Pitäisikö isot (pilkki)ahvenet vapauttaa?

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
HaukiAapo

Pitäisikö isot (pilkki)ahvenet vapauttaa?

Viesti Kirjoittaja HaukiAapo »

Sasseli_ kirjoitti:Laitataan nyt kerrankin kuvaa kun on hieman aiheen tynkääkin.

Top3: 810g, 700g, 700g
Total: 6,4kg, n. 20 kpl

Kuva
Oonko mä ainut jota vaivaa, ettei tommosestakaan satsista mitenkään voi noita isoimpia päästää takaisin? Toki kovilla pakkasilla ei _välttämättä_ onnistu. IMO typerää.

Paskamyrsky alkakoon.
Kalassa siellä kalassa täällä (8)
mylläri

Re: Tasuriahvenia

Viesti Kirjoittaja mylläri »

HaukiAapo kirjoitti: Oonko mä ainut jota vaivaa, ettei tommosestakaan satsista mitenkään voi noita isoimpia päästää takaisin? Toki kovilla pakkasilla ei _välttämättä_ onnistu. IMO typerää.
Paskamyrsky alkakoon.
Aika moni kaveri on ainakin minulle jutellut viime aikoina, että ei oikein enää kiinnosta tämän ketjun turinat. Ja mielestäni linjoilta onkin häipynyt aika paljon porukkaa. Kaksi asiaa mitkä ihmisiä jurppii on paikkojen kirjoittaminen nettiin ja kaikkien suurahventen säännönmukainen papittaminen.
Lajin helppous viehättää.
HOOK

Viesti Kirjoittaja HOOK »

Miksei arvon kalastajat verestä saalistaan ? Jos arvostetaan saaliina suurikokoista ahventa niin luulisi sen saavan arvoisensa kohtelun.
Toisinsanoen kala tainnutetaan välittömästi eikä heitetä hankeen kuolemaan.
Seuraavaksi avataan kidusvaltimo eli ns.pistetään ja mahdollisuuksien mukaan pyritään säilömään sulana käsittelyyn asti.
Remox
Mr. KMC Metaani

Viesti Kirjoittaja Remox »

Missäs se " suurahvenen " raja sitten menee mitä ei saisi enää ottaa vaan pitää laskea takaisin? Itte ainakin otan jos kyseessä on enkka ahven ( yli 1300g ) ja se ei päädy fileeksi vaan täytettynä seinälle..
Carassius

Viesti Kirjoittaja Carassius »

Jokainen vetää omat rajansa. Itellä pöytään lähtee alle 500g ahvenet ja siitä suuremmat takaisin, jos mahdollista. Jos yli 1200g ahvenen saan niin lähtee täytettäväksi. Nykyään otan ahvenia vain sen minkä syön ilman pakastamista. Itse en halua olla kalakantoja raiskaava kalastaja. Vaikka monessa asiassa olisi vielä parannettavaa. Varsinkin, kun suomalainenen kalastuslaki on kaikkiian liian lepsu.

Itelläkin alkanut palsta tökkii aika pahasti. En vain ymmärrä, jos jollakin on hyvä kalapaikka niin huutelen sen kaikille. Kyllä kelpo kalat ja tarinat kannattaa kertoa. Jos vielä ennätyskaloja tulee niin saa hehkuttaa ja ottaa taputukset vastaan. Mutta miksi mennä tuhoamaan omat paikat netissä huutelulla. Järetöntä!!!. Sun paikkas menee pilalle ja monen muunkin. Sit etitäään uusia mestoja ja ihmetellään, kun ei tuu mitään. Itse olen tahkonnut hulluna pitkin Keski-Suomea 6 talvee ja jos löydän itselleni ison kalan mekan niin kerron siitä vasta vanhainkodissa, kun joku taluttaa mut vaipoissa vessaaan kuselle.

