Kalan nahalla päällystetyt vaaput
Alueen säännöt
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Kaikkea vaapunrakentelusta veneiden maalailuun.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Uittovideot
Ahvenen nahalla testailua... ei niin helppoa kuin miltä kuulostaa
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 284#642284
http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... 284#642284
- Fuso
- Neljänneks paras tietosuojavaltuutettu
Tässä 90-luvulla Kaurasen Esalta Heinolasta ostettu Rautiaisen (etunimi unohtunut) kalannahkavaappu.Tekijä Keski-Suomesta,nimeen olen törmännyt myöhemminkin.
- Liitteet
-
- 24.1.09 045.jpg (55.43 KiB) Katsottu 7762 kertaa
-
- 24.1.09 044.jpg (58.64 KiB) Katsottu 7765 kertaa
"Sentti nenässä, tuuma mulkussa ja jalka vavassa näkyy ja tuntuu".
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
Veikko Heiskasen lempilauseesta Arvi Mustosen vääntämä tunnuslause Neidenin siltamontulta.
En ymmärrä miten särestä saa otettua nahkat ilman että suomut katoaa. Fileoimalla ei ainakaan onnistu ja nylkemällä ei sitä vähäkään.
Mikä se on se kolmas vaihtoehto millä se onnistuu?
Ahvenesta onnistuu helposti fileoimalla...
Itse nahan laitto vaappuun on suht helppoa, mutta sen nahkan saaminen kalasta on vaikeaa...

Mikä se on se kolmas vaihtoehto millä se onnistuu?
Ahvenesta onnistuu helposti fileoimalla...
Itse nahan laitto vaappuun on suht helppoa, mutta sen nahkan saaminen kalasta on vaikeaa...
Särkiä en ole fileoinut mutta varmasti toimii niinkuin säynävä.
Eli nahoista raavin kaikki liha pois, sanomalehtien väliin kuivumaan yön yli painon alla. Kuivunut nahka erikeeperillä kylkeen kiinni ruuvipenkissä.
Kuivuttuaan reunat tasoitetaan varovasti ettei liikaa suomuja irtoa ja sitten kirkasta cab lakkaa päälle, maalit ja loppulakkaus.
Eli nahoista raavin kaikki liha pois, sanomalehtien väliin kuivumaan yön yli painon alla. Kuivunut nahka erikeeperillä kylkeen kiinni ruuvipenkissä.
Kuivuttuaan reunat tasoitetaan varovasti ettei liikaa suomuja irtoa ja sitten kirkasta cab lakkaa päälle, maalit ja loppulakkaus.
Veli puhuu vähän mutta asiaa..
Tänään koitin pitkästäaikaa ottaa särestä nahkan, mutta eihän siitä tullu yhtään mitään. Kylllä tuommosesta n. 90g särestä saa fileen irti vaivattomasti mutta kun filoimalla koittaa ottaa lihan nahasta niin melkein kaikki suomut lähtee irti? Kaapimalla koitin, mutta ei mitään mahiksia etteikö suomut lähtis.
Onkohan tän seudun särjissä sitten jotenkin heikommassa suomut kiinni, kun muualla. Ainakin salakoissa on huomattavasti "löysemmässä" suomut kun muualla.(on testattu)
Taian koittaa ahvenen nahalla päällystää seuraavan kerran kun saan ahvenia jostain.
Säyneitähän tietysti sais, mutta suomut niin isoja ettei oikein vaapun kylkeen taitu.
Onkohan tän seudun särjissä sitten jotenkin heikommassa suomut kiinni, kun muualla. Ainakin salakoissa on huomattavasti "löysemmässä" suomut kun muualla.(on testattu)
Taian koittaa ahvenen nahalla päällystää seuraavan kerran kun saan ahvenia jostain.
Säyneitähän tietysti sais, mutta suomut niin isoja ettei oikein vaapun kylkeen taitu.
Re: Kalan nahalla päällystetyt vaaput
Ahvenen nahalla päällystetty,
E: vaihdoinpa tuon kuvan vähän parempaan.

