Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Kojootti324
Viesti:

Re: Keulakoneen asennuksen suunnittelua

Viesti Kirjoittaja Kojootti324 »

Timlord kirjoitti:Tere.

Ameriikasta näitä MINN KOTA-1363563 Minn Kota Riptide Sp 70/i-pilot No Foot Pedal - 24v-70lb-54" koneita tilanneet voisi tyhmälle selvittää yhden asian.

Onko noissa/i-pilot No Foot Pedal malleissa siis i-pilot ja luonnolisesti myös se kaukoohjain mukana.

Eli ne ei ole co-pilot/autopilot malleja vaan ihka aitoja i-pilot malleja kauko-ohjaimen kera??
Ainakin Riptide SP 55:n mukan tuli kauko!
Oli tehdas asenteinen i-pilot!
Onko kuoleman jälkeistä elämää??
Uusinta aika menossa.

Anteeksi vittuilu ja vinoilu!
Welling

Viesti Kirjoittaja Welling »

tapio300 kirjoitti:Joku, jolle on minn kota tullut jenkeistä , niin kertokaapa mitä on paketin koko ja paino. Mietin siis itse lentokoneessa tuomista. Jokaiselta nuo mitat löytyvät sähköpostista rahtiotteesta tms ? Kiitos.
Vähän myöhässä varmaan, mutta Riptide ST 55 i-Pilot 54" varrella UPS:n rahtikirjan mukaan 51lbs (pikakiinnitysjalustan kanssa. Ja pahvilaatikon koko n. 178x48x25cm. Ei mikään miellyttävin kentillä kannettava. Mietin aluksi itsekin tuota itse rahtaamista. Kone olisi ehkä mennyt uudelleen pakattuna pehmusteiden kanssa johonkin maxikokoiseen lumilautakassiin tms., mutta laiskuus voitti. Jos joku miettii, millä tullikoodilla tuo pitää ilmoittaa, niin itse laitoin CN-tullinimikkeeksi 8543 70 90 (Sähkökoneet ja -laitteet sekä niiden osat, Muut koneet ja laitteet, muut)
Niskant

Viesti Kirjoittaja Niskant »

Muistatko paljonko tulli % oli kyseisestä tullinimikkeestä.
Welling

Viesti Kirjoittaja Welling »

Taisi olla 3,70% (joku voi löytää osuvammankin koodin. Noiden tariffikoodien selailu on vaan niin kypsää puuhaa, etten tuohon kummemmin paneutunut. Saattaa myös olla, että koodin pitäisi olla 10-numeroinen 8543 70 90 99, mutta tuolla lyhyemmälläkin sarjalla tuli näköjään paketti perille :mitaviddua: )
Tapsal

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Ja ei muuta kuin suunnittelemaan...

Kuva
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Timlord

Viesti Kirjoittaja Timlord »

Onko toi kuva aditasta?

55 vai 80lbs

Itse tilasin jenkeistä 24v 70lbs i-pilotin.

Tuli sen verran edukkaamaksi. Ihan sama jos tulee vikoja ja takuu ei suomessa toimisi. Normakin takuukäsittely ajoista lukeneena... :shock:

11.3. tilasin ja upsilta soittivat että torstaina 21.3. paketti mulla himassa ja hoitavat tullauksen mun puolesta hintaan 14.8€.
Asenne ratkaisee.
js78

Buster L vm.2011 Keulakoneprojekti (muovikeulainen)

Viesti Kirjoittaja js78 »

Tulee pitkä sepustus, mutta tulkoon, toivottavasti tästä on apua asioiden kanssa pähkäileville. Ei tämä ole minulta pois, olisin itsekin arvostanut noin 8kk sitten jos tällainen olisi löytynyt valmiina keskusteluista.

Projekti keulamoottori Buster L:ään (Muovikeulainen 2011 malli)

Tavoite että kone on paikoillaan kun jäät lähtevät keväällä 2013, ja tällä edistymisellä en näe asiassa olevan enää esteitä, oikeastaan nyt ei puutu enää muuta kuin konkreettinen asennus, eli hieman poraamista ja ruuvaamista :wink:

TILAUS JA MAKSAMINEN

Aika tarkalleen vuosi sitten sain päähänpinttymän, että sellainen keulamoottori jossa on gepsi on pakko saada, tässä vaiheessa en edes vielä tiennyt kaikkia ominaisuuksia. Tiesin koneessa olevan napin, jolla veneen saa pysymään paikoillaan, tämä riitti tässä vaiheessa ostopäätökseksi. Koneeksi valikoitui Riptide St 55 Ipilot 12v.

