Luontoretki saikin kerrassaan loistokkaan alun, kun jo mantereella saimme lähietäisyydeltä ihailla komein sarvin varustettua valkohäntäpeuraa! Lähes orgastinen täyttymys kosketti meitä, siis Koivistoa, Arskaa ja minua, ketkä istuimme autossa hämmästelemässä. Vielä, kun veneen laskua ja ajomatkaa kovassa tuulessa tuli läsnäolollaan juhlistamaan metsästysretkellä olevat pari merikotkaa, alkoi homma muistuttaa lähes täydellistä onnistumista, jos vielä hylkeenkin saisimme nähdä ja kuvata??
Jännityksellä lähestyimme annettuja koordinaatteja, mutta pettymys oli valtava, kun luontokappale ei ollutkaan paikalla:(
Onneksi olimme ottaneet mukaan muutaman virvelin ja uistimen, joten viritimme ne ja ajankuluksemme päätimme hauestaa, olimmehan kuitenkin melkoisen rikkailla haukivesillä, josta varsinkin Arska oli nostellut yli kympin kaloja useita, tosin eihän kyllä kympin hauen saaminen vetäisi vertoa sille, jos näkisi, saati saisi kuvattua hylkeen 8) 8) 8)
Muutaman hauen saatuamme ja kolmatta irrotelessa Janne jäi tuijottamaan lähes sanattomana änkyttäen ja sormin osoitellen kohti salmen keskustaa. Ihmeissämme käänsimme Arskan kanssa katseen Jannen osoittamaan suuntaan ja toden totta!!! siellä se oli, HYLJE!! Pää pinnalla se tuijotti meitä syöden samalla aamupalaksi hankkimaansa kala-ateriaa.
Moottoriperät lauloivat kylmässä talvipäivässä ja päivä oli saanut täyttymyksensä. Kolme haukea muine luontoelämyksineen päivän saldona lähdimme vesiltä, toivoen ettemme törmäisi luvattuun lumimyrskyyn. Mutta, kaikki toiveethan eivät aina toteudu, kovin oli tuskainen loppumatka iloisten hyljemiesten kesken, varsinkin Koiviston, kuka sai napattua oikean paraatiotoksen "Nestorista"
Voisihan tuon kertoa toki toisinkin:
Piti toimittaa Koiviston vene hiukan lännemmäksi, joten päätettiin samalla kalastaa. Matkassa siis Koivisto, Arska ja minä.
Vaikea ja huono päivä, valtavasta yrityksestä huolimatta kello 14 mennessä veneessä kävi vain 3 pientä alle 2 -kiloista haukea. Kylmää ja tuulista oli ja ainakin itse mietin koko homman järkeä. Mutta, voittajat eivät luovuta ja luovuttajat eivät voita! Viisaat käyttäisivät järkeä
Päivän mittaan törmäsimme pinnassa syövään hylkeeseen ja pariin saalistavaan merikotkaan, joista toinen hätyytteli jotain lintuparvea. Tietysti kotimatkaa vielä vaikeutti alkanut lumimyrsky.