Tasuriahvenia

Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
ArtoL
Kansikuvatyttö

Viesti Kirjoittaja ArtoL »

Topi52 hienot ahvenet :juu:

Tänään tosiaankin ahven pämmäytteli tasuriin ihan mukavasti, ainakin tuntui mukavalta parinkolmen päivän rämpimisen jälkeen :D Harvakseltaan, mutta silti tasaisen varmaan tahtiin. Aamulla assuille kelpasi Sillin kevennetty ja iltapäivästä karismaxin 6 cm puntari. Silloin kun ahven nykäisi niin ei kyllä jäänyt yhtään epäselväksi kävikö siellä joku pilkkiä hiplaamassa :lol: Ahvenilla oli muikkua sekä jotain muuta sulanutta kalaa mahoissa, joten jostain aikaa ne ovat ollet syönnillään ja taisivat hieman taas aloitella hiukopalan ottamista. Assuja kertyi päivän aikana 27 kappaletta ja painoa niillä oli tasan 5 kiloa. Suurimmat 474,344,332g...

Hieno oli saaliin puolesta päivä, muuta keli oli syvältä :moon: Väliilä tuli armottamasti lunta välillä paistoi, mutta kohtuuton tuuli piti huolen siitä että ei oikein oloa jäällä voinut sanoa lokoisaksi. No, huomenna homma uusiksi ja saapa nähdä vieläkö nykii... :?:
Liitteet
Kevennetyllä.jpg
Kevennetyllä.jpg (46.12 KiB) Katsottu 6767 kertaa
Kevennetyllä ja Karismaxilla.jpg
Kevennetyllä ja Karismaxilla.jpg (46.16 KiB) Katsottu 6767 kertaa
Kun synnyit, itkit ja muut ympärilläsi hymyilivät.

Elä elämäsi niin, että kun kuolet hymyilet ja muut ympärilläsi itkevät.
topi52

Viesti Kirjoittaja topi52 »

kaikki mitä toiset saa on iteltä pois.
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

Laitetaas tänne välillä suoria sanoja.Olen kirjoitellut parin talven aikana aika paljon näitä tasurijuttuja. Samaten olen aika avoimesti puhunut kalastuksesta ja paikoistakin. Noitten paikkojen kertomisia olen viime aikoina välttänyt. Syynä tähän on ollut väen lisääntyminen juuri näille tietyille alueille.
Hmm... ei muistu mieleen yhtään järven nimeä jota oisit maininnut, eli et minusta mitenkään hirveästi niitä ole maininnut.
Tuskin ne kalastaja määrät tuosta on johtunut, mutta tietysti se voi vaikuttaa ainakin vähän. Itse tiedän vain sen että jossain keskisuomessa käyt ongella, tosin sen tarkempaa en tartteekkaan tietää.

Itsekkin olen myös noista paikoista yrittänyt olla hiljaa, mutta itse jos joskus saan kalaa niin se on melkeimpä aina jo ongittua aluetta ja sinänsä ei ole haitaksi(itselle enää) vaikka paikan mainitsee. Voihan niitä jo ongittuja kaloja mennä uudestaan onkimaan jos haluaa. Tosin en minä kartasta näytä miltä kohin kalaa tuli, korkeintaan järven mainitsen ja se tuskin mitään haittaa, jos ei ole kyse pikkujärvestä. Jos mainitsen paikkana Esim. Puula niin aika epätodennäköistä että joku täältä tuon paikan lukenut osuu juuri siihen minun hotspotille. Tosin omat paikat on sellasia että jos jostain saat kalaa esim. lauantaina ja sunnuntaina pidät välipäivän ja menet maanantaina uudestana niin mitä todennäköisesti paikka on kuin reikä juustoa vaikka en olisi kenellekkään puhunut paikasta. Niinpaljon pilkkijöitä täältäkin seudulta löytyy. Parhaimmillan kun alkaa olemaan 40-50 ukkoa "hupi" ongella yhdellä selällä niin sehän on jo enemmän kuin joissain pilkki kisoissa. :shock:
Sitten jos sattuisi "mipot" ja löytäisi jonkun pienen järven/lammen jossa varmasti ei kukaan käy ongella ja isoa kalaa tulee niin en varmasti mainitsisi siitä yhtään kenellekkään.
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
tkb76

