Ad blocker detected: Our website is made possible by displaying online advertisements to our visitors. Please consider supporting us by disabling your ad blocker on our website.
Eli mikä olisi vesioheinteisen sekoitussuhde ? about Kaikki maalit on erilaisia ja saman merkin väreissäkin on huimia eroja käyttäytymisessä.
Toisia pitää ohentaa ja toisia saisi jopa sakeuttaa.
Kokeile ja opettele hammastikulla etsimään sopiva notkeus.
Ei ole oikotietä onneen tässäkään asiassa, joten kärsivällisyyttä ja opettelua ja kokeiluja.
2. Paineet säätimellä puolenkilon-kilon välille
Vaan ???
Koska maalin on oltava kuitenkin suhteellisen notkeaa ja kun maalataan pintaa johon ei mitään imeydy,
niin paine pitää saada mahdollisimman alas.
Tällä estetään ettei maali leviä ilmanpaineen vaikutuksesta.
Kokeile kiiltävällä paperilla ja etsi sekoittamallesi maalille sopiva paine.
3. ruutassa melkeimpä oltava säätö neulan liikkeen rajoittamiseksi
Siis 2-vaiheinen ?
Totanoinniin... mun miälest kaikissa kaksitoimisissa ruutissa ei ole tätä säätöä??
Tällä säädöllä pystytään rajoittamaan vivun liikettä, eli kuinka paljon neula liikkuu, eli kuinka paljon maalia tulee ulos.
Pystyitkö kuitenkin aika ohueen viivaan ?
Aikani (tunteja!) kun läträsin ja säätelin, niin alkoi homma toimimaan niin kuin halusin ja mihin .30 suuttimella pystyy.
"Tulitikku" viivaa saan helposti ja kyllä tommoseen milliseen tussi tarkkuuteenkin pääsee,
mutta maalin peittävyys on silloin aika onneton ainakin MINUN mustalla maalilla ja pitää olla vähän vidun nopee käsi...
Pitänee kokeilla vaikka MINUN violetilla, kun sillä näytti olevan erikoisen hyvä peittävyys!?
Mitä maalia käytät ? Minä käytän Standoxin vesiohenteisia automaaleja.
Liuotinohenteiset olisivat ehkä hieman parempia tarkkaan työskentelyyn, koska ne kuivuvat nopeammin.
Ja kuten Nilsuilija jo tuossa aiemmin mainitsi, niin sabluunat on keksitty,
niin itsekkään en näe vaivan arvoiseksi alkaa joka kerta säätämään vaparilla yksityiskohtia.
Toki se olisi hiano taito osata, mutta opetteluun menee aikaa. Paljon aikaa. Ja vielä enemmän aikaa...
Ja jotta puheet ohuista viivoista eivät jää vain puheeksi, niin todisteita kehiin arvon palstalaiset!
Piirrä vaparilla vaikka kyttyräselkäinen tikku-ukko, jos ei muuta mieleen tule
Ota siitä kuva tulitikun kera ja liitä todistusaineisto tähän topiikkiin.
Kerro millä ruutalla, millä paineella, millä maalilla ja kuin notkeella maalilla sait tämän vuosisadan taideteoksen aikaiseksi!
Jippe kirjoitti:Yksi hyvä kikka hyvin ohutta hiuslinjaa maalatessa on ottaa neulan kärjen suoja pois. Auttaa hieman.
Ei onnistu badgereissa, mutta ite oon sitä mieltä että sillä hiuslinjalla ei tee vaappujen maalaamisessa yhtään mitään. Ellei sitten halua välttämättä taiteilla.
Neuvoa kyselisin kynäruiskusta. Cabin maaleja olen käytellyt jo jonkin aikaa, useampia kuukausia, mutta nyt yks kaks ruisku on alkanut tukkiutumaan jatkuvasti, todella lyhyitä pätkiä toimii jotenkuten ei hyvin silloinkaan. Kompuran paineita on olen säädellyt 2 barin molemmin puolin ja maaleja ohentanut ja paksuntanut, mutta ei tahdo pelata. Puhdas asetoni tulee läpi, mutta ei täydellisesti sekään. Mikä olis paras keino perusteelliselle puhdistukselle?
Juho_k mikä ruisku sulla on? Veikkaan että siihen suuttimen taakse on kerääntynyt kerros maalia joka sitten irtoilee ja tukkii ruutan...
Kylvettää asetonissa niinkuin jo neuvottiinkin.
Ite ihmettelin joskus samaa asiaa badgerin 200-nh:oon kanssa, kun ei auttanut vaikka kuinka ruiskutteli asetonia jne.
Terppa! Olen aloitteleva vaappuharrastaja ja pari kysymystä olisi ruiskun käytöstä. Eli aihiot on seuraavaksi maalausta vailla. Ruisku on badger 360-7 ja maaleina cabin maalit. Varmaan ihan perusjuttuja, mutta kun vaihdan väriä esim. keltaisesta vihreään niin pitääkö se ruisku aina puhdistaa jotenkin siinä välissä vai suihkutanko jotain liuotinta läpi (miten paljon ja mitä ainetta). Kun lopetan maalaamisen niin miten sitten puhdistus? Ei ruiskua tarvitse varmaan useinkaan osiin purkaa.