Pitkällisten nettikeskustelujen seuraamisten ja valtavan tutkimisen jälkeen hankin koneen jenkeistä The Digital Oasikselta, hinta oli halvin mahdollinen, kaikista vaihtoehdoista.

Tarjosin useammalle suomalaiselle jälleenmyyjälle mahdollisuutta, että ostan koneen Suomesta hintaan 1650€, mutta yksikään 10 tarjoajavaihtoehdosta ei ollut kykeneväinen toiveeseeni. (Olisin maksanut mielelläni Suomeen rahat, mutta en sentään 1900-2000 euroa)

Tilasin pelkän koneen, koska pikakiinnitystelineen RTA 17 lisääminen pakettiin olisi nostanut postikuluja 200$!!

Ostin pikakiinnitystelineen siis Suomesta, ja samalla Minn Kotan oman sulakkeen ”tarjoushinnalla” yhteensä 199€ (valtavan hankala löytää tuota pikakiinnitystelinettä, missään ei ollut saatavilla, aikaa, vaivaa on kulunut enemmän kuin tuon 200$ edestä.) Jälkiviisaana nyt maksaisin helposti nuo ylimääräiset 200$ postikuluja.

Kone saapui Suomeen kaksi viikkoa tilauksesta, UPS hoiti kaikki tullimuodollisuudet, alvia ja tullia tuli maksettavaksi vajaa 200€, jolloin koneen kokonaishinta kaikkineen oli tässä vaiheessa yhteensä n. 1350€.

Tilaus sujui helposti ja ilman ongelmia, paypallilla makselin.
Paketti saapui duuniin, valtavan kokoinen paketti, tyyliin 2M x 1M x 0,4M, ja painava kuin mikä, todella *ittumainen kantaa ja siirtää. Itselläni on suhteellisen pieni henkilöauto, jolla suoriuduin laatikon viemisestä kotia nipin napin.

MITEN KIINNI KEULAAN

Viimeistään paketin avatessani ja tutustuessani tarkemmin koneeseen ja asennukseen, tajusin että ongelmia tulee kiinnityksessä, ei konetta voi laittaa kiinni Busterin muovikeulaan, kone luultavasti repisi suuremmilla kierroksilla muovikeulan mukaansa, tai ruuvit irtoaisivat muovista ja itämeri saastuisi yhden sähkökoneen verran.

Selvitystä selvitystä ja tutkimista :mitaviddua: kunnes suoraan Fiskarsilta löytyi apua. Kiitokset inhan tehtaan reippaalle suunnittelijalle konsultoinnista ja ideoista. Kimmo löytyy Fiskarsin vaihteen kautta tarvittaessa Busteriin keulakonetta suunnittelevien riemuksi.

Veneen keulassa kulkee muovin molemmilla puolilla runkoa, joissa knaapit ovat kiinni. Yksinkertaisesti siis knaapi irti, asennuslevyyn reiät knaapin pulttien kohdalle ja knaapi takaisin paikoilleen siten että asennuslevy (joka on siis muodoltaan kuin L-kirjain) on alla kiinni knaapin pulteilla.

Tässä on se etu että veneeseen ei välttämättä tarvitse tehdä ollenkaan reikiä.
Luulen laittavani kuitenkin kaksi ylimääräistä reikää ja pultit veneeseen keulaa kiertävään runko-osaan varmentamaan asennuslevyn pysymistä paikoillaan.
Asennuslevyynhän tulee tietenkin kiinni pikakiinnitystelineen veneeseen kiinnitettävä osa.

SÄHKÖT

Lukemalla tätä viestiketjua, ja tutkimalla itse asioita, sain käsityksen siitä mitä tarvitsen, ja mistä niitä suurin piirtein saa, mutta siitä huolimatta sähkötarvikkeiden hankkimisen jo pelkkä suunnittelu aiheutti hengenahdistusta (yrittäkääpä huviksenne selvittää jälleenmyyjää Ojop akun pikakiinnityskengille Touh ).
Olinhan jo kuluttanut lukuisia iltoja ja kymmeniä tuntejani pelkästään koneen hankkimisen selvittelyyn ja pikakiinnitystelineen etsimiseen ja hankkimiseen sekä asennuslevyn suunnitteluun ja askarteluun sekä ajamiseen.
Uudet menetetyt tunnit etsiessä jokaista osaa erikseen ei siis houkutellut.

Sain täältä vinkkiä Adita nimisestä firmasta, soitin lafkaan ja kysyin että tiedetäänkö siellä keulakone sähköasioista ja saako sieltä apua, vastauksena sain nimen Lääkkölä, ja ilmoituksen että konsultaatiota saa ja kaikki järjestyy, oli kuulemma huippukaveri, näin puhelimessa sanottiin.