Viesti Kirjoittaja tkb76 »

kirppu kirjoitti:Laitetaas tänne välillä suoria sanoja.Olen kirjoitellut parin talven aikana aika paljon näitä tasurijuttuja. Samaten olen aika avoimesti puhunut kalastuksesta ja paikoistakin. Noitten paikkojen kertomisia olen viime aikoina välttänyt. Syynä tähän on ollut väen lisääntyminen juuri näille tietyille alueille.
Tässä juuri se syy miksi itse en yleensä puhu järvistä/lammista kun nettiin kirjoittelen. Uistelun puolella olen vielä kirjoitellut nässystä, että kuinka on kalaa tullut, mutta pilkkihommat on hys hys juttuja.
Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku.
Pikkis
Ihrasormi

Viesti Kirjoittaja Pikkis »

Pari kertaa tuli pääsiäisen aikana jäällä käytyä. Perjantaina paisteli aurinko vain kadotakseen vähän väliä pilvien taakse ja lunta tuli niin, ettei meinannut eteenpäin nähdä kunnes 15min päästä taas paistoi aurinko. Tätä jatkui koko päivän. Kala oli mukavan kokoista, muutamia yli puolikiloisiakin suurimman painaessa 670g.

Tänään taas jäälle auringon porotellessa lähes pilvettömältä taivaalta, tuulenkin ollessa lähes olematon oli jäällä oikein mukava istuskella. Välillä pilkkiä kävi joku maistamassa tosin päivän edetessä yhä harvemmin. Mutta ihan tyytyväinen saa taas olla pariin isoimpaan ahveneen, jotka painoivat molemmat 630g.
Liitteet
kaks.jpg
kaks.jpg (57.3 KiB) Katsottu 6643 kertaa
yks.jpg
yks.jpg (28.53 KiB) Katsottu 6644 kertaa
Viimeksi muokannut Pikkis, 11:53:06 24.04.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ArtoL
Kansikuvatyttö

topi52 kirjoitti:kaikki mitä toiset saa on iteltä pois.
Tuskin tuosta on kiinni, jos ymmärsin viestisi oikein.

Kirppu kirjoittaa kyllä mielestäni asiaa. Ymmärrän kyllä jos kaveri porukassa vinkkejä annetaankin, esim. siitä minkä laisilta paikoilta kalaa on sattunut saamaan. Muuten paikkojen levitteleminen sukulaisille/ tutuille ja sitä kautta eteenpäin on tuhoon tuomittuja juttuja. Toiset tekee työn ja toiset korjaa potin ja rehentelevät sitten saaliillaan. Onko se oikein?

Esim. itse joudun liikkumaan jäällä/avovesillä melko vaatimattomilla välineillä, niin kalojeni eteen joudun tekemään melkoisen työn. Riemu sitten hienosta saaliista on sen mukainen. Jos kahlailen kävellen kilometrejä umpihangessa ja löydän jonkun paremman ahvenen/hauen sun muun kalan niin miksi tarkkoja paikkojani levitteleisin ulkopuolisille? Siksikö, että seuraavan kerran paikalle tullessani, siellä on 10 ukkoa ongella tai muuta pyydyksiä liossa? Ei ole meikäläisen juttu?

Joitain kertoja olen kalapaikkojani muille kertoillut ja melko onnistuneitakin reissuja järjestellyt. Vastapainoksi mielelläni sitten haluaisin sitten kyseistä toimintaa saada omalle kohdallenikin. Josku olen vastakaikuakin saanutkin.

Ikäviäkin asioita on omalle kohdallekin sitten sattunut. Ei ole pitkä aika kun eräs henkilö soitteli minulle. Kiertelyiden ja kaarteluiden kautta sitten rupesi utsimaan onkipaikkojani. En jaaritellut. Myöhemmin hän sitten soitteli uudelleen, enkä kerennyt puheluun vastaamaan. Siitä seurasi uhkailua ym. tekstiviestien muodossa. Soittelin sitten vastapuhelun, pahoitteluiden jälkeen utsiminen jatkui. Lisäksi kehui miten hurjat välineet hänellä on ja pyyteli rupeamaan porukkaan. Ei oikein toimi meikäläisen kohdalla!

