Matikkaa
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Re: Matikkaa
MattiH; mene siihen Muuratsalon koulun edustalle jos määrä korvaa koon...
Strumffia strumffaava strumffi...
Oon kuullu joskus ennenki että säykistä sais. Kiitos vinkistä, pitää mennä sitten sinne.
Onko siinä jotain tiettyä kohtaa, karia tms., vai kunhan sinne jonnekin?
Onko kukaan täällä savonlinnassa päin matikoita pilkkinyt? Homma kiinnostais, mutta ei oo mitään hajua paikoista... 
"Ihmiset aina moittivat olosuhteita ja ympäristöä. Minä en usko olosuhteisiin. Pystyvät ihmiset tässä maailmassa ovat niitä, jotka etsivät toiminnalleen oikeita olosuhteita, mutta elleivät löydä, tekevät ne" (Shaw)
Säykistä saa aina 8) Käy kurkkaamassa valoisan aikaan se ranta, kun 6# reijät alkaa häiritsemään liikkumista, kannattaa siihen palailla iltasella, katiskat kertoo myös että pelipaikka on lähistöllä. Jäät on todella heikoissa kantimissa, varovaisuutta peliin.MattiH kirjoitti:Oon kuullu joskus ennenki että säykistä sais. Kiitos vinkistä, pitää mennä sitten sinne.Onko siinä jotain tiettyä kohtaa, karia tms., vai kunhan sinne jonnekin?
Strumffia strumffaava strumffi...
Onko kajaanin suunnalla ketään matikan pilkkijöitä?Mistäpäin kannattas lähtee etsimään??
Muutamaa paikkaa käynyt kokeilemassa kartan perusteella mutta aika hiljasta on ollut.
Muutamaa paikkaa käynyt kokeilemassa kartan perusteella mutta aika hiljasta on ollut.
Tyhjää saa pyytämätikin...
Mikä on, sesonki painaa päälle ja miehistä ei kuulu mitään, saatikka saaliista ? 
Tyyntä myrskyn edellä. Ens viikolla pitää koittaa seuraavan kerran.
päevää kirjoitti:Mikä on, sesonki painaa päälle ja miehistä ei kuulu mitään, saatikka saaliista ?
On tuossa ahkerasti tullut käytyä. 2.2 tuli yks 600g matikka ja eilen oli kakas tärppiä,kävivät syötit viemässä.Tapahtumat oli siinä kuuden aikaa ennen kuin alkoi lumi myräkkä.Sitten loppui kuin seinäään tapahtumat.Syöttiä saa ainakin vielä heilutella kainuun korkeudella että on tapahtumia.Tänään kuopioon kokeilemaan onko siellä jo made liikenteessä. =)
Viikon päästä vasta..
Täytyyhän sitä vetäistä pari tyhjää reissua pohjalle, kuuluu lajiinPrinssi kirjoitti:Puoltoista... Ja aikasessa vieläkin..
Moi ei nakerra vieläkään täällä Porin seudulla,parin kalastajan kanssa juttelin ja
ne totes että viikko 2 eteenpäin olis sesonki-aikaa..katotaa sit!
ne totes että viikko 2 eteenpäin olis sesonki-aikaa..katotaa sit!
Merikarvian suunnalla oli eilen vielä hiljasta. Kolmen hegen porukassa yhdelle tärppi.

Kyllä pistää hymyilyttämään
reissun ainoa kala, mutta painoa mukavat 3,25kg (enkat paukku)
Ihan kiva kala järvestä.
längelmävedellä mateet vähitellen
eilisen illan saldo 6 kollia reppuun ja ilman syöttiä kaikki
Perjantaina kuopiosta pari luirua tuli ylös.Muuten oli melko hiljasta.Kun käytiin uutta paikkaa katsomassa.Eilen kajaanista 1.5 kilonen mäti mamma ja yks luiru joka jatko matkaansa.Että kyllä ne jo liikkuu.Syötti on vielä ehdoton vielä näillä korkeuksilla.Pari viikkoo vielä niin johan rupee olee tapahtumia.T: Kireitä siimoja(tai paremminkin naruja)
Onneks olkoon hyvän kokoisesta mateesta.juhnuu kirjoitti:
Kyllä pistää hymyilyttämään![]()
![]()
![]()
reissun ainoa kala, mutta painoa mukavat 3,25kg (enkat paukku)
Ihan kiva kala järvestä.