Saavuin paikan päälle Aditaan aamulla varhain ja paljastui että tämä kaveri on tosiaan huippukaveri, ammattilainen (myös tänne kirjoittelee), ja on itsekin kova kalamies, sekä hoitanut useita ”kymmeniä” vastaavia projekteja, joko sillä lailla että myy osat ja antaa konsultaatiota, tai sitten jopa tarvittaessa toteuttaa kaiken ”avaimet käteen palveluna”.

Sain myös sellaisen käsityksen että tulevaisuudessa heiltä voisi ostaa aivan kaiken palveluna sisältäen myös koneen, mutta tätä lienee parempi kysyä suoraan heiltä itseltään.

Itselleni riitti konsultaatio, kun jotain ihan pientä ymmärrän itsekin näistä.
Kaikki sujui ilman ongelmia, palvelu oli erinomaista, ja pian minulla oli toiveisiini pohjautuen kaikki tarvittavat osat ja akku edessäni, sain vieläpä kaupan päälle selkeät ohjeet asennukseen.

Itselläni on se onnellinen tilanne että veneeni lähtösatama on oma mökki ja siinä asiallinen laituri, josta saa verkkovirtaa johdolla. Aion toteuttaa latauksen siten, että aina kun vene saapuu laituriin, on virtaa saatavilla akulle ihan vain yhden johdon kytkemisen päässä. Oheinen kuva selventänee.

Akuksi valikoitui Optiman Blue toppi 75A, muutenkin osat olivat periaatteella ”parasta mitä saa”. Olettaisin että osat ovat sellaisia että niissä ei kannata pihistellä.

Itselläni tulee yli 6h reissuja vuodessa yli 100kpl, joten laitteiden ja osien pitää kestää. Avovesi kalastajan kausi on niin lyhyt meillä Suomessa, että mieluummin kalastan, kuin kiroilen ja korjaan hajonneita välineitä.

Laturiksi C-tek, jossa lataustehoa ainakin teoreettisesti 15ah, alun perin olin suunnitellut tuota edullisempaa kaaviokuvassa olevaa pikkuveljeä M100, jossa lataustehoa 7/Ah, mutta olin myymisen uhri ja pakettiin päätyi tehokkaampi vaihtoehto, joka ei kyllä luultavasti harmita yhtään :)

Akun aion sijoittaa keulaboksiin, boksin lattiaan ruuvaan kiinni renkulat ja akku kiinni tukevasti lattiaan ”nauhoilla”, ristikkäis nauhat varmistamaan paikoilleen pysymistä.

Keulapainoa toki tulee, mutta toisaalta keulassa on tälläkin hetkellä varakanisteri ja muuta sälää n. 30kg edestä, joten entiseen verrattuna painoa tulee hyväksyttävät n.12kg lisää.

ASENNUSLEVY

Asennuslevyn suunnittelu jäi omalle vastuulle, koska tällaisia ei ole tehty Buster L2 (2011), tai ei ainakaan niitä ei ole julkisina missään. Valokuvien perusteella suunnittelin mallin mahdollisimman pitkälle tietokoneella ihan vaan paintilla piirtämällä valokuvan päälle, ja tämän perusteella tein pahvista ensimmäisen version, ja pähkäilin miten se voisi sopia veneeseen.

Vene on siis talvisäilytyksessä 200km päässä asuinpaikastani Espoosta.
Kun olin varma idean toimivuudesta, selvittelin kuka tulevasta pahvimallista voisi asennuslevyntelineen tehdä metallista, serkkuni on veistonopettaja, joten nakki napsahti hänelle.

Näin netin kautta suuret kiitokset hänelle olen daivaassa , asennuslevy tehdään alumiinista, noin 5mm. Alumiinista siksi että haluan itse tehdä reiät telineeseen knaapin paikoille sekä RTA17 pikakiinnitystelineelle, ruostumatonta terästä en luultavasti voisi työstää vaatimattomilla porakoneillani.

Kun tiesin tekijän uskalsin lähteä ajamaan edestakaiset 200km veneen luokse, pahvien ja keulakoneen kanssa jossa siis on jo kiinni pikakiinnitysteline. Muutaman tunnin ähellys ja askartelu koneen, ja veneen keulan kanssa, ja pahvimalli oli valmis ja olin lopputulokseen sangen tyytyväinen.