Minusta on hienoa nähdä hieman vaivaa saaliin eteen ja nauttia onnistumisistaan, jos niitä sitten tulee. Samalla selvitellä omia ajatuksiaan ja katsella maisemia ja mahdollisia eläimiä luonnossa. Se on se minun juttu...

ArtoL
Kansikuvatyttö

Pikkis, olet saanut nättejä assuja :juu:

kirppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Taidetaan olla ArtoL samoilla linjoilla.

Tässä asiassa voidaan tehdä parannusta ja onneksi Suomessa on vielä paljon onkimattomia paikkoja. 8)
-ahven on paras kala-

kirpunvapa@gmail.com
topi52

Viesti Kirjoittaja topi52 »

ArtoL

vanha sanonta.ilman sen kummempia tarkoituksia.
masi

Viesti Kirjoittaja masi »

45 vuotta höytiäisellä kalastanut
Höyskältä se masi onkinut affenta ja siikaa. Viimeisen viikon saalispäiväkirja kertoo tällaista. 17.3 21,5 kg 20.3 34 kg 21. 3 19 kg 24.3 4,5 kg
Ahvenen koko 200-700g. sillin kevennetty, sillin 7 ja vanhempi sillanpää toimineet. Tällä aluella josta ongimme porukkaa pyörii joka päivä 10-50 henkeen. Siellä kyllä tarina vaihtaa omistajaa.
MiPo
säkylän jonglööri

Viesti Kirjoittaja MiPo »

Upeasti on kalaa noussut. Onnittelut saamamiehille! Pikkis on lisännyt hienoja kuvia. :D Huomenna ehtii taasen johonkin. Harmillisesti on vaan luvannut kovaa tuulta. Mutta ei siinä mitään. Siihen on tyytyminen, mitä säänhaltija tarjoaa. :) Tänään olisi ollut mukavan aurinkoinen ja epäilemättä hyvä päivä onkia noita varjoisia metsäaarteita.. Työtäkin on vaan välillä tehtävä.
Pilkittäessä ison ahvenen ja hauen erottaa toisistaan siten, että ylös asti tulleet ovat haukia.
/Mikko Pohls
Putte

Viesti Kirjoittaja Putte »

Mennään nyt sitten alueelle, mistä viimeinen sivu on jo tarinoitu. Paikkojen kertomisesta. Saako masi veikata, että saaliit ovat Polvijärven puolelta höytiäistä. Sieltä kuulunut aika järkyttäviä saalistietoja kyllä :shock:
Anza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Anza »

Viikonloppuna, kun kävimme Höyskällä(nimenomaan polvijärvellä) heilui saalispussi palatessa tuulessa, niin kevyt se oli. Itse olen aina luullut, että kaikki vetää kalaa sieltä Kontiolahden puolelta. Aina saa lukea suurista siikasaaliista ja isoista ahvenista. Mutta käyn sen verran harvoin, että paikat ovat ihan arvuuttelua. Voihan olla, että polvijärven puoleltaki saa, mutta itse olen onnistunut väistämään nälkäiset ahvenparvet :D
antinkalakuvat.kuvat.fi
ArtoL
Kansikuvatyttö

topi52 kirjoitti:ArtoL

vanha sanonta.ilman sen kummempia tarkoituksia.
Ok. :D

Tänään käväistiin onkimassa eilisiä seutuja. Ei oikein ollut kala hurjalla syönnillä. Kappaleita oli enemmän ja keskipaino huomattavasti pienempi. Omassa pöntössäni oli 31 ahventa ja painoa niillä 3.6kg. Jyffellä oli suurin assu ja painoa elukalle oli kertynyt 410g. Omaa suurinta ahventani en kerennyt punnitsemaan, kun kaloille löytyi ottaja (ei muuten pahemin tarvinnut tyrkyttää :D ). Hyvä oli reissu, hienossa kelissä. Tuli jopa grillissä paistettua makkarat. Ainoa miinus reissussa omalla kohdani se, jotta makkaraa grilliin tuli varattua liian vähän :roll: No, se virhe täytyy seuraavan kerran korjata...

