kalojen kalastaminen & päästäminen
Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta säähän, kalastonhoitoon, kalojen suojeluun, kalatalouteen, kalastuslakiin ja kalastusasetuksiin, ympäristöön ja luonnonsuojeluun jne liittyvistä asioista.
Kunnostus-uutiset - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Täällä keskustellaan kaikesta säähän, kalastonhoitoon, kalojen suojeluun, kalatalouteen, kalastuslakiin ja kalastusasetuksiin, ympäristöön ja luonnonsuojeluun jne liittyvistä asioista.
Kunnostus-uutiset - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
-
beggenbauer
kalojen kalastaminen & päästäminen
Onko teidän mielestänne moraalisesti väärin kalastaa ja päästää kalat takaisin veteen? itse tässä juuri alottelen kalastusta ja monesti tekisi mieli vain mennä narraamaan kaloja, mutta kuitenkaan aina ei jaksaisi alkaa väsäämään niistä ruokaa.
Mitä siis olette mieltä, olisiko tälläinen hyväksyttävää? kohteina siis ahvenet ja hauet...
vahingoittuvatko kalat kun esimerkiksi koukku tekee pienen reijän poskeen?
Mitä siis olette mieltä, olisiko tälläinen hyväksyttävää? kohteina siis ahvenet ja hauet...
vahingoittuvatko kalat kun esimerkiksi koukku tekee pienen reijän poskeen?
- vlasek
- Provoileva muskelipökiö
Re: kalojen kalastaminen & päästäminen
Täysin kuvottavaa ja edesvastuutonta puuhaa, joka saa kalat, naaraat ja kylän lapset itkemään. Kalastaja lähinnä nauraa partaansa.
"Jävla skogsfinnar, flytta tillbaka till mongoliet
- Royal Trude
- Koko Kansan Tenaleidi
- Viesti:
Tästä topikista on jo niiiiiiiiiiin monta ketjua maailman markkinoilla ja täällä, että pitäsköhän tää laittaa lukottaen... tairanpa siirtää tän kuiteski oikeelle alueelle enste ja lukottaa vasta siellä.
Piiloteksti
- Jäpäkyörä
- Vanhempi savolainen hauen pamputtaja
Kyllä mua ainakin opetettiin jo pienenä, ettei ruualla leikitä. 
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
- Royal Trude
- Koko Kansan Tenaleidi
- Viesti:
Judo-termiä lainatakseni : Lukotus!
- Jäpäkyörä
Ja mulla on oikeus omaan mielipiteeseeni.Royal Trude kirjoitti:Sää ookki jäpäkkä wanhan koulun jäärä
- vlasek
Mulle taas, että ahneella on paskainen loppu, joka tosin on globaalisti katsoen paikoin kumottu.Jäpäkyörä kirjoitti:Kyllä mua ainakin opetettiin jo pienenä, ettei ruualla leikitä.
Mää oonkin näitä vapaahkon kasvatuksen uhreja.
- vlasek
Mulle taas, että ahneella on paskainen loppu, joka tosin on globaalisti katsoen paikoin kumottu.Jäpäkyörä kirjoitti:Kyllä mua ainakin opetettiin jo pienenä, ettei ruualla leikitä.
- Jäpäkyörä
Kyllä mulle olisi yksikin vastaus riittänyt.vlasek kirjoitti:Mulle taas, että ahneella on paskainen loppu, joka tosin on globaalisti katsoen paikoin kumottu.Jäpäkyörä kirjoitti:Kyllä mua ainakin opetettiin jo pienenä, ettei ruualla leikitä.
Mistä se ahneus tulee?
Siitä että ei älyä lopettaa kun on evästarpeet koossa!
- vlasek
Varmasti ikuisuuskysymys, johon ei yhden, eikä kahden viisaustieteilijän elinkaari riitä. Sen voi kuitenkin kait jakaa terveeseen ja epäterveeseen, jonka sitten jokainen määrittelee itse omassa persoonassaan.Mistä se ahneus tulee?
Kalakantojen alennustila voi ainakin osaltaa indikoida sitä, että jollain sektorilla ja jossain vaiheessa on tapahtunut jonkinasteista hölmöilyä ja tapahtuu edelleen, vaikka teoreettinen kutupotentiaali esim. taimenella on jopa sangen hyvällä tasolla ja paranemaan päin. Paikoin.
Kait tuohon ilmeisesti luonnosta sangen vieraantuneeseen valikoivaan, tahi c&r-kalatukseen liittyy osin semmoinen sharing is caring pohjainen filosofia, jolloin se hieno kalakokemus pyritään mahdollistamaan myös sille toiselle herrasmieskalastajalle. Näin on ainakin johonkin urheilukalastuskivistöön nakutettu.
