Itse valitsin aikoinani Canonin pokkarikokemusten sekä ison merkin takia. Tunnettu merkki on hyvä, kun lähtään putkia valkkaamaan. Esim. Pentaxeille "nykyaikaisia" putkia on aika rajoitetusti. Canonille ja Nikonille löytyy ihan laidasta laitaan. Jos tykkää manuaalitarkennuksesta niin sitten Pentax on loistava vaihtoehto, kun siihen saa puolilmaiseksi laadukkaita manuaalulaseja vuosien takaa, jotka eivät kuvanlaadussa häviä uusille ollenkaan. Muuten pysyisin Canonissa tai Nikonissa. Itse olen ollut Canoniin tyytyväinen. Tällä hetkellä runkona 20D.
Canonilta löytyy 450D, joka on hinta-laatusuhteeltaan huippukamaa. Nikonin "halpispään" malleista ei mulla tarkempaa tietoa ole, mutta hyvää kamaa nekin.
Muista myös käytetyt. Tuntuu, että valokuvaajat kierrättävät jopa enemmän kamojaan kuin kalamiehet. Tsekkaa esim.
http://www.digicamera.net/keskus/index.php
Sitten, kun putkista lähtään puhumaan niin itse olen ollut tyytyväinen Sigman 17-70mm lasiin ns. perusputkena. Ei ole hinnan kiroissa ja tekee mukavaa jälkeä. Muutama kymppi lisää niin saa 18-50mm, jossa on kiinteä 2.8 valovoima. Kehuttu lasi tuokin. Ei tuo Canonin vakaajallinen kittilinssikään huono ole. Vakaajatonta mallia en suosittele. Ja pakko-ostoshan on se kiinteä 50mm/1.8, joka löytyy sekä Nikoniin että Canoniin ja molemmat alle satkun.
villes kirjoitti:Ostaako uusi kivääri vai santsatako erittäin laadukkaaseen järjestelmäkameraan?
hintaluokassa <1000euroa.
Ei vain osu kohdalleen. Kallis kuin mikä, mutta mukava harrastus ja tukee kalastusta mukavasti...