Sostakovits da Silva
Ilmo Tampio Lounasheimo

Viesti Kirjoittaja Sostakovits da Silva »

Jäillä vapaapäivänä 7.30-14.30.

Keli oli todella hieno.

Kalansaaliissa ei ole kehumista, noin kymmenkunta sormenmittaista sinttiä ja 1 kg hauki.
Onkisyvyydet vaihteli 2-10 metriin.
Kalakaveri sain pari pulleeta ahventa, jotain 100 g aaboja ja pieniä sinttejä. Lisäksi sai hänkin 1 kg hauen.

reikiä tuli tehtyä noin 30 kpl, kyttäyspilkintää ja tasureiden kokeilua. Eepen 7 cm, 85 mm, nilsun 5 ja 7 cm, napparia, kaapparia, isoa-pahaa. Olihan tuota matkassa varmaan 50 tasuria, että oli varaa valita. :?
Tökkimisiä tuli, niin että kädessä just ja just tuntu, eikä siimakaan oikein liikkunut.

Tampereelta oli 4 äijää, ja ne tekivät pitkän lenkin, niiltä löytyi päivän päätteeksi, 280-300 g aaboja ykköskaloja ja sitten pulleita ahvenia, tuommosta 70-150 g aaboja. he olivat tulleet auringonnousun aikaan.

Lunta jäällä 5-10 cm. Yrittämisen puutteesta ei voi syyttää. Ehkä olisi pitänyt porata vielä enemmän reikiä ja eikä kytätä reijällä niin kauan, jos jotain tökkimisiä tuli. Olisiko se sitten parantanut saalista? en usko, koska olisi nuilla käden heilutteluilla(tuhansia) vesikerrokset lävitte joka reijällä jään alta pohjaan ja välillä toisin päin tasureita kokeillen.

itseäni rupes vähän korpeamaan, kun ei yrittämisestä huolimatta tullut sitä pannukarkeeta. Noh, nyt on uunihaukee valmiina, haudutettuna ruokakermassa ja sipulissa.

Kuitenkin ei ne kalat kotona makaamalla tule. Arvelisin, että jäälle tullut lumipeite ja epävakaiset kelit vaikuttavat kalan ottihalukkuuteen. Tai sitten onkijassa vikaa...
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Kameleontti

Viesti Kirjoittaja Kameleontti »

Tuossa paikkojen kertomisessa olen Kirpun kanssa samoilla linjoilla. Itse kiertelen jäällä jalkapelissä ja haeskelen mielellään uusia paikkoja. Jos satun ahvenia löytämään niin kovan työn takana ovat yleensä kalat olleet.

Toisaalta jos ongin tunnetuilla apajille ja satun reilummasti kalaa saamaan niin voin paikasta kertoa kysyjälle, koska paikka on porukan tiedossa jo muutenkin.

Höytiäisellä pilkin lähinnä silloin kun käyn sukuloimassa ja keskityn yleensä ajanpuutteen vuoksi niihin paikkoihin, jotka ovat yleisessä tiedossa. Tuo Jonskin kyselemä pilkkipaikka on Laitasaaren kupeessa, Varparannan puolella. Lauantainakin paikalla oli parikymmentä henkeä ja pilkittävää aluetta riittää.

Kävin samoilla paikoilla myös maanantaina aamupäivällä, kun edellisellä reissulla löytyi vähän sivummalta paikka, jossa siikoja tuntui pyörivän enemmänkin.

Otti oli kuitenkin muuttunut todella varovaiseksi ja sain tartutettua kaksi hyvän kokoista siikaa, mutta molemmat irtosivat putken alapäässä niin ettei edes kättä kerennyt perään tarjota. Tämän lisäksi muutamia kopuja. Keli oli aika raaka. Tuulta 8-10ms, pakkasta 7 astetta ja melkein koko ajan tuli lunta vaakatasossa. Ahvenet oli pistäny lopullisesti suun kiinni ja vain kaksi olemattoman kokoista erehtyi haukkaamaan värikoukkuun.

