Suuri Lakka keskustelu

Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot

Mitä lakkaa käytät nyt pääasiassa?

Äänestys päättyi 02:47:16 17.03.2007

Probionaatti
14
15%
Akryyli
1
1%
Asetaatti
0
Ei ääniä
CAB
28
29%
LV-1
26
27%
Nitroselluloosalakka
19
20%
Marmofloor
2
2%
Metallilakka (automaalilakka)
0
Ei ääniä
Selluloidi
0
Ei ääniä
Joku muu..mikä?
6
6%

Ääniä yhteensä: 96

jkv77

Viesti Kirjoittaja jkv77 »

mutteri kirjoitti:Voi pojat, jos tulee ns "käärmekuviota" sameutumia tms ihmeellistä niin kastakaapa kerran asetonissa...pitäisi viat korjautua. :wink:

Ps Mutterin nikillä kirjoitteli *Piatu*
Ei auta ainakaan noihin kuvani kaltaisiin halkeamiin!
käärmeennahkaan vois auttaakkin, pitää koittaa jos käärmeitä sattuu kohalle...
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
jkv77

Jiiässä kirjoitti:
jkv77 kirjoitti:
jkv77 kirjoitti:heitin propia nitron sekaan sulamaan... saa nähä mikä soppa siitä tulee.
Nyt ovat sulaneet. Ulkonäöllisesti lakka muutui kirkkaammaksi, hävisi se kellertävä väri. Lakattu kuiva pinta tuntuu vähän pehmeältä... toistaiseksi(yön yli kuivunut).

Onko joku jo ennemmin koittanut propia suoraan nitron sekaan??
On tullut Paven nitroon sekotettua propia.
Tai toisin päin propiin nitroa...
Suhde löytyy kokeilemalla.
Eikä voi moittia, kupliminen loppui ja omasta mielestä sitkeä pohja
Ite olen pohjien tekoon käyttänyt joskus, mutta nyt ei oo nitroa ollut aikoihin ,eikä tule olemaan.
Joo tais kerralla sattua soppeli sekoitus.
Viimeksi muokannut jkv77, 21:26:47 11.02.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
matsu

Viesti Kirjoittaja matsu »

Jiiässä kirjoitti:
jkv77 kirjoitti:
jkv77 kirjoitti:heitin propia nitron sekaan sulamaan... saa nähä mikä soppa siitä tulee.
Nyt ovat sulaneet. Ulkonäöllisesti lakka muutui kirkkaammaksi, hävisi se kellertävä väri. Lakattu kuiva pinta tuntuu vähän pehmeältä... toistaiseksi(yön yli kuivunut).

Onko joku jo ennemmin koittanut propia suoraan nitron sekaan??
On tullut Paven nitroon sekotettua propia.
Tai toisin päin propiin nitroa...
Suhde löytyy kokeilemalla.
Eikä voi moittia, kupliminen loppui ja omasta mielestä sitkeä pohja
Ite olen pohjien tekoon käyttänyt joskus, mutta nyt ei oo nitroa ollut aikoihin ,eikä tule olemaan.

Itse olen sekoittanut cabia 30% paven nitroon ja on toiminut oikein hyvin. Ei kupli eikä halkeile. Kuivumisaika pitenee hieman ja tällä lakalla teen vaaput alusta loppuun.

EDIT:
Perhana, en ollut lukenut piken vaapputestin loppuraporttia ennen kuin tänne kirjoittelin.

http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=225

Piken testivaappu oli haljennut pakkiin ilmeisesti suht pitkän ajan jälkeen. Yksi toinenkin ilmoitus on tullut halkeamisesta. Kun paven nitro tuli omaan käyttöön, käytin pelkkää sitä ja nuo haljennee ovat siis pelkällä nitrolla lakattuja. Itsellä ei ole yhtään vaappua pakkiin tai muutenkaan haljennut.

