Alkukausi on vahvistanut omaa käsitystäni ahvenen syönnistä/liikkumisesta. Mielestäni tällä hetkellä vallitseva vakaa korkeapaine tekee ahventen etsimisen erittäin vaikeaksi. Tuolla lammella olen jälleen todennut, että näissäkin olosuhteissa kala kyllä syö, mutta vain max. muutaman tunnin keskellä päivää ja silloinkaan ne eivät liiku juuri mihinkään. Olin onnekas kun löysin paikan ennen lumien tuloa ja sen jälkeen on joka reissu ollut tapahtumia, kun kalaisa alue on valmiiksi tiedossa. En usko että tämänhetkisissä olosuhteissa olisin voinut saada kalaa ilman paikkatietoa, todennäköisesti ottihetkellä olisin ollut hieman väärässä kohdassa.
Olen tällä hetkellä siinä käsityksessä, että uusien paikkojen etsimiset pitäisi tehdä silloin kun sää- tai valaistusolosuhteissa on tapahtumassa muutos. Silloin ahven etsii uusia syönnösalueita ja parveutuu, joten niiden etsiminen on erittäin tehokasta. Säätyypin vakiintuessa pitäisi paikat olla tiedossa, tai muuten on tyhjiä reissuja edessä. Toki kovalla työllä kalat voi löytää silloinkin, kun ne pyörivät pienellä alueella, mutta vaikeaa se on.
Seuraava lumisadepäivä voi olla sellainen, jolloin voi hakea hyviä asetelmia lopputalveksi.