Ens viikonloppuna taas varmaankin Suvakselle etsimään uusia ja "salaisia" ottipaikkoja

:D
Optimisti pettyy aina, yltiöoptimisti ei muista pettyneensä...
Jyffe

Viesti Kirjoittaja Jyffe »

Juu...
Kiitos Artolle hienosta elämysmatkasta kalapaikalle. Tätä paikkaa ei Varkauden eläkeläiset är-yy toivottavasti poraakaan emmentaaliksi.
Kappaleita oli minulla 21 ja yhteispaino 3,2 kg, joten ei mahottoman isoa ollut -joku filekala mukana kuitenkin.
Harmittava tappio tuli, kun juuri alkoi päivän ainoa kunnon otti Sillin Seiskan muikkuversioon. Viidettä tai kuudetta kalaa nostaessa napsahti siima poikki lenkkisolmun keskeltä avannon alalaidassa. Vanhuudesta siimaa ja solmua ei ainakaan voi syyttää, ensimmäisiä kaloja sillä ylös nosteltiin. Ilmeisesti jää oli kuluttanut tai jotain...
Massu on täynnä ahvensoppaa koko perheellä. On potra olo.

Tähän loppuun täytyy yleisesti kehua noita Sillin vieheitä. Kalaa nousee ihan mukavasti ja väliin hyvänkokoista kaikenlisäksi. Näkyvät toki muutkin niitä kehuvan. Olisihan ikävää, jos joutuu aina vain itse kehumaan, kuten muuan viehetehtailija :wink: .
Kun katson vihreitä, näen punaista.
Ville/Wille

Viesti Kirjoittaja Ville/Wille »

Kaskas, onhan tuo höytiäisellä sitten pääsiäisviikolla purrut. Ite liikkeellä sieläpäin kiirastorstaina ja pitkänäperjantaina, siian perässä niin sanotuilla yleisesti tunnetuilla paikoilla ;). To 13 kpl siikoja ja ahvenet päälle, isoin siika vähän alle 600 g ja paras ahven 350 g. Pe 9 kpl ja paras vähän yli 500 g. La en sitten jaksanu lähtee ja velipojalle karvan alle 800 g siika ihan jään alta. Sillai... :roll:

Ton sivun 64 kalakasan parraat siiat taitaa olla liki 1 kg:n? Ainakin kun mittaa pituutta pilkin avulla. Olikin tutun värisiä siikoja/ahvenia...;)

0 ässällä ja minimosarilla kalat tuli.
töpseli

Viesti Kirjoittaja töpseli »

Meitä on moneksi kalastajaksi. Itse olen vähän erakko ja viihdyn itsekseni tai pienessä porukassa, kalassakin. En ole oikein kotonani isomman porukan joukossa kalastaessa. Kalaa etsiessä ja liikkuessa menee aikaa, joskus se väsyttää ja turhauttaakin, mutta oma valinta.

Voin kuitenkin kuvitella porukassa kalastamisen viehätystä, yhteinen kiehtova lajiharrastus ja elämäntapakin, seura ja jutut. Ajan saatossa hyviä, vanhoja tuttuja ja uusiakin, joille tilaa on. Ja varmaan hyvä mahdollisuus kehittää myös solidaarisuutta ja jakamista, missä tunnustan tarvitsevani oppimista, kun saalisvietti nousee. Ehkä kokeilen joskus kalastusta tällä tapaa.

