Keulakansi kätkee alleen mahtavat säilytystilat, jonne mahtuu vapojen lisäksi huomattava määrä tavaraa tai varusteita.
Veneen turkki on heittotasoa ja konsolin jalkatukea myöten kyynelkarhennettua alumiinia. Samaa materiaalia löytyy myös takaosan astinlaudoista, jotka muodostavat yhdessä takaluukkujen kansien kanssa heittokalastajalle hyvät tilat myös takaosaan.
Takapenkin reunimmaiset istuimet ovat klaffimallia eli ne saa taitettua tarvittaessa alas, jolloin avotilaa tulee helposti lisää. Kummankin penkin takana on takaosan esteettömän kulun mahdollistava kääntyvä kaide, joka toimii myös penkin selkänojana. Vakiovarusteena oleva vesihiihtokaari toimii vesihiihdon lisäksi hyvänä tukena heittokalastajalle ja siihen on hyvä asentaa myös erilaisia kalastusvarusteita.
Takapenkin keskiosassa on säilytystilaa, josta pääsee kätevästi käsiksi penkin alla kulkeviin kaapeleihin ja johtoihin. Hyvänä lisänä takaosasta löytyy kaikkiaan kolme huoltoluukkua, yksi moottorikaivosta ja kaksi klaffipenkkien alta.
Keulapiikki viettää hieman alaspäin, mutta muuten tila on tasainen, joten keulasähkömoottorin asentaminen ei tuota vaikeuksia. Moottorin asennuslevy on helppo saada vaateriin muutamalla rosteriprikalla.
Keulapiikin alla on tilaa köysille ja tilan kautta saa näppärästi tuotua sähköt keulasähkömoottorille. Veneessä on huolehdittu elektroniikan asennustarpeista asentamalla turkin alle useita läpivientiputkia.
Kuljettajan olosuhteet
CCx:n keskipulpetti on leveä ja muodoltaan selkeä. Iso etupaneeli mahdollistaa todella kattavan elektroniikkavarustuksen asentamisen joko uppo- tai pinta-asennuksena. Konsolia kiertävä kaide tarjoaa lisää asennusmahdollisuuksia. On hyvä huomioida, että konsolin kaide, sivukaiteet sekä vesihiihtokaari ovat alumiinia ja halkaisijaltaan hieman rosterikaidetta paksumpia eli 30-millisiä.
Kuljettajan ergonomia on korkealla tasolla, kaikki löytyy sopivasti ja säädettävien offshore-penkkien ansiosta asennon saa helposti mieleisekseen. Näkökenttä ja mukavuus säilyvät erinomaisina niin istuen kuin seistenkin, mikä ei jokaisessa veneessä ole itsestäänselvyys. Lisävarustelistalta voi halutessaan poimia tuulilasinpyyhkimen, jolla näköalat säilyvät kirkkaina kosteammassakin kelissä.
Nykyaikaisia vaatimuksia on huomioitu yhdellä usb-pistokkeella sekä 12V-ulostulolla. Toinen 12V-ulostulo löytyy takaosasta keskipenkin sivusta. Lisä- tai viihdelaitteiden virransaanti ei jää ainakaan pistokkeiden määrästä kiinni.
Lisävarusteita
Veneeseen oli asennettu lisävarusteena tilattavat trimmilevyt sekä erikoisvarusteena kotimaisen Mente Marinen ACR-trimmiautomatiikka, jolla veneen asennon saa pidettyä halutussa tasossa lähes kaikissa olosuhteissa.
Erittäin järkevänä lisävarusteena tehdas oli myös asentanut paksun alatörmäyslistan, joka osaltaan suojaa kylkeä naarmuilta. Keulaan oli asennettu Minn Kotan Riptide Terrova 80 lbs -keulasähkömoottori.
Ajotunnelmia
Kuvauspäivänä Helsingin edustan merialue oli epätyypillisen rauhallinen, mutta onneksi pääsimme kokeilemaan venettä myös 14-15 metrin lounaistuulessa.
