Jerkkikelaksi Curado vai Viento ?

Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Äijä

Jerkkikelaksi Curado vai Viento ?

Viesti Kirjoittaja Äijä »

Nyt olisi jerkkikelan vaihto ajankohtainen ja nuo kaksi vaihtoehtoa ovat pyörineet mielessä.
Revoakin harkittu mutta kestävyydestään tullut huonoa palautetta sekä tutuilta että netistä joten se lienee hylätty.
Lähinnä kiinnostaa huoltovapaus kun en kaikkein ahkerimpia rasvaajia ole.
Kiihkein kevätjerkkikausi lienee ohi joten olisi kiva kuulla kommentteja ko. kelojen omistajilta minkälaisia murheita on ilmennyt...
Walto
X - filée

Viesti Kirjoittaja Walto »

Älä mieti hommaa liikaa...teet asiasta ittelles turhan vaikeen...!

Curado ja mallia 300!...tai voithan tietty tehä homman silleen "perse edellä puuhun" ja hankkia kaiken näkösii vimpaimii ja sit lopuks päätyä tohon Curadoon!...aika vähän tarttee huoltookin!
Liitteet
Curado 300.JPG
Curado 300.JPG (46.09 KiB) Katsottu 5044 kertaa
Ilman lihaskramppeja en saisi yhtään liikuntaa!
Deep
kirjuri

Viesti Kirjoittaja Deep »

... mallia 200 :)
Sup_78_poistettava

Viesti Kirjoittaja Sup_78_poistettava »

Kyl se 300 taitaa olla viel parempi, 200 sen puola on äkkiä tyhjänä jos tykkää roiskia pitkiä heittoja myötäseen. Mulle riittää tosin toi 200 sen 70 metrin kapasiteetti ,41 powerproota.
Eetupa
Norman Bates

Viesti Kirjoittaja Eetupa »

Joo ehkä 300 mielummin, kun 200. Kolmesatanen imasee 0.41mm pp:tä melkeen koko puolallisen.
Deep
kirjuri

niin no kuustonniseen dööriin menee vielä vidusti enemmän. 200 on kevyehkö kela vidun hyvällä jarrulla. mulla on siimana 0,32 pp ja ikinä en ole päässyt lähellekään pohjia. toisaalta en mä eläissäni ole 70 metrin siivua heittänyt/ tarvinnutkaan (vaikkakin tossa pohjat taitaa tulla jossain 100m päällä vastaan). Mulla on tuo kevyimmässä jerkkisetissä.. jotenkin se vaan sopii paremmin hiukka kevyemmälle kamalle + "hennommalle" (edge up to 100) vavalle.
Walto
X - filée

Deep kirjoitti:niin no kuustonniseen dööriin menee vielä vidusti enemmän. 200 on kevyehkö kela vidun hyvällä jarrulla. mulla on siimana 0,32 pp ja ikinä en ole päässyt lähellekään pohjia. toisaalta en mä eläissäni ole 70 metrin siivua heittänyt/ tarvinnutkaan (vaikkakin tossa pohjat taitaa tulla jossain 100m päällä vastaan). Mulla on tuo kevyimmässä jerkkisetissä.. jotenkin se vaan sopii paremmin hiukka kevyemmälle kamalle + "hennommalle" (edge up to 100) vavalle.
Lyhennysvara...siiman lyhennysvara...huonona päivänä ei huono juttu !

Onhan toki painoissa eroa, 300-malli 20 grammaa 200:sta painavampi...aika marginaalinen ero!

