Tänään eripaikoilla puruvedellä, parikymmentä silppuahventa tuli ja oli elämäni kovin pilkkitärppi. Ehkä 5 sekuntia oli kala kiinni ja sitten irtosi. Taimen tai hauki, otteet oli kyllä rivakammat ku hauella yleensä. Painoo veikkaan että oli pitkälti päälle kolme kiloa oli mikä tahansa...
Tasuriahvenia
Alueen säännöt
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Kaikki onginnasta sekä talvi- ja kesäpilkinnästä.
Kalamies.com foorumin yleissäännöt - Pilkkivaatteet, pilkkikengät
Re: Tasuriahvenia
Eilen kävin puruvedellä tekemässä tyyli puhtaan MP reissun! Ei nykyäkään prkl
Tänään eripaikoilla puruvedellä, parikymmentä silppuahventa tuli ja oli elämäni kovin pilkkitärppi. Ehkä 5 sekuntia oli kala kiinni ja sitten irtosi. Taimen tai hauki, otteet oli kyllä rivakammat ku hauella yleensä. Painoo veikkaan että oli pitkälti päälle kolme kiloa oli mikä tahansa...
"Ihmiset aina moittivat olosuhteita ja ympäristöä. Minä en usko olosuhteisiin. Pystyvät ihmiset tässä maailmassa ovat niitä, jotka etsivät toiminnalleen oikeita olosuhteita, mutta elleivät löydä, tekevät ne" (Shaw)
Ite kävin tänään pilkkimässä, löysin pari reikää mistä kokeilla ja sainkin kaksi ahventa, yhden pienen ja yhden vähän kookkaamman (vajaa 20cm). Kiitokset eräälle avuliaalle kalastajalle!
Mutta itse asiaan. Omaan siis kuusamon tasapaino pro:ita, siniselkänen 5cm ja punaselkäinen 6cm. Voiskohan tollasia 7-20cm ahvenia saada kyseisillä tasureilla kuinkakin todennäköisesti höystettynä toukalla?
En tiedä miten paljon täällä noita isompia ahvenia on, mutta ton kokoisia nyt ainakin vois saada, jos jotain on ylipäätänsä saadakseen. Yks tärppi kyllä vähän heilutti pilkkivavan kärkeäkin (Delfinin pieni keltainen), joten saattoi kenties olla jopa yli 20cm ahven. ^^
Yllättävän vaikeaa saada kalat tarttumaan verrattuna kesään, lisäksi kädet jäätyy aika nopeesti kun laittaa toukkia taikka vaihtaa uistinta. No, eiköhän tähänkin lajiin harjaannu ajan mittaa.
Mutta itse asiaan. Omaan siis kuusamon tasapaino pro:ita, siniselkänen 5cm ja punaselkäinen 6cm. Voiskohan tollasia 7-20cm ahvenia saada kyseisillä tasureilla kuinkakin todennäköisesti höystettynä toukalla?
En tiedä miten paljon täällä noita isompia ahvenia on, mutta ton kokoisia nyt ainakin vois saada, jos jotain on ylipäätänsä saadakseen. Yks tärppi kyllä vähän heilutti pilkkivavan kärkeäkin (Delfinin pieni keltainen), joten saattoi kenties olla jopa yli 20cm ahven. ^^
Yllättävän vaikeaa saada kalat tarttumaan verrattuna kesään, lisäksi kädet jäätyy aika nopeesti kun laittaa toukkia taikka vaihtaa uistinta. No, eiköhän tähänkin lajiin harjaannu ajan mittaa.
- Suurkalastaja
Itse olen huomannut, että pienetkin ahvenet iskevät mielellään kokoonsa nähden isoihin tasureihin kun ovat syönnillään. Usein 7 cm tasureilla on tullut 15-20 g ahvenia. Ja ei mitään sattumakaloja, vaan parhaimmillaan monta kymmentä kpl/reissu. Itse en käytä tasureissani syöttiä, sillä se ei mielestäni kuulu oikeaan tasuripilkintään. Kaikilla on tietysti oma mielipiteensä.Salattu kirjoitti:Mutta itse asiaan. Omaan siis kuusamon tasapaino pro:ita, siniselkänen 5cm ja punaselkäinen 6cm. Voiskohan tollasia 7-20cm ahvenia saada kyseisillä tasureilla kuinkakin todennäköisesti höystettynä toukalla?