Eikä se ketään kasvata kalastajana, että laitetaan paikat nettiin. Kiireinen työmies siitä vaan hyötyy. Se kehittää, kun pohtii automatkalla, mikä meni pieleen: Lumenpaksuus,ilmanpaineet, kalastussyyvyydet, pilkit, uittotekniikat jne. Näitä miettimällä kehittyy kalastajana. Seuraavalla kerralla tulos voi olla jo parempi.
Kilon ahventa etsiessä....Pyydetty 24.2.2016, paino 1110g
Lucky John

Viesti Kirjoittaja Lucky John »

mylläri kirjoitti: Aika moni kaveri on ainakin minulle jutellut viime aikoina, että ei oikein enää kiinnosta tämän ketjun turinat. Ja mielestäni linjoilta onkin häipynyt aika paljon porukkaa. Kaksi asiaa mitkä ihmisiä jurppii on paikkojen kirjoittaminen nettiin ja kaikkien suurahventen säännönmukainen papittaminen.
Samoja havaintoja ja fiiliksiä itsellänikin on, valitettavasti. Lukuisat ennen huikean miellyttäviä ja opettavaisia rapsoja perusreissuista ja peruskaloista kirjoittaneista foorumilaisista ovat kaikonneet totaalisesti. Samaan aikaan saaliskeskeisyys on nostanut rumaa päätään täälläkin ja kaikilla tuntuu yht'äkkiä olevan pakottava tarve saada kiloisia ja mieluusti vielä kerralla kymmeniä kiloja. Ymmärtäähän sen, helposti tulee vauhtisokeus ja saaliskateus, kun eräät samat kirjoittajat ihastuttavat ja vihastuttavat toinen toistaan hurjemmilla lahtaustalkoiden tuloksillaan. Siinä sivussa sitten paljastetaan omat ja muidenkin etsimät paikat, mutta sehän on halpa hinta 15 minuutin kuuluisuudesta. Vai mitä!? Näin paitsi tehdään paikkojen löytämisen eteen uurastaneiden työ tyhjäksi, samalla myös viedään muilta pilkkijöiltä pilkkimisen ylivoimaisesti hienoin asia: onnistumisen riemu, kun itse löytää paikan, josta alkaa pannukarkeita nousta! Sillä ihmisluontohan on sellainen, että mikäli saa selville toisen ottipaikat, on sinne päästävä, vaikka ei oikeastaan haluaisikaan. Parempi olisikin, kun kukaan ei mainitsisi edes nimeltä järveä, jolta saaliinsa saa. Se järvi tai järven osa, jonka paljastat, saattaa hyvinkin olla toiselle se salainen paratiisi, joka on löydetty kovalla työllä. Se paratiisi ei palaa koskaan, kun se on tuhansille intohimoisille pilkkijöille täällä paljastettu. ;)

Loppukevennykseksi väitän, että yli kiloisella ahvenella ei tee ruokapöydässä yhtään mitään eikä se täytettynäkään kauaa jaksa silmää hivellä. Muisto kalasta, iso tai vähemmän iso, on se mikä kestää ajan patinaa ja jopa paranee ajan myötä! :)
Tyhjän saa pyytämättäkin, mutta MP:n eteen pitää tehdä töitä.
Sasseli_

Viesti Kirjoittaja Sasseli_ »

Mitä tämä puhe paikkojen paljastamisesta oikein on? En minä ole ainakaan törmännyt yhteenkään "paikkailmoitukseen". Vai olenko ihan puusilmä?
kii5ki

Viesti Kirjoittaja kii5ki »

eipä täällä kovin monessa rapsassa oo paikkaa kerrottu sen parin vuoden aikana mitä on tullu seurailtua.Puruvesi ja säkylä melkeinpä ainoot. Tosin jos joku saa jostain säkylästä samalla reissulla vaikkapa viis puolen kilon ahventa niin kyllä siitä seuraavana päivänä tietää jo puoli suomee vaikkei nettiä selailiskaan :) Ja jos joku haluaa omat hotspottinsa netissä paljastaa ja "kutsua" samalla muutaman pilkki miehen "omille" huippu paikoilleen niin siinähän kertoo , sehän on vaan omaa tyhmyyttä :bigboss:
vilnu

Viesti Kirjoittaja vilnu »