Kaikenkukkuraksi, 300:lla saa isompia kaloja kuin 200:lla, se on sen isoveli! :bigboss:
Deep
kirjuri

Häh.. saako tolla muka siimat solmuun, että joutuu lyhentämään.. ei kai :)
No mutta kun se on "isompi".. 20 on taas 20 grammaa lisää.. MUN valinta 200.. Walto:n kakkoskela on kuulemma seiskapuoltonninen dööri kymppijalkaisella vavalla. over and out. ;)
Walto
X - filée

Deep kirjoitti:Häh.. saako tolla muka siimat solmuun, että joutuu lyhentämään.. ei kai :)
No mutta kun se on "isompi".. 20 on taas 20 grammaa lisää.. MUN valinta 200.. Walto:n kakkoskela on kuulemma seiskapuoltonninen dööri kymppijalkaisella vavalla. over and out. ;)
Roger! :mrgreen:
Deep
kirjuri

Eikö tota Vientoa ole kenelläkään totisessa käytössä? tällä taalakurssilla kun sekin on kohtuu houkutteleva tuote..
Sup_78_poistettava

Viesti Kirjoittaja Sup_78_poistettava »

Jep Viennon saa alle 170 € tullattuna Suomeen. Pitäis ostaa vaan sen takia et vois jigitellä yhdellä kädellä....
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Höh, kolmesatasta nyt ei vaan saa vasurina, eli se siitä sitten. Paska se on kuitenkin. 201:sellä mennään, ei oo 0,41PP päässyt vielä loppumaan edes myötäiseen.

Lyhennetyllä siimalla mä en tykkää heittää millään setillä, siksi mulla on aina pari varasettiä valmiiksi ladattuna veneessä. Jos yks kusee, seuraava vain käteen. Onneks pariin vuoteen ei oo niin pahasti kussu, että olis pitänyt settiä vaihtaa.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
spande
Valtakunnansovittelija

Viesti Kirjoittaja spande »

Onhan Vientoa jo kovin monellakin ollut käytössä. Toi hemmetin "yhdenkäden" nappulan toimivuus käytännössä on kyllä yhtä tyhjän kanssa, joskin kela on Daiwamaiseen tyyliin takuuherkkä normikalastajalle ( Abolle kuitti :lol: ) ja varmasti keveään kalsastukseen oiva mötikkä. Curado jerkkaukseen jos noista pitää valita, mallimerkintä on vaan persreikäkohtainen mieltymyskysymys ja tällä hetkellä saatavuus molemmilla suomenmaassakin hyvä.
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus

Viesti Kirjoittaja Toku »

Voisin mie tommosen gjuradon ottaa itellein :shock:
Yksi iso pelastaa päivän!
Jani
Olut ON Kustavissa

Viesti Kirjoittaja Jani »

spande kirjoitti:Toi hemmetin "yhdenkäden" nappulan toimivuus käytännössä on kyllä yhtä tyhjän kanssa
Riippuu kalastuksessa missä se on tyhjän kanssa. Jerkkikäytössä tuskin mitään (tai ainakin pirun vähän) käyttöä namiskalla.
Hilarius
Monninleipuri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Hilarius »

Toku kirjoitti:Voisin mie tommosen gjuradon ottaa itellein :shock:
Oletkos muuten huomannut että toi kela on SHIMANO ei abu ???? :wink:
Tars tehrä vissiin jotain...
spande
Valtakunnansovittelija

Viesti Kirjoittaja spande »

Jani jerkkihommastahan tässä nyt oli kysymys. Toisaalta ei auennut ihan vielä muunlaisessakaan kalastuksessa toi namiskan idea sillä turhalta se vaikuttaa :mitaviddua: . Pitänee koklata ja tutustua kelaan joskus ihan ajatuksella niin varmaan homma (L)aukee.
Toku
Kauneussalongin yksisilmäinen kummitus

Viesti Kirjoittaja Toku »

Hilarius kirjoitti:
Toku kirjoitti:Voisin mie tommosen gjuradon ottaa itellein :shock:
Oletkos muuten huomannut että toi kela on SHIMANO ei abu ???? :wink:
:shock: Mitämitä ? Onko monnin shemeikka saanut yhteydet pelaamaan?
Yksi iso pelastaa päivän!
Jani
Olut ON Kustavissa