Tällainen lyhyt kysymys, jos vesistössä on tosi iso määrä muikkua niin kannattaako uittaa muikunväristä vai jotain ihan muuta? Muista kummin päin tää meni...
Ok kiitokset, toivottasti huomenna hyvä ja aurinkoinen sää niin kipaisen muutaman 1kg ahvenen hakemassa.
Toivottavasti tuo 0,16mm mono kestää mahdolliset isommatkin kalat. Ainakin toistaiseksi oma nostotyylini ei ole ollut kovin väsyttelevä.
Toivottavasti tuo 0,16mm mono kestää mahdolliset isommatkin kalat. Ainakin toistaiseksi oma nostotyylini ei ole ollut kovin väsyttelevä.
Toivotaan siis hyvää säätä...Salattu kirjoitti:Ok kiitokset, toivottasti huomenna hyvä ja aurinkoinen sää niin kipaisen muutaman 1kg ahvenen hakemassa.
0,16 ei kyllä monona kestä ihan mahotonta riuhtomista, mutta malttavaisena poikana väsyttelet ne kiloahvenet herkästi sormituntuman säilyttäen...
Kaikenmaailman tyllejä - erilaisia folioita--> http://www.kalamies.com/foorumi/viewtop ... &start=450
Salattu kirjoitti:Ok kiitokset, toivottasti huomenna hyvä ja aurinkoinen sää niin kipaisen muutaman 1kg ahvenen hakemassa.
Ison ahvenen tasuroinnissa 0,16 mono on ruualla leikkimistä.
"Ihmiset aina moittivat olosuhteita ja ympäristöä. Minä en usko olosuhteisiin. Pystyvät ihmiset tässä maailmassa ovat niitä, jotka etsivät toiminnalleen oikeita olosuhteita, mutta elleivät löydä, tekevät ne" (Shaw)
Joo, olis pitäny vähän paksumpi laittaa, mutta jos se onkien kestää niin eiköhän pilkkienkin kunhan ei haukia tuu. Ehkä sitten ensi talvena paremmat vehkeet, kevään alennusmyynnistä jos löytyis jotain kivaa... Ei sillä, pilkkivehkeet on aika halpoja muutenkin.
Nostatteko siis kalanne ihan käsin siimaa lappamalla kuten itse olen tehnyt? Luultavasti ehtisi karata jos yrittäisi rullata...
Mitä mieltä olette noista vavoista, millaisessa olisi paras tuntuma? Kauheen vähän esiintyy juttua noihin liittyen. Uskoisin helpottuvan kalojen tunnistamisen, jos vapa olisi "parempi". Ison nyt varmaan tuntee aika helposti muutenkin, mutta pieni tekee vain pienen nypäytyksen...
Sori jollei ihan täysin sovellu aiheeseen "tasuriahvenia", aattelin tässä välissä kuitenkin kysäistä.
Nostatteko siis kalanne ihan käsin siimaa lappamalla kuten itse olen tehnyt? Luultavasti ehtisi karata jos yrittäisi rullata...
Mitä mieltä olette noista vavoista, millaisessa olisi paras tuntuma? Kauheen vähän esiintyy juttua noihin liittyen. Uskoisin helpottuvan kalojen tunnistamisen, jos vapa olisi "parempi". Ison nyt varmaan tuntee aika helposti muutenkin, mutta pieni tekee vain pienen nypäytyksen...
Sori jollei ihan täysin sovellu aiheeseen "tasuriahvenia", aattelin tässä välissä kuitenkin kysäistä.
