Hyvä yleisjerkki
Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Hyvä yleisjerkki
Tarkoituksena olisi syksyn merireissuilla alkaa opettelemaan jerkkikalastuksen saloja. Vapa ja kela kyseiseen hommaan on jo tullut hankittua, mutta yhtäkään jerkkiä en vielä omista. Joten suositelkaa mielestänne hyviä ja helppouittoisia sekä helposti saatavilla olevia jerkkejä joilla kannattaisi alkaa uutta kalastusmuotoa harjoittelemaan. Tarkoitus olisi aluksi ostaa vain pari-kolme testijerkkiä nähdäkseni onko se homma minua varten.
Kovasti!
- Samthefisherman
Ossia peesaillen. Jerkinuittoon pätee mun mielestä sama sääntö kuin tuohon mystiseen käsialaankin. Eli suurinta osaa jerkeistä, mukaanlukien "haastava" pigikin, voi uittaa vain nykimällä kuten parhaiten taitaa. Juju piilee vajotuksissa ja tuntumassa.
Mun mielestä kannattaa suoraan aloittaa kalastavilla jerkeillä, taito kehittyy tekemällä.
Jokainen liukujerkki vaatii hiukan löysää siimaa liukuakseen kunnolla, mutta jos löysiä on liikaa jää osa tärpeistä huomaamatta. Ja jos seuraavan nykäisyn alussa siimassa on vielä löysä pussi, lähes poikkeuksetta nykäisyn suurin rasitus osuu IAR-laakerille ja jerkki ei liuù kunnolla.
Mun mielestä tämä onkin haastavin vaihe jerkkien uitossa, eli ajoitus löysiä kelatessa ja tuntuma siihen koska löysät on pois, mutta jerkki ei vielä ole kääntynyt siiman suuntaiseksi.
Mun mielestä kannattaa suoraan aloittaa kalastavilla jerkeillä, taito kehittyy tekemällä.
Jokainen liukujerkki vaatii hiukan löysää siimaa liukuakseen kunnolla, mutta jos löysiä on liikaa jää osa tärpeistä huomaamatta. Ja jos seuraavan nykäisyn alussa siimassa on vielä löysä pussi, lähes poikkeuksetta nykäisyn suurin rasitus osuu IAR-laakerille ja jerkki ei liuù kunnolla.
Mun mielestä tämä onkin haastavin vaihe jerkkien uitossa, eli ajoitus löysiä kelatessa ja tuntuma siihen koska löysät on pois, mutta jerkki ei vielä ole kääntynyt siiman suuntaiseksi.
Make my day- Teemun päivä.
- Wanhushauki
-
Laiska
- Kapteeni Koukku, nuorempi yrittäjä
Buster on ehdoton peli aloitukseen ja kokeneemmallekkin, kun kalastaa niin hyvin.
Yksi Salmon Sliderkin kannattaa hommata, saat näkemystä erilaisesta, eikä ole pahan hintainen.
Nilsun Dartit jätä ostamatta, niitä menin alkuun ostamaan pari ja ihan paskoja on ollut kaikin puolin.
Yksi Salmon Sliderkin kannattaa hommata, saat näkemystä erilaisesta, eikä ole pahan hintainen.
Nilsun Dartit jätä ostamatta, niitä menin alkuun ostamaan pari ja ihan paskoja on ollut kaikin puolin.
"Asioilla on tapana järjestyä"
-
Nilsuilija
Mikäs vika niissä Dart Mastreissa muka on? Toimivat hienosti ihan kelauitollakin, joten voisinpa suositella jopa aloittelijallekkin, kuten myös Slideria 8)Laiska kirjoitti:
"Puuttuvan taidon korvaa rautainen itseluottamus"
- catch_a_fish
- Väärin kalastaja
-
Laiska
- Kapteeni Koukku, nuorempi yrittäjä
Mulla ei kyseinen palikka kuitenkaan ole kääntyilyltään saanut haukiosumia.catch-a-fish kirjoitti:Miksi jerkki ei saa kääntyä selälleen? Onko se jossain jerkkauksen pyhässä kirjassa kielletty?Laiska kirjoitti:Kyllä kääntyilee helposti selälleen.Epäsäännöllinen uinti ja uittaminen on mun mielestä vaan hyväksi.
