Sähkömoottori keulaan

Alueen säännöt
Tälle palstalle keskustelut jotka koskevat veneitä, niihin liittyviä varusteita ja kulkupelejä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Kiitos neuvoista. Taidan siis ainakin hankkia yli 60Ah:n akun. Suosituksia? Kallis merkkiakku vaiko halpismerkki? Vapaa-ajan akku ilmeisesti?
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Tapsal

Viesti Kirjoittaja Tapsal »

Mikey kirjoitti:Kiitos neuvoista. Taidan siis ainakin hankkia yli 60Ah:n akun. Suosituksia? Kallis merkkiakku vaiko halpismerkki? Vapaa-ajan akku ilmeisesti?
Harkitse tuota Optiman keltakantista vakavasti. Se on tehty juuri tämän tyyppisiin asennuksiin, missä tarvitaan hidasta purkua. Yellow Top on vaan 55Ah, mutta se on rakenteeltaan ihan muuta kuin mitä tavallinen vapaa-ajan akku pitää sisällään. Tai sitten joku 80-115Ah perus vapari patteri. Tossa kokoluokassa alkaa vaan olemaan akulla jo painoa pikkaisen.

http://www.flinkenberg.fi/elektroniikka ... optima.htm
On jännittävää odottaa, kuinka isoja kaloja sitä voikaan saada...
Jani
Olut ON Kustavissa

Viesti Kirjoittaja Jani »

Spilitus kirjoitti:Virta pitäis tietää, montako ampeeria haukkaa. Mittaamalla selviäis. Siit sit laskemaan, esim 20A ottava motti, 60 Ah akku. Teoriassa 60Ah / 20 A = 3h. Siis teoriassa.
Niin no ihan sama kumman noist kahdesta tietää ku jännite on kuitenkin n. 12 volttia.
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies

Viesti Kirjoittaja tmu »

Hei, täällähän on tämmönenkin!

Mulla siis on toi Minn Kotan vispilä ja siinä CoPilot ollut nyt kaksi vuotta, ja kalapäiviä tullut noin 150.
Tähän yksyyn saakka olin 100% vakuuttunut siitä, että vehje on täysin korvaamaton, enään ainoastaan 90%.
Käyttöalueena on lähes ainoastaan ajelehtimisen ohjailu ja jarruttelu, vastatuuleen liikkuessa kalstustehot kärsivät ja ohjailuun menee hermot, kun vene ei kulje hetkeäkään suoraan, jos tuulta on edes sen verran että se riittäisi liikuttamaan ajelehtivaa venettä.
Vastatuulikalastus on mun mielestä muutenkin ihan vessasta, koska tuuli painaa siimaa pussille toiseen suuntaan kun vene liikkuu.
Ennen vispilää meillä oli tapana pitää perämoottori käynnissä koko ajan ja kun tehollista kalastusaikaa päivästä on yleensä hiukan yli puolet, voi jokainen laskea itse paljonko koneen käyntitunnit vähenevät kun päiviä vuodessa tulee vaikka 80, ja kalapäivän keskipituus on yhdeksisen tuntia.
50hv nelarilla meidän polttoainekustannukset on vähentyneet ainakin kolmanneksen, ja koneen huoltokustannukset luultavasti enemmänkin. Joten tähän perustan väitteeni siitä, että sähkövispilä on maksanut itsensä takaisin jo ihan euroissa laskettuna. Vaikka CoPilot hajosikin syksyllä, ja jouduin ostamaan uuden.
Mun mielestä taas koneen paras käyttöalue on 4-10m/s tuuli, vene liikkuu riittävän nopeasti, mutta ohjaus ei ole vielä liian työlästä. Sopivan suuntaisella tuulella kovempikaan keli ei tuota isoja ongelmia, mutta suoraan tuulen alla olevat paikat on hankalia. Tosin itse koen perämoottorilla tapahtuvan ohjailun vieläkin työläämmäksi. Tämä varmasti riippuu paljolti kuskista ja veneestä. Esimerkiksi Stoben kyydissä en lainkaan jäänyt kaipaamaan keulakonetta.
Miinuspuolia vempaimessa on ravaaminen keulasta perään, joka kyllä osin hoituu sillä, että kaverina on kokenut veneilijä, joka ajaa lyhyemmät siirtymät, tai mun ja serkun tapauksessa kimppavene.
Tänä syksynä kun olosuhteiden pakosta jouduin tekemään pari reissua ilman konetta huomasin myös että joissain olosuhteissa nopea liikkuminen on tehokkaampaa, ja ilman keulakonetta sain melko varmasti enemmän kalaa kuin keulakoneen kanssa liikkeellä ollessani olisin saanut. Keulakoneella jää helposti nuohoamaan paikkoja, ja kun ohjaamiseen ei juuri tarvitse keskittyä, tulee jatkettua tyhjääkin reunaa tarpeettoman pitkään. Mutta tämähän on miehestä kiinni. :oops:
Veikkaankin, että mun keulakoneen käyttö tulee jonkin verran vähentymään tulevaisuudesa. Mutta jos mun silti pitäis valita kaiun, plotterin ja keulakoneen kesken, jäisi keulakone viimeisenä veneeseen.
Make my day- Teemun päivä.
ma^ko
Überbesserwisser
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ma^ko »