Pahvimallin lopputulos oli muuten häkellyttävän paljon samanlainen minkä olin kotona valokuvan ja tietokoneen kanssa suunnitellut ja sen perusteella sitten askarrellut.
Lopullinen pahvimalli on tällä hetkellä serkullani, ja vastaanottanen metallisen version huhtikuun alussa.

Asennustelineen suunnittelu, ja työt olivat tähän mennessä projektin suurimpia aikasyöppöjä, en edes halua laskea kuinka monta kymmentä tuntia kaikkineen on mennyt. Onneksi nyt aletaan jo olemaan voiton puolella. Uskoisin, että hyvin suunniteltu on tässä tapauksessa melkeinpä kokonaan tehty.

KUSTANNUKSET
Kone kaikkineen 1350€
Akku, C-tek laturi ja sähköjutut n. 500€
Pikakiinnitysteline RTA17 ja Minn kota Circuit braker automaattisulake 200€
Asennusteline alumiinista n.40€
Muut pultteja, nauhoja, renksuja: n.50€
Yhteensä 2150€

Omille kymmenille, ellei jopa sadoille tunneille en laske hintaa, ja bensakustannuksia en jaksa laskea, menköön samaan konkurssiin.

Yhteen vedettynä voisi sanoa että kallista on, ainakin näillä palkoilla. Tämä nyt oli vain tällainen pakkosaadajuttu.

Päivittelen vielä tänne kuvia kun kone on paikoillaan ja homma toimii. Jos jotain tarkennuspyyntöjä kaipaa, tai muuten jeesiä, niin ytimekkäisiin kysymyksiin vastailen mielelläni privan kautta.

JS78
Liitteet
2013-03-19-2766.jpg
2013-03-19-2766.jpg (44.92 KiB) Katsottu 10479 kertaa
2013-03-19-2767.jpg
2013-03-19-2767.jpg (27.27 KiB) Katsottu 10479 kertaa
2013-03-19-2768.jpg
2013-03-19-2768.jpg (42.36 KiB) Katsottu 10479 kertaa
2013-03-19-2769.jpg
2013-03-19-2769.jpg (43.59 KiB) Katsottu 10479 kertaa
Minnkota sähköt.jpg
Minnkota sähköt.jpg (34.6 KiB) Katsottu 10479 kertaa
2013-03-16-2742.jpg
2013-03-16-2742.jpg (39.27 KiB) Katsottu 10479 kertaa
2013-03-16-2746.jpg
2013-03-16-2746.jpg (31.89 KiB) Katsottu 10479 kertaa
Tapsal

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Timlord kirjoitti:Onko toi kuva aditasta?

55 vai 80lbs

Tuli sen verran edukkaamaksi. Ihan sama jos tulee vikoja ja takuu ei suomessa toimisi. Normakin takuukäsittely ajoista lukeneena... :shock:

11.3. tilasin ja upsilta soittivat että torstaina 21.3. paketti mulla himassa ja hoitavat tullauksen mun puolesta hintaan 14.8€.
Sieltähän tuo kuva on. Siinä on suomalainen koukkukauppias ja pienyrittäjä ihmeissään kun ameriikan serkku kalastus megamarketista tai nettikaupasta painaa konetta tänne pohjolaan. Niillä on volyymit hitusen eri luokka siellä...

Me ollaan monta vuotta myyty Rhino sähköperämoottoreita mutta niiden maahantuonti loppui. Kysyntää kuitenkin tuntuu olevan joten otettiin jokunen Minn Kota sähköperis valikoimaan.

Ollaan myyty monena vuonna akut ja tarvikkeet keulakoneen hankkineille. Niin kun edellisestä viestistä saa lukea tänään viimeksi. Ja viime viikollakin myin kahdelle asiakkaalle... Eli kysyntää on. Päätettiin sitten ottaa muutama keulakonekin varastoon. Tuolla harmaatuontihinnalla täällä niitä ei pysty myymään kukaan jälleenmyyjä mutta uskon että tosiostajiakin löytyy. Kun katotaan kunnon paketti hinta niin ei se ero aivan älyttömän suureksi jää.
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viesti:

Re: Buster L vm.2011 Keulakoneprojekti (muovikeulainen)

Viesti Kirjoittaja tupe »

js78 kirjoitti:Tarjosin useammalle suomalaiselle jälleenmyyjälle mahdollisuutta, että ostan koneen Suomesta hintaan 1650€, mutta yksikään 10 tarjoajavaihtoehdosta ei ollut kykeneväinen toiveeseeni. (Olisin maksanut mielelläni Suomeen rahat, mutta en sentään 1900-2000 euroa)
Hienoa että on tarjottu mahdollisuutta suomalaisillekkin myydä konetta persnetolla.. =) Eihän jenkkihintoihin pysty Suomessa yksikään kauppias vastaamaan, puhutaan ihan eri volyymeista. Ja kun kaikki tulee saman maahantuojan kautta niin hinnatkin kaikille lähes samat..
Hyvä yhteenveto koneen hankinnasta ja kuluista.
Timlord

Viesti Kirjoittaja Timlord »

Tapsal kirjoitti:
Timlord kirjoitti:Onko toi kuva aditasta?

