Meritaimenta heittämällä 2008
Alueen säännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Kalapaikkoja, reissuraportteja ja kuvia kalareissuilta ympäri maailmaa. Kalastusmuoto vapaa...
Lasten pönöt - Lasten kanssa kalaan! - Kalamies.com foorumin yleissäännöt
Eilen "töitten jälkeen" pisto Stadin edustalle. Tottakai, ajoissa piti karata...
Tyyntä, lämmintä ja tapahtumaköyhää. Kaverin kone kiukutteli. Maisemat ja fiilis kohdillaan, kivaa oli siis. Pääs heittämään ihan uusiakin paikkoja, kun ei ollut aallokkoa.
Tyyntä, lämmintä ja tapahtumaköyhää. Kaverin kone kiukutteli. Maisemat ja fiilis kohdillaan, kivaa oli siis. Pääs heittämään ihan uusiakin paikkoja, kun ei ollut aallokkoa.
ISO uisteluvene kaupan! Nettivene 735003
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tsekkaa mun blogi: https://www.facebook.com/ruodollarokotettu/?fref=ts
Tiistaina ja keskiviikkona klo 6-7 aikoihin lähdöt Itä-Helsinki/sipoo alueilla pyörittiin molempina päivinä melkein puoleen päivään saakka. Saldona taas 0. No sentään yks oli melkeen 5 sekunttia kiinni keulajepen trutassa, mutta sekin hypystä irti.
Hyppyjä toki nähtiin lähemmäs kymmenen ja vedessä uitettiin koko pakin lusikka arsenaalia. Ei tartu ni ei tartu.
Hyppyjä toki nähtiin lähemmäs kymmenen ja vedessä uitettiin koko pakin lusikka arsenaalia. Ei tartu ni ei tartu.
-
hannufox
- EX-tURKUlainen rakkauden levä, vesien Jeesus
- Viesti:
Niinpä se meni siten tämänkin äijän taimen neitsyys tänään puhki
komealla 42 cm "pitkällä" kalalla. Luonnollisesti kala jatkaa kasvuaan.
Ottipelinä Mörkö "lusikka". Pyyntipaikkana valtion vesialueet Inkoosta etelään. Tästä sitten vaan kohti mittakaloja, kun kerran on pää saatu auki.
Kiitos kippari Stikkanille hyvästä opetuksesta, miten taimenia pyydetään.
Kuvia tulee sitten kun on oikeita mittakaloja näytettäväksi.
Ottipelinä Mörkö "lusikka". Pyyntipaikkana valtion vesialueet Inkoosta etelään. Tästä sitten vaan kohti mittakaloja, kun kerran on pää saatu auki.
Aina voi oppia uutta, varsinkin kalastuksesta
http://www.deltacafe.fi/
http://www.deltacafe.fi/
No niin! Siitä se lähtee!hannufox kirjoitti:Niinpä se meni siten tämänkin äijän taimen neitsyys tänään puhkikomealla 42 cm "pitkällä" kalalla. Luonnollisesti kala jatkaa kasvuaan.
tulipa käytyä taas merta edemmäs kalassä. +120km tuli reissulle mittaa.13tuntia.
paljon oli pientä liikkeellä. pari isompaa kävi näyttäytymässä mutta ei ylös halunneet tulla. helvetin varovaisia olivat varovainen tärppi ja ilmaan ja irti.
ihan hyvä vaan että alamittaiset pääsee irti.
pitäisi varmaan hommata kunnon traikku
paljon oli pientä liikkeellä. pari isompaa kävi näyttäytymässä mutta ei ylös halunneet tulla. helvetin varovaisia olivat varovainen tärppi ja ilmaan ja irti.
ihan hyvä vaan että alamittaiset pääsee irti.
pitäisi varmaan hommata kunnon traikku
Tänään ittelle uutta konetta koe ajamassa ja samalla heittelemässä.Vesi vielä hieman alhaalla ja ulkona veden lämpö reippa +12c astetta.Kaloja ei siimanpäähän tullut, mutta kolmessa eri paikassa kävivät näyttäytymässä komeilla hypyillä...Yksi noista alamittainen mutta nuo pari muuta ihan komeita kaloja.
