Pientä uisteluvene projektia, Lohi 485ht + 50 mercury
Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Re: Pientä uisteluvene projektia, Lohi 485ht + 50 mercury
Tuo rekisterinumero on kyllä saatanan hyvä 
Jos Jumala on olemassa, minä olen kusessa.
Valitettavasti se on windows paintattu 
”Mikään ei ole mahdotonta ihmiselle jonka ei tarvitse tehdä sitä itse.”

Tuossa olis nyt loput sisäkuvat millaisella varustuksella tämä kausi on menty ja ihan kelpo peli ollut, vain plotteri puuttuu kuvasta ja vavat ja vieheet
Ensikaudelle suunnitelmissa talven aikana mm. targan parannus, jotta vavat saa kivempaan asentoon. Hydrauliohjaus, servokaasu yms. Saa nähdä tuleeko kaikkia toteutettua, mutta haaveissa ainakin olisi
Piiitkästä aikaa vene talliin vähän kuivumaan, kun näillä keleillä kosteutta joka puolella. No eihän sitä malttanut sitten, vaan testiksi tuli ruuvattua tollaset smart tabsit kun edullisesti sai
. Tosin lähtökohta vähän epäilyttää kun laitetaan ylijäykät levyt ja koitetaan asennuksella kompensoida, saas nähä että miten käy, mutta eiköhän sitä sitten testin jälkeen näe. Myöskin konetta nostettu 20mm, kun antiventilaatiolevy oli pohjan alapuolella 10mm.
Smart tabsit tosiaan ovat jäykät, mutta asennettu 15asteen kulmaan 25asteen sijasta, ja tarvittaessa vielä yläpalan kääntämällä vähän loiventuu. Jos ei lähde noin pelaamaan niin sitten tilataan löysemmät sylinterit. Smart tabseilla haetaan tässä nyt, että liukuun noustessa ei keulisi niin paljon, sekä toivomuksissa olisi, että liussa pystyisi roikottamaan aina tarvittaessa myös hitaammassa vauhdissa.
No samalla myös mittailtu hydrauliohjaukselle valmiiksi letkujen pituudet, mutta sen asennus sitten kun järvet alkavat jäätyä....
Smart tabsit tosiaan ovat jäykät, mutta asennettu 15asteen kulmaan 25asteen sijasta, ja tarvittaessa vielä yläpalan kääntämällä vähän loiventuu. Jos ei lähde noin pelaamaan niin sitten tilataan löysemmät sylinterit. Smart tabseilla haetaan tässä nyt, että liukuun noustessa ei keulisi niin paljon, sekä toivomuksissa olisi, että liussa pystyisi roikottamaan aina tarvittaessa myös hitaammassa vauhdissa.
No samalla myös mittailtu hydrauliohjaukselle valmiiksi letkujen pituudet, mutta sen asennus sitten kun järvet alkavat jäätyä....
- Liitteet
-
- levyt1.JPG (59.3 KiB) Katsottu 5465 kertaa
-
- levyt2.JPG (76.21 KiB) Katsottu 5465 kertaa
Ostin viime vuonna AMT 170R:n (jälkikäteen huomattuna) liian pienellä koneella (50hp) ja siinä oli Smart tabsit asennettuna. Toinen iskari oli kuitenkin rikki, josta johtuen otin aluksi ne irti kokonaan. Soittelin maahantuojalle ja samalla vanhallekin maahantuojalle ja kyselin iskarin perään. Kuulemma noita iskareita on hajoillut todella paljon ja vaihdeltu takuuseen valmistajan toimesta ihan mielellään. Omista ei kuitenkaan ollut mitään kuitteja tai tietoa iästä, niin ei ollut nykyisellä maahantuojalla tai jenkkivalmistajalla mielenkiintoa vaihtoihin. Sain kuitenkin valmistajalta suht hyvään hintaan tilattua jenkeistä korvaavan.
Ei olisi kannattanut nähdä vaivaa. Yhden reissun ne oli mulla kiinni, ovat niin jäykät että vauhdit tippuu vielä entisistä säälittävistä lukemista melkoisesti, eikä ainakaan plaaniin lähtenyt sen paremmin. Joskin näihin saattaa hyvinkin vaikuttaa tuo alitehoinen kone melkoisesti.