55 vai 80lbs

Sieltähän tuo kuva on. Siinä on suomalainen koukkukauppias ja pienyrittäjä ihmeissään kun ameriikan serkku kalastus megamarketista tai nettikaupasta painaa konetta tänne pohjolaan. Niillä on volyymit hitusen eri luokka siellä...

Me ollaan monta vuotta myyty Rhino sähköperämoottoreita mutta niiden maahantuonti loppui. Kysyntää kuitenkin tuntuu olevan joten otettiin jokunen Minn Kota sähköperis valikoimaan.

Ollaan myyty monena vuonna akut ja tarvikkeet keulakoneen hankkineille. Niin kun edellisestä viestistä saa lukea tänään viimeksi. Ja viime viikollakin myin kahdelle asiakkaalle... Eli kysyntää on. Päätettiin sitten ottaa muutama keulakonekin varastoon. Tuolla harmaatuontihinnalla täällä niitä ei pysty myymään kukaan jälleenmyyjä mutta uskon että tosiostajiakin löytyy. Kun katotaan kunnon paketti hinta niin ei se ero aivan älyttömän suureksi jää.

Hieno homma että tarjonta kasvaa. Sultahan mäkin hain pari yellowtop optimaa pariviikkoa sitten. Mä henkilökohtaisesti tuen uistinten pienvalmistajia ja nimenomaan niitä koukkukauppiaita tuolla erotuksella mitä jäi käteen kun tilasin koneen jenkkipekalta. :) Noh, jokainen tallaa tyylillään.
Asenne ratkaisee.
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen

Viesti Kirjoittaja Kesis »

js78:lta hieno tietopläjäys :juu: :hattu:
I wish I had ghosts...
js78

Viesti Kirjoittaja js78 »

tupe kirjoitti:
js78 kirjoitti:Tarjosin useammalle suomalaiselle jälleenmyyjälle mahdollisuutta, että ostan koneen Suomesta hintaan 1650€, mutta yksikään 10 tarjoajavaihtoehdosta ei ollut kykeneväinen toiveeseeni. (Olisin maksanut mielelläni Suomeen rahat, mutta en sentään 1900-2000 euroa)
Hienoa että on tarjottu mahdollisuutta suomalaisillekkin myydä konetta persnetolla.. =) Eihän jenkkihintoihin pysty Suomessa yksikään kauppias vastaamaan, puhutaan ihan eri volyymeista. Ja kun kaikki tulee saman maahantuojan kautta niin hinnatkin kaikille lähes samat..
Hyvä yhteenveto koneen hankinnasta ja kuluista.
Niin..minähän en tiedä suomalaisten jälleenmyyjien sisäänostohintaa, mutta eihän noi jenkkilafkatkaan sitä persnetolla myy, ja myyvät sitä kuitenkin yli 50% edullisemmin kuin Suomessa jälleenmyyjät. Josta päästäänkin siihen että onko kate tosiaan olematon, eli toisin sanottuna myyvät sitä ns. samaan hintaan kuin ostavatkin? Näin ollen kieltäytyminen oli ymmärrettävää, muuten ei.

Muotoilin viestin seuraavan tyylisesti n. 10 jälleenmyyjälle: "Moi, olen ostamassa tuollaista moottoria Jenkeistä suoraan hintaan 1300€, mieluummin kuitenkin maksaisin rahat Suomeen, joten olen valmis maksamaan suomilisää 350€, milles kuullostaa?

Ymmärrän Tupe kritiikkisi, mutta pidin menettelyä reiluna.
tro81

Viesti Kirjoittaja tro81 »

Tervehdys.. Tässä muutama foto omasta projektista, jota on tässä tullut värkkäiltyä. Akku, olisko ollut Rols 128ah agm sijoitettu pelkääjän pulpetin alle, ja starttiakkua siirretty vähän eteen. Latauksen rakentelin koneelta, sekä kiinteä maistasyöttö helpottaa kärrin päällä latailua kotosalla. Samaan syssyyn muutkin sähköt kuntoon. Niin, ja vene on Silver Fox. Kuvia en ole ennen forumeille laittanut, joten toivottavasti saa selvää..