Etukäteen kiitos vastauksista!
Mitä ruiskua suosittelisitte kun vaappuja lähinnä maalaan. Aika laadukas ja kestävä sais olla. Hinta budjetti on semmoset 0-150€. Ei ole ensimmäinen ruisku kyseessä noita "halpiksia" on ollut pari.
Oon tota badger 360-7 kattellu ja mitäs sanotte onko tietoo kuinka toimii tollasen bilteman pikku kompuran kanssa ilman paineensäätimiä. Ja kuinka se toimii vesiohenteisilla maaleilla?
Heittelijä kirjoitti:Mitä ruiskua suosittelisitte kun vaappuja lähinnä maalaan. Aika laadukas ja kestävä sais olla. Hinta budjetti on semmoset 0-150€. Ei ole ensimmäinen ruisku kyseessä noita "halpiksia" on ollut pari.
Oon tota badger 360-7 kattellu ja mitäs sanotte onko tietoo kuinka toimii tollasen bilteman pikku kompuran kanssa ilman paineensäätimiä. Ja kuinka se toimii vesiohenteisilla maaleilla?
Meikäläisellä on toi 360-9 setti eli hiukan enemmän jotain roippeita. Käyttelen vesiohenteisia maaleja pelkästään ja ihan hyvin on toiminut niiden kanssa. Eiryisesti tykkään Createxin joista väreistä ja DeBeerin maaleista, jotka on parhaimmat mitä olen ruiskun läpi tunkenu.
Bilteman pikkukompuran kanssa toimi ihan jees. Nykyään meikäläisellä isompi kompura kun ilamiseksi sain... =)
Zaphod: I can't do this without my third arm!
Suojele norppaa. Vältä verkkokalastusta. Osta katiska. --== : Kalamittatarroja kaupan : ==--
Badgerin 200 on ruvennu muutamalla viime kerralla kettuilemaan oikeen urakalla eli kun pidät ihan pienen (muutama sekunti) tauon maalaamisessa niin neulaan kerkee kuivua klöntti maalia ja saat ruveta ruuvailemaan tuota neulaa et rupeis taas toimimaan. Pikkuhiljaa alkaa keittämään siihen malliin et badgerillä heitetään vesilintua vai onko jollain tohon jotain apua antaa. Käytän siis cabin maaleja ja on yritetty ohentaa vaikka minkälaiseks ja useammalla eri ohenteella mutta lopputulos aina sama.
No joo metallic cabi ei sitten toiminu enää ollenkaan joten revin koko sonnan osiin ja huomasin kynnellä epämääräistä epätasaisuutta neulankäressä, dremelin hiomalaikalla sileäksi ja nyt testinkiä, toivottavasti pelittää edes vähän paremmin.
tkj:
Mulla 200-nh joka ei varmaan hirveesti poikkee tuosta kaksatasesta.
Jotkut cabin maalit (fl. keltanen ehkä eniten) tykkää kuivahtaa siihen suuttimeen jos pienenkin tauon pitää maalatessa miullakin.
Asiasta oon selvinny kieräyttämällä neulan kiini jos pitää taukoa/pumpulipuikolla pyöräyttäny kökkäreet veks suuttimesta.
On muute kova keräämään maaliklönttiä siihen rungon sisään, saattais vaikuttaa jotenkin asiaan
Itellä tekee sen ihan kaikilla cabellä mut metallicit vetää sen ihan tukkoon. Kyllähän noitten nyt pitäis toimia ihan ilman mitään pelleilyjä tai muuten menee hermot, taidan kuitenkin laittaa sen kunnolla nyt aluks putsaukseen. Ruiskunvaihto olis muuten ihan hyvä idea muttei viittis pariasataa heti olla sijottamassa kun entiselläkään ei ole montaa tuntia takana vaikka sen yli viis vuotta sitten olen ostanu.
Kuullostaapa erikoiselta tuo ruiskun tukkiintuminen. Itellä oli pari vuotta tuommonen 200 badgeri ja ei se ihmeemmin mennyt jumiin milloinkaan. Ohenteena mulla oli tuolloin nopeasti haihtuva asetoni. Joskus jopa toistatuntia ollut maalit ruiskun sisässä, mutta ei tukkeentunut. Toki piti asetoni ruiskuttaa läpi niin pelas taas. Kokonaan purin ruiskun n. 5-10 kertaa parinvuoden aikana.
Oisko sitten liian paksua maalia käytössä? Ite ohentanut ihan mutulla noita maaleja, kuitenkin niin että vähintään 50/50 maalia ja ohennetta. Joihinkin maaleihin enemmän ohennetta. Tietysti oiskohan sinne suuttimeen kuivunut maalia enemmänkin, mistä syystä siten ruisku tukkeentuu helposti?