No täällähän on kaikenlaista juttua virinnyt :lol: muuta en kommentoi, mutta sen sanon että jos täällä kerrotaan että on säkylästä saanut kalan tai kaksi, niin se ei kyllä vielä kerro ottipaikasta yhtään mitään. . . on se sen verran vekkuli järvi se, niin ja vielä kun niillä perkuleen kaloilla on evät ja ne osaa uida :mitaviddua:

ja sitten seuraillaan kun äläkkä kiihtyy :kottismatsi:
Lucky John

kii5ki kirjoitti:eipä täällä kovin monessa rapsassa oo paikkaa kerrottu sen parin vuoden aikana mitä on tullu seurailtua.Puruvesi ja säkylä melkeinpä ainoot. Tosin jos joku saa jostain säkylästä samalla reissulla vaikkapa viis puolen kilon ahventa niin kyllä siitä seuraavana päivänä tietää jo puoli suomee vaikkei nettiä selailiskaan :) Ja jos joku haluaa omat hotspottinsa netissä paljastaa ja "kutsua" samalla muutaman pilkki miehen "omille" huippu paikoilleen niin siinähän kertoo , sehän on vaan omaa tyhmyyttä :bigboss:
Tässä Kiisken kirjoituksessa tiivistyy aika hyvin kaksi tärkeintä pointtia. Eli ensinnäkin se, että uskoakseni ja toivoakseni kukaan ei halua muille järville samanlaista kohtaloa kuin Säkylällä. Siellä ei todellakaan saa olla rauhassa missään vaan kelkkoja, autoja ja ukkoja vilisee ympärillä enemmän kuin Rovaniemen markkinoilla. Ja seurauksen tästä myös se, että salassa muiden katseilta et pääse pilkkimään.

Toinen pointti onkin sitten se, että paljastetaan "omat" paikat. Siinä kun ei aina maksa vain kirjoittaja itse tyhmyydestään vaan muutkin näköetäisyydellä pilkkijät eli isoilla selillä aika pirun monet. Moottorikelkoilla on hyvin helppo käydä tsekkaamassa vaikka koko Säkylän pilkkijät päivän aikana. Ja harvoinpa taitavat paljastetut paikat omia edes olla. Kyllä ne on löydetty porukalla tai kuultu kaverilta, joka on kuullut kaveriltaan jne. Suusta suuhun paikat paljastuvat vain muutamalle, tätä kautta koko valtakunnalle. Minultakin on kyselty yv:nä useasti ottipaikkoja isoille kaloille. Olen pyrkinyt vastaamaan ystävällisesti että kaikkien kannalta parempi ja pitkällä tähtäimellä tyydyttävämpi ratkaisu on, kun kukin etsii itse omat Eldoradonsa. Niitä on Suomi täynnä, kun vaan viitsii nähdä vaivaa! :)

Vielä kaikille kirjoittajille vinkki: älkää laittako älypuhelimilla otettuja kuvia tänne! Kuvista saa vähällä vaivalla selville koordinaatit muutaman metrin tarkkuudella. ;)
Sasseli_

Lucky John kirjoitti: Vielä kaikille kirjoittajille vinkki: älkää laittako älypuhelimilla otettuja kuvia tänne! Kuvista saa vähällä vaivalla selville koordinaatit muutaman metrin tarkkuudella. ;)
Tai ainakin kannattaa varmistaa, että kameran gps-tagaus on varmasti pois päältä :übergeek:
Ranex

Viesti Kirjoittaja Ranex »

Lucky John kirjoitti:
kii5ki kirjoitti:eipä täällä kovin monessa rapsassa oo paikkaa kerrottu sen parin vuoden aikana mitä on tullu seurailtua.Puruvesi ja säkylä melkeinpä ainoot. Tosin jos joku saa jostain säkylästä samalla reissulla vaikkapa viis puolen kilon ahventa niin kyllä siitä seuraavana päivänä tietää jo puoli suomee vaikkei nettiä selailiskaan :) Ja jos joku haluaa omat hotspottinsa netissä paljastaa ja "kutsua" samalla muutaman pilkki miehen "omille" huippu paikoilleen niin siinähän kertoo , sehän on vaan omaa tyhmyyttä :bigboss:
Tässä Kiisken kirjoituksessa tiivistyy aika hyvin kaksi tärkeintä pointtia. Eli ensinnäkin se, että uskoakseni ja toivoakseni kukaan ei halua muille järville samanlaista kohtaloa kuin Säkylällä. Siellä ei todellakaan saa olla rauhassa missään vaan kelkkoja, autoja ja ukkoja vilisee ympärillä enemmän kuin Rovaniemen markkinoilla. Ja seurauksen tästä myös se, että salassa muiden katseilta et pääse pilkkimään.