-
harrisiika
- Koirakätilö Hento Valkoinen
- Viesti:
Komee liero! Tässä jo muutaman päivän poltellut päästä kokeilemaan myös tuota lajia. Tasan kerran olen ollut ja siitäkin 12 vuotta aikaa.. Eli huomenna olisi tarkoitus kipaista kaupasta hakemaan hara. Joku keppi käy ilmeisesti vavaksi, ja siimaksi kalastajanlanka. Syötit ovat pieni ongelma, eli käykö ihan kaupan silakat syötiksi, ilmeisesti pyrstönpala..?
Paikasta ei aavistustakaan, mutta löytyisiköhän niitä samasta paikasta mistä on joskus iskukoukuilla tullut matikoita? Ajattelin myös kohta lähteä vähän ajelemaan, jos näkyisi otsalamppuja järven jäällä
Onko siitä muuten mitään haittaa jos lyö tulet sinne jäälle? Voi tulla muuten vähän orpo fiilis kun yksin siellä kykkii..
Paikasta ei aavistustakaan, mutta löytyisiköhän niitä samasta paikasta mistä on joskus iskukoukuilla tullut matikoita? Ajattelin myös kohta lähteä vähän ajelemaan, jos näkyisi otsalamppuja järven jäällä
Oisko kellään vinkata matikan pilkintä paikkoja oulun ympäristöstä. En ole koskaan matikka pilkillä käyny ja kovasti olen harkinnut että tämänkin homman rupiais opetteleen. Muuta kalaa on tullut pilkittyä tuossa merellä pääasiassa hailuoto, oulunsalo, pateniemi.. Matikkaa ilmeisesti hartaanselältä on saatu...? oisko muita paikkoja? Onko kukaan haukiputaalla kiiminkijoella käyny? ja kumpi se tehkokkaammin pyytää hara vaiko ryöstäjä?
Juhnuu tempaissut aika mellevän jötkäleen.
Nyt kun ne matikat jo liuruavat sinne pelipaikoille pikkuhiljaa, niin nyt kaivattaisi todella hyviä vinkkejä ja neuvoja mateen pilkintään.
Lähinnä kiinnostaa se kun ollaan menossa ensikertaa ihan uusille järville jossa ei ole mahdollisuutta tietää vanhoja onkipaikkoja tai muita auttavia asioita kuten katiskoiden paikkoja, niin millaisilta paikoilta lähtisitte onkimaan ? ja miksi ?
Mikä on taktiikka ja miksi ?
Paljon teette reikiä millaisilla väleillä ? ja miksi ?
Tutkitteko pohjaa ? ja miksi ?
Mitkä ovat seikkoja jotka ylipäätään auttaa hyvään lopputulokseen ? ja miksi ?
Kaikki on aina menossa vanhoille paikoille ja ne ruuhkaiset paikat hiukan kyllästyttää, kait niitä muuallakin ui. Jotkut neuvovat että mene sinne ja sinne ja sieltä saa, mutta kun ollaan pelipaikoilla ja kaksiviikkoa joka ilta potkittu tyhjiä avantoja auki, ei naurata.
Oletteko kukaan saaneet kaloja ihan ensimmäisillä reissuilla uuteen (tarkoittaa ei neovottuun) paikkaan ?
Joskus niitä mateita tuntuu olevan todella vaikea löytää, nyt saa puhua ne jotka todella tietää.
Nyt kun ne matikat jo liuruavat sinne pelipaikoille pikkuhiljaa, niin nyt kaivattaisi todella hyviä vinkkejä ja neuvoja mateen pilkintään.