Yhteinen punainen lanka on, kalastuksen jalon harrastuksen ja elämäntavan parissa.
masi

Viesti Kirjoittaja masi »

Höyskän onkija vastaa joku kyseli saantipaikkaa nämä sijaitsee vallen selällä ja mykyrän luona (ns paikalliset puhuu pullukasta) nämä on muuten kontiolahden puolta.
Luettelen tässä joitakin kohtuullisia ja joskus myös hyviä paikkoja. Teerisaaren eteläpään ja mykyrän väli, mykyrän ympäristö, petäjäsaarten läheisyys, jussinluodon ympäristö, voiluodon läheisyys, varpasaaren/ kuusisaaren väli, jeren läheisyys, sikosaaren pohjoispää ja eteläpää, teerisaaren ja mantereen väli, aavarannan ympäristö, mustalaissaareten läheisyys (tällähetkellä höyskän suurimmat löytyy täältä). Tässä hivenen alkua mutta alueet on aika suuria jotta eikun yrittämään varmasti näistä saa kalaa. Ota jos mahdollista mukaan kepsi ja merkkaa muutoin on aika hankala löytää uudestaan, ja lupaan että et tarvitse onkia yksin kovin kauan joku varmasti huomaa. Tarkkoja paikkoja en sano koska kalat liikkuvat ja syövät eri vuoden aikaan eripaikoista. ( suosittelen päiväkirjaa ja kepsiä)
Putte

Viesti Kirjoittaja Putte »

Jep. Aika tunnettuja paikkoja ja höyskän kävijät varmaan tietää kyllä paikat. Vallenselkä oli uusi paikka, mutta lienee vallenluodon ympäristöä. Jollain huimalla ollut viikonloppuna kuulemma 70 siikaa yhdellä reissulla. Ja ahvenhan siellä on isoa pelkästään. Pienemmät taitaa olla kuhien syömiä..
MiPo
säkylän jonglööri

Jopas tuli lunta tänään. Piti lähteä vapaapäivän ratoksi hieman metsälammelle narrailemaan, mutta kun katsoin neljältä ulos ikkunasta, palasin nopeasti takaisin emännän viereen. :) No nyt on hyvää aikaa hioa välineitään iskukuntoon, sillä tuommoinen 15-20cm lisäeriste toi juuri kaudelle lisäpituutta ainakin viikon tai pari. Ja ei se nyt muutenkaan ihan heti olisi tuo pilkittelykausi loppunut, kun jäätkin vahvistuivat viime pakkasten ansiosta. Nyt eletään vuoden talvisinta aikaa ja jäät ovat talven parhaat. Ja metsälammille ei ole asiaa hetkeen. :shock: Isommille altaille on asiaa sen sijaan sitäkin enemmän.

Nyt kannattaa monilla paikoilla hakea ahventa, myös isompaa, verrattain matalasta. Esimerkiksi lahtien suilta ja matalikkojen reunamilta.
Pilkittäessä ison ahvenen ja hauen erottaa toisistaan siten, että ylös asti tulleet ovat haukia.
/Mikko Pohls
kalakiisseli

Viesti Kirjoittaja kalakiisseli »

No, empä sanoisi noinkaan..

Lauantaina tuli liikuttua Keiteleellä 6.30-17.00 välisen ajan +15km potkurilla kaloja hakien..

Kaikki tulivat +12m metristä tahtiin kala/kaks per reikä. :?

Liekkö sitten jäitten ryskääminen osasyynä huonoon syöntiin.
(Aamusta oli pakkasta sellanen rapsakka -19 ja päivällä enää -4c)

-k-
kirppu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kirppu »

Tänä talvena on tullut ongittua syviä vesiä. 11-14m on ollut aika tavallinen syvyys. Viime reissulla ongittiin 15 metristä. Saapas nähdä kun jäät kirkastuu pitääkö mennä vielä syvemmälle.

Nämä hommat on tietysti järvikohtaisia ja riippuu paljon veden kirkkaudesta.

Jotenkin tuntuu myös, että voisi kopaista silleen, että jos jonkun ykkös körilään saisi ottamaan vähän erillään muista parvista.

Täytyy lisätä panoksia sitä kiloista etsiessä. 8)
-ahven on paras kala-

kirpunvapa@gmail.com
MiPo
säkylän jonglööri

Kalakiisseli: Niin, mutta Keiteleet ja Puruvedet kuuluu Laatokka-sarjaan, ylisyviin vesiin, joissa ei löydä pohjaa rannastakaan. :lol:
Ja lunta on tullut lauantain jälkeen 30 senttiä lisää..
Viimeksi muokannut MiPo, 23:22:42 26.03.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
/Mikko Pohls
Vastaa Viestiin