Toinen pointti onkin sitten se, että paljastetaan "omat" paikat. Siinä kun ei aina maksa vain kirjoittaja itse tyhmyydestään vaan muutkin näköetäisyydellä pilkkijät eli isoilla selillä aika pirun monet. Moottorikelkoilla on hyvin helppo käydä tsekkaamassa vaikka koko Säkylän pilkkijät päivän aikana. Ja harvoinpa taitavat paljastetut paikat omia edes olla. Kyllä ne on löydetty porukalla tai kuultu kaverilta, joka on kuullut kaveriltaan jne. Suusta suuhun paikat paljastuvat vain muutamalle, tätä kautta koko valtakunnalle. Minultakin on kyselty yv:nä useasti ottipaikkoja isoille kaloille. Olen pyrkinyt vastaamaan ystävällisesti että kaikkien kannalta parempi ja pitkällä tähtäimellä tyydyttävämpi ratkaisu on, kun kukin etsii itse omat Eldoradonsa. Niitä on Suomi täynnä, kun vaan viitsii nähdä vaivaa! :)

Vielä kaikille kirjoittajille vinkki: älkää laittako älypuhelimilla otettuja kuvia tänne! Kuvista saa vähällä vaivalla selville koordinaatit muutaman metrin tarkkuudella. ;)
oletuksena nuo paikkatiedot ei näy, ainakaan nokian puhelimissa ja tuskinpa muissakaan oletuksena päällä?
Mitä Säkylän pyhäjärveen tulee, usean vuoden siellä käyneenä ei ole ruuhkaa ollut, siellä on lääniä ihan riittävästi, ettei tartte törmätä kehenkään. Myöskään kertaakaan ei ole ketään tullu utelemaan mitään, ainakaan meidän porukalta.

Valinta kysymys se on, vapaata potentiaalista aluetta piisaa kaikille, ei tartte kylki kylessä kököttää se on varma.
jht-83

Viesti Kirjoittaja jht-83 »

Ainoa mikä itteekin joskus meinaa pänniä on ne jotkut kelkkailijat jotka ajaa ihan viereen just kun oot jalkapelissä kahlannu hangessa monta kilometriä kalapaikoille ja jotkut vaan kyttää missä muut pilkkii ja ajaa viereen.
Kuten viime talvena eräs kelkka ahkioineen mistä purkautui puolenkymmentä tasuriukkoa 5 m päästä omasta reiästäni..
Loppupäivä piti melkeen vältellä kalantuloa ettei ainakaan suurempia saisi. Jalkapelissä porukkaan tullut palstalainen taisi olla onneksi ainoa onnistuja vierailijoista.

Satoja neliökilometrejä rikkonaista vettä ei luo yleensä suurempaa ruuhkaa jäälle, etenkin kun paikkoja on satoja, joista suurin osa lienee tälle talvelle vielä löytämättä. :D syöntikin on onneksi ollut niin kranttua ettei välttämättä merkkaa mitenkään vaikka olis minkälainen parvi puolimetrisiä alla. :lol:
Itse en vapauta yli 500gr ahvenia koska:

-Syön kalaa ja alle 500gr ahvenia ei aina tule ruuaksi asti.

-Yli 10m vedestä nostettu ahven ei selviä useinkaan hengissä montaa tuntia vapautuksen jälkeen.

-En kalasta metsälammella missä ei ole välttämättä kuin se yksi parvi suurempia, niin kauan kuin muikkua riittää suurille ahvenille ei niitä pilkkimiehet Todellakaan loppumaan saa. Kannat ovat vaan vahvistumassa kokoajan.

