Paljon nätimminkin olis varmaan joku muu tän osannut tehä, mutta mun taidot ei riitä parempaan. Laitan tähän tosiaan jokaisen vaiheen, omasta mielestä nää jutut aukeaa helpommin kun homman tekee yliselkeäksi.
Pohjustetaan koukku kuvan näyttämällä tavalla. Itse sidon haukiperhot titaniumlangasta, se kestää paremmin hauen hampaissa.

Otetaan nippu Slinky fibrea. Mitä tuuheampi perho halutaan, sitä enemmän kuitua otetaan. Esimerkin perho on pieniprofiilinen ja nopeasti uppoava. Kuidut kannattaa asetella hieman eripituisiksi, jotta "aaltokuvio" joka niissä esiintyy pakasta vedettäessä, rikkoontuu.

Kiinitetään Slinky koukun runkoon kuten kuvasta näkyy. Tämä on se nk. "hollow-tyyli", joka antaa sidokselle enemmän profiilia ja saa sen ehkä myös uimaan elävämmin?

Taitetaan kuitunippu taaksepäin, ja varmistetaan sidontalangalla. Kestävyyden lisäämiseksi voi halutessaan vielä lisätä tipan hetipiti-liimaa. Leikkaa kuitu kohtalaisen lyhyeksi, kuten kuvasta näkyy. Tämä, lyhyempi nippu, estää kuitua kiertymästä koukun ympärille kalastustilanteessa, mikä on niin ärsyttävää, että muutaman kerran jälkeen perhovapa lentää jordaaniaan...

Kiinnitetään uusi nippu slinkyä koukunvarteen...

...ja taitetaan sekin taaksepäin.

Halutessaan, voi tässä vaiheessa lisätä kimalletta perhoon. Fläsä kiinnitetään noin puolivälistä...

...taitetaan taaksepäin ja sidotaan kiinni.

Otetaan uusi nippu slinkyä ja kiinnitetään se koukkuun suurinpiirtein nipun keskeltä. Tässä vaiheessa, yritä saada kuidut aseteltua tasaisesti koukun rungon ympärille, eikä vain sen yläpuolelle. Tämä nippu on perhon pisin, eli leikkaat kuitua sen mukaan, minkä pituisen perhon haluat.

Ja taitetaan taaksepäin, sidotaan langalla kiinni, varmistetaan liimatipalla, ja laitetaan vaikka hieman lisää kimalletta.

Lopuksi annetaan perholle sen värit. Tässä tapauksessa selästä tulee pinkki, kyljistä valkoiset ja kaulasta keltainen. Eri värit kiinnitetään keskeltä, nippu kerrallaan langan avulla koukun etupäähän ja sidotaan tiukasti koukunvarteen kiinni.

Taitetaan niput taaksepäin siten, että jokainen väri osuu kohdalleen. Lopetetaan sidos. Halutessaan perholle voi tehdä pienen pään, mutta mun mielestä tämä on turhaa, koska seuraavaksi kaadetaan kuitenkin liimaa niskaan...

Sekoitetaan pieni määrä epoksia, ja muotoillaan siitä hammastikun avulla perholle pieni pää. Epoksi on valuvaa tavaraa, joten sitä ei kannata käyttää liikaa kerralla. Pyörittele perhoa penkissä (sinulla on toivottavasti pyörivä penkki, mulla ei ole

Lähikuvaa. Epoksin muotoilu helpottuu kastamalla sormet veteen. Tällöin liima ei jää niin helposti näppeihin kiinni. Playah, eli pelimies, kostuttaa sormet tietty jossain muussa, mutta mä en olekaan playah, joten käytän vettä.

Lisää liimaa aina edellisen kerroksen kuivuttua, kunnes pää on toivotun kokoinen. Änge loppuvaiheessa perholle silmät päähän, ja laita vielä viimeinen kerros liimaa joka lukitsee silmät paikoilleen.

Epäluomus on valmis rankaisemaan haukia.