Koeajettu kalastusversio oli varustettu 135-hevosvoimaisella perämoottorilla, joka on tehoalueen yläpäässä, mutta se ei ole lainkaan liian iso syvällä v-pohjalla varustettuun veneeseen, etenkään, jos lastia tai läikkää on normaalia enemmän.
Tehokkaalla moottorilla ja trimmiautomatiikalla liukuun nousu tapahtuu välittömästi ja samalla hallitusti. Moottoria ei tarvitse huudattaa, vaan vene nousee arvokkaasti laineiden päälle kiihdyttäen vauhtiaan tasaisesti.
Pääsimme kahden hengen kuormalla noin 37 solmun huippunopeuteen, mutta tärkeämpää oli optimaalisen 21-22 solmun matkavauhdin löytyminen noin 3800-4000 kierroksen paikkeilla NMEA2000-järjestelmän kertoessa noin 0,75 litran kulutuksesta per merimaili.
Veneen hankintaa miettivän kannattaa mieluummin ostaa se tehoalueen yläpään kuin alapään 80-100 hv moottorilla. Tämä on väärä paikka säästää. Tehokkaampi moottori on paitsi mukavampi ja turvallisempi, niin myös taloudellisempi kun moottorin ei tarvitse työskennellä korkeilla kierroksilla.
Nousulistaton pohja on pehmeä ja hiljainen ajettava, joskin pärskeet nousevat varsin näyttäviksi, kun listoja ei ole niitä hillitsemässä. Reunan palteet ja reippaan kokoinen keskipulpetti pitävät kuitenkin pahimman kosteuden loitolla. Eleetön ja tasapainoinen käytös muistuttaa saksalaisista laatuautoista tuttua tunnelmaa.
Venettä on äärimmäisen helppo ajaa kovaankin aallokkoon ja jousitetulla istuimella meno on mukavaa pitkilläkin siirtymillä. Keskipulpetti on sijoitettu veneen pituussuunnassa keskilinjaan, joka takaa optimaalisen painonjakauman.
5,85 metriä pitkä (runkopituus), 2,24 metriä leveä ja tyhjäpainoltaan yli 700-kiloinen CCx soveltuu parhaiten avoimille vesille, jossa olosuhteet muuttuvat nopeasti. Sillä voi yhtä lailla puikkelehtia kivikoissa tai ahtailla väylillä ja satamissa, mutta omimmillaan vene on silloin kun se saa ottaa luonnonvoimista mittaa.
Kalastajan näkökulma
Tämä keulakannella varustettu erikoisversio tarjoaa mainiot tilat jopa viidelle heittokalastajalle. Säilytystilaa ja paikkoja elektroniikalle löytyy runsaasti. Vene on leveydestään ja kellutusaineen suuresta määrästä johtuen erittäin vakaa, joka tuo mukavuutta kalastukseen kun veneessä liikutaan paikasta toiseen.
Jykevästä ulkomuodosta huolimatta veneen laidat eivät ole liian korkeat. Toki ne ovat korkeammat kuin niin kutsuissa bassiveneissä, mutta bassiveneillä ei olekaan mitään asiaa avomeren reunaan tai pidemmälle, silloin kun tuulta on yli 10 m/s.
Jos jostain haluaa huomauttaa, niin keskipulpetin alla oleva luukku on varsin ahdas asennuksia tai akun vaihtoa ajatellen. Tämä on onneksi helppo korjata tuotannossa vaihtamalla luukku isompaan.
Kenelle?
Silver Shark CCx on hieno taidonnäyte suomalaisesta konstailemattomasta veneen suunnittelufilosofiasta. Siinä on kaikki mitä vaativa heittokalastaja veneeltään vaatii, mutta ei mitään turhaa. Vene kulkee kuin unelma kelistä riippumatta varsinkin isoimmalla moottorivaihtoehdolla. CCx tarjoaa todellakin ”sitä jotain”.
Teksti: ANTTI ZETTERBERG
Kuvat: JANNE KOIVISTO & ANTTI ZETTERBERG