"Suurahven" on niin liukuva käsite, jossain vesissä puolikiloinen on suurahven ja jossain vasta 1.5kg aiheuttaa edes satunnaista selkääntaputtelua. :)

Minulta ei ole koskaan kysytty tarkempia paikkoja yv:nä.
Viimeksi muokannut jht-83, 21:03:01 05.02.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tyhyjää

Viesti Kirjoittaja Tyhyjää »

Kannattaa myös muistaa se että että pilkkiminen ja ylipäätään ison ahvenen pilkintä ja tasuripilkintä on nostanut yleisestikin ajateltuna päätään ja myös tästä syystä ukkoja saattaa näkyä jäillä enemmän. Tästä syystä myös paikkojen paljastumisen mahdollisuus kasvaa..

Typerää on tarkkoja paikkoja paljastaa, mutta tulee muistaa että ei tuo ahvenpaikkojen etsiminen kartaltakaan mitään rakettitiedettä ole. Jonkun paikan paljastuminen voi ihan yhtä hyvin tarkoittaa sitä että joku toinen on tehnyt sen saman, joskus raskaankin, työn tuon paikan löytämiseksi kuin mitä itse teit ennen paikan löytymistä.

Ja vielä noiden isojen kalojen "lahtauksesta". Pakkanen,lumi sekä kalan silmät eivät ole hyvä yhdistelmä keskenään. Tarkkana saa olla jos kalat meinasi vapauttaa takaisin. Minun mielestäni sekään ei ole kovin mukava ajatus, että tollanen kilonen ahven lasketaan sokeutuneena takaisin..
jht-83

Viesti Kirjoittaja jht-83 »

Ai niin!

Henkilökohtaisesti parannan maailmaa ensi reissulla. Vaihdoin suurimpaan osaan tasureista suuremmat koukut, ehkäpä hyvän tuurin ja puutteellisen taidon avulla tulee ensikerralla eettisesti hyväksyttävä klassinen MP saalis jota en ole vielä onnistunutkaan saamaan, tein jopa itse erityisen kurjan näköiset väripisteet niihin!

Pidetään peukkuja. herää pahvi
vilnu

Viesti Kirjoittaja vilnu »

Lucky John kirjoitti:
kii5ki kirjoitti:Eli ensinnäkin se, että uskoakseni ja toivoakseni kukaan ei halua muille järville samanlaista kohtaloa kuin Säkylällä. Siellä ei todellakaan saa olla rauhassa missään vaan kelkkoja, autoja ja ukkoja vilisee ympärillä enemmän kuin Rovaniemen markkinoilla. Ja seurauksen tästä myös se, että salassa muiden katseilta et pääse pilkkimään.

Moottorikelkoilla on hyvin helppo käydä tsekkaamassa vaikka koko Säkylän pilkkijät päivän aikana. Ja harvoinpa taitavat paljastetut paikat omia edes olla. Kyllä ne on löydetty porukalla tai kuultu kaverilta, joka on kuullut kaveriltaan jne. Suusta suuhun paikat paljastuvat vain muutamalle, )
No juu onhan tuo totta että kun tulee sopivat kelit ja pääsee kelkalla tai autolla pelipaikoille niin tällainen "kyttääminen" kyllä lisääntyy ja tuo väistämättä paikalle ns. hyeenat :soo soo:

Toisaalta kun hetken malttaa ja jos ei nyt ihan justiinsa ole kova lyönti päällä niin nämä "kyttääjä" porukat kyllä aika nopeasti vaihtavat paikkaa seuraavaan uhriin ja saat taas olla rauhassa pilkillä :lol:

Itse olen kuitenkin hakemassa pääsääntöisesti fiilistä, ulkoilua, luonnosta nauttimista ja (ison)saaliin saaminen on nykyään plussaa muun nautinnon lisäksi. . . mutta onhan se toki hienoa kun onnistuu ja saa niitä kunnollisia aapoja, sitä en kiellä.
Ja kyllä tänä talvena on muutaman kerran toivonut että tulisi kelit jossa ei pääse autolla eikä oikeen kelkallakaan vaan pittee nähdä vaivaa ja kävelyttää ittensä paikoille :roll: mutta toisaalta on se kiva että pääsee pilkille myös henkilöt joilla on vaikkapa terveydelliset syyt rajoittamassa liikkumista. . . joka tapauksessa olen kyllä viimeisimmissä raporteissani yrittänyt tuoda esiin muutakin kuin saalis keskeisyyttä. . . lähinnä niin että fiilistä kertomuksiin ja opittujen asioiden jakamista (viite rapu-juttu)