Tosin jotkin laumaeläimet harrastavat myös jakamista ja ainakin professori pulliaisen mukaan joillakin lajeilla sooloilu voi johtaa muun lauman nälkiintymiseen.
Omalla kohdallani päästelen kaloja takaisin ensisijaisesti siksi, että haluni käsitellä ja syödä kalaa ei ole synkassa haluni kalastaa kanssa. Eli tykkään kalastamisesta toimintana, mutta en näe sillä automaattisesti yhteyttä siihen, mitä ruokapuoleeni tässä elämässä tulee. Kun jotain on kumminkin tehtävä saaduille kaloille, on niiden takaisin päästäminen ollut minulle aivan luonteva vaihtoehto jo vuosia. Jokusia vauriotapauksia vuodessa joudun toki ottamaan mukaan (ja syönkin nämä ihan nikottelematta, hauki on hyvä ruokakala).
On aivan katsojasta kiinni, näkeekö tällaisen toiminnan "oikeana" tai "vääränä". Kala tuskin traumatisoituu pyyntikokemuksestaan yhtään mitenkään, sillä sen järki ei siihen riitä, ja fyysisiin vammoihin menehtyminen on nimenomaan viehekalastuksessa tutkitusti hyvin vähäistä, jos kaloja käsitellään riittävän huolella. Jokainen kalastaja voi halutessaan kehittyä kalan käsittelijänä taitavammaksi. Paljon auttaa jo se, että kalastaja varautuu henkisesti ja välineiltään siihen, että kala tulisi saada nopeasti irti vieheestä ja takaisin uimaan.
--pikeye
On aivan katsojasta kiinni, näkeekö tällaisen toiminnan "oikeana" tai "vääränä". Kala tuskin traumatisoituu pyyntikokemuksestaan yhtään mitenkään, sillä sen järki ei siihen riitä, ja fyysisiin vammoihin menehtyminen on nimenomaan viehekalastuksessa tutkitusti hyvin vähäistä, jos kaloja käsitellään riittävän huolella. Jokainen kalastaja voi halutessaan kehittyä kalan käsittelijänä taitavammaksi. Paljon auttaa jo se, että kalastaja varautuu henkisesti ja välineiltään siihen, että kala tulisi saada nopeasti irti vieheestä ja takaisin uimaan.
--pikeye
Viimeksi muokannut pikeye, 15:40:11 01.09.2014. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Aikoinaan tollaseen istuta-ongi järveen istutettiin kirjojen sijaan puronieriää
Mukavahan sellasia mulkun mittasia kaloja oli onkia ylimitoitetuilla vehkeillä ja päästellä takasin.
Tunnistin yhen nieriän arvista yms,- ja varmuudella sain saman kalan suht isosta järvestä 3 kertaa pieneen aikaan.
Turvan kunnosta päätellen muutkin oli varmaan saanu saman kalan.
Eli ruokahaluja piisaas ja hyvin oli näyttäny selviävän.
Jotku sai joskus kirjoja tankkaavia isoja haukiakin ylös asti lipoillaan yms.
Isolla hauella saatto olla useita uisteita ja virityksiä turvassaan jo valmiina ku purivat järestään siimat poikki kalastajilta.
Monilla kirjoilla ol mahassa koukkuja,- ja ottipa ne kiinni vaikka niillä oli jo valmiiksi mahassaan koukku ja jatkeena heittokoho.
Taitaa olla monasti väärä arvio että vapautettu kala kuolee...
Mukavahan sellasia mulkun mittasia kaloja oli onkia ylimitoitetuilla vehkeillä ja päästellä takasin.
Tunnistin yhen nieriän arvista yms,- ja varmuudella sain saman kalan suht isosta järvestä 3 kertaa pieneen aikaan.
Turvan kunnosta päätellen muutkin oli varmaan saanu saman kalan.
Eli ruokahaluja piisaas ja hyvin oli näyttäny selviävän.
Jotku sai joskus kirjoja tankkaavia isoja haukiakin ylös asti lipoillaan yms.
Isolla hauella saatto olla useita uisteita ja virityksiä turvassaan jo valmiina ku purivat järestään siimat poikki kalastajilta.
Monilla kirjoilla ol mahassa koukkuja,- ja ottipa ne kiinni vaikka niillä oli jo valmiiksi mahassaan koukku ja jatkeena heittokoho.
Taitaa olla monasti väärä arvio että vapautettu kala kuolee...