E: vaihdoinpa tuon kuvan vähän parempaan.

perzalla komia!! mulko
Onko kukaan kokeillut säynävän nahkaa?
Mulla tuppaa osa suomuista käpristyä ja nousta pystyyn. Mitenköhän tuon välttäisi?
Nahan olen kiinnittänyt Erikeepperillä ja se on ollut prässissä vuorokauden. Oliskohan se pitänyt lakata heti prässin jälkeen?
Särjen ja siian kanssa ei olut mitään ongelmia, mutta niissä suomut onkin hiomattavasti pienempiä.
Mulla tuppaa osa suomuista käpristyä ja nousta pystyyn. Mitenköhän tuon välttäisi?
Nahan olen kiinnittänyt Erikeepperillä ja se on ollut prässissä vuorokauden. Oliskohan se pitänyt lakata heti prässin jälkeen?
Särjen ja siian kanssa ei olut mitään ongelmia, mutta niissä suomut onkin hiomattavasti pienempiä.
koivistojanne.kuvat.fi
no mä oon tehny niin että kuivattanu ensin yön yli painon alla. sitte sinne prässiin super epoxin kans, sitte ku se on kuivunu niin hioo reunat siistiksi ja heti lakkaa joku 5-6 kertaa. ei oo noussu pystyyn. toi just että sen lakkaa heti niin ei pitäs tulla ongelmia. kuinkas oot sen särjen saanu suomuineen ?!?!
siis tuon säynävän nahan olen noin tehnyt 
- Piatu
- Kevennetyn keksijä
- Viesti:
Pari tilausjuttua eli särki/70mm ja salakka/80mm.
Jostain syystä kuvassa seljät näyttää samealta vaikka on täysin kirkkaat.

Jostain syystä kuvassa seljät näyttää samealta vaikka on täysin kirkkaat.

kiitokset PetrillePiatu kirjoitti:Pari tilausjuttua eli särki/70mm ja salakka/80mm.
Jostain syystä kuvassa seljät näyttää samealta vaikka on täysin kirkkaat.![]()
Pari siika ja yksi ahven.
Kuivattu nahka käytetty näissä jerkeissä. Ahvenen nahassa se huono puoli että se haalistuu ajan myötä paljon.
Tulossa on pari savulohijerkkiä..
Kuivattu nahka käytetty näissä jerkeissä. Ahvenen nahassa se huono puoli että se haalistuu ajan myötä paljon.
Tulossa on pari savulohijerkkiä..
- Liitteet
-
- Jerkar 094.jpg (24.85 KiB) Katsottu 5471 kertaa
-
- Jerkar 096.jpg (25.29 KiB) Katsottu 5462 kertaa
-
- Jerkar 097.jpg (24.74 KiB) Katsottu 5457 kertaa
Savulohi. Villiä kotimaista muttei ite kalastettua 
- Liitteet
-
- Vaaleampi alaselkä
- Jerkar 104.jpg (42.96 KiB) Katsottu 5263 kertaa
-
- Tummempi yläselkä
- Jerkar 102.jpg (36.48 KiB) Katsottu 5257 kertaa
-
- Jerkar 105.jpg (36.79 KiB) Katsottu 5252 kertaa
oisko kellää mielenkiintoa koittaa harjuksen, siian, muikun, järvilohen/taimenen tai steelheadin nahkoja uisteen päällystyksessä?
Ite koitin kirjolohen nahalla päällystää vaapun ja onnistuikin varsin hyvin. No jätin vaapun johon oli liimannut nahat kiinni pöydälle yöksi kuivumaan. No aamulla oli hyvin liima kuivunut ja siistin saumat. Jätin taas sen vaapun siihen pöydälle ja menin käymään kaupungilla asioilla. Tulin kotiin ja ajattelin että menempä lakkaamaan sen vaapun. Mutta vaappua ei näkynyt pöydällä vaan siellä se oli lattialla ja aihiossa komiat hampaan jäljet sekä nahka hävinnyt aihion pinnasta.
Syypää tuohon löytyi sitten viereiseltä sohvalta. Niin kissa oli syönyt ne lohen nahat siitä vaapun päältä. Ei se nahka kovin hyvin erikeepperillä pinnassa kestä.
Ottipeli siis jo ennenkun oli ehtinyt valmiiksi asti...
Ottipeli siis jo ennenkun oli ehtinyt valmiiksi asti...
Ei muutaku kissalta niskat nurin