Emmä tiiä mut Säkylässä mä käyn kun ei muuta tajua ja nautin jokaisesta reissusta vastapainona työn hektisyydelle ja nykypäivän kaottiselle kiirehtimiselle :shock:

ps. ja joku varmaan kohta kaivaa raporteista mun kolme tai neljävuotta sitten kirjoittamat "mistä niitä isoja saa" kyssärit. . . ja toki saa vieläkin auttaa miestä mäessä kun ei ite osaa szeko
Skeletor

Viesti Kirjoittaja Skeletor »

Tyhyjää kirjoitti:Ja vielä noiden isojen kalojen "lahtauksesta". Pakkanen,lumi sekä kalan silmät eivät ole hyvä yhdistelmä keskenään. Tarkkana saa olla jos kalat meinasi vapauttaa takaisin. Minun mielestäni sekään ei ole kovin mukava ajatus, että tollanen kilonen ahven lasketaan sokeutuneena takaisin..
Omassa porukassa on ollut tapana heittää isot kalat pilkkirepun sisällä kulkevaan pönttöön ja pönttö kuksalla vettä täyteen. Siinä on sitten aikaa onkia samasta parvesta kaloja ja hässäkän ollessa ohi, mitata, kuvata ja laskea iso (+1 kg) ahven takaisin.

Suurten ahventen osuus koko ahvenpopulaatiosta on äärettömän pieni, ja noiden possujen määrätietoinen metsästäminen kyllä vaikuttaa ahvenkantaan, etenkin paikallisesti. Suurten kalojen tärkeydestä kalapopulaatioissa tulee enenevässä määrin tutkimustietoa. Suuret ahvenet eivät ole edes kovin kummoisia ruokakaloja, mutta niiden saaminen tarjoaa sellaiset kicksit, jotka ainakin itse suon mielelläni toisellekin kalastajalle vapauttamalla kalan.

Omasta mielestäni Suomen kalastuskäytännöt ovat monessa suhteessa kivikautisia, mutta jokainen voi halutessaan omilla valinnoillaan nytkäyttää kehitystä kestävämpään ja suurempia elämyksiä tarjoavaan suuntaan.. mutta kaikki taaplaavat tyylillään ja jokaisella on oikeus itse päättää miten toimii.

Niin ja tässä ketjussa kun tuli puhetta paikkojen kalastelusta niin kyllä on ainakin itseltä kalasteltu ihan riittävästi.. autsz Sähköpostilla, yyveillä ja tekstiviesteillä. Juuri tämän takia loppui kalojen ilmoittelu tälle foorumille varsin nopeasti viime talvena. Olkoonkin että saalis oli ehkä keskivertoa suurempi, mutta silti :mulko:
Viimeksi muokannut Skeletor, 21:52:20 05.02.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
You'll never walk alone.
Klasu

Viesti Kirjoittaja Klasu »

En nyt allekirjoittais tuota "Säkylän kohtaloa", Järvellä on hurja määrä tilaa jossa voi aivan yksin onkia rauhassa (jos haluaa) ja onko se nyt sit niin kamalaa jos joku muukin on pilkillä samalla hehtaarilla? Minun kalat,minun paikka,minun järvi, ei sekään häävi asenne ole!

Säkylän suhteen pitää ottaa huomioon myös se että ennen nettiaikaa (esim.80-luku) pilkkijämäärät olivat tuolla järvellä moninkertaiset.
Silloin kun pilkkiminen oli vielä suosittu harrastus Säkylässäkin oli paaaaljon enemmän ukkoa jäällä kuin tänä päivänä. Ei Säkylää hyvänä kalapaikkana ole keksitty 2000-luvulla netissä!
Ranex

Viesti Kirjoittaja Ranex »

Skeletor kirjoitti:
Tyhyjää kirjoitti:Ja vielä noiden isojen kalojen "lahtauksesta". Pakkanen,lumi sekä kalan silmät eivät ole hyvä yhdistelmä keskenään. Tarkkana saa olla jos kalat meinasi vapauttaa takaisin. Minun mielestäni sekään ei ole kovin mukava ajatus, että tollanen kilonen ahven lasketaan sokeutuneena takaisin..
Omassa porukassa on ollut tapana heittää isot kalat pilkkirepun sisällä kulkevaan pönttöön ja pönttö kuksalla vettä täyteen. Siinä on sitten aikaa onkia samasta parvesta kaloja ja hässäkän ollessa ohi, mitata, kuvata ja laskea iso (+1 kg) ahven takaisin.

