Tjaa... olempa minäkin päässyt maistamaan lohiherkkua, soutamalla saatua. Olen siinä onnellisessa asemassa että minulla on tuolla ylempänä oikein hyvä ystävä, jonka kaveriksi voin mennä, vaikkapa soutelemaan lohta. Yhessä me katellaan ilmoja että milloin kannattaa mennä joelle. Ja yhessä mietitään kulloisiakin soutulinjoja ja eri taktiikoita ja valitaan vaaputkin porukalla (kunhan saan pientä opastusta asiaan

). Ja sitten mennään joelle, ystävä soutaa ja minä hoitelen vavat. Ja kalaa on tullut, onnistumisprosentti on ollut tähän mennessä 100, joka tarkoittaa sitä että ollaan saatu kala/reissu. Näitä saaliita sitten kehuskelen rinta rottingilla milloin kenellekin ja otan onnitteluita vastaan niin kuin asiaan kuuluu.
Tosiasia kuitenkin on se, että minulla tuskin on suurtakaan osuutta ollut saaliin saannissa, korkeintaan siinä että ollaan porukalla katottu keli, milloin kannattaa hyökätä. Ja tietenkin se että kun kala on topannut kiinni, olen sen väsyttänyt ja kiskonut veneen viereen josta se sitten on haavittu veneeseen. Mutta ilman ystäväni taitoja lukea virtaa ja soutaa, tuskin olisin saanut muuta kuin roskia uistimeen. Taikka olen minä omin päin soutelemalla saanut yhden harrin.
Eli kyllä minä annan saaduistamme kaloista kaiken kunnian soutajalle. Kun kala nappaa niin se on kohtuullisen yksinkertainen juttu saada veneeseen. Vieläpä niin että kun lohi on rimpuillut siiman päässä, olen osannut vapatuntumalta kertoa että mitä se siellä tekee ja soutaja on osannut reagoida tilanteeseen oikealla lailla ja sillä tavalla vielä helpottaa ylössaantia.