Toivottavasti näitä halkeamisia ei tule tämän uuden sekoituksen jälkeen tietoon.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Voiko tuo Tinneri/asetoni/ksyleeni ohenne(nitroselluloosaalakkojen ohenne) pilaantua jotenkin?
Meinaan vaan kun avasin sen tässä sisä tiloissa eilen ja laitoin smaan tien kiinni, mutta haju on kämpässä vieläkin! Muutenkin tossa aineessa on tosi ärtsy tuoksu...Maalailin eilen vaappuja ja ruiskun puhistukseen käytin tota ohennetta ja vaatteet ja koko paja haisee tolle tökötille. Asetonin haju häviää kyllä yhdessä yössä, mutta tuon ohenteen haju on vieläkin pajalla.
Varmaan viimenen kerta kun tolla suihkin yhtään mitään.
:shock:

Pitääpä koittaa tota cabi+nitroa...lisätään siihen sitten vaikka asetaattia ja propia niin eiköhän ala soppa syntyä.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Mynttinen
Georgen kaksoisveli

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

Pitää kysästä,että onko nimimerkki Pikellä vielä minun ekoja nitrovehkeitä tallessa,niin näkis onko 4 vuodessa mitä tapahtunut...

Lakka on toki eri,mutta nitroselluloosalakka sekin.

Palaan asiaan...
jkv77

Mynttinen kirjoitti:Pitää kysästä,että onko nimimerkki Pikellä vielä minun ekoja nitrovehkeitä tallessa,niin näkis onko 4 vuodessa mitä tapahtunut...

Lakka on toki eri,mutta nitroselluloosalakka sekin.

Palaan asiaan...
Luulis että jos vanhoille jotain tullu ois jo kuulunu?
Mynttinen
Georgen kaksoisveli

Viesti Kirjoittaja Mynttinen »

Nimimerkki Pike oli käynyt 52kpl vanhanmallin 80mm Tamia läpi ja ei ollut yhdessäkään halkeamia,joten ainakin sen 4vuotta kestävät.

Tämä EI OLE samaa nitroa,mitä nyt on käytössä.

Tätä jos olis markkinoilla,niin porukka olis kyllä tyytyväinen. Ei tule kuplia,ei reagoi maalin kanssa ja sopii folion pinnallekkin hyvin...tosin sama ongelma varmaan vahemiten,että on mahdollista,että itsekseen halkeaa,mutta luultavasti lähempänä 20vuotta pitää olla ja ei varmasti kaikissa.

Tätä lakkaa voisi itse tehdä,mutta vaatisi valkoista pölyä jostakin.

Saattasin kuvitella,että Merisen Jannella samantapaista käytössä. Mitä lienee merkiltään hänellä?

nuo kuvan vaaput on tehty siihen aikaan käsin kastamalla,joten pelas siinäkin hyvin. Nykyisillä mömmöillä ei tahdo onnistua käsin kasto
Vuosivaappuja vielä muutama jäljellä http://www.tami-vaappu.com
honkiz
Heikkohermoinen nypyttäjä

Viesti Kirjoittaja honkiz »

Mynttinen kirjoitti:

Tätä lakkaa voisi itse tehdä,mutta vaatisi valkoista pölyä jostakin.
kolumbialaista lakkaa :shock:
TommiT

Viesti Kirjoittaja TommiT »

Hyttinen_T kirjoitti:
TommiT kirjoitti:Sen kummemmin asiasta tietämättömänä, mulla on useita vanhempia vaappuja, jotka on ajan kanssa tehneet juuri tuon yo. halkeilun. Kävi ilmi, että ovat juurikin nitrolakalla lakattuja. Lisäksi hieman kellertymistä havaittavissa. En menis itse nitroa "superlakaksi" kehumaan...

