Käytätkö painouistimia kuhanuistelussa?

Alueen säännöt
Soutu- ja vetouisteluun keskittyvä palsta.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt

Käytätkö painouistimia kuhanuistelussa?

a) Käytän usein
44
30%
b) Käytän joskus
40
27%
c) Kokeiltu on, mutta en käytä enää
8
5%
d) En ole kokeillut, mutta aion kokeilla
35
24%
e) En ole kokeillut, eikä kiinnosta kokeillakaan
9
6%
f) JIM
5
3%
g) ***tuako se teille kuuluu
5
3%

Ääniä yhteensä: 146

tkb76

Viesti Kirjoittaja tkb76 »

Rankaisija kirjoitti: oliskos tästä laittaa kuvaa?

mulla kävi mielessä alkaa rakentaa sellaista protoa mikä olis rungoltaan
pitkähkö ohut kartio ( kuten kuhaholkki ) ja etupäähän poraisin pienen reiän
johon upottaisin /liimasin jonkin kokoisen läkkärän kiinni. perään tietty ropelli.
Joo otanpa kuvia kun seuraavan kerran käyn vanhempieni luona.

Voisi olla tuo läkkärä ihan toimiva kapistus tuossa holkin keulassa. Painokuvat joita itse käytän se uimalappu on laitettu periaatteessa väärinpäin. Eli lappu tulee painokuvan naamaan kiinni ja itse lappu taittuu selkälinjan yläpuolelle. Näin ei pienet pohjakosketukset hajoita lappua, mutta laittelen sitä kuvaa niin se kertoo enemmän kuin oma sepustukseni.
Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku.
munapata
Viherpillu

Viesti Kirjoittaja munapata »

Mulla on yks "vähintäänkin" erikoisen näkönen vanha painouistin. Siinä on porrasmallinen uintilevy ja lisäks se on viälä taittuvamallinen :lol:
Siis sama periaate, kun jatkorapalassa. En oo uittannu sitä kun sen verran, että näin uinnin. Tekee melko uskomatonta liikettä. Tarttee kysyä, jos Pike ystävällisesti ottais siitä kuvan ja laittais näytille. Ittellä kun ei toi kuvan laitto onnistu :oops:

-munapata
Parempi tunti kalassa kun viikko kännissä
Rankaisija

Re: Käytänkö painouistinta?

Viesti Kirjoittaja Rankaisija »

Viimeksi muokannut Rankaisija, 13:03:41 04.12.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tupe »

Aina kun kuhaa hinataan vähänkin syvemmässä vedessä niin painouistimet toimii. Omissa mitä käytetään on metallipotkuri ja runko on solakka, muita malleja ei oikeastaan tule edes vedettyä. Ja kyllä perinteinen painouistinlitka on varmasti tehokkain tekniikka kuhalle mitä on keksitty.. Se vaatii toki vettä veneen alle tarpeeksi, ei missään parin metrin mutalammikoissa voi vetää ja käyttäjältä vähän totuttelua. Toki myös paikalliset lupasäännöt voi kieltää sen käytön. Tuolta meidän sivuilta löytyy kuviakin noista painouistimista millä ollaan kuhaa vedetty, uskaltaa näyttää kaikille kun niitä ei kaupasta saa =)
perza
da´ keittiöpönö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja perza »

tupe kirjoitti:Aina kun kuhaa hinataan vähänkin syvemmässä vedessä niin painouistimet toimii. Omissa mitä käytetään on metallipotkuri ja runko on solakka, muita malleja ei oikeastaan tule edes vedettyä. Ja kyllä perinteinen painouistinlitka on varmasti tehokkain tekniikka kuhalle mitä on keksitty.. Se vaatii toki vettä veneen alle tarpeeksi, ei missään parin metrin mutalammikoissa voi vetää ja käyttäjältä vähän totuttelua. Toki myös paikalliset lupasäännöt voi kieltää sen käytön. Tuolta meidän sivuilta löytyy kuviakin noista painouistimista millä ollaan kuhaa vedetty, uskaltaa näyttää kaikille kun niitä ei kaupasta saa =)

No nyt tiedän millasia paino uistimia alan väkertämään...
itse asiassa jotian tuon suuntasta olin ajatellutkin, mutta vähän pulleampana.
:D
Vuosivaappu 2015 nyt saatavilla!

Vuosivaappu 2015
Liba

Viesti Kirjoittaja Liba »

Jos saat jotain kesäksi valmiiksi, niin voisin ostaa muutaman kokeiluun.
tupe
ebayn myhäilevä thutri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tupe »

perza kirjoitti:
tupe kirjoitti:Aina kun kuhaa hinataan vähänkin syvemmässä vedessä niin painouistimet toimii. Omissa mitä käytetään on metallipotkuri ja runko on solakka, muita malleja ei oikeastaan tule edes vedettyä. Ja kyllä perinteinen painouistinlitka on varmasti tehokkain tekniikka kuhalle mitä on keksitty.. Se vaatii toki vettä veneen alle tarpeeksi, ei missään parin metrin mutalammikoissa voi vetää ja käyttäjältä vähän totuttelua. Toki myös paikalliset lupasäännöt voi kieltää sen käytön. Tuolta meidän sivuilta löytyy kuviakin noista painouistimista millä ollaan kuhaa vedetty, uskaltaa näyttää kaikille kun niitä ei kaupasta saa =)

No nyt tiedän millasia paino uistimia alan väkertämään...
itse asiassa jotian tuon suuntasta olin ajatellutkin, mutta vähän pulleampana.
:D
Ei sit ihan suoraa kopiota aleta tekee =) Tosin aika perusmallihan tuo on ja saman tyylisiä varmaan tekee moni. Kaverit vetää samoilla paikoilla Kuusamon uistimen mallin mukaan tehtyjä painouistimia ja niillä ovat kanssa kuhia saaneet ihan kivasti. Pitäis enemmän vertailla miten tuo potkuri vs lippa painouistimessa vaikuttaa..
kali35

Painouistin

Viesti Kirjoittaja kali35 »

Rankaisijalle. Asetin näemmä sanani huononlaisesti potkurista puhuessani. Yksinkertaisesti tarkoin potkurin vakauttavaa vaikutusta. Potkuriperäinenhän etenee kuin juna. Tampereella valmistettiin jo -30 luvulla ilman potkuria olevia "ruutteja" isäni kuuluessa tekijöiden joukkoon. Tosin hänen ensimmäiset tekeleensä olivat ilman metallivaippaa. Näistä viimeksi mainituista syistä vedän ruutilla jossa ei ole potkuria, sallinet. Toiset luottavat potkurin antamaan vaikutelmaan liikkeestä, toiset sen antamaan värähtelyyn, minä luotan uintiin. Tiedäthän aateluuskin velvoittaa. Kalastuksen kiva puolihan on, että saa toteuttaa itseänsä. Mieti sinäkin mikä on sinun mielestäsi "oikein". Uskoisin, että vain yksi kymmenestä painouistinta käyttävästä vetää potkuritonta värkkiä. Kunhan opin siirtelemään kuvia voinen hieman selkeyttää HÄMÄLÄISTÄ painouistin kulttuuria. Hieman lisää tarkennusta edelliseen sepustukseeni. Selkäsiimana käytän PEHMEÄTÄ 0,6mm monofilia (ei takkuunnu paatinpohjalla kas, kun pitää antaa isolle kalalle löysiä) ja perukkeina 0.35mm monofilia. Rullana "paras" n. 100mm perhokela. Perukkeet pidän aina omassa säilytysrullassa peräkkäin "käsi kädessä". Runkosiimassanihan on 2-tieleikarit 4m:n välein niihin perukkeet aloittaessani ripustan. Vapana käytän n. 1m:n lasikuitu vapaa. Saa mukavasti siiman napattua sormiinsa ja senjälkeenhän en maista enkä haista mitään, uskothan.
Nestor Uskalin KALI tuotanto kiinnostaa.
Paccio

Viesti Kirjoittaja Paccio »

Mä hinasin yhtenä kesänä noin 100g painouistinta, malliltaan kuhaholkki, jossa potkuri perässä, olisko joku truutti. Kromihopea ja kalaa tuli. Jymähti joskus pohjaan ja vastaavaa ei ole tilalle löytynyt.

Noita potkuriperäisiäkin saa uimaan, kun hieman taivuttelee sitä peräpropellia, niin johan alkaa perä vatkaamaan!

t:Paccio
"Pitkän aikaa vintillä palanut valo on sammutettu kustannussyistä"

Ostan/vaihdan H. Renforsin uistimia.
tkb76

Tässä nyt noita painokuva kuvia mitä lupailin.
Liitteet
Tässä kans ihan pelittäviä
Tässä kans ihan pelittäviä
P1020771.jpg (51.94 KiB) Katsottu 6576 kertaa
Tässä perinteisiä ja toimivia
Tässä perinteisiä ja toimivia
P1020769.jpg (52.99 KiB) Katsottu 6578 kertaa
Nämä olleet omassa käytössä parhaiten kalastavia
Nämä olleet omassa käytössä parhaiten kalastavia
P1020767.jpg (53.77 KiB) Katsottu 6588 kertaa
tkb76

Yksi kuva vielä lisää. Nämä voisin hukata jos jotain kiinnostaa. Näitä muistaakseni lähemmäksi 10kpl löytyypi.
Liitteet
P1020773.jpg
P1020773.jpg (57.47 KiB) Katsottu 6568 kertaa
Rankaisija

Viesti Kirjoittaja Rankaisija »

Viimeksi muokannut Rankaisija, 13:03:26 04.12.2008. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
eeduskii
Viienkilonhauki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja eeduskii »

tkb76 kirjoitti:Yksi kuva vielä lisää. Nämä voisin hukata jos jotain kiinnostaa. Näitä muistaakseni lähemmäksi 10kpl löytyypi.

paljon sä piät hintaa nuilla
"Yksi savuke lyhentää elämää n. 5 minuuttia, yksi keskiolut
n. 15 minuuttia ja yksi työpäivä 8 tuntia!"
tkb76

eeduskii kirjoitti:
tkb76 kirjoitti:Yksi kuva vielä lisää. Nämä voisin hukata jos jotain kiinnostaa. Näitä muistaakseni lähemmäksi 10kpl löytyypi.

paljon sä piät hintaa nuilla
YV.tä kolahti
kali35

painouistelu/"onkiminen".

Viesti Kirjoittaja kali35 »

Rankaisijalle. Jos sinulla kerran on kuhamonttu niin mikset ongi ruutilla. Vauhtihan on silloin kaarnalaivan vauhtia. Siima sojottaa suoraan alas ja koko ajan pientä pohjakosketusta. Mikäli jaksat saatat yllättyä. Kaippa sinä niin hitaan soutajan kaveriksi saat eikä kulu bensaa. Suomalainen ruskea vesi/kupari. Puhdas vesi/fosforipronssi. Kiilloitettu kromipelti/vaihtoehto kaikkiin vesiin. Eikä potkuria vaan poukkoileva.
Nestor Uskalin KALI tuotanto kiinnostaa.
MikeTonic

Viesti Kirjoittaja MikeTonic »

Itsekin käytän painouistimia kesäisin kuhanuistelun yhteydessä aika usein. Viime vuosina tosin syvänneuistimet ovat monesti korvanneet painouistimet, koska silloin tuplasysteemistä saa kelluvan. Itse tykkään nykyään uistella enemmän soutuveneellä kuin moottoriveneellä. Soutuveneellä saa sopivasti kalaa omiksi tarpeiksi, jos kuha vain on yhtään syönnillään. Moottoriveneellä toki lähden matkaan, kun keli on kohtalainen tai on pakko saada enemmänkin kalaa.

Tulevana keväänä olisi tarkoitus kokeilla seuraavaa VuoksiViiksen kanssa tai sitten normaalni T-leikarin kanssa. Tarkoitus olisi laittaa VuoksiViiksi tyyppinen viritys, jossa 100-150g pisarapaino olisi toisessa haarassa esim 50-70cm tapsilla ja varsinainen vetovaappu sitten toisessa Viiksen haarassa huomattavan lyhyellä tapsilla. Tarkoitus olisi vieläpä tehdä niin, että tuo pisarapainon tapsilanka olisi ohuempaa kuin mitä muut siimat, jotta pohjaan jäädessä saisi uistimet vielä pelastettua.

Tuota viritelmää olisi tarkoitus kokeilla keväisin ja syksyisin, kun kuha on syvänteissä ja makaa pohjassa. Tällä tavalla saisi pohjaa pitkin vaapun kulkemaan ja kalat paremmin nappaamaan. Ajattelin vetää ainakin aluksi kahdella vavalla ja hitaalla vauhdilla (vaikkapa soutuveneellä, jos on hyvät kelit), joten pohjatärpitkin on helppo pelastaa. Pisarapainon etuna olisi pyöreys eli sitä olisi helppo vetää savipohjaa/hiekkapohjaa pitkin eli pohjaan kiinnijäämisen peikko olisi pienempi kuin muilla punttimalleilla. Kivikot kiertäisin kaukaa, koska kivikkoihin pisarapainokin jää kiinni.

Onko kukaan yrittänyt puntilla vetää vaappuja pohjan tuntumassa?
P.J.H
Viesti:

Viesti Kirjoittaja P.J.H »

Viime kesänä (syksyllä) tuli kuhia vielä syyskuun alkupuolella. Siimassa 100 - 150 g. sakarapainot ja hidasta vetoa 6-7 metrin vesillä. Vaaput kuki aivan pohjassa ja uistinhävikkiäkin tuli pohjatärpeissä.
Miksi tehdä samanlainen vaappu, kun muilla? Semmoisenhan voi ostaa kaupasta!
Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

Onko kenelläkään kokemusta noista painouistimista joissa on propelin tilalla lippalehti? Olen kuullut noista melkoista ylistystä, mutta oma kokemus tai edes luotettava toisen käden kokemustieto puuttuu. Kertokaapa...
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
Räiskis

Truutti.

Viesti Kirjoittaja Räiskis »

Monesti noissa truuteissa joku on pyytävämpi,esim.jos litkassa on vaikka 6kpl samanlaisia,ja vaikka vaihtelet truuttien paikkaa,niin joku pyytävämpi. Sellaista missä ei uistia ole,ei kannata siimaan laittaa. Virittäminen myös aika vaikeaa,mutta jos uinnin saa aikaiseksi niin se myös säilyy yleensä. Itsellä toimineet kupari ja kirkas,maalatut huonosti.
Laiska
Kapteeni Koukku, nuorempi yrittäjä

Viesti Kirjoittaja Laiska »

Olen käyttänyt useinkin painouistimia ja samaan settiin olen laittanut kuhavaapun perään kolmioleikariyhdistelmällä.

Muutamia kaloja olen saanut mutta muut pinnassa uineet uistimet ovat kyllä lyöneet aina mennen tullen.

Tosin vedän aina soutamalla.
"Asioilla on tapana järjestyä"
Isotee

Viesti Kirjoittaja Isotee »

Eilen taas pieni 35g painouistin näytti tehonsa 1,98kg kuhan muodossa. Kyllä mulla on melkein useemmin kuha siinä painouistimessa roikkumassa kun sen perässä uivassa vaapussa, oisko prosentuaalisesti jotain 60% luokkaa. Toisinaan jopa ihmeen isot yksilöt jysäyttävät pieneen painouistimeen, vaikka luulisi herkullisemmankin näköisiä uisteita olevan sillä hetkellä tarjolla. Mulla on tuo 35g sinisävyinen propelliperse ollut ihan ylitse muiden, vaikkei siinä ole mitään sivuttaisliikkeen häivääkään.
-Intohimoinen ankeriaanonkija-
PöhkÖ
Petting- Esileikki ammattilainen

Viesti Kirjoittaja PöhkÖ »

Tänään koitan ensikertaa painouistinta 120g osku sfc värissä, kerron illalla sitten kuin kävi. Usko on vahva :)
-Lahtinen Suomesta, syö nautaa ja harrastaa pettingiä-
PöhkÖ
Petting- Esileikki ammattilainen

Viesti Kirjoittaja PöhkÖ »

Ei toiminut osku eilen, pyöriköön pakissa en heittänyt kirvestä kaivoon vaikka mitään ei vielä tullutkaan. Jotenkin tuntuu et sellainen heijjaava malli olisi tehokkaampi, uskoisin näin.
-Lahtinen Suomesta, syö nautaa ja harrastaa pettingiä-
izmo
Tuttu TeeVeestä - Laitela

Viesti Kirjoittaja izmo »

kerran olen uittanut ja aion käyttää myös jatkossa.
``puskarunkkari´´
Vastaa Viestiin