tmu kirjoitti:Mutta jos mun silti pitäis valita kaiun, plotterin ja keulakoneen kesken, jäisi keulakone viimeisenä veneeseen.
Mä lasken noista yhden oikeasti hyödylliseksi/tarpeelliseksai ja se ei ole keulakone, eikä plotterikaan.
><(((((°> <°)))))>< Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, ihminen voi korjata. ><(((((°> <°)))))><
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Juu, ilman kaikua on kyllä orpo olo. Noita muita ilman pärjää kyllä.
joppe
Uimaopettaja

Viesti Kirjoittaja joppe »

ilman kompanssia olisi muutaman kerran viime kautena tullut orpo olo
Stobe

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Kyllähän toi 'tärkein apuväline' kertoo enemmän henkilön kalastustavasta kuin absoluuttista totuutta siitä mikä noista kolmesta sähkövärkistä on tärkein. Joku ahvenen/kuhan jigaaja vois olla vähän erimieltä Tmun kanssa :) Paljon traileroiva ja eri vesiä kiertävä tarttee enempi plotteria kuin tukikohdasta käsin satoja toistoja samoille vesille tekevä, syväkalastaja tarttee enempi plotteria ja kaikua kuin rantojen nuohoaja jne. Eri kalastusmuodoissa ja paikoissa eri vehkeistä on eritavoin hyötyä.
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies

Viesti Kirjoittaja tmu »

Niin, tarpeettomiahan noi muutkaan vempaimet ei ole ja niistäkään en haluiasi luopua. Tilanne oli siis hypoteettinen. Mutta mulla varsinkin omalla veneellä tehdyistä reissuista noin 90% suuntautuu tutuille paikoille ja rannan tuntumaan tai ainakin kiinteiden maamerkkien läheisyyteen.

Tietty kaiku on kiva, ja plotteri erinomainen apuväline pimeällä ajettaessa, itse kuitenkin arvotan vispilän omassa käytössäni näiden edelle.
Stobe

Viesti Kirjoittaja Stobe »

Tmu, sun tapauksessa vispilä on epäilemättä hyödyllisin noista.
Kesis
Guy Fawkes, sokea kerjäläinen

Viesti Kirjoittaja Kesis »

Onko kellään vinkkejä keulakoneen (Minnkota, vaijeriohj.) huoltoon? Mihin kannattais kiinnittää erityistä huomiota?

Olen ajatellut purkaa varren(rikin?) ja katsoa mistä niitä ruostevesi tippoja oikeen tulee (tiputtaa varren ylä/alaosien liitoksesta). Järäytyskuva mulla jo onkin. Saas nähdä miten käy :?
I wish I had ghosts...
Rami
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rami »

Täällähän on mielenkiintoinen keskustelu menossa...

Itsekin olen pitkään keulakonetta harkinnut. Muutaman kerran olen veneessä ollut, josta keulakone löytyy. Kerran kokeillutkin, käyttö oli harvinaisen helppoa kaukosäädöllä. Sen sijaan koneen potkiminen telineestä veteen jatkuvasti on aika hanurista.

Itse en kaipaa sähkökoneen käyttöä jatkuvasti (käytössä varmaan homma muuttuu...), vaan tietyissä tilanteissa. Varsinkin pläkässä on kypsää tökkiä venettä jatkuvasti eteenpäin pääkoneella. Myös pahassa kivikossa olisi mukava mennä mieluummin sähkövispilällä. Uistelunkin kokeilu sähkökoneella kiinnostaisi, ainakin lyhytkestoisena. Miksei pitempäänkin, jos pääkone olisi 2-tahtinen (E-Tec) tai jos haluaisi ajaa oikein hitaasti.

Mikä on markkinoilla tällä hetkellä mielestänne paras malli (12V)?
Tässä linkkiä malleista: http://www.rbbi.com/links/outboard.htm#eob
Jatkuva latailu ei kiinnosta eli sen tahtoisin minimoida. 2 akkua ja 4-vaiheinen kytkin, kai? Miten isot ja minkätyyppiset akut kannattaisi hankkia?