kuskin pulpetti
Kuva

akut
Kuva

peti
Kuva

keulis
Kuva

Pelkääjän puol. laatikko
Kuva
Viimeksi muokannut tro81, 21:03:51 21.03.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Onpa siistiä ja ammattimaista jälkeä :shock: :juu:

Voi, kun itsekin jaksais/osais...
I wish I had ghosts...
end-o

Viesti Kirjoittaja end-o »

tro81 kirjoitti:Tervehdys.. Tässä muutama foto omasta projektista, jota on tässä tullut värkkäiltyä. Akku, olisko ollut Rols 128ah agm sijoitettu pelkääjän pulpetin alle, ja starttiakkua siirretty vähän eteen. Latauksen rakentelin koneelta, sekä kiinteä maistasyöttö helpottaa kärrin päällä latailua kotosalla. Samaan syssyyn muutkin sähköt kuntoon. Niin, ja vene on Silver Fox. Kuvia en ole ennen forumeille laittanut, joten toivottavasti saa selvää..

kuskin pulpetti
Kuva

akut
Kuva

peti
Kuva

keulis
Kuva

Pelkääjän puol. laatikko
Kuva
Todella asiallista.

Osaatko sanoa mitä moisten sähkö osiin meni rahnaa, kun sen toteutti noin ammattimaisesti?

Ja mikä tuo virtaliitin on keulakoneelle?
tapio300

Viesti Kirjoittaja tapio300 »

tupe kirjoitti:
Hienoa että on tarjottu mahdollisuutta suomalaisillekkin myydä konetta persnetolla.. =) Eihän jenkkihintoihin pysty Suomessa yksikään kauppias vastaamaan, puhutaan ihan eri volyymeista.
Persnetolla? Jenkeistä 1300e sis. alv, tulli ja kova rahtikulu. Suomesta 2000e ja asiakas tarjoaa hyvyyttään puoliväliin vastaan, eikä silti onnistu. Jossain on vikaa.. Sisäänostohinnoissa?
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tupe »

tapio300 kirjoitti:
tupe kirjoitti:
Hienoa että on tarjottu mahdollisuutta suomalaisillekkin myydä konetta persnetolla.. =) Eihän jenkkihintoihin pysty Suomessa yksikään kauppias vastaamaan, puhutaan ihan eri volyymeista.
Persnetolla? Jenkeistä 1300e sis. alv, tulli ja kova rahtikulu. Suomesta 2000e ja asiakas tarjoaa hyvyyttään puoliväliin vastaan, eikä silti onnistu. Jossain on vikaa.. Sisäänostohinnoissa?
Näin se vaan menee..
tro81

Viesti Kirjoittaja tro81 »

end-o kirjoitti:
tro81 kirjoitti:Tervehdys.. Tässä muutama foto omasta projektista, jota on tässä tullut värkkäiltyä. Akku, olisko ollut Rols 128ah agm sijoitettu pelkääjän pulpetin alle, ja starttiakkua siirretty vähän eteen. Latauksen rakentelin koneelta, sekä kiinteä maistasyöttö helpottaa kärrin päällä latailua kotosalla. Samaan syssyyn muutkin sähköt kuntoon. Niin, ja vene on Silver Fox. Kuvia en ole ennen forumeille laittanut, joten toivottavasti saa selvää..

kuskin pulpetti
Kuva

akut
Kuva

peti
Kuva

keulis
Kuva

Pelkääjän puol. laatikko
Kuva
Todella asiallista.

Osaatko sanoa mitä moisten sähkö osiin meni rahnaa, kun sen toteutti noin ammattimaisesti?

Ja mikä tuo virtaliitin on keulakoneelle?

