suomen vai aslakin kalastusperinteet

Alueen säännöt
Täällä keskustellaan kaikesta yleisestä kalastukseen liittyvästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Kalastus-uutisia - Etusivu uusiks!
terva

suomen vai aslakin kalastusperinteet

Viesti Kirjoittaja terva »

Mitä on suomalainen kalastusperinne? Aslakki tuolla kirjoittelee nunna naisesta joka perhoja kehitteli ensimmäisenä euroopassa..ja siitä miten joku perhostelija on tenolle eksynyt 1800 luvulla.

Mutta eipä siinä mitään ihmeellistä ole kun kekseliäs Herman Renfors samoja aikoja paukutteli tehdä uistimia kajaanissa..tai sitten heti vuosisadan vaihteen jälkeen, puustjärven uistin (vanhin vielä toiminnassa oleva) rupesi tahkoamaan suomalaista perinnettä..

Maailman laajuisesti tunnetuin suomalainen uistinten tekijä lienee Rapala aloitti 1936.. Rapala sattui vielä samoihin kansiin Marilyn Monroen ja siitä alkoi melkoinen julkisuus..Varmasti siihen aikaan amerikassa tunnetumpi oli rapala kuin itse Suomi..

Nyt kun ajatellaan vielä näitä uudempia viehe tulokkaita nilsuja. joonaksia ym on täysin ymmärrettävää että meillä on vahvat juuret ja perinteet vieheitten valmistuksessa..

Tässäpä pläjäys tietoa..että osaatte olla rinta rottingilla suomalaiset kalastajat
Viimeksi muokannut terva, 21:16:29 29.03.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Renfors
Turha jätkä, Suomen Kommunistinen Puolue
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Renfors »

Melkein oikein :twisted: :twisted:

Rautalammilta on löytynyt vaskiuistimia 1300 luvulta.

Herman RENFORS oli tosiaan kova jätkä :D :D
Paskaviestejä lähes 10 000 kpl Kalamies.comiin vuodesta 2005...........
terva

Kerro heti lisää ettet vain sotkenut vaskisoittimiin..
Renfors
Viesti:

:shock: :shock: Totta joka sana - kuten yleensä :shock: :shock:

Asiasta mm. Suomalaiset Uistimet - Kirjassa.. :D
terva

Sitähä minäkin..ku nuo suomalaiset uistin kalastusperinteet on niin vanhoja ettei google pysy mukana..

Tätä tietoa tarvitsin kun tuolla toisaalla väittivät suomalaisten keksineen yksikarvaisen perhon ja sitä kautta koko perhokalastuksen..

Aslakki oli oikeassa siinä että roomalaisten kanssa löyettiin kalavehkeet yhessä, hyö löysi perhon, jonka nunna pomo nainen toi eurooppaan ja myö vaskiuistimet joita ei tarvinnut tuoda..vaan ne tehtiin :lol: :lol:

PS Luulisi että kuitenkin joku puinen koukun tapainen oli ensin...
Renfors
Viesti:

Juu, mut ei ne ole varsinaisesti Uistimia. Eskimot käyttää vielä tänäpäivänä näitä luukoukkuja.
terva

Kuka oli muuten silloin kuulemassa miksi niitä kutsuttiin.. :?:

Perimä tieto on vanhaa eli vaappujauistimia :lol: :lol:
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Rautalammilla Peuran museossa pitäis olla se Åken mainitsema vaskiuistin.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
terva

Sattuko se nokisen koski lähelle..vois muuten käydä molemmissa.. :wink:
Jäpäkyörä
Vanhempi savolainen hauen pamputtaja

Viesti Kirjoittaja Jäpäkyörä »

Lähellä on. Reilut kymmenkunta kilometriä. Ota vaan selville se museon aukioloaika. En tiedä onko talvella auki.
Ja se koski voi olla pettymys, jos on ukkoja joka paikka täynnä.
On sev verta töitä, että haju housussa pyssyy.
Kielj-kiärylöitä/Unto Eskelinen
terva

Kiitos tiedosta..pitänee odotella kelit nokiselle..

Minnehän saamenpojat katos..olisin heiltäkin kysellyt millä sitä menneinä aikoina lohia pyydettiin..

Eipä ne niitä saamavehkeitään kerro..jymäyttävät turistia joillakin naisen tuomilla perhoilla..Siihen asti ovat mukamas vaan kattelleet kun kalat joessa ui..liekko ollu sitten sitä katso ja päästä kalastusta :lol: :lol:
Viimeksi muokannut terva, 07:42:59 30.03.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Roaveaja

Viesti Kirjoittaja Roaveaja »

Meillä oli siihen aikaan aivan erillainen taktiikka, istuttiin vain joen rannalla ja kalat ui kattilaan. Mietippä ite miten se tehtiin? :idea: :idea:
Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tyrä »

On pojilla jutut :)
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
terva

Tämähän piti olla kalamies.com....pojilla... :lol: :lol:

Niinpä maailma on ihmeellinen..niinkin miehinen laji kuin perhokalastus onkin sitten euroopassa ollut naisen varassa. Moniko tiesi että Aslakin ja saamelaisten kalastusvehkeet onkin sitten lopuksi naisen kehittämiä.. :shock:

Ilmeisesti tässä asiassa toteutuu tämä tämä naisen logiikka. Miehet vain luulevat päättävänsä/kalastavansa asioita ..Kaapin takana onkin nainen.. :lol:

Mutta eikö se Hermannikin lähettänyt sisko/tyttönsä englantiin opiskelemaan perhon sidontaa..eli kyllä sitä naisvoimin on tuota perhostelua tänne etelämpäänkin Suomeen on tuotu... Onneksi Renfors itse tyytyi kuitenkin pajavasaraan ja jäi Suomen kalastukseen jotakin miehistä.. :lol:

PS roveaja..olekkos varma ettei sulla ole puurot, vellit, lohet ja kattilat ihan pakissa sekasin :lol:
Muuten olekkos käyny tuolla topikissa kalavaleet ym.. likkaa sieltä Intiaaninimet..Olis muuten pisnes pohjoseen..likkaa turisti saamelaisnimet..taas tyhmiltä rahat pois ja helpolla.. :idea:
Viimeksi muokannut terva, 13:52:37 30.03.2006. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Renfors
Viesti:

"Mutta eikö se Hermannikin lähettänyt tyttönsä englantiin opiskelemaan perhon sidontaa". Ei lähettänyt SISKOAAN Englantiin, ainakin mä olen siinä käsityksessä, Urbaanilegendaa(ko)? :shock:
Liitteet
Kirje Hardy.jpg
Kirje Hardy.jpg (75.7 KiB) Katsottu 3478 kertaa
terva

Savolainen pystyy ratkaisemaan tämänkin tieteellisen ongelman..lue uudestaan..ylläty..valitse mieleinen.. :lol: :lol:
Renfors
Viesti:

Parituhatta vuotta sitten jo käytettiin vapaa. (Ei kuitenkaan Suomessa.)
Vieheitä löytynyt 3000v, ekr. :shock:
Liitteet
ekypti 2.jpg
ekypti 2.jpg (41.78 KiB) Katsottu 3976 kertaa
terva

Perhoista sen verta minäkin tiedän..että ensimmäisen loheni perholla sain...mutta se on jo historiaa.. :wink:
Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Ja minä sidoin oman ensimmäisen ja viimeiseni samalla kertaa kalakoulun asuntolassa Pargasissa vuonna 1986. Koukkuna oli 9/0 yksihaara ja lopputulos ei hivellyt sen enempää silmää kuin muitakaan aisteja. Lupaamattomasti alkanut perhonsitojanura päättyikin siihen. Kiitos vain ASavikolle opastuksesta ja sidontakamojen lainasta.
Nuorten kalakerho etsii lahjoituksina käyttökelpoista tai korjauskelpoista kalastustavaraa. Yksäriä minulle, niin kerron lisää.
terva

Olisit vaan uittanu sitä..sillä en usko että sinulla on kalan aisteja..Älykkyydestä..en komentoinutkaan mitään..elä elä väitä. :lol:

Sama kuin vaapuissa, mitä rumempi sen parempi..Hienoon vieheeseen ei usko kuin kalastaja, uittaa sitä sitten uskon voimalla ja viimein on kala pyrstöstä kiinni...Siinä sitä sitten on ottiviehettä kerrakseen ja saat vielä kalanpäälle muilta "intiaaneilta" nimen, pyrstöstä väsyttäjä :lol: :lol:
Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Taitaa se "perho" vielä jossain jäljelläkin olla. Pitäisköhän tosiaankin koittaa. Tuohan melkein jo lentäisi ihan tavallisella virvelilläkin, kun kokoa on :lol:
terva

Muista nimetä perho,,itse antaisin nimen vaikka..Ruma Tittiliisa..mutta kun perinteet velvoittavat ..eli lätty carolittestä olen kuullut.. :lol: :lol:

Huumoria..on mulla puukalakin jota muut kutsuvat kakkapökäleeksi ..Nauravat mulle, että tuo veneen perässä saan sakot jätöksien laskemisesta veteen.. :oops:

PS Mutta ikinä en saa sakkoja samalla vieheellä luvatta kalastamisesta ja tärkeintähän on kalastaminen :wink:
Viimeksi muokannut terva, 12:08:18 31.03.2006. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Jaa-a, taidan silti vain säilyttää muistona lyhyestä ja kunniattomasta sitojan urastani :lol:
Renfors
Viesti:

Tyrä kirjoitti:Taitaa se "perho" vielä jossain jäljelläkin olla. Pitäisköhän tosiaankin koittaa. Tuohan melkein jo lentäisi ihan tavallisella virvelilläkin, kun kokoa on :lol:
Onko se siis tää :shock: :shock:

Haukiperho
Tyrä
Raksiteline
Viesti:

Paljolti samaa näköä kyllä, mutta mun perhossa on runsaasti homo sapiens-naaraan alakarvoitusta. Vapaaehtoisten sidostarveluovuttajien maanittelu olikin hauskin osa koko projektia :lol:
Vastaa Viestiin