Edit: Ilmeisen komiasti palaa tuo nitrolakka muutes. Ei Kapa halunnut huonoa lakkaa 20l kiertoon niin pisti nuotioon :)

Viisas ekoteko szeko
Kyl meni kuules ihan ruskon ongelmajätekeräykseen toi pönttö lähes täytenä. Liekkeihin pääty vaan testiksi roiskasu. Sorry jos nyt otit pienen provosoinnin nokkiis. Tarkotus oli ilmaista mihin ko. aine kuuluu :) (=ihan muualle ku vaapun pintaan ja tää vaan mun mielipide).

Aikas räjähdysaltista tavaraa tuntu olevan sen empiirisen testinkin mukaan. Tosin ei hajuakaan tuleeko tuosta myrkkykaasuja poltettuna, kemisti Hyttisellä lienee paremman käden tietoa. Ainakin nitroselluloosaa on käytetty ihan rakettien/räjähteiden valmistamisessakin. Jos ympäristö kiinnostaa niin ainakin itte takerrun vähän isomman skaalan asioihin. Mut jatketaan...

http://fi.wikipedia.org/wiki/Nitroselluloosa

Edit. Mut nythän mä taisin tajuta tämän idean. Itsestään hajoavat ja "maatuvat" vaaputhan on se ekoteko mulko
Paccio

Viesti Kirjoittaja Paccio »

Mun kokemusten mukaan tuota nitroa ei kannata ainakaan asetonilla ohentaa. Lähinnä sitä kuivumista pitäisi varmaan hidastaa, jotta lakasta tulee kuivuessaan hieman sitkeämpää.

Nitroa olen käyttänyt lähinnä pohjalakkana eikä vielä ole mistään kuulunut, että olis vaaput paukkuneet hajalle.
"Pitkän aikaa vintillä palanut valo on sammutettu kustannussyistä"

Ostan/vaihdan H. Renforsin uistimia.
Juves

Viesti Kirjoittaja Juves »

Kuva

Nyt ei jostain syystä tykännyt LV-1 vedestä, ei sitten yhtään. Täysin uusi ilmiö mulle. Mulla on lakka vetänyt harmaaksi, eikä kirkastu enää muuten kuin kuivuessaan. Ja kuivuu alle puolessa tunnissa kosketuskuivaksi. Eli aika huonossa jamassa, mutta olen tuollaisella ennenkin lakkaillut ja saanut kestämään.
jones
Abebe Bikila

Viesti Kirjoittaja jones »

Mitä materiaalia aihio?

Miltä tuossa on kokonaisuudessan?

-Aihion materiaali
-Pohjalakka
-Maalit

Oliko LV-1 tuoretta? Paksua?

Kiinostaa
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska.
--== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
P.J.H
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Juves kirjoitti:Nyt ei jostain syystä tykännyt LV-1 vedestä, ei sitten yhtään. Täysin uusi ilmiö mulle. Mulla on lakka vetänyt harmaaksi, eikä kirkastu enää muuten kuin kuivuessaan. Ja kuivuu alle puolessa tunnissa kosketuskuivaksi. Eli aika huonossa jamassa, mutta olen tuollaisella ennenkin lakkaillut ja saanut kestämään.
Jos LV-1 on harmaata niin siihen on lisätty ksyleeniä tai jotain muuta tököttiä. Muuten sitä ei saa harmaaksi.
Taidat olla ensimmäinen joka on saanut LV-1 sen halkeilemaan.
Ja että LV-1 kuivuu kosketuskuivaksi puolessa tunnissa. Ei taida olla mahdollista.
Oletkohan nyt aivan varma että purkissa on LV-1 tä? Epäilen että sulla on mennyt purkit sekaisin.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Juves

Eivät ole purkit menneet sekaisin. LV-1:stä ohensin joskus ksyleenillä hyvin tuloksin, mutta se oli toinen erä se. Tämä on ohennettu tinnerillä. Lakka tosiaan on ollut jokusia viikkoja sameata. Se harmaantui, kun patenttikorkin tiiviste oli huomaamattani haljennut ja lakka sai kosteutta. Vaihdoin tiivisteen ja sain lakan hetkellisesti kirkkaaksi lisäämällä tinneriä. Sameni kuitenkin hetken kuluttua uudelleen.