Osta kirpulta 35 senttinen kehivapa. Tuntuma ihan omaa luokkaansa. Siihen kuitua ja päähän pari metrii monoa. Mulla 0,17mm spiderwire kuitusiimana ja 0,28 mono käressä. Ja fluorocarbonista peruke kun vituttaa jättää tasureita hauen suuhun. Ja käsin nostetaan siimasta kalat.Salattu kirjoitti:Joo, olis pitäny vähän paksumpi laittaa, mutta jos se onkien kestää niin eiköhän pilkkienkin kunhan ei haukia tuu. Ehkä sitten ensi talvena paremmat vehkeet, kevään alennusmyynnistä jos löytyis jotain kivaa... Ei sillä, pilkkivehkeet on aika halpoja muutenkin.
- pahakuikka
Mielenkiinnosta kysyisin miksi käytät tota monoa tossa kuidun ja fluoron välissä?qwerty_88 kirjoitti:Mulla 0,17mm spiderwire kuitusiimana ja 0,28 mono käressä. Ja fluorocarbonista peruke
Mä käytän itse 0,30mm monoa pääsiimana ja metrin verran perukkeena on 0,35mm fluoroa.
Pariin kertaan oon laittanut ohuet kuidut kevyempään onkeen, jolla seiskoja ja muita köykäsiä välillä uittelen ja molemmilla kerroilla on siimat vaihtunut takas monofiliin ihan vaan sen takia, että noi mun kuidut on kokoajan kiinni jossain avannon reunoilla. Pitäs varmaan vaan malttaa uittaa rauhallisemmin, niin pääsis tosta ongelmasta.
Parikin syytä. On vähän joustoa ja huomaa kun kala alkaa olla lähellä. Toetää sitten rauhottaa ylösottoa kun uittelee kalaa putkeen.
- pahakuikka
Ok. Samasta syystä itsellä myös leikari tossa siimojen välissä.qwerty_88 kirjoitti:Parikin syytä. On vähän joustoa ja huomaa kun kala alkaa olla lähellä. Toetää sitten rauhottaa ylösottoa kun uittelee kalaa putkeen.
Mulla se fluorocarbon on vaan parikymmentä senttiä pitkä 0,40mm paksu pätkä. Siinä on leikari mutta kuitu ja mono on liitetty solmulla.
-
vilujanalka
Nyt kun tämä juttu lähti ihan hieman peruke -sivuraiteille, niin olettekos huomanneet perukkeella olleen vaikutusta tasurionginnassa? Itellä on ollut lähes aina peruke hauen "pelossa" ja kohtalaisesti siltikin on ahvenia tullut. Useimmiten ollut käytössä ~20cm monni-kevlarlanka -peruke.
Kyllä siitä rantapenkan turvallisesta kalantulosta on luovuttava, jos meinaa isompia saada. Lähtisin aika reilusti syvempiin vesiin, jos kerran kuoretta ja muikkua löytyy. Tuo 5-10 m kuulostaa vielä aika matalalta, ehkä 8-12 m voisi olla parempi arvaus.Suurkalastaja kirjoitti: Jotain pitäisi nyt keksiä, että saisi tuota kalan kokoa nostettua. Olisi hienoa saada tälle talvelle edes muutama kunnon fileahven. En tiedä onko vika paikoissa vai miehessä. Voi olla että jälkimmäisessä.Olen tottunut etsimään ahvenia penkanreunoista, joissa pohja putoaa suhteellisen nopeasti. Näistä paikoista on löytynyt pientä ahventa hyvin, mutta isompia ei ole kuulunut. Pitäisikö lähteä etsimään ahvenia tasapohjilta vai mennä syvempään? Nyt on ahvenia tullut 2-3 m vedestä, eli pitäisikö lähteä rohkeasti kokeilemaan esim. 5-10 m vesiä? Vai kannattaisiko mennä vielä matalampaan, 1-2 m veteen? Olen saanut kaikki suurimmat pilkkiahveneni aika matalasta 1-2 m vedestä, vaikka vesi on ollutkin suhteellisen kirkasta. Tummissa vesissähän tuo on tavallista. Nämä ovat olleet yksittäisiä kaloja, ja samaan aikaan kappalemääräisesti paremmin ahventa on löytynyt ehkä hieman syvemmästä. Toisaalta uskoisin että