Isojen plaanarikelkkojen rakennus

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
styranki
- Jyrkkä sellainen

Isojen plaanarikelkkojen rakennus

Viesti Kirjoittaja styranki »

Tekisi mieli askarrella tässä talvenvarrella isot plaanarikelkat, mutta ei tunnu löytyvän mistään kelvollisia kuvia/ohjeita (ainakaan tälläin äkkiä vilkaistuna).
Tarkoitus olisi tehdä niistä kokoontaitettavat että vievät vähemmän tilaa säilytyksen aikana.

Eli jos joku tietäis hyvän linkin tai jos itsellä löytyy hyviä kuvia/ohjeita mitä raaskii lähettää yyveenä tai suoraan mailiin tai suoraan tänne palstalle, että muutkin näkee niin ei tarvitsisi ihan kaikkea itse suunnitella. Kaikki vinkit ovat tervetulleita.
Kiitos jo etukäteen.
Styranki
sursill
Pirkan pilaaja

Viesti Kirjoittaja sursill »

Sait s-postiin muutamat kuvat, joita olen löytänyt netistä.
Kellukkeena on hyvä vaihtoehto 50mm muovinen sähköputki, mihin
käyt hakemassa vetokoukun suojia päihin sikalla kiinni.
styranki
- Jyrkkä sellainen

Kiitokset sursill:lle hyvistä kuvista. Niiden pohjalta jos epäonnistuu niin ei voi syyttää kuin itteensä.
Mielenkiinnolla näkisin vielä muutaman muunkin vaihtoehdon. Ihan vaan vaikka valokuvan jostain hyvästä toimivasta ratkaisusta.
Eritoten kasaan taittuvat ratkaisut kiinnostaa.
Styranki
sursill
Pirkan pilaaja

Viesti Kirjoittaja sursill »

Noissa mitä pistin sulle s-postiin, niin se "plaa750" näyttäis olevan kokoon
taittuva tai miten sen haluaa tehdä.
styranki
- Jyrkkä sellainen

Tämä on paukahtanut mailiin jo muutaman kerran.

Kertokaahan nyt alan ammattilaiset onko tuosta mihinkään?
Styranki
bengtsod

www.vetouistelu.net

Viesti Kirjoittaja bengtsod »

Ernesti

Viesti Kirjoittaja Ernesti »

Mailiisi paukahtanut plaanarimalli oli jossain vetouistelulehdessä (nyk. heittouistelulehti) joku oli itse kehitellyt kyseiset rotiskot jotka vievät kaiken tilan veneestä koska eivät taitu kasaan. Onhan se hienoa kun on tarkat mittakuvat mutta toteutus on hankala, turhan monimutkainen ja vieläpä kallis. Olen nähnyt paljon itsetehtyjä alumiinikelkkoja jotka toimii, vievät vähän tilaa ja tulevat halvaksi. Itselläni on itsetehdyt alumiinikelkat ja saranoinnin suunnittelin itse kun ei tarkempia kuvia löytynyt. Kellukkeena lötköpötkö ja päissä mustat muovitulpat kuten meri/järvirosvoissa.
Bresakki

Re: Isojen plaanarikelkkojen rakennus

Viesti Kirjoittaja Bresakki »

Herätellääs tätäkin keskustelua hieman henkiin.

Minkäslaisia plaanarisaranoita porukka on itse rakennellut kelkkoihinsa? Sen verran suolaiset hintapyynnöt tuntuu olevan valmiissa saranoissa,että itse tekis mieli tekaista.
styranki
- Jyrkkä sellainen

Mun kelkkaan tuli mystinen sukellus tauti..
Edelliskesä sekä alkukesä meni ongelmitta, mutta nyt toinen kelkka ui nokallaan valmiina sukeltamaan kun vetoa lisätään.
Kellukkeena on lötköpötköä ja lisäsin sukeltavaan kelkkaan jo toiset pötköt kellukkeeksi muttei auta. Nostin myös vetopistettä muttei sekään tehonnut.

Vika on vain toisen puolen kelkassa ja verratessa pareja keskenään ei mitään olennaista eroa ole jonka pitäisi noin vaikuttaa?

Kelkat on tehty tuon ohjeen mukaan joka löytyy naapurisaitilta:
Kuva

Seuraavaksi aattelin vielä nostaa vetopistettä ja aattelin jos peräpäähän kehittelis jonkin moista jarrua joka pakottais hieman keulimaan???

Onko muilla tämmöisiä ongelmia?
Styranki
Herra 47

Viesti Kirjoittaja Herra 47 »

Bresakki kirjoitti:Herätellääs tätäkin keskustelua hieman henkiin.