Suurten ahventen osuus koko ahvenpopulaatiosta on äärettömän pieni, ja noiden possujen määrätietoinen metsästäminen kyllä vaikuttaa ahvenkantaan, etenkin paikallisesti. Suurten kalojen tärkeydestä kalapopulaatioissa tulee enenevässä määrin tutkimustietoa. Suuret ahvenet eivät ole edes kovin kummoisia ruokakaloja, mutta niiden saaminen tarjoaa sellaiset kicksit, jotka ainakin itse suon mielelläni toisellekin kalastajalle vapauttamalla kalan.

Omasta mielestäni Suomen kalastuskäytännöt ovat monessa suhteessa kivikautisia, mutta jokainen voi halutessaan omilla valinnoillaan nytkäyttää kehitystä kestävämpään ja suurempia elämyksiä tarjoavaan suuntaan.. mutta kaikki taaplaavat tyylillään ja jokaisella on oikeus itse päättää miten toimii.

Niin ja tässä ketjussa kun tuli puhetta paikkojen kalastelusta niin kyllä on ainakin itseltä kalasteltu ihan riittävästi.. autsz Sähköpostilla, yyveillä ja tekstiviesteillä. Juuri tämän takia loppui kalojen ilmoittelu tälle foorumille varsin nopeasti viime talvena. Olkoonkin että saalis oli ehkä keskivertoa suurempi, mutta silti :mulko:
iso käsi tuollaiselle toiminnalle skeletorille. Olen prikulleen samaa mieltä. Isoja on hyvin vähän pienempään kokoluokkaan verrattuna, mikä on parempaa ruokakalaakin, tämä pätee lähes kaikessa kalastuksessa.

Suuret yksilöt lajista kuin lajista, ovat niitä kannalle arvokkaimpia kaloja. Omassa kaveripiirissä päästetään kaikki hyväkuntoiset isot yksilöt takaisin. Rajat kutakuinkin ahven yli 600gr, kuha +2kg jne.

Toki pilkillä ei ole pitkään aikaan tarvinnut/saanut päästellä kaloja pois, mutta kesällä kyllä useinkin.
kii5ki

Viesti Kirjoittaja kii5ki »

Lisätään nyt vielä sen verta kun mä ton säkylän otin esille että se liitty vaan siihen kun joku kirjotti siitä kun kalapaikkoja ilmoteltu foorumeilla niin tällä sivulla ei ainakaan paljon rapsoissa paikoista hiiskuta ja hyvä niin. Eli siis mulla ei oo hajuakaan mitä ja miten siel pyhäjärvellä touhutaan :) ja jottei menis iha liirumlaarumiks niin kävin tänään muutaman tunnin reissun tasuroimassa saaliina kilon verran silppua ja kaksi noin sataviiskyt rammasta pikku pikku possua :)
mehtäneläin

Viesti Kirjoittaja mehtäneläin »

Skeletor kirjoitti:Omassa porukassa on ollut tapana heittää isot kalat pilkkirepun sisällä kulkevaan pönttöön ja pönttö kuksalla vettä täyteen. Siinä on sitten aikaa onkia samasta parvesta kaloja ja hässäkän ollessa ohi, mitata, kuvata ja laskea iso (+1 kg) ahven takaisin.
Olen miettinyt, että miten C&R välineistöä pilkillä kehittäisi. Yksi ongelma taitaa olla tuo ahvenen pilkinnän hektisyys. Parvi on alla vain vähän aikaa. Jos on valmiina "akvaario"&nappu, niin se vois toimia. Toinen ongelma on varmasti tietämättömyys isojen yksilöiden tärkeydestä kalapopulaatiossa.
Mun mielestä ei kannata maitojaan nostaa kenenkään, vaan kehittää pilkkijöiden c&r-tietämystä ja viedä eteenpäin sitä. Tällä foorumilla mun mielestä liikkuu niin paljon tietotaitoa, että eiköhän pilkkimiseen soveltuva c&r-välineistö täällä kehitetä.
Elämä on, mutta kalastus vasta onkin.
Sasseli_