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Kyllä niistä saaduista kaloista edes joskus pitäis ruokaa laittaa. Muutoin on vähän iheme touhua.
vituiks män!
http://kajostus.blogspot.com/
http://kajostus.blogspot.com/
Nojoo vaikka kitisinki ni kyl tavallaan ton pelkän cr kalastuksen ymmärrän.
Kylhä iteki vapautan varmaan 70% kaloista.
Mut hyvä harrastus joka tapaukses.
Troolit,rysät ja verkot ei kyl kunnioitust saa
-
Verkkomies
Miksi et kunnioita perinteisiä suomalaisia kalastusmuotoja? Itse kalastan mm. kuhaa, järvilohta ja järvitaimenta verkoilla. Valitsemalla riittävän suuret silmäkoot, voidaan tehokkaasti välttää alamittaiset. Itsellä verkon minimisilmäkoko on 80 mm.erkkari kirjoitti:Nojoo vaikka kitisinki ni kyl tavallaan ton pelkän cr kalastuksen ymmärrän.
Itse olen pikkuhiljaa hyväksymässä vetouistelun arvokalojen kalastumuotona. Tämä siksi, että uistelijat vahingoittavat koukuillaan suuria määriä alamittaisia.
- vlasek
Vetouistelu on aika 92, mut mikä vaan kalastusmuoto ihan jees, kuhan semmoinen vastuullisuus säilyy takaraivon kupeessa, tai mahdollisesti jopa koko pään alueella.
Eihän se välttämättä ole vuonna 2014 kovinkaan älykästä pyytää arvokalaa liian lämpimässä vedessä, ellei noilla alamittaisilla halua välttämättä ruokkia vesilintuja.Tääkin on pitäny omakohtaisesti kokea ja nähdä. Kantapää. Paras oppi ja ope. Turha tappaminen vältettävissä. C&R: työkalu muiden joukossa. Ruokalan ottaminen: suotavaa. Yli omien tarpeiden ja omaa napaa tuijotellen: Ihminen oli ennen apina. Sittemmin se on lajina kehittynyt ja alkanut oivaltamaan. Kaikki toki eivät. Osa on perinyt runsaasti apinageenejä ja sen kanssa on vain elettävä.
Eihän se välttämättä ole vuonna 2014 kovinkaan älykästä pyytää arvokalaa liian lämpimässä vedessä, ellei noilla alamittaisilla halua välttämättä ruokkia vesilintuja.Tääkin on pitäny omakohtaisesti kokea ja nähdä. Kantapää. Paras oppi ja ope. Turha tappaminen vältettävissä. C&R: työkalu muiden joukossa. Ruokalan ottaminen: suotavaa. Yli omien tarpeiden ja omaa napaa tuijotellen: Ihminen oli ennen apina. Sittemmin se on lajina kehittynyt ja alkanut oivaltamaan. Kaikki toki eivät. Osa on perinyt runsaasti apinageenejä ja sen kanssa on vain elettävä.
Liian helppoaVerkkomies kirjoitti:Miksi et kunnioita perinteisiä suomalaisia kalastusmuotoja? Itse kalastan mm. kuhaa, järvilohta ja järvitaimenta verkoilla. Valitsemalla riittävän suuret silmäkoot, voidaan tehokkaasti välttää alamittaiset. Itsellä verkon minimisilmäkoko on 80 mm.erkkari kirjoitti:Nojoo vaikka kitisinki ni kyl tavallaan ton pelkän cr kalastuksen ymmärrän.
Itse olen pikkuhiljaa hyväksymässä vetouistelun arvokalojen kalastumuotona. Tämä siksi, että uistelijat vahingoittavat koukuillaan suuria määriä alamittaisia.
-
jester burk 2
Vai notta verkkokalastavien apinojen syytä kalakantojen alennustila ? Eikähän sitte poijat mennä ja tapeta ne karvakallet notta Lohi pelastuu. Tai ainaki katkaastahan niiltä käret.vlasek kirjoitti:Vetouistelu on aika 92, mut mikä vaan kalastusmuoto ihan jees, kuhan semmoinen vastuullisuus säilyy takaraivon kupeessa, tai mahdollisesti jopa koko pään alueella.