Lähinnä kiinnostaa se kun ollaan menossa ensikertaa ihan uusille järville jossa ei ole mahdollisuutta tietää vanhoja onkipaikkoja tai muita auttavia asioita kuten katiskoiden paikkoja, niin millaisilta paikoilta lähtisitte onkimaan ? ja miksi ?
Mikä on taktiikka ja miksi ?
Paljon teette reikiä millaisilla väleillä ? ja miksi ?
Tutkitteko pohjaa ? ja miksi ?
Mitkä ovat seikkoja jotka ylipäätään auttaa hyvään lopputulokseen ? ja miksi ?
Kaikki on aina menossa vanhoille paikoille ja ne ruuhkaiset paikat hiukan kyllästyttää, kait niitä muuallakin ui. Jotkut neuvovat että mene sinne ja sinne ja sieltä saa, mutta kun ollaan pelipaikoilla ja kaksiviikkoa joka ilta potkittu tyhjiä avantoja auki, ei naurata.
Oletteko kukaan saaneet kaloja ihan ensimmäisillä reissuilla uuteen (tarkoittaa ei neovottuun) paikkaan ?
Joskus niitä mateita tuntuu olevan todella vaikea löytää, nyt saa puhua ne jotka todella tietää.
-
harrisiika
- Koirakätilö Hento Valkoinen
- Viesti:
Tuli sitten käväistyä, ei mikään kovin mahtava retki ollut.. En osannut taas yhtään ajatella kuinka paljon järvellä oli lunta, kun merellä ei ole oikeastaan yhtään. Polviin asti lunta, sentti jäätä ja sitten 5cm vettä. Voin kertoa että perkele kun oli raskas talsia, noin kilometrin matka.. No perille kun pääsin niin muutaman reijän jaksoin porata jossa sitten haraa uittelin. Mutta eipä aikaakaan kun valmiiksi kova tuuli yltyi sellaiseksi myrskyksi että saa olla iloinen että on viellä pää tallella! No eihän siellä sitten jaksanut kykkiä, varsinkin kun ei tiedä onko paikalla edes ikinä mateita ollut.. Joten ei muuta kuin takaisin autolle, 3 askelta, tauko, 3 askelta, tauko... Pikkasen oli kuollut olo kun pääsin perille. Sitten viellä matkalla jonkun autoa työntämään ojasta..
Se on sellanen juttu että enskerralla kun matikka ongelle lähden, on valittava paikka lähempää, tyyni ilma, juttukaveri ja muutama pullo viinaa mukaan..
Positiivista on että nyt on välineet valmiina ensikertaa varten, vavastakin tuli ihan hyvä.
Se on sellanen juttu että enskerralla kun matikka ongelle lähden, on valittava paikka lähempää, tyyni ilma, juttukaveri ja muutama pullo viinaa mukaan..
Positiivista on että nyt on välineet valmiina ensikertaa varten, vavastakin tuli ihan hyvä.
Tampereen seudulta made paikka vinkkejä kaipailisin? Joku tossa aikasemin laitto et pyhäjärven leipolan lahti. Mut ei kartalta moista silmiin osunu.
Päeveelle vastauksia!
Kannattaa katsoa karttaa millaisia paikkoja on ne tunnetut paikat.Saman kaltaisissa paikoissa ne mateet uipi.Itse lähtisin etsimään niemen kärkiä missä on matalikko ja ympärillä syvempää tai rannasta on sellanen uloke 1.5-3 metriä vettä ja ympärillä jonniin verran enemmän.Itse saanut tuollaisista paikoista matikoita.(Olen itsekin joutunut etsimään paikat kun muutin kajaaniin)
Taktiikka.Jos on kavereita mukana aina parempi. Kannattaa aloittaa pilkkiminen siitä matalikon kärestä heti pimeän tultua.Tänään kävin pyörähtämässä ja takas tulin kilosen matikan kans,iski heti kello kuudelta.Yks vaikuttava tekiä on millä ongit?haralla,ryöstäjällä,morrilla???