Mulla on ollut 2 erää LV:stä. Ensimmäinen kesti 3/4 vuotta, kunnes alkoi paksuuntua ja harmaantui. Tuo oli se xyleenillä ohennettu satsi. Ja tuolloinkin lakan ominaisuus muuttui. Eli siitä tuli kosketuskuivaa paljon nopeammin. Tämä satsi on ollut kesästä asti. Tinneri on toiminut ohenteena mielestäni ihan hyvin ja lakkaukset ovat muutenkin onnistuneet. Nyt sitten harmaantuneella lakalla lakatut jerkit eivät tykänneet ollenkaan vedestä, vaan halkeilivat jokainen. Mulla on tuossa 3 kpl haljenneita jerkkejä ja loppuja en uskaltanut pilata. Nyt annan kuivua kevääseen asti, josko tuo ongelma katoaisi lakan paremmin kuivuttua.

Nuo ovat useamman päivän saaneet kuivua, mutta haisevat silti edelleen. LV-1 on kosteuskovetteinen, joten tuntuu, että tuo kerros nyt jotenkin on saanut liian nopean kosketuksen (liian kylmään?) veteen ja ehkä mennyt kasaan aiheuttaen halkeilua tai jotain?
Juves

jones kirjoitti: -Aihion materiaali
-Pohjalakka
-Maalit
-Koivu
-Probi
-DeBeer & Createx

Ja tosiaan, tällä yhdistelmällä olen tehnyt useampia onnistuneita jerkkejä, kun LV-1 on ollut kirkasta ja normaalia.
jones
Abebe Bikila

Eilen pieni lakkaussessio "pajalla"...

Pohjalla / imeytyksessä käytetty kirkasta probia. Nyt oli tarkoitus laittaa valkoinen probi pohjalle jotta pääsee maalaamaan.

Valkoinen probini oli varsin ohutta elikastoja olisi tarvinnut noin 10kpl jotta pohja olisi täysin valkoinen. Mutta valkoinen probi päätti tällä kertaa vetää itsensä aivan kurtulle. ja muodosti "probiuria".

Aluksi meinasi nousta sarvi otsaan kun huomastin että joutuu hiomaan 8kpl aihioita taas puulle. Mutta kaveri huomasi, että tuon probi kerroksen pystyi repimään aihiosta irti kuin banaanin kuoret. Probi irtosi isoina pehmeinä lastuina pinnasta jättäen siistin puupinnan paljaaksi... .

Valkoinen probi löysi itsensä firman ongelmajäteastiasta. Päätin siirtyä nc- lakkaan ja valkoisuus tulee jatkossa sinkkioksidilla värjätystä lakasta.
Santos

Viesti Kirjoittaja Santos »

jones kirjoitti:Mutta kaveri huomasi, että tuon probi kerroksen pystyi repimään aihiosta irti kuin banaanin kuoret. Probi irtosi isoina pehmeinä lastuina pinnasta jättäen siistin puupinnan paljaaksi... .
Tarkoitat siis, että kirkaskin propi irtosi samalla?! Itsehän pilasin yhden valkoisen propisatsin vääränlaisella tinnerillä(Dicco), ja sillä lakatessa tuli noita uria, ja sain hioa miljoonasti, että sain ensimmäisiin aihioihini edes jotenkin valkoisen pinnan. Heitin sen jälkeen purkin kivijalkaan ja tein nyt uuden satsuman paljaaseen asetoniin ja voe että tulee sileää pintaa muutamalla kastolla.
jones
Abebe Bikila

Kirkas probi irtosi myös mukana... Täysin puhtaalle puupinnalle lähti..