Busterikin kääntyy kyllä kun kunnolla kiskaisee, mutta antaa silti kalaa. Pyhiä kirjoja en ole juurikaan lukenut, niistä en tiedä mitään.
"Asioilla on tapana järjestyä"
- catch_a_fish
- Väärin kalastaja
Ei mitenkään kettuilumielessä Laiskaa turkulaista kohtaan, mutta pitihän mun sitten ihan väkisinkin ostaa tuollainen Dart Master testiin.
Viikolla tein töitten jälkeen lyhyen jerkutussession, ja heti vaikutti ihan toimivalta peliltä. Itse asiassa ainoat kalatapahtumat tulivatkin kuvassa näkyvään punaiseen tai mikä pumu onkaan Dart Masteriin sekä samaisen kuvan lisäkoukutettuun jigiin. Koko muukin rasia tuli uitettua läpi ilman sen kummempia kontakteja vihernieriöihin.
Enkä muuten saanut sitä selälleen. Ehkä mää en rynkyttele tarpeeks kovaa?
Ainoa mikä ei Dartissa ainakaan näin syyskaudella oikein miellytä, on sen uppoamisnopeus joka ainakin näyttää aika hätäiseltä. Tosin jo värit ja vieheen muoto tekevät vertailusta muihin vaikean. Mahtaisiko uinti mennä kokonaan jos nuo järjettömän kokoiset ankkurit vaihtaisi ohuempiin / kevyempiin? Onko kenelläkään kokemuksia tai koukunvaihtovinkkejä?

Viikolla tein töitten jälkeen lyhyen jerkutussession, ja heti vaikutti ihan toimivalta peliltä. Itse asiassa ainoat kalatapahtumat tulivatkin kuvassa näkyvään punaiseen tai mikä pumu onkaan Dart Masteriin sekä samaisen kuvan lisäkoukutettuun jigiin. Koko muukin rasia tuli uitettua läpi ilman sen kummempia kontakteja vihernieriöihin.
Enkä muuten saanut sitä selälleen. Ehkä mää en rynkyttele tarpeeks kovaa?
Ainoa mikä ei Dartissa ainakaan näin syyskaudella oikein miellytä, on sen uppoamisnopeus joka ainakin näyttää aika hätäiseltä. Tosin jo värit ja vieheen muoto tekevät vertailusta muihin vaikean. Mahtaisiko uinti mennä kokonaan jos nuo järjettömän kokoiset ankkurit vaihtaisi ohuempiin / kevyempiin? Onko kenelläkään kokemuksia tai koukunvaihtovinkkejä?

Hajaantukaa, täällä ei ole mitään nähtävää!
Dart Master 12 cm
mitä olette tehneet koukuille teroittanut, vaihtanut ohuempilankaisiin, pienempiin ja onko uinti kärsinyt pienemmistä koukuista.
Tuli tällänen ongelma haukea tuli dartiin parhaiten heikommalla syönnillä jopa reilu kymppi, mutta kaloista noin. puolet pääsee karkuun ihan kokeneellakin vastaiskun antajalla ja tällaista ei 15cm invinciblellä tapahdu juuri koskaan.
Eli mitä järkevää tehdä koukuille pilaamatta uintia joka toimi tosi hyvin.
mitä olette tehneet koukuille teroittanut, vaihtanut ohuempilankaisiin, pienempiin ja onko uinti kärsinyt pienemmistä koukuista.
Tuli tällänen ongelma haukea tuli dartiin parhaiten heikommalla syönnillä jopa reilu kymppi, mutta kaloista noin. puolet pääsee karkuun ihan kokeneellakin vastaiskun antajalla ja tällaista ei 15cm invinciblellä tapahdu juuri koskaan.
Eli mitä järkevää tehdä koukuille pilaamatta uintia joka toimi tosi hyvin.