Itse ongin haralla jossa on syötti.Syöttiin tuntuu vielä iskevän.
Sitten ku rupee kutu läestymään niin lähempätä rantaa kannattaa kokeilla.
Millanen pohja?Mielellään kova pohja joko hiekka tai savi pohja,Voi olla vähän mutua pohjassa kun heillutaa vähän aikaa niin mutu häviää ja rupee pohja antamaan kaikua tai värähtelyä.Mitä kovempi pohja niin painavempi hara.Antaa värähtelyjä kunnolla. Itse poraisin reikiä kymmenen metrin välein tai miten penkan reuna menee.(Itsekseen melkoista etsimistä)Mutta etsivä löytää.On sitä montaa tyhjää reissua tänäkin vuona tullut heitettyä.Mutta nyt vähän aikaa sitten löyty peli paikat,niin on saanut ihan rauhassa olla.Ei kannata kahta viikkoo samoilla paikoilla pyöriä.Kyllä jos ei yhtenä iltana ole havaintoja niin kannattaa etsiä seuraavaksi illaksi uus paikka ja lähtee sieltä kokeilemaan.Siinä jonniinlaista tynkää.
Ja eikun kireitä siimoja tai paremmin sanottuna naruja.
Kannattaa katsoa karttaa millaisia paikkoja on ne tunnetut paikat.Saman kaltaisissa paikoissa ne mateet uipi.Itse lähtisin etsimään niemen kärkiä missä on matalikko ja ympärillä syvempää tai rannasta on sellanen uloke 1.5-3 metriä vettä ja ympärillä jonniin verran enemmän.Itse saanut tuollaisista paikoista matikoita.(Olen itsekin joutunut etsimään paikat kun muutin kajaaniin)
Taktiikka.Jos on kavereita mukana aina parempi. Kannattaa aloittaa pilkkiminen siitä matalikon kärestä heti pimeän tultua.Tänään kävin pyörähtämässä ja takas tulin kilosen matikan kans,iski heti kello kuudelta.Yks vaikuttava tekiä on millä ongit?haralla,ryöstäjällä,morrilla???
Millanen pohja?Mielellään kova pohja joko hiekka tai savi pohja,Voi olla vähän mutua pohjassa kun heillutaa vähän aikaa niin mutu häviää ja rupee pohja antamaan kaikua tai värähtelyä.Mitä kovempi pohja niin painavempi hara.Antaa värähtelyjä kunnolla. Itse poraisin reikiä kymmenen metrin välein tai miten penkan reuna menee.(Itsekseen melkoista etsimistä)Mutta etsivä löytää.On sitä montaa tyhjää reissua tänäkin vuona tullut heitettyä.Mutta nyt vähän aikaa sitten löyty peli paikat,niin on saanut ihan rauhassa olla.Ei kannata kahta viikkoo samoilla paikoilla pyöriä.Kyllä jos ei yhtenä iltana ole havaintoja niin kannattaa etsiä seuraavaksi illaksi uus paikka ja lähtee sieltä kokeilemaan.Siinä jonniinlaista tynkää.
Paade kirjoitti:Päeveelle vastauksia!
No niin kiitoksia kovasti hyvistä neuvoista, jospa ne muutkin osaisivat ottaa mallia näin hyvin kerrotuista vinkeistä.
Joo nyt on aloitettu uusilla paikoilla onkiminen, mutta nollatuloksin, kahteen pekkaan on paikkoja koluttu ja ongittu pelkällä syötillä, morrilla, lätkillä ja haroilla syöttien kera, sekä aina yöksi jätetty luulluille paikoille syöttikoukkuja pyyntiin.
Syöttinä ollaan käytetty ahventen paloja.
Eipä auta kuin reikiä vääntää vaan lisää.
Kireitä lankoja myös muille.