Viesti Kirjoittaja Jani »

spande kirjoitti:Jani jerkkihommastahan tässä nyt oli kysymys. Toisaalta ei auennut ihan vielä muunlaisessakaan kalastuksessa toi namiskan idea sillä turhalta se vaikuttaa :mitaviddua: . Pitänee koklata ja tutustua kelaan joskus ihan ajatuksella niin varmaan homma (L)aukee.
Muutaman kerran tollasella namiskalla olis ollu käyttöä ku taimenkivikko lähestyy ja uppovaappu puoles välis matkaa metrin vedessä. Ei siin oikein ehdi loppupeleissä suuremmin veivata vaappua ylös ja ohjata venettä. Siel se vaappu makaa huonol tuuril kivenkolossa mut ei tolla kyl suurta käyttöä taida olla.Tol namiskalla sais varmaankin sen verran naksuteltua siimaa sisään ettei uistimet ainakaan pohjaan jää. Tuskin rakenne kestää kovin pitkään jos esim. jigiä meinaa tolla vivulla pelkästään uittaa.
Äijä

Viesti Kirjoittaja Äijä »

Mites tuo huoltopuoli ?
Kaipaako Curado tosiaan joka reissun jälkeen uudet rasvat, kuten olen kuullut ?

Vasurihan tuo pitäisi olla joten tuo kolmisatanen Curado ei käy. Minkäs verran tuo 200 imaisee esim. 0,38 PowerProta metreinä?
Ja mikäli joku on päässyt kokeilemaan kumpaakin kelaa niin vertailu kiinnostaisi...
Walto
X - filée

Äijä kirjoitti:Mites tuo huoltopuoli ?
Kaipaako Curado tosiaan joka reissun jälkeen uudet rasvat, kuten olen kuullut ?

Vasurihan tuo pitäisi olla joten tuo kolmisatanen Curado ei käy. Minkäs verran tuo 200 imaisee esim. 0,38 PowerProta metreinä?
Ja mikäli joku on päässyt kokeilemaan kumpaakin kelaa niin vertailu kiinnostaisi...
No eipä ole ollut Curado huoltoherkkä, taisin heittää sillä parisenkymmentä lyhyempää ja pidempää reissua ennen kuin huolsin sen!...eipä olis silloinkaan vielä tarvinnut...kunhan uteliaisuuttani räpläilin!..helppo huoltaa!
(Tainnu joku sekoittaa sen kuulemma huoltoherkkään Calaisiin?)

200 Curado taitaa imeä 0,41 PP:tä max 70m(PP:tä siis 0,36 ja seuraava paksuus 0,41mm) eli taidat tarkoittaa Matrixia... no sitä 0,38mm pohja monofiilin kera kanssa max. 70m.
Mikey
Herr Doktor

Viesti Kirjoittaja Mikey »

Juu ei oo Curadolla huollontarvetta joka reissun väliin. Huuhtelemisesta ei kyllä tosin haittaakaan taida olla...

Oman Curadon huolsin ekaa kertaa viime syksynä, kun se rupes kolmen kuukauden aktiivisen käytön jälkeen olemaan huomattavan tahmeakäyntinen, eli ei se nyt huoltovapaakaan ole.
Jag fiskar. Pappa betalar. Samma på finska.
Samthefisherman

Viesti Kirjoittaja Samthefisherman »

Mun 201 Curadoon meni 5 m homoa pohjalle ja 110 m 0.36 mm PP:ta.

Ei se kyllä Dööriin verrattuna ole helppo huoltaa. Kestävyyskin askarruttaa, mutta 100 x miellyttävämpi käyttää kuin esim JB.
Hannesk
Kala-Hanski

Viesti Kirjoittaja Hannesk »

Lisätään ääni Curado 200:lle. Ja juuri 200:lle, eikä 300:lle. Siimaa menee riittävästi ja 200 omaa huomattavasti paremmat (lue parhaat) nupit.
Tuuleta uutta enkkaasi vasta sitten, kun sinulla on lukemat tiedossa.
aaAAaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja aaAAaa »

Hiplailin tota Vientoa Tyrskyssä eilen ja ilman käyttökokemuksia tuntui siltä, että tuo olisi sopivampi jigittelyyn. Jerkkihommiin tuntui, että vain yksi hajoava osa lisää...
Kalastusta ilman sukkiksia jo vuosikymmenien ajan.
Vastaa Viestiin