Minkäslaisia plaanarisaranoita porukka on itse rakennellut kelkkoihinsa? Sen verran suolaiset hintapyynnöt tuntuu olevan valmiissa saranoissa,että itse tekis mieli tekaista.
Tarkoitat varmaan saranoita, joilla kelkat saa linkkuun kuljetusta varten? Mulla on omatekeleissä väliaisa kantattua rosterilevyä samoin kun kelkoissa olevat vastakappaleet. Saranana toimii M6 pultti ja lukkomutteri. Voin laittaa kuvaa jossain vaiheessa.
Vihernieriä paras nieriä - Nokkalohi paras lohi - Jänkäkoera paras koera
Herra 47

Tossa nyt aiemmin mainittu plaanarikelkan linkun "sarana". Vielä kun jaksais vaihtaa sinkityt rosteripultteihin...
Kuva
Kelkosta on muutama muukin kuva:
http://s1025.photobucket.com/user/Herra ... rue&page=1

Kysymys: miten olette toteuttaneet plaanarikelkan merkkilipun kiinnityksen niin, että
1) Lipun saa nopeasti kiinni tai pystyyn eli käyttökuntoon ja joko nurin tai irti kuljetusta varten ja
2) Ei ole vaaraa lipun kaatumisesta kesken uistelun?

Nimittäin nuo mun kelkat ei kaadu eikä sukella millään ilveellä, paitsi jos lippu kaatuu ja alkaa kyntää vettä. Silloin kelkka sukeltaa heti!
Kalagalle

Viesti Kirjoittaja Kalagalle »

http://tuontitukku.fi/tuote/huomioviiri ... 411858932/ Lasten polkupyörään kiinnitettävä lippu. Mun mielestä parempi systeemi kun yhetkään kääntyvät. Tarvii ottaa irti kelkasta eikä oo kiintee mutta noi liput ny mahtuu mihi vaan ja on siinä asennossa kun ne kerran laitat.
Kala se on pienikin kala....
Prinssi
El Reino

Viesti Kirjoittaja Prinssi »

Niinpä niin.
Monasti se lapsille tarkoitettu ja yksinkertainen asia on kaikkein toimivin.
Uimalelutkin niil pitää varastaa :lol:
Vuorovetten Prinssi, parjattu rantarunkkari
Herra 47

Tuollaiset liput mulla onkin jo, mutta niiden laittaminen nykysysteemilläni (2 x 6 mm pultti lukkomuttereilla) käyttö- ja kuljetuskuntoon vie hetken aikaa ja tarvitaan työkaluja. Laiskana ja hätäisenä persoonana haen tietysti vaihtoehtoa, jossa liput saisi lukittua pystyasentoon hetkessä ja ilman työkaluja.

Tuossa kuva ammoisilta ajoilta, kun kelkoissa ei ollut vielä linkkuja.
Kuva
P.J.H
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Herra 47 kirjoitti:Tuollaiset liput mulla onkin jo, mutta niiden laittaminen nykysysteemilläni (2 x 6 mm pultti lukkomuttereilla) käyttö- ja kuljetuskuntoon vie hetken aikaa ja tarvitaan työkaluja. Laiskana ja hätäisenä persoonana haen tietysti vaihtoehtoa, jossa liput saisi lukittua pystyasentoon hetkessä ja ilman työkaluja
Siipimutteri toimii ainakin minun Merirosvoissa.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Kalagalle

Viesti Kirjoittaja Kalagalle »

Herra 47 kirjoitti:Tuollaiset liput mulla onkin jo, mutta niiden laittaminen nykysysteemilläni (2 x 6 mm pultti lukkomuttereilla) käyttö- ja kuljetuskuntoon vie hetken aikaa ja tarvitaan työkaluja. Laiskana ja hätäisenä persoonana haen tietysti vaihtoehtoa, jossa liput saisi lukittua pystyasentoon hetkessä ja ilman työkaluja.

Tuossa kuva ammoisilta ajoilta, kun kelkoissa ei ollut vielä linkkuja.
Kuva
En saanu ihan selvää kuvasta millai se metalliosa on siinä kiinni, mutta omissa on oranssi salko vaan vedettävissä irti ja metalli pulteilla tai poppareilla kiinni suksessa linkun etupuolella. Poralla vaan kellukkeeseen pieni reikä mistä lipun saa laitettua läpi.
Sulla on ainaki vartta lipussa, mulla ehkä 50-60cm.
Kala se on pienikin kala....
Vastaa Viestiin