-
Verkkomies
Kun kehut verkkokalastusta liian helpoksi, oletan, että olet sitä myös kokeillut. Voin noin 20 vuoden kokemuksella sanoa, että ei se nyt niin helppoa ole kuin yleisesti luullaan. Jonkun juuri mitallisen kuhan saaminen on kohtuullisen helppoa, mutta ne saaliskalat mitä minä jahtaan on toinen juttu.erkkari kirjoitti:Liian helppoaVerkkomies kirjoitti:Miksi et kunnioita perinteisiä suomalaisia kalastusmuotoja? Itse kalastan mm. kuhaa, järvilohta ja järvitaimenta verkoilla. Valitsemalla riittävän suuret silmäkoot, voidaan tehokkaasti välttää alamittaiset. Itsellä verkon minimisilmäkoko on 80 mm.erkkari kirjoitti:Nojoo vaikka kitisinki ni kyl tavallaan ton pelkän cr kalastuksen ymmärrän.
Tämän kauden tavoitteena rikkoa 10 kg järvilohella tai -taimenella. Uskoisin, että uistelulla saadaan vuosittain helpommin isoja lohia kuin verkoilla.
Kun kehut verkkokalastusta liian helpoksi, oletan, että olet sitä myös kokeillut. Voin noin 20 vuoden kokemuksella sanoa, että ei se nyt niin helppoa ole kuin yleisesti luullaan. Jonkun juuri mitallisen kuhan saaminen on kohtuullisen helppoa, mutta ne saaliskalat mitä minä jahtaan on toinen juttu.
Tämän kauden tavoitteena rikkoa 10 kg järvilohella tai -taimenella. Uskoisin, että uistelulla saadaan vuosittain helpommin isoja lohia kuin verkoilla.[/quote]
En kyl o muuta ku muiden seurana verkkoja kokenut.
Oli vaa tommonen heitto.
Lähinnä mua toi rysäkalastus lohijokien edustalla kuten tääl Kotkassa kyrsii ni tuli vaa turhan ajattelemattomast ja yleistäväst kirjoitettua
Tämän kauden tavoitteena rikkoa 10 kg järvilohella tai -taimenella. Uskoisin, että uistelulla saadaan vuosittain helpommin isoja lohia kuin verkoilla.[/quote]
En kyl o muuta ku muiden seurana verkkoja kokenut.
Oli vaa tommonen heitto.
Lähinnä mua toi rysäkalastus lohijokien edustalla kuten tääl Kotkassa kyrsii ni tuli vaa turhan ajattelemattomast ja yleistäväst kirjoitettua
-
Verkkomies
En kyl o muuta ku muiden seurana verkkoja kokenut.erkkari kirjoitti:Kun kehut verkkokalastusta liian helpoksi, oletan, että olet sitä myös kokeillut. Voin noin 20 vuoden kokemuksella sanoa, että ei se nyt niin helppoa ole kuin yleisesti luullaan. Jonkun juuri mitallisen kuhan saaminen on kohtuullisen helppoa, mutta ne saaliskalat mitä minä jahtaan on toinen juttu.
Tämän kauden tavoitteena rikkoa 10 kg järvilohella tai -taimenella. Uskoisin, että uistelulla saadaan vuosittain helpommin isoja lohia kuin verkoilla.
Oli vaa tommonen heitto.
Sitä sattuu ja sana on sinäänsä vapaa. Kai tuo rysäkalastuskin olisi ok jos rysät sijoitetaan siten, että ne ei täysin blokkaa esim kalojen nousua jokiin. Sama taitaa jossain määrin vaivata myös Tornionjoen suistossa?
Itse olen huomannut, että järvilohien ja -taimenten (huom istukkaita) kalastusta pystyy aika hyvin ohjaamaan pois istukkaista käyttämällä tarpeeksi harvoja verkkoja. Enkä oikein ymmärrä mitä hohtoa ainakaan tietoisesti pyytää 40 cm istukkaita. Antaa rauhassa kasvaa isommiksi, tämä kuitenkaan ei kestä kovin kauaa.
Lisäksi jos solmuvälirajoitukset ovat muutaman vuoden voimassa, niin järviin syntyy pikku hiljaa kanta, toki istutusten varassa, joka tarjoaa niin uistelijoille kuin verkkomiehillekin isoja kaloja.
Sitä sattuu ja sana on sinäänsä vapaa. Kai tuo rysäkalastuskin olisi ok jos rysät sijoitetaan siten, että ne ei täysin blokkaa esim kalojen nousua jokiin. Sama taitaa jossain määrin vaivata myös Tornionjoen suistossa?
toi just se syy miks turhan kärkkääst noihi seisovii pyydyksii suhtaudun
Täälpäin ne meinaan aikapaljo tot nousua estää.
Juu mut myönnän kyl ihan suoraan et yleistän turhan herkästi
toi just se syy miks turhan kärkkääst noihi seisovii pyydyksii suhtaudun
Täälpäin ne meinaan aikapaljo tot nousua estää.
Juu mut myönnän kyl ihan suoraan et yleistän turhan herkästi