Terve.. Hinnasta en oikein osaa sanoa. Materiaaleja meni suurinpiirtein 1kpl blusea akkurele(n.80€), 1kpl kaksoisakku pääkytkin bluesea(n.30€) , pääsulake100A bluesea(hintaa en osaa sanoa), 2kpl yhdyskiskoa miinuksille(n.50€) kaapelia 25neliö aikas reippaasti, ja jokunen pätkä rataa. Itse sain ison osan tavaraa kerättyä muualta, joten hinnat ovat noin sinnepäin. Laturi maksoi muistaakseni 70€. Itsellä meni vielä lisäksi paljon muutakin tehtyäni koko sähköt uusiksi. Veikkaus olisi koko paketille n.4-5 sataa, josta kaapelit ottaa ison osan. Koneen virtakaapelit suojasin taipuisalla putkella. Kaikkiin liittimiin tippa suojarasvaa"jotain esim akkunaparasva" ennen puristuksia. Niin ja akku oli 240€, joka tulee vielä päälle. Hupiakun taakse tuli kaikki käyttökojeet ja starttiakku jäi omaksi. Tarvittaessa ne kuitenkin yhdistyy kaksoisakku kytkimellä, ja latauksen ajan akkureleellä. Sulakkeet tuli pieneen moduulirasiaan, ja sisällä automaatti totsit kaikille kojeille ja keulakoneelle(63a). 100A pääsulake on koko jakokeskukselle. Keulakoneen liitin on tässäkin keskustelussa aiemmin mainittu Battery tender, ja esim amazon myy sitä mustana ja valkoisena.
http://www.amazon.com/Battery-Tender-02 ... B002UCLJG0
Vaikuttaa todella laadukkaalta liitokselta, verrattuna minn kotan omaan jossa ongelmaksi tulee kytkentäpisteiden pienuus käytettäviin kaapeleihin nähden.. No ,siitä tuli oiva liitin keulan valonheittimelle.. Jos mieleen tupsahtaa lisää kysyttävää, niin kysyä saa..
Viimeksi muokannut tro81, 19:37:50 12.04.2013. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kojootti324
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kojootti324 »

tapio300 kirjoitti:
tupe kirjoitti:

Ei kun ahneudessa!!

OT:
Sain yhdestä Ameriikan auto osaliikkeestä järjestään 40% alennuksen, väitän ettei osia myyty persnetolla!
Onko kuoleman jälkeistä elämää??
Uusinta aika menossa.

Anteeksi vittuilu ja vinoilu!
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Hienoa jälkeä!
Jyrikuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

Tässä on näiden kaupallisten alojen kanssa oltu aika lailla naimisissa pian neljännesvuosisata ja tuntuu kornilta lukea näitä kuittailuja Suomen hintatasosta.

Täällä periferiassa on näissä kalakamoissa (ja monessa muussakin tuotteessa) se ongelma, että kun tänne ei tavaraa saada mistään suoraan. Jos ajatellaan tyyppiskenaariota tuotteesta "brändi-perseenpäristin", joka myydään ison veden takana 50 taalalla. Joku yrittäjä kotimaassa alkaa kiusata tavarantoimittajaa asian tiimoilta ja yhdessä todetaan, että voisi niitä täälläkin myydä. Mutta...

Ensin täytyy ottaa huomioon Euroopan diileri, joka hoitaa päristimien myyntisopimuksen Amerikkalaisen päämiehen kanssa, joka on ensin tilannut hillittömän satsin päristimiä kiinalaiselta alihankkijalta... Diileri tilaa tuotteet ja tarvitsee siitä luonnollisesti pienen siivun itselleen. Sitten Suomen maahantuoja päättää tilata 100 päristintä, mutta kun ne myydään vain 200 kappaleen laatikoissa. Ok, ei mitään, laitetaan päälle pientoimituslisä. No päristimet tulevat Suomeen ja maahantuoja laittaa myyntimiehensä liikkeelle... Kauppias kotimaassa tilaa 10 päristintä ja tässä vaiheessa jokainen tajuaa, että tuossa ollaan jo menossa 5:ssä portaassa... Kinkkiläinen valmistaja - päämies ison veden takana - euroopan diileri - kotimaan maahantuoja - kauppias...

Jos näitä koneita katsotaan tuolta ison veden takaa, niin tuolla valmistaja myy nuo todennäköisesti suoraan isoimmille jälleenmyyjille, eikä liene epäselvää, että 3 portaan katteet jäävät pois.

Eli mitä viddua... Tästä vaan kaikki myyntiin ja muutto luvattuun maahan... Green Card hakuun ja kalastamaan isoille järville...

Mä ostan mielelläni kamat Suomalaisilta kauppiailta, tietäen sen, että joo maksan enemmän, mutta kun kaverit jaksavat pyyteettömästi tehdä tuota duunia kalamiesten eduksi täällä peräpohjolassa, on kohtuutonta edes odottaa, että he tekisivät homman ilmaiseksi. Eikä tuo tukkureidenkaan elämä täällä herkkua ole... Ison veden takana meksikaani pakkaa päristimiä 200 kappaleen laatikon täyteen halvemmalla, kuin täällä meidän varastomies pystyy teippaamaan tuon laatikon.

Eli pojjaat pulinat pois ja näillä mennään... 8-)

Ja tää joo oli varsin raflaava ja jopa provosoiva, mutta väliäkö sillä... Otetaan rennosti ja tilaillaan härpäkkeitä, milloin mistäkin, maksetaan tullipostit, verot ja muut_tai_vaihtoehtoisesti pidetään Suomalaiset pyörät (ja vähän kreikkalaisetkin) pyörimässä. Rauhaa...