Kirjoittelin myös tuonne Kalastus.com:iin, mutta siellä on vähän hiljaisempaa...
http://www.kalastus.com/keskustelu/mess ... 1171535731
Kesis

Mikä on markkinoilla tällä hetkellä mielestänne paras malli (12V)?
Vilkaise Minnkotan kauko-ohjattavia (langaton tai pedaali) malleja Minnkotan sivuilta. Ne on ainakin paljon testattuja ja perushyviä vehkeitä. Normark tuo Suomeen. Ja jos perse kestää niin merelle tietenkin Saltwater -malli :)
Miten isot ja minkätyyppiset akut kannattaisi hankkia?
Suosittelisin ainakin 70 Ah vapaa-ajan akkuja eli ei siis mitään starttiakkuja. Itselläni Exide Nautilus freeline 75 Ah. En varmaan oo kaikista paras mutta hienosti on toiminut. Kestää kolme pitkää kalastuspäivää ihan yksistään.
I wish I had ghosts...
Rami
Viesti:

Oliskohan ne parhaat vaihtoehdot sitten MinnKotan PowerDrive V2 55 ja Terrova 55? Onko joku löytänyt vertailua noiden virrankulutukselle? Jossain uudessa MinnKotan mallissa olisi kuulemma virtaa säästävä ominaisuus, en tiedä tarkempaa...

Itse olen vähän ihmetellyt ettei Suomessa ole vesillä näkynyt tuota merimallia (Riptide), jos ei sitten yhtä näköhavaintoa ole... Eli onko ihan turha ominaisuus vai pitäisikö noille muille tehdä aina käytön jälkeen makeavesihuuhtelu tai jotain muuta 'kivaa'?

Eikö muilta valmistajilta löydy haastajia?
Kesis

Oliskohan ne parhaat vaihtoehdot sitten MinnKotan PowerDrive V2 55 ja Terrova 55?
Oli se sitten kumpi tahansa niin älä ainakaan osta pienempitehoista jos pakettisi painaa yli 300kg. Paremmuuteen mulla ei ole valitettavasti faktaa.

Kyllä makeavesi huuhtelu olisi varmasti suotavaa jos se vain onnistuu. Mulla ei onnistu.

Nimimerkki: Ruostetippoja varren sisältä
I wish I had ghosts...
tmu
Hyvätapainen nuorimies
Hyvätapainen nuorimies

Viesti Kirjoittaja tmu »

Mulla on 100 ampeeritunnin toosa veneessä, ja uutena kestää navakkatuulisen kevätpäivänkin hyvin. Akun raahaaminen on kyllä melko ikävää, itsekin olen harkinnut kahden akun systeemiä veneeseen.
Tällä hetkellä käytössä Bilteman akku, entinen Exiden vapaa-ajan mötti kesti käytössä puolitoista vuotta. Saas nähdä mikä on Aarne K:n laitteen käyttöikä.

Makeavesihuuhtelua en ole laitteelle tehnyt. mä en myöskään ole keksinyt mikä vehkeestä tekee merivesimallin. Eri maali tai eloksointi?
Rospuuttoaikana olen alapäätä maalaamalla paikkaillut, kun maali lähtee, niin hapettuminen alkaa.

Mun mielestä toi koneen nosto ja lasku on mitätön vaiva siihen verrattuna että joutuu kalastamaan veneen pohjalta tai astumaan alas aina kun rattia pitää kääntää.

Mulla on powerdriven pienempi malli, työntövoimaltaan 40 lbs. L-busteriin ehkä hiukan tehoton, liikkuminen voimakkaaseen vastatuuleen on melko hidasta. Viime syksyn myrskyissä jopa ohjailu ja jarruttelu oli vaikeata.
Kesis

Merivesi malleissa ilmeisesti eri maali ja anodit.
I wish I had ghosts...
Rami
Viesti:

Koitin selvitellä venemessuilla asiaa lisää.

Muilla merkeillä näyttää olevan lähinnä vain peräasenteisia malleja. Sen verran uusi juttu, ettei maahantuojien myyjätkään ole ihan tarjonnasta selvillä.

Minnkotasta oli näytillä Terrova 55. Ainoa Suomessa oleva yksilö ja jo myyty... Terrova 55:n ja V2:n hinta CoPilotin (langaton kauko-ohjaus) kanssa eroaa 400 euroa. Tuolla hinnalla saa ainakin miellyttävämmän telineen, josta kone putoaa helposti käsivoiminkin veteen. Rikipituus pitenee 15 senttiä, josta taitaa ainakin pienemmissä veneissä olla enemmän haittaa.