Toivottavasti sulle kertyy noista parempia kokemuksia!
Ei olisi kannattanut nähdä vaivaa. Yhden reissun ne oli mulla kiinni, ovat niin jäykät että vauhdit tippuu vielä entisistä säälittävistä lukemista melkoisesti, eikä ainakaan plaaniin lähtenyt sen paremmin. Joskin näihin saattaa hyvinkin vaikuttaa tuo alitehoinen kone melkoisesti.
Toivottavasti sulle kertyy noista parempia kokemuksia!
Tänään päästy vesille ja testattu. Nyt ajatuksen smart tabseista hieman ristiriitaiset. Tosin liian jäykät sylinterit voivat vielä vaikuttaa niin paljon että puutteet(nopeus) korjaantuu.
+Vene vakaampi
+Aallokossa keula ei pompi ja parempi käsiteltävyys uisteluvauhdeissa
+liukuun lähtee hyvin
+- voi roikottaa liussa hieman matalammalla vauhdilla, mutta muutos ei kovin iso.
++ matalassa vauhdissa ja liukuun noustessa ei keuli läheskään siihen malliin kun ennen.
-Matka sekä huippunopeus kärsi noin 6kmh , varmasti vaikuttaa kulutukseenkin.
Todellista kärsimistä en tiedä, koska samassa remontissa nostettu konetta ylemmäksi ja nyt on oikeassa asennuskorkeudessa.
Tulen vielä testailemaan lisää ja miettimään tilaanko nuo oikeanjäykkyyksiset sylinterit. Kuitenkin toistaiseksi ainakin kiinnityskiskot saavat jäädä, ei nuo ihan toivottamat kuitenkaan taida olla kun/jos saa vielä vähän säädettyä niin että eivät jarruta niin paljon menoa
+Vene vakaampi
+Aallokossa keula ei pompi ja parempi käsiteltävyys uisteluvauhdeissa
+liukuun lähtee hyvin
+- voi roikottaa liussa hieman matalammalla vauhdilla, mutta muutos ei kovin iso.
++ matalassa vauhdissa ja liukuun noustessa ei keuli läheskään siihen malliin kun ennen.
-Matka sekä huippunopeus kärsi noin 6kmh , varmasti vaikuttaa kulutukseenkin.
Todellista kärsimistä en tiedä, koska samassa remontissa nostettu konetta ylemmäksi ja nyt on oikeassa asennuskorkeudessa.
Tulen vielä testailemaan lisää ja miettimään tilaanko nuo oikeanjäykkyyksiset sylinterit. Kuitenkin toistaiseksi ainakin kiinnityskiskot saavat jäädä, ei nuo ihan toivottamat kuitenkaan taida olla kun/jos saa vielä vähän säädettyä niin että eivät jarruta niin paljon menoa
Kerkisitkö Supilakki testailla smart tabseja lisää? Minkä mallin tabsit siula on?
Itellä on melkolailla samanlainen venepaketti ja oon harkinnut noitten ostoa, että sais hiukka keulimista pois ja aallokossa veneestä vakaamman.
Itellä on melkolailla samanlainen venepaketti ja oon harkinnut noitten ostoa, että sais hiukka keulimista pois ja aallokossa veneestä vakaamman.
En päässyt enempää testailee ku viimeinen kalareissu peruuntui :S .
Noissa ton mallin tabseissa ei vissiin muuta eroa kun sylintereiden jäykkyydet. En tiedä minkä jäykkyset edes nuo ovat, mutta liian jäykät
Noissa ton mallin tabseissa ei vissiin muuta eroa kun sylintereiden jäykkyydet. En tiedä minkä jäykkyset edes nuo ovat, mutta liian jäykät
- Samthefisherman
Siistin näköinen! 
Hieno paatti kyllä yusubilla , itsekkin tekisi pulpettia yms. mieli päivitellä alumiiniseen, mutta saa nyt toistaiseksi jäädä kun on muutakin
Tänään tökkättiin oma paatti talliin, vanha alkuperäinen sivurattaallinen Morsen ohjaus sai väistyä ja aloin kasaamaan paikalleen tollaista kestovoideltua mallia olevaa:

Tänään tökkättiin oma paatti talliin, vanha alkuperäinen sivurattaallinen Morsen ohjaus sai väistyä ja aloin kasaamaan paikalleen tollaista kestovoideltua mallia olevaa:

Pulpettiin piti vähän isompi reikä tehdä. Tuossa mallailin paikallalleen rattia, se tulee n. 10cm ulommaksi kuin alkuperäinen, aluksi jää ainakin noin, jos osoittautuu jotain hankaluutta tms, niin sitten upotan tuota pumppua muutaman sentin pulpettiin.

Sattuipa eteen tämä sinun projektisi, kun etin guugelin kautta kuvia itse toteutetuista aukeavista ht:n ikkunoista. Erittäin HIENOSTI toteutettu kaikki muutokset mitkä on tehty.. Itse olen vastaavan projektin tehnyt omalle Mariner 530ht:lle ja ainostaan jäi kaivelemaan läpikuljettavuus ja tässähän on loistava toteutus. Eli muutama kysymys juolahti mieleen, jaksaako kaasujouset vetää ikkunan niin kiinni et siitä tulee vesitiivis? Asensitko tiivisteen siten et kiristit tiivistekumin sisäpuolen alumiinilistojen väliin.?
parempi pyy pivossa kun kyy kainalossa
Nyt ei ole veneelle oikeestaan mitään tapahtunut ohjauksen laiton jäljiltä. Jotain pikku muutoksia kuitenkin tässä kevät talvella tulossa.
Kaasujousien puristusvoima ei riitä, nyt voimakas magneetti lisänä. Ikkuna ei aivan vesitiivis ole, joten kun vene teloilla niin olen heittänyt pressun sateen varalle ikkunankin päälle, muuten jokunen pisara tulee läpi. Ikkunasta saa kuitenkin tiiviin ja jossain vaiheessa teenkin sen niin että on. Se vaatii vähän jäykistystä karmeihin pystysuunnassa, eli alumiinikulmalistat kiertämään sisäpuolelle. Tiivisteen siirto veneenpuolelle aukkoon auttaa varmasti myös ja olisi parempi ratkaisu.
Tuo tiiviste asennettu niin että kasattu listat ja kehys ja kiristetty. Sitten tiivisteen asennus ja saumaan Sikaflex 521 UV . Voisi saada kyllä täysin pitäväksi noinkin kun valitsisi hieman paksumman tiivisteen ja sitten jäykistäisi karmit.
Mutta kuitenkin ikkuna toimii hyvin tollaisenaankin, jos sallii muutaman pisaran
. Tuo ikkuna on kyllä omasta mielestäni yksi parhaista muutoksista, varsinkin kun tämä on trailerivene, eli aina nostetaan ja lasketaan. Tuo paljon mukavuutta lisää ja isokin kaveri mahtuu hyvin kulkemaan.
Kaasujousien puristusvoima ei riitä, nyt voimakas magneetti lisänä. Ikkuna ei aivan vesitiivis ole, joten kun vene teloilla niin olen heittänyt pressun sateen varalle ikkunankin päälle, muuten jokunen pisara tulee läpi. Ikkunasta saa kuitenkin tiiviin ja jossain vaiheessa teenkin sen niin että on. Se vaatii vähän jäykistystä karmeihin pystysuunnassa, eli alumiinikulmalistat kiertämään sisäpuolelle. Tiivisteen siirto veneenpuolelle aukkoon auttaa varmasti myös ja olisi parempi ratkaisu.
Tuo tiiviste asennettu niin että kasattu listat ja kehys ja kiristetty. Sitten tiivisteen asennus ja saumaan Sikaflex 521 UV . Voisi saada kyllä täysin pitäväksi noinkin kun valitsisi hieman paksumman tiivisteen ja sitten jäykistäisi karmit.
Mutta kuitenkin ikkuna toimii hyvin tollaisenaankin, jos sallii muutaman pisaran
Kiirettä pitänyt, mutta elektroniikka meni uusiksi eli kaiku ja plotteri. Nyt myös vähän rakenneltu hahmotelmaa targakaaresta, tarkoitus olisi mahduttaa 10 putkea. Myös takaputket päivitty alumiinisista boat techeistä rst putkiin, kun eivät kestäneet käyttöä.
Vielä on hommaa tuossa(varsinkin kiillotus
), mutta jotain tollasta olisi tulossa:

Vielä on hommaa tuossa(varsinkin kiillotus

Hiontaa-kiillotusta-hitsausta-taivutusta-hiontaa-kiillotusta
Jos jotain tuli opittua, niin ensikerralla tehdään valmiiksi kiillotetusta putkesta, eikä käytetä pihalla vuosia seisoneita happosia putkenjämiä.
No jospa se huomenna alkaisi olla sit paikallaan, vielä vähän on kiillotettavaa.

EDIT:
Nyt alkais olemaan voiton puolella
Tuolle valomastolle vielä teen jossain vaiheessa jotain kun kerkeen, voi tosin mennä enstalvelle

Jos jotain tuli opittua, niin ensikerralla tehdään valmiiksi kiillotetusta putkesta, eikä käytetä pihalla vuosia seisoneita happosia putkenjämiä.
No jospa se huomenna alkaisi olla sit paikallaan, vielä vähän on kiillotettavaa.

EDIT:
Nyt alkais olemaan voiton puolella
Tuolle valomastolle vielä teen jossain vaiheessa jotain kun kerkeen, voi tosin mennä enstalvelle