Edit. tro81:ltä aivan ilmiömäisen hienoa duunia... Jos mä joskus päätän laittaa saman konsernin oman purkin sähköt uusiksi, niin saattaapa yyveetä pukata. 8-)
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
jänis
P.J. Ristiturpa

Viesti Kirjoittaja jänis »

Välikädet on saatava pois.
sakkeus
Yrjö Kakka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja sakkeus »

Khyllä se vaan niin on et Suomi on vitun kallis maa ihan kaikessa. Sen huomaa just esim. näissä keulakoneissa. Väitän, että 99% noista valkoisista riptideistä on tuotu ohi virallisen maahantuonnin. Kummasti noita näkyy melkein jokaisessa heittopaatissa, mut Suomen maahantuoja on noita myynyt vain ns. kourallisen. Hinta virallisen maahantuonnin kautta vaan on liian kova kuluttajalle vaikka siihen sitten takuut yms. saisikin.

Mun puolesta ostakaa mistä ostatte. Omaan vispilään olen ollut tyytyväinen ja se ostamista en kadu....hieno laite kertakaikkiaan.
Jyrikuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrikuu »

jänis kirjoitti:Välikädet on saatava pois.
No ne saa käytännössä pois vaan ostomäärien moninkertaistamisella... :roll:

edit.
Joo, kyllähän tässä ollaan nähty ja tullaan kasvavissa määrin näkemään nettikauppojen kautta lukuisissa tuotteissa kotimaisen yrityspohjaisen maahantuonnin väheneminen ja omatoimisen hankinnan yhä vaan lisääntyminen rapakon takaa. Näkeehän sen jo tullinkin käytännöissä. Kuinka monta pakettia piti 10 vuotta sitten hakea tullipostista tai lähetyttää se sieltä itselle...? Nyt se on lähes jokainen... On valtiokin haistanut rahan.

Joo ja tunnustan toki itsekin tilaavani kamaa ulkoisilta mailta (lähinnä tosin nyt pirun kalliista naapurista), mutta kyllä mä pyrin kuitenkin pitämään ensisijaisena hankintakanavana paikallisia kauppiaita... Mutta kun ollaan täällä periferiassa, niin ei tänne tule läheskään kaikkea mielenkiintoista ja nämä omat "kalastusfetissit" ovat toisaalta jalostuneet jo vuosien mittaan siihen, että koko ajan kaipaa jotain uutta - ja siinä nää meidän tukkurimme ovat osoittautuneet harmittavan hitaiksi/rajoittuneiksi, koska uudessa on aina riski... Tää kotimainen business-matematiikka ottaa monilla aloilla harmittavan vähän riskejä/etukenoa.

-Jyri-
Haukihemmon höpinöitä... www.jyrikuu.fi
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Jaahas, mun keulakone olikin niin laajan huollon tarpeessa etten jaksanut sitä itse lähteä tekemään. Lähetin sen siis Normarkin huoltoon jossa keulakoneruuhkaa purkaa tällä hetkellä Vexi-niminen kaveri. Erittäin hyvin hommansa osaakin ja huolto sujui kaikin puolin nopeasti (vajaa viikko ovelta ovelle) ja palvelukin oli erinomaista!

Mun koneesta oli akseli vääntynyt ja potkurin stefan läpi mennyt siimaa. Käytännössä alapää olisi täyttynyt suolavedellä ja mennyt tuusannuuskaksi tulevan kauden aikana, joten hyvä että saatiin kuntoon se nyt ennen kuin koko alapää jouduttiin vaihtamaan. Kuulemma kannattaa aina silloin tällöin irroittaa potkuri ja tarkistaa ettei sen taakse ole mennyt siimaa tai kaislaa.

Lisäksi kääntömoottorin laakerit olivat hörpänneet suolavettä ja lähteneet ruostumaan, valuttaen tummanruskeaa mönjää koneen vartta pitkin. Nyt on uudet, paremmat laakerit tilalla ja tiivisteetkin vaihdettu. Koko toimitukselle tuli hintaa 140 euroa, johon kuuluu myös kuljetuskulut, yhteensä 80 pinnaa. Eli työlle ja osille tuli hintaa yhteensä 60 euroa, tosin kääntömoottoriongelmat meni (jo umpeutuneen) takuun piikkiin. Jos ei ihan aina ole menneet osien tilailut sun muut Minn Kotaan Normarkin kautta nappiin niin tämä oli kyllä täyden kympin suoritus!
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Vastaa Viestiin