Skeletor kirjoitti:Omassa porukassa on ollut tapana heittää isot kalat pilkkirepun sisällä kulkevaan pönttöön ja pönttö kuksalla vettä täyteen. Siinä on sitten aikaa onkia samasta parvesta kaloja ja hässäkän ollessa ohi, mitata, kuvata ja laskea iso (+1 kg) ahven takaisin.
Eli kun iso on saatu jäälle lipität kuksalla useemman litran vettä pönttöön ja laitat sen 40-50 senttisen kalan sinne? Jatkat onkimista ja myöhemmin vielä kuvailet ja mittailet kalan ennen riliissiä? Ja tämä kaikki onnistuu kun pakkasta on se kymmenenkin astetta?
Lucky John

Juu, tuota isompien ja pienempien kalojen "välivarastointia" on tullut jokusen kerran harrastettua. Jokusen kerran olen saanut hyvän kalapotin paikasta, jossa on reilusti vettä jäällä. Tuolloin on ollut helppoa rakentaa jäälle "akvaario" potkimalla lumet pois 1*1 metrin alueelta, jolloin tuo alue täyttyy vedellä. Siinä kalat säilyvät pidempäänki hyvässä kunnossa ja syönnin loputtua on helppo napsia ruokakokoiset kalat (200-400g) mukaan ja laittaa isommat takaisin omaan valtakuntaansa.

Useimmiten vesipaikkoja ei kuitenkaan ole ja silloin pitää käyttää Skeletorin kuvailemaa ratkaisua. Minulla on isohko (n. 30 litraa) Smartstore-laatikko ahkiossa aina mukana. Siitä saa jo melko hyvän akvaarion useammallekin isolle kalalle. Kalat ovat kokonaan veden alla, joten mikään niiden osa ei altistu pakkaselle niin kauan kun vesi ei jäädy. Eli melkoisen kauan. Vielä kun vaihtaa vettä aika ajoin, kaloila on ihan ok oltavat. ja laatikonhan voi täyttää jo heti jäälle päästyään valmiiksi, jos ilmassa leijuu kovan syönnin uhka. Eihän tämäkään tietenkään ole paras toimintatapa vaan parasta on laittaa isompi kala takaisin saman tien. Joskus siihen vaan ei ole mahdollisuutta, syystä tai toisesta.

Ja Kiiskelle, Vilnulle ja Klasulle vielä Säkylästä sen verran, että se on hieno suurjärvi ja siellä on oma kalastuskulttuurinsa. Kulttuuriin liittyy olennaisesti se, että tullaan bussilla isolla joukolla lähitienoilta onneaan koittamaan, liikutaan jäällä autoilla jne. Tähän ovat siellä paljon pilkkivät myös tottuneet. Eikä siinä mitään, sellaiselle on tilausta ja monille se sopii. Ja on samanlaisia järviä muuallakin, mutta kaikista hyvistä ahvenjärvistä ei sellaisia soisi tulevan ja siksi toivon kaikkien pitävän paikkansa omana ja kaveripiiri sä tietonaan. ;)
Tervasta

Viesti Kirjoittaja Tervasta »

Minusta tähänkin on tullut offtopikkia oikein urakalla. Eikös tämä ole tasuriahvenia käsittelevä ketju eikä mikään nyyh nyyh ketju :byääääh:
Kuulapää
Melkein sai naista...

Viesti Kirjoittaja Kuulapää »

Kai sitä aikuiset ihmiset saa aiheesta puhua? Tämä on kuitenkin perin järkevää ja suomalaisille ihan pirun harvinaista hommaa, että reflektoidaan omaa toimintaa ja käyttäytymistä kalavesillä, sekä ennen kaikkea pohditaan omien tekojen vaikutusta luonnonvaroihin laajemmassa mittakaavassa.
- Ranger Smith -
Vastaa Viestiin