Lomalla tuli taas ahkerasti pilkittyä Kuopion suunnalla. Kokeilin pitkästä aikaa hupipilkintää pystypilkeillä, ja ihan mukavaa oli kun tuli tapahtumia. Suurin osa ajasta meni kuitenkin tasurointiin. Tasurilla tuli lähes yhtä hyvin kalaa kuin pystylläkin. Pientä oli kala, suurin vain 200 g ja sekin pystyllä.
Viimeksi sunnuntaina käytiin kaverin kanssa tasuroimassa Kallavedellä. Pari tuntia ehdittiin olla hienossa kelissä aamupäivällä. Pidempäänkin olisin ehdottomasti ollut, mutta nyt ei siihen ollut mahdollisuutta. Pientä ahventa löytyi 2-3 m vedestä. Suurimmat vain 100 g luokkaa. Vedessö kävi Rapalaa, Karismaxia ja Lucky Johnia. Kaikki kelpasivat, mutta sini-valkoinen Lucky Joh oli paras.
Jotain pitäisi nyt keksiä, että saisi tuota kalan kokoa nostettua. Olisi hienoa saada tälle talvelle edes muutama kunnon fileahven. En tiedä onko vika paikoissa vai miehessä. Voi olla että jälkimmäisessä.

Olen tottunut etsimään ahvenia penkanreunoista, joissa pohja putoaa suhteellisen nopeasti. Näistä paikoista on löytynyt pientä ahventa hyvin, mutta isompia ei ole kuulunut. Pitäisikö lähteä etsimään ahvenia tasapohjilta vai mennä syvempään? Nyt on ahvenia tullut 2-3 m vedestä, eli pitäisikö lähteä rohkeasti kokeilemaan esim. 5-10 m vesiä? Vai kannattaisiko mennä vielä matalampaan, 1-2 m veteen? Olen saanut kaikki suurimmat pilkkiahveneni aika matalasta 1-2 m vedestä, vaikka vesi on ollutkin suhteellisen kirkasta. Tummissa vesissähän tuo on tavallista. Nämä ovat olleet yksittäisiä kaloja, ja samaan aikaan kappalemääräisesti paremmin ahventa on löytynyt ehkä hieman syvemmästä. Toisaalta uskoisin että Kallaveden tyyppisessä järvessä, jossa on hyvin sekä kuoretta että muikkua, isommat ahvenet olisivat selkävesillä niiden perässä. Ehkä syvemmissä vesissä, mutta syvän päällä eikä pohjassa. Olen kuitenkin ihmettelyt, miksi noilta paikoilta mistä saa pienempiä ei sitten tule isompia? Ravintoa on taatusti tarjolla, siellä pientenkin ahventen mahoista on löytynyt kiiskiä, ahventa ja jotain särkikalaa. Kai erikokoiset ahvenet sitten viihtyvät eri paikoissa.

Kertokaa kokeneemmat tasurimiehet ihmeessä teidän kokemuksia ja näkemyksiä asiasta!
Harjoitukset jatkuvat taas vklp! Kireitä kaikille tasapuolisesti!