Pohjoisen haukikalastajia?
Alueen säännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Palsta heittokalastuksesta. Keskustelun aiheina heittokalastukseen soveltuvat kalapaikat, välineet, vieheet, kalastustavat jne.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Pohjoisen haukikalastajia?
Foorumia jonkin aikaa selanneena tulee tuntu, että limaohjuksia narrataan ihan vasiten lähinnä etelän maalikylillä. Onko näin? Itse haukikalastukseen hiljattain hurahtaneena olisi hauska tietää, onko saman sairauden vaivaamia muitakin näillä leveysasteilla. Ees Oulusa, se on sentään iso kaupunki?
Eikä kiitos mitään heittoja siihen suuntaan, että "kuka hullu pyytää jänkäkoiraa, kun jalokalaa nousee kahteen jokeen alle 30 km päässä"... Onhan se syömäkelvoton kala ja rumakin vielä, mutta kai jokaiselle sallitaan joku pikku perversio, vaikka sitten hauen jerkkailu.
Eikä kiitos mitään heittoja siihen suuntaan, että "kuka hullu pyytää jänkäkoiraa, kun jalokalaa nousee kahteen jokeen alle 30 km päässä"... Onhan se syömäkelvoton kala ja rumakin vielä, mutta kai jokaiselle sallitaan joku pikku perversio, vaikka sitten hauen jerkkailu.
Vapaa-ajan valastaja & pohjan roskittaja...
Onhan täällä Oulussa jonkin verran aktiivisia hauenkalastajia. Itse en ole niin hirveästi keskittynyt tähän kaupungin lähialueisiin vaan enemmän tulee käytyä haukikalassa mökillä Oulujärvellä. Jonkin verran käydään kavereiden kanssa järvillä, ja meren rannalla pelkkää haukeakin heittelemässä. Vene mulla on ainakin vielä käytössä Merikosken yläpuolella mut siellä kun tulee käytyä niin silloin ei ole hauki pääkohteena, vaikka harvemmin sieltä muuta saakaan. Haukea kalastan lähes pelkästään jerkeillä.
Kyllähän tuota haukea tulee pääasiassa kalastettua. Pyhäjoella tulee kalastettua missä meillä on mökki. Nyt, kun jäät lähtee niin pitää rueta tuolta oulun edustaltakin etsii niitä haukia todenteolla. Vene on vielä hivenen vaiheessa, mutta pikkuhiljaa sekin valmistuu. Eikä noita kalakavereitakaan liikaa ole. Kunhan saan veneen valmiiksi ja jäät lähtee niin keulahomon paikka on vapaa... Jerkkiä tulee pääasiassa viskottua...
Oulujokisuistossa on tullut pyörittyä velipojan kanssa nyt kolme kautta, neljäs käynnistynee tuossa toukokuun puolivälin paikkeilla kun kutuhärdelli alkaa olla ohitse ainakin pienempien kalojen kohdalla. Liikumme soutuveneellä enimmäkseen matalassa alle 3 m syvyysalueella ja kalastamme heittämällä. Jerkkejä tulee käytettyä eniten, mutta muutakin viehekalustoa on toki aina mukana ja käytössä.
-- pikeye
-- pikeye
Ja tässä Kaivon velipoika
Lisätään vielä sen verran, että Oulujoella tulee kalastettua myös Merikosken yläpuolella. Järvi/lampikeikkoja tulee kans heitettyä säännöllisesti. Tuli joskus kierrettyä lähes kaikki Oulun järvet/lammet ja joet/ojat, mutta enimmäkseen heikkojen tulosten takia on nykyään tullut kalastettua enimmäkseen Oulujoella. Meri on toistaiseksi jäänyt täysin tuntemattomaksi alueeksi hauen suhteen, mutta kiinnostusta olisi kyllä.
- rommakko
Kolle: Olen 26v. Asun koskelassa. Mulla Liikkuu vene trailerilla tai sitte se makaa rajahaudassa laiturissa. Mulla on 4.1m pitkä vene, että ei sillä hirveeseen tuuleen ole asiaa.
Nyt ois tarkoitus rueta tosissaan valloittaa tuota merta (toki pieni lapsi hivenen hidastaa, mutta yritetään kaikki "vapaa aika viettää vesillä"). Viime syksyltä tuli hyviä kokemuksia Tuolta pyhäjoen edustalta. Ja kuuleman mukaan täältä oulun seudeltakin pitäisi haukea merestä löytyä. Merikarttaa on iltalukemisena tullu kateltua.
Nyt ois tarkoitus rueta tosissaan valloittaa tuota merta (toki pieni lapsi hivenen hidastaa, mutta yritetään kaikki "vapaa aika viettää vesillä"). Viime syksyltä tuli hyviä kokemuksia Tuolta pyhäjoen edustalta. Ja kuuleman mukaan täältä oulun seudeltakin pitäisi haukea merestä löytyä. Merikarttaa on iltalukemisena tullu kateltua.
Joo. Kysyin tuota sillä kun mailiosoitteessas näkyy tuttu nimi. Saatanpa sut tunteakkin, jos olet asunut aiemmin puokkarilla? Ei muuta kuin ilmoitusta vaan kun onnistuu niin lähdetään vesille.sparad kirjoitti:Kolle: Olen 26v. Asun koskelassa. Mulla Liikkuu vene trailerilla tai sitte se makaa rajahaudassa laiturissa. Mulla on 4.1m pitkä vene, että ei sillä hirveeseen tuuleen ole asiaa.
Tuli noista kalastuslupa asiosta mieleen, että Oulun lupa oikeuttaa kalastamaan merellä noin puoleenväliin kempeleen lahtea ja jokisuistossa ja voimalan yläpuolella. ei siis oulunsalon alueella. Ilmeisesti läänikohtaisella luvalla saa kalastaa oulunsalon merialueella, mutta sillä ei saa kalastaa esim jokisuistossa. Onkohan asia näin? joutuuko tässä ostaa päällekkäisiä lupia...
Kyllähän se niin varmaan on jos aikoo oulunsalon alueellakin kalastaa että joutuu ostaan läänin luvan ja jos taas oulujoki alueella nii siellähän on ihan oma lupa. Haukea tulee kalastettua jerkillä ja perholla oulunsalossa, hailuodossa ja muuallakin merialueilla, mutta oulujoki on vielä itseltä täysin kokeilematon alue. Keväällä hailuoto on hyvä paikka ja miksei oulunsalon merialuekkin, mutta pääsääntöisesti kalastus ajoittuu itsellä syksylle merialueella ja kyllä sieltä jotakin on tullutkin. 
- Liitteet
-
- muok_25102007046.jpg (35.37 KiB) Katsottu 4633 kertaa
- karttuiivari
- Viesti:
Tässäkin on yks oululainen. Oulujokisuussa olen käynyt jopa yhden kerran, kun ei omaa venettä ole toistaiseksi minkäänlaista, mutta se asia on tarkoitus korjata tänä kesänä. Soutuveneen arvelin aluksi ostaa, mutta osaisiko joku kertoa keneltä/mistä sellainen löytyisi ja missä sitä saa luvallisesti säilyttää tuossa jokisuun alueella?
Veneiden myyntipaikoista en osaa sanoa tarkempia suosituksia, perus-soutupaatteja saa kaupungin alueella kyllä useammastakin paikasta. Käytettyjäkin varmasti saa, laita ilmoitus vaikka tämän foorumin Kalamiehet ostavat-palstalle.Santos kirjoitti:Soutuveneen arvelin aluksi ostaa, mutta osaisiko joku kertoa keneltä/mistä sellainen löytyisi ja missä sitä saa luvallisesti säilyttää tuossa jokisuun alueella?
Venepaikoista: kaupungin viralliset venepaikat ovat jokisuistossa kiven alla, mutta eipä soutuveneen omistaja sellaista tarvitsekaan. Vihjeenä: esim. Hietasaaren rantapusikoista voi pienellä haeskelulla löytää rakentamatonta rantaa, jossa venettään voi säilyttää ihan ilmaiseksi – lukittuna, totta kai. Ei muuta kuin bongailet potentiaalisen näköisiä paikkoja vaikkapa puhelinluettelon opaskartasta, ja käyt tsekkaamassa ne paikanpäällä.
-- pikeye
*lisäys: Viime sunnuntaina 13.4. vene vesille Oulujokisuistossa, ensimmäiset hauet ylös. Käykäähän muutkin kokeilemassa, ennen kuin kutu alkaa ja sotkee kalantulon toukokuussa moneksi viikoksi.
Pöllässä on veneen lasku paikka ja siitä suoraan vaan viinikanlahdelle ja siihen ympäristöön niin pitäs tapahtumia tulla. kalathan nousee viinikanlahden kautta kirkkosalmeen kutemaan. syksyllä voisi viinikanlahti olla melko kova paikka, ainakin kun jahdissa kahlaa kaislikossa niin semmoisia torbedoja lähtee edestä että ihan hirvittää kahlailla. syksyinen hailuoto on vielä kalastuksen merkeissä kokematta koska reissut painottuvat metsästykseen, mutta ens syksynä siimat vinkuu.