MinnKotan 2007 esitettä ei ollut tarjolla. 2006:ssa ei taas noita kahta mallia löydy. Sieltä kuitenkin selviää, että Maximizer ominaisuus on jo PowerDrive 55:ssa. Tuolla ominaisuudella tulee esitteestä riippuen jopa 5 kertaa tai 5 tuntia pidempi käyttöaika yhdellä latauksella. Joka tapauksessa epäselväksi nyt sitten jäi vielä aika oleellinen asia. Eli onko itse asiassa Terrova ja PowerDrive V2 yhtään enempää virtaa säästäviä kuin PowerDrivekään.

Tilasin 2007 esitteen suoraan jenkeistä. Sitä odotellessa pitää selvitellä vähän lisää.
Wallu
Hymyilevä Haukiguru

Viesti Kirjoittaja Wallu »

Itselläni on ollut käytössä keula-asenteinen Motor Guide sähkövispilä jalkaohjauksella, joku tuolla muistaakseni moitti moista viritystä.

Saisiko tuohon vielä jotain lisäperusteluja sillä itse olen ollut ERITTÄIN tyytyväinen KO vimpaimeen.

Hyvin on ainakin jaksanut 5.7m pitkää venettä liikuttaa pienoisessa tuulessakin.
Ei ikinä nii huanosti mene ettei jotenki menis.
Mikey
Herr Doktor

Wallu kirjoitti:Itselläni on ollut käytössä keula-asenteinen Motor Guide sähkövispilä jalkaohjauksella, joku tuolla muistaakseni moitti moista viritystä.

Saisiko tuohon vielä jotain lisäperusteluja sillä itse olen ollut ERITTÄIN tyytyväinen KO vimpaimeen.

Hyvin on ainakin jaksanut 5.7m pitkää venettä liikuttaa pienoisessa tuulessakin.

Nyt heräs mielenkiinto, koska Motor Guiden itsekin omistan, ja se pitäisi ennen kevättä keulaan kiinnittää.

Kolme kysymystä: Minkä mallinen motorguide sulla on? Minkä tehoinen akku sulla on käytössä? Miten olet kiinnittänyt vispilän veneeseen?
Rami
Viesti:

Korjataan nyt vielä tuo rikipituus MinnKotan mallien osalta. Keksin tuon 15 sentin eron Normark:n esitteestä (Marine 2007). Terrova 55:sta ja PowerDrive V2 55:sta on molempia maailmalla 48" ja 54" pituudella.
Rami
Viesti:

Ihan mukavaa palvelua MinnKotalta. 2007 esite tuli jenkeistä kotiin ilmaiseksi reilussa 2 viikossa.
Wallu
Hymyilevä Haukiguru

Mikey kirjoitti:
Kolme kysymystä: Minkä mallinen motorguide sulla on? Minkä tehoinen akku sulla on käytössä? Miten olet kiinnittänyt vispilän veneeseen?
Hupsis tämä kysymyshän on ollut täällä ties miten kauan, ANTEEKSI.

Mallia en nyt muista mutta jalkaohjattava ja tehtaan omaan kippaavaan telineeseen asennettava, akku 100 Ah hidaspurkausakku joka on riittänyt hyvin. Lataus tapahtuu veneen omalla koneella ja akunvaihdosta huolehtii yksinkertainen vaihtokytkin eli kaksi päävirtakatkaisijaa.
Mikey
Herr Doktor

Wallu kirjoitti:
Mikey kirjoitti:
Hupsis tämä kysymyshän on ollut täällä ties miten kauan, ANTEEKSI.

Mallia en nyt muista mutta jalkaohjattava ja tehtaan omaan kippaavaan telineeseen asennettava, akku 100 Ah hidaspurkausakku joka on riittänyt hyvin. Lataus tapahtuu veneen omalla koneella ja akunvaihdosta huolehtii yksinkertainen vaihtokytkin eli kaksi päävirtakatkaisijaa.
Kiitos vastauksesta. Ja eipä tuolla kiirettä ollut, koko paketti on vielä pressun alla ja vasta nyt alkaa olemaan pikkuhiljaa aika laittaa se avovesikuntoon. Miten iso kone sinulla on, lähinnä lataustehoa ajan takaa...
Wallu
Hymyilevä Haukiguru

Mikey kirjoitti:
Miten iso kone sinulla on, lähinnä lataustehoa ajan takaa...
Nyt 150 HP josta ei mitään kokemuksia, latausteho 12 V 44 A. Edellinen 140 HP jossa latausteho hieman pienempi. Kokemukseni keulasähkömoottoreista alkavat ajalta jolloin veneen pääkoneena oli 40 HP moottori, ikinä ei ollut virran riitävyyden kanssa mitään ongelmia.
Vastaa Viestiin