Huomattavaa on, että probikerros oli suhteellisen tuoretta eli ei ollut ehtinyt vielä täysin kovettua. Oma probi oli sulatettu Bilteman ohenteeseen.
Juves

Tulipa vielä mieleen, että putsatessani silmuruuveja (kyllä, minä putsaan jokaisen) LV-1 rapisi erittäin helposti irti, kun yleensä tuo on paljon sitkeämpää kuin esim. probi. Eli kyllä tuo lakka on selvästi muuttanut ominaisuuksiaan.
P.J.H
Viesti:

Juves kirjoitti:Eivät ole purkit menneet sekaisin. LV-1:stä ohensin joskus ksyleenillä hyvin tuloksin, mutta se oli toinen erä se. Tämä on ohennettu tinnerillä. Lakka tosiaan on ollut jokusia viikkoja sameata. Se harmaantui, kun patenttikorkin tiiviste oli huomaamattani haljennut ja lakka sai kosteutta. Vaihdoin tiivisteen ja sain lakan hetkellisesti kirkkaaksi lisäämällä tinneriä. Sameni kuitenkin hetken kuluttua uudelleen.
Olet laittanut LV-1 n pilalle lisäämällä tinneriä. Tinneri ei sovi LV-1 n ohenteeksi.
Vika ei ole lakan vaan sinun. Tätä sanotaan opiksi kantapään kautta. :D
Juves

P.J.H kirjoitti:
Juves kirjoitti:Eivät ole purkit menneet sekaisin. LV-1:stä ohensin joskus ksyleenillä hyvin tuloksin, mutta se oli toinen erä se. Tämä on ohennettu tinnerillä. Lakka tosiaan on ollut jokusia viikkoja sameata. Se harmaantui, kun patenttikorkin tiiviste oli huomaamattani haljennut ja lakka sai kosteutta. Vaihdoin tiivisteen ja sain lakan hetkellisesti kirkkaaksi lisäämällä tinneriä. Sameni kuitenkin hetken kuluttua uudelleen.
Olet laittanut LV-1 n pilalle lisäämällä tinneriä. Tinneri ei sovi LV-1 n ohenteeksi.
Vika ei ole lakan vaan sinun. Tätä sanotaan opiksi kantapään kautta. :D
Niinhän se täytyy olla. :oops: Mutta sinänsä jännä, että olen tuolla tinnerillä ohennetulla satsilla saanut ainakin toistaiseksi ihan kestäviä kapuloita, siis ennen harmaantumista. Ehkä mulla oli sen verran vähän tinneriä siinä, että se ei vaikuttanut vielä oleellisesti lakan ominaisuuksiin ja sitten lakan harmaannuttua lisäsin tinneriä, joka oli liikaa.

Ei muuta kuin lakka buis ja uutta tilalle xyleenin kera.
P.J.H
Viesti:

Kannattaa jättää se xyleenikin pois. Vasta kun LV alkaa jäykistymään liikaa, voi sitä hieman hidastaa xyleenillä. Ohentamisesta huolimatta kovettuminen jatkuu ja lakka alkaa olla tiensä päässä.
Anza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

MIeki kokeilin ohentaa älveetä dicco-tinnerillä. Aluks meni lakka harmaaks ja päivän päästä oli kirkastunu ja näytti sillon vielä hyvältä ja sain lakattuu vaaput. Mutta muutaman päivän päästä lakka oli taas lähes kivikovaa. ELi ei tinneri oo hyvä ohenne. Ny pitää varmaan yrittää olla ohetelematta lveetä ja yrittää säilyttää sitä niin ettei pääse kovin nopeesti jäykistymään...
antinkalakuvat.kuvat.fi
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Saiskohan valkeista propi rakeista tehtyä Nitroon sekoitettuna valkeata pohjalakkaa?
jos kirkkaatkin käy niin miks ei valkeat? Tosin voihan se olla että ei peittävää valkeata pintaa saa.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
jones
Abebe Bikila

Teen varmaan tänään vielä valkoista nitroa sekoittamalla lakan sekaan sinkkioksidia... Kuulemma 100g/1l riittää jotta kahdella kastolla tulee valkoinen pohja.
Vastaa Viestiin