Starcraft MR180 vesitiiviiksi?

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Jussijii
Sisävesiswedu

Re: Starcraft MR180 vesitiiviiksi?

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

esa-jorma kirjoitti:Uretaanit oli aika märkiä. Mitä porukka on mieltä että kannattaako niiden tilalle laittaa yhtään mitään?
Uudet uretaanit ja ylimääräistä mikäli mahdollista. Jos joskus meinaat veneen myydä, niin lienee oikeus ja kohtuus sitten ainakin kertoa tulevalle omistajalle että uretaanit on poistettu.

Ilman uretaaneja sisäpohja toimii kuin rumpu ja meteli on sitten sen mukainen.
Jos olisin sinun paikalla pyytäisin tarjouksen lähimmältä venesepältä uretaanin sisäänajamisesta samalla kun ruiskuttavat sitä omiin veneisiinsä. Ym. toimenpide vaatinee käsittääkseni tietynlaisia syöttöaukkoja ja tarpeeksi tiivistä rakenteita (ettei uretaani turpoa pois vääristä paikoista) ja nuo kannattaa ottaa huomioon kantta suunnitellessa.
esa-jorma

Viesti Kirjoittaja esa-jorma »

Jussijii kirjoitti:
esa-jorma kirjoitti:Uretaanit oli aika märkiä. Mitä porukka on mieltä että kannattaako niiden tilalle laittaa yhtään mitään?
Uudet uretaanit ja ylimääräistä mikäli mahdollista. Jos joskus meinaat veneen myydä, niin lienee oikeus ja kohtuus sitten ainakin kertoa tulevalle omistajalle että uretaanit on poistettu.

Ilman uretaaneja sisäpohja toimii kuin rumpu ja meteli on sitten sen mukainen.
Jos olisin sinun paikalla pyytäisin tarjouksen lähimmältä venesepältä uretaanin sisäänajamisesta samalla kun ruiskuttavat sitä omiin veneisiinsä. Ym. toimenpide vaatinee käsittääkseni tietynlaisia syöttöaukkoja ja tarpeeksi tiivistä rakenteita (ettei uretaani turpoa pois vääristä paikoista) ja nuo kannattaa ottaa huomioon kantta suunnitellessa.

Ihmettelen vain kun eihän noita uretaaneja ole aluveneissä lattian sisässä juuri käytetty että kuinka tästä tulee rumpu jos muista ei? Ja luulen että vene kelluukin paremmin ilman uretaaneja kuin läpimärkien kanssa.
Jussijii
Sisävesiswedu

Viesti Kirjoittaja Jussijii »

esa-jorma kirjoitti:Ihmettelen vain kun eihän noita uretaaneja ole aluveneissä lattian sisässä juuri käytetty että kuinka tästä tulee rumpu jos muista ei?
No, ei kai sitten tule. Mutta ei se siitä ainakaan hiljene.
esa-jorma kirjoitti: Ja luulen että vene kelluukin paremmin ilman uretaaneja kuin läpimärkien kanssa.
Visioinkin tilannetta jossa vene joskus joutuu vesikuormaan ja painuu samantien pohjaan. Veneen upottanut saattaa olla kuitenkin melko käärmeissään tietämättään kadonneiden uretaanien kohtalosta. Vaikka märkien kanssa lopputulos sama olisi voinut ollakin...
drwho

Viesti Kirjoittaja drwho »

esa-jorma kirjoitti: Ja luulen että vene kelluukin paremmin ilman uretaaneja kuin läpimärkien kanssa.
Visioinkin tilannetta jossa vene joskus joutuu vesikuormaan ja painuu samantien pohjaan. Veneen upottanut saattaa olla kuitenkin melko käärmeissään tietämättään kadonneiden uretaanien kohtalosta. Vaikka märkien kanssa lopputulos sama olisi voinut ollakin...
Jos veneellä on CE-todistus (tai vastaava), niin niin tosta skenariosta ei välttämättä sitten selviäkkään enää sormiennäpäytyksellä jos sillä käärmeissään olevalla uudella omistajalla on kaveri joka hukku. Jos veneestä poistaa uretaanit niin se ei enää täytä alkuperäsen CE-todistuksen mukasia kelluvuus- ja vakavuusvaatimuksia. Ainakin nappaisin CE-kilven irti niin ei joku myöhemmin voi alkaa osottelemaan sormella käräjillä.

Analogia tälle on se, että joku ostaa AVK:lta kolaroidun auton josta on turvakaaret poikki, korjaa sen, rekisteröi sen uudestaan tietosena siitä, että turvakaaria ei ole korjattu ja myy sen jollekkin eikä kerro asiasta. Tämä esimerkkinä ettis-juridisesta vastuusta, eil iity mitenkään tähän Starcarft- keskusteluun eikä kehenkään henkilöön.
esa-jorma

Selvennetääs hieman. Tarkoituksenani on toteuttaa tuo kellutukemateriaali jollain muulla tavalla kuin lyömällä uudet uretaanit lillumaan välipohjaan. Esimerkiksi laitoihin Buster tyylisesti tai sitten korvata uretaanit vaikka finnfoamlevyillä. Uretaania en laita tuonne.
jänis
P.J. Ristiturpa

Viesti Kirjoittaja jänis »

2k urkki ei juurikaan ime vettä. Eikä foumi eikä spu.
Kaada se täyteen niisä S-mallisia mitälie foumikikkareita joita oli ainakin ennenvanhaan paketeissa joissa oli jotain särkyvää!
drwho

Uretaanivaahtoa on umpi- ja avosolukkoista ("open cell" & "closed cell"). Avosolukkoinen imee vettä, umpisolukkoinen ei. Molempia taitaa saada 1k ja 2k.
esa-jorma

Projekti menee muutaman viikon sisällä hitsaukseen ja turkkien laittoon. Kävin tekijämiehelle näyttämässä reippaat 100 reikää sisältävää pohjaa. Helpoki työksi kehui.

Tässä odotellessa revin sisäkyljistä nuo starcraftin kuuluisat kuramatot pois. Edellinen omistaja oli ne 1,5v sitten "entisöinyt" jysmän matolla. Ne olivat jo nyt niin haalistuneet, että parempi putsata pellille vain pinnat.

Tästä herää kysymys, että tehoaako ihan nitromors maalinpoisto kontaktiliimajäämiin vai onko siihen saatavissa oma aineensa?
sursill
Pirkan pilaaja

Viesti Kirjoittaja sursill »

Mä en laittaisi alupaatin sisälle mitään happosta tai emäksistä (nitromors=lipeä) ainetta.
Yrittäisin liuottimilla tai sitten mekaaninen poisto.
drwho

Suursillin kanssa samoilla linjoilla, kokeilisin liuottimena ksyleeniä. Ehkä asetonikin vois toimia. Ei tosiaan mitään hapanta tai emäksistä. Muista kunnollinen kaasunaamari ksyleenin kanssa.
esa-jorma

Okei, kiitos. Täytyypä kokeilla ksyleeniä. Ksyleeni tuppaa haihtumaan vain niin nopeasti, että kuinkakohan se kerkiää vaikuttamaan?

Tollasen jutun joku kirjoitellut. Hän käyttänyt ihan nitromorsia vastaavaa kamaa.

http://www.intruderclubfinlandry.fi/clu ... oitus.html

Jännä toi pinnan suojaaminen tentulla??
jänis
P.J. Ristiturpa

Viesti Kirjoittaja jänis »

Paa lyseeniä imppaus rättiin ja se rätti liimanpäälle.
lalauri

Viesti Kirjoittaja lalauri »

Terve,

itsellä alkamassa aika samankaltainen projekti, Starcraft MR 170. Ajattelin vaihtaa lattiaan alumiiniset turkkilevyt. Olen pitkään pohtinut vesivanerin ja turkkilevyn haittoja ja hyötyjä ja kallistumassa turkkilevyn puoleen. Vaikka on kalliimpaa, on se kuitenkin kestävämpää ja helpompi asentaa. Eikä tarvitse toistamiseen enää lattiaa vaihtaa.

Myös alumiini lämpölaajeneminen on hyvä ottaa huomioon kun leikkaa levyjä, ettei tee liian tiukaksi.
Aiheesta lisää http://www.vetouistelu.com/bbs/Keskuste ... 0584&pts=6

Ajattelitko laittaa finnfoamia alle? Mitä olen muita vastaavia projekteja seurannut, lähinnä iboats.com, ovat monet kironneet vaahdotettavan uretaanin ja korvanneet sen muulla, kuten esimerkiksi uimapötkylöillä. Kuva

Itse taidan kuitenkin kallistua finnfoamiin.

Monet ovat myös alumiinipaattien hitsaamista kironneet. On paikoin niin ohkasta, että tarvitaan kokenutta ammattilaista. iboatsin käyttäjät ovat joko vaihtaneet vuotaavat niitit tai sitten kyllästäneen niitit sisäpuolelta Gluvit nimisellä aineella, toinen vastaava aine on Coat-It. Suomessa vastaava aine taitaa olla west-systems g-flex.

Koska en tunne ketään hyvää hitsaajaa, eikä taida olla varaa maksaa, ajattelin itse west-systemssin g-flexillä paikata vuotavat saumat, ja vaihtaa vuotavat niitit. Niittien väliin esim. 3M™ Marine 5200 Adhesive Sealant nimistä tököttiä. Ja niittien hyvä olla samaa materiaalia kuin runko sekä paineenkestäviä popniittejä.

Tietämykseni ei kuitenkaan ole hääppöinen, olen ensikertalaisena aloittamassa tälläistä projektia, mutta olen nyt muutaman viikon lukenut eri projekteja ja tullut näihin päätöksiin. Tulen seuraamaan edistymistäsi mielenkiinnolla.

Hyviä kunnostushetkiä!
esa-jorma

Hienoa! Itse löysin ns. puolitutun kokeneen tekijän, sekä olen käyttänyt tunteja niitinreikien putsaamiseen, lisäksi säästänyt koko talven rahaa projektin toteuttamiseen. Päätin tehdä kerralla kuntoon. Joo itse kallistun finnfoamiin, olen myös miettinyt että jättäisin nekin pois ja siirtäisin kellukemäärän sivulaitoihin. Veneessä kun ei hirveitä uretaaneja pohjassa ollut.

Käytin paattiani jo näytillä tuolla tekijällä ja hän lupasi tehdä, sekä lattian että hitsaukset kohtuu hinnalla. Voin ottaa sinulle kuvia sitten kun vene noin viikon päästä menee laittoon.

Itse porailin irti tuon sinun kuvissa näyvän keskikaukalonkin. Nekin reiät tukitaan ja tilalle tulee täysin uudet juoksut lattiaan.

Paras paatti kun saa pitämään vettä!
esa-jorma

Tänään hieroin liimoja irti. Elämäni viimeinen kerta sitä hommaa. Ei irtoa millään liottimella. Pehmenee vain melkoiseksi rääksi. No lopuksi otin rälläkän käteen ja nyt saa hioa reilusti,jotta pinnan saa nätiksi.
Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Liittyy aiheeseen. Kantapään kautta opittu, pinnoitus ei toimi, vaan joutuu kuiduttamaan.

http://www.kalamies.com/component/conte ... edenpitava
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
mfroberg

Viesti Kirjoittaja mfroberg »

Tein itse tuon saman homman Tracker Magna 19 CC paatille kymmenisen vuotta sitten. Ja tulos oli tuolla TKR-pinnoitteella sama kuin tuossa jutussa, kun siihen tuli reikä niin vauhdissa siitä meni vettä sisään ja pinnoite kuoriutui pois suurina paloina. Ja lopulta lähes kaikki oli poissa. Tuo pinnoite tuli vedettyä suoraan alumiinille ja siinä saattaa olla ongelman ydin. Veneistä/maaleista paljon kokemusta omaava kaveri totesi silloin että jos veneen pohjan olisi ensin vetänyt happopohjamaalilla kunnon tartunnan aikaansaamiseksi ja itse pinnoite olisi vedetty vasta sen päälle niin olisi voinut pysyäkin. Ehkä.
Vastaa Viestiin