Tässä nyt parit vuodet taimenen perässä juossu ja olen huomannu taimenenkalastajien kesken tuon usein mainitun "tökkäisyn". Itse en ole tuntenut varmaa tökkäisyä kertaakaan, eli, että olisi 100% varmasti kala käynyt ja yhden karkuutuksen olen vasta nähnyt. Liian usein kalastajat höpisee tökkimisistä. Kivet ja kasvit siellä tökkii, nämä tuntee varsin kalamaisina varsinkin kuitusiimalla kalastavat, itse kalastan kummallakin siimalla. Olen saanut tässä kahtena viime syksynä vajaa parikymmentä taimenta ja kaikki ovat tämähtäneen kerralla kiinni ja kiinni ovat pysyneet. Taitaa olla tuo "tökkäisy" jonkinmoinen trendi, jos ei nyt mitään tuu nii ainakin käy tökkimässä ja tönimässä...en yleistä, varmasti monella on kala käynytkin tuuppaamassa ja tiedän miten taimen tekee joskus syöksyn silakkaparveen jne, mutta kuitenkin...ei ne vältämättä tyrskyissä syöksyjä tee vaan odottavat makupalan tulemista melkein naamansa eteen...tai jotain....
Itse La porkkalassa myös kaverin kanssa 10h reissu teimenten perässä...todellakin perässä..ei kalahavaintoja. Mites K.man.?? Missäpäin liikuit? Me oltiin "ulkoluotoja" koluamassa....
Ja noista "tökkäsyistä"..niin itse olen kokenut useammankin kerran "tönäisyn"..sen jälkeen vajotus..ja kala kiinni.
.hmm..merkillistä..ja useasti näin kun huono syönti..
Veneen vieressä nähty sama juttu omin silmin..
Mites muilla? Joko kaloja "näkynyt"??
Ja noista "tökkäsyistä"..niin itse olen kokenut useammankin kerran "tönäisyn"..sen jälkeen vajotus..ja kala kiinni.
Veneen vieressä nähty sama juttu omin silmin..
Mites muilla? Joko kaloja "näkynyt"??
Kyllä ne "tökkii" useallakin tavalla. Aika usein ne mielletään uistimen osumiksi kasvillisuuteen tai kiviin, mitä ne usein myös ovatkin. Sitten on niitä saman oloisia "tökkimisiä" mistä voi jäädä myös pyörteet vedenpintaan. Jos taas kelatessa tulee tunne, että uistin katosi siiman päästä asialla on satavarmasti kala joka on iskenyt siihen takaa vauhdilla.
Pääsääntöisesti pikku tönimiset kyllä pystyy erottaamaan joko kalan/ pohjan tekemiksi, mutta ei aina.
Pääsääntöisesti pikku tönimiset kyllä pystyy erottaamaan joko kalan/ pohjan tekemiksi, mutta ei aina.
Viime lauantaina myöskin, yllä lainatun kaltainen paljastui hieman myöhemmin taimeneksi, erittäin suureksi. Ellei sitä olisi tunnistanut kalan aiheuttamaksi, se uisi siellä vieläkin.Kalanuija kirjoitti:Kivet ja kasvit siellä tökkii, nämä tuntee varsin kalamaisina varsinkin kuitusiimalla kalastavat.....
Eli et ilmeisestikkään ole reagoinut mitenkään noihin"epävarmoihin" töksyihin, jos kerran et ole 100%:sti varmaa kalakontaktia saanut tapahtuman jälkeen? Noita varmasti kalojet tekemiä töksyjä tulee miltei joka reissu....Kalanuija kirjoitti:Tässä nyt parit vuodet taimenen perässä juossu ja olen huomannu taimenenkalastajien kesken tuon usein mainitun "tökkäisyn". Itse en ole tuntenut varmaa tökkäisyä kertaakaan, eli, että olisi 100% varmasti kala käynyt ja yhden karkuutuksen olen vasta nähnyt. Liian usein kalastajat höpisee tökkimisistä. Kivet ja kasvit siellä tökkii, nämä tuntee varsin kalamaisina varsinkin kuitusiimalla kalastavat, itse kalastan kummallakin siimalla. Olen saanut tässä kahtena viime syksynä vajaa parikymmentä taimenta ja kaikki ovat tämähtäneen kerralla kiinni ja kiinni ovat pysyneet. Taitaa olla tuo "tökkäisy" jonkinmoinen trendi, jos ei nyt mitään tuu nii ainakin käy tökkimässä ja tönimässä...en yleistä, varmasti monella on kala käynytkin tuuppaamassa ja tiedän miten taimen tekee joskus syöksyn silakkaparveen jne, mutta kuitenkin...ei ne vältämättä tyrskyissä syöksyjä tee vaan odottavat makupalan tulemista melkein naamansa eteen...tai jotain....
Muutaman vuoden, kun käyt viel lisää vesillä niin opit reagoimaan noihin töksyihin....En kerro miten, mutta kannattaa koittaa tehdä jotain.... 8) muutakin kuin esittää faktaa muutaman vuoden varmoista kerta ja laaki kaloista.
P.S kalastelen muuten monolla!
- tommartonen
Kyl ne vaan tökkii. Tunne vavassa on usein sama kuin kivitärpissä mutta kun kiviä tai pohjaa ei ole lähimainkaan ja koukut ovat puhtaat niin tietää kalan olleen asialla. Käytössäni on kuitusiima parin-kolmen metrin monotapsilla joten kosketukset välittyvät hyvin.
Etenkin alkusyksystä, kun kalat usein ovat aktiivisia, tapaan heitellä uistinta matalaan veteen ja sitten kelaan sitä kovaa melkein vedenpinnassa syvän päälle ennen ensimmäistä lyhyttä vajotusta. Tällä tekniikalla pohjatärpit ovat tosi harvinaisia ja ne harvat tökkäisyt mitä vavassa tuntee ovat yleensä taimenia. Pitää vaan olla varma kalan aktiivisuudesta jotta tekniikka toimii.
Tökkäisyjen tunnistaminen on melko tärkeää koska sillä saa usein toisen mahdollisuuden tarjota viehettä taimenille. Reissusta riippuen sanoisin että 20-50% tapahtumista ovat tökkäisyjä. Jos näitä tökkäisyjä saa muutettua kunnon tärpeiksi tai peritä ylös tulleiksi kaloiksi nousee varmojen tapahtumien määrä samassa suhteessa. En ainakaan itse viitsi kieltäytyä tästä ilosta
Etenkin alkusyksystä, kun kalat usein ovat aktiivisia, tapaan heitellä uistinta matalaan veteen ja sitten kelaan sitä kovaa melkein vedenpinnassa syvän päälle ennen ensimmäistä lyhyttä vajotusta. Tällä tekniikalla pohjatärpit ovat tosi harvinaisia ja ne harvat tökkäisyt mitä vavassa tuntee ovat yleensä taimenia. Pitää vaan olla varma kalan aktiivisuudesta jotta tekniikka toimii.
Tökkäisyjen tunnistaminen on melko tärkeää koska sillä saa usein toisen mahdollisuuden tarjota viehettä taimenille. Reissusta riippuen sanoisin että 20-50% tapahtumista ovat tökkäisyjä. Jos näitä tökkäisyjä saa muutettua kunnon tärpeiksi tai peritä ylös tulleiksi kaloiksi nousee varmojen tapahtumien määrä samassa suhteessa. En ainakaan itse viitsi kieltäytyä tästä ilosta
- Hanski_Koo
Peesaan minäkin noita muutamaa ylläolevaa hemmoa, taimen käy todellakin välillä tökkäämässä / nyppäämässä / ravistamassa uistinta. Tästä on vuosien varrelta kokemusta lukemattomia kertoja ja myöskin näköhavaintoja, kun kala silloin tällöin tulee aivan veneen viereen. Ja tätä tapahtuu tutuissa paikoissa, joissa vettä saattaa olla alla useita metrejä ja kivistä yms. ei tietoakaan.
Tärkeintä näissä tilanteissa on olla hereillä, kun tuollainen näykkäisy (vaikka epävarmakin) sattuu - pysäytys ja / tai vajutus perään tepsii joskus - joskus ei. Taimenen tärppi voi luonnollisesti olla myöskin hyvin raju, mutta silloin tällöin se nyt vaan on tuollaista varovaista näykkimistä, liekö merkkinä huonosta syönnistä tai jostain muusta..
Tärkeintä näissä tilanteissa on olla hereillä, kun tuollainen näykkäisy (vaikka epävarmakin) sattuu - pysäytys ja / tai vajutus perään tepsii joskus - joskus ei. Taimenen tärppi voi luonnollisesti olla myöskin hyvin raju, mutta silloin tällöin se nyt vaan on tuollaista varovaista näykkimistä, liekö merkkinä huonosta syönnistä tai jostain muusta..
Onko maapallolla älyllistä elämää? - Ei, olen vain käymässä.
Mitä tästä enempää... V**************** suunnattomasti etten saanut ko. rakkoleväpuskaa näytille.
Jokainen tyylillään, mie ainakin vaihadan koukut ja vetäsetäsen jokaiseen "tökkäsyyn" lujasti, vaikka menis ohi.
On kyllä oikeesti paljon sanottu, 100% tartutus. Haluun nähdä uistimen/koukut....
Miks kukaan ei enää laita rapsaa nettiin???????
Pabda1 ja joku muukin tunnistaa, en oo ees mikään "guru", mut rapsat loppu tähän... Eti ite taimen kivet jos, et usko. Yllätyt ilosesti.
Jokainen tyylillään, mie ainakin vaihadan koukut ja vetäsetäsen jokaiseen "tökkäsyyn" lujasti, vaikka menis ohi.
On kyllä oikeesti paljon sanottu, 100% tartutus. Haluun nähdä uistimen/koukut....
Pabda1 ja joku muukin tunnistaa, en oo ees mikään "guru", mut rapsat loppu tähän... Eti ite taimen kivet jos, et usko. Yllätyt ilosesti.
hallu kirjoitti:Mitä tästä enempää... V**************** suunnattomasti etten saanut ko. rakkoleväpuskaa näytille.
Miksi kukaan ei enää rapsaa??? Eihän tässä vielä ole edes kautta aloitettu! Aloitetaan marraskuussa vasta.
Kalat välillä tökkii,pysäyttää tai seuraa, oikein hyvällä syönnillä jää unisellekkin kiinni ilman vastaria. Itse saanut moesti (ei läheskään aina) pienen töksyn tai pysäytyksen jälkeen mahdollisimman rauhallinen vajotus ja hidas uiton aloitus. Ja jos ei ole toiminut paikkoheitto on korjannut toisinaan homman kotiin päin. Itse keulakahjona olen kertonut kipparille kalahavainnosta ja kippari saanut myöhemmillä paikkoheitolla kalan ylös ja itse kipparina ollessa homma toiminut myös hyvin toisin päin. Viime talvena meillä oli Bootsin kanssa neljä-viisi (epävarmaa) tökkijää tyynessä vedessä aivan veneen vieressä eikä saatu ylös yhtäkään mutta on ne komeita kattellakin. Eivät pelänneet yhtään ennenkuin toinen meistä vähän liikahti.
T: Panda1
T: Panda1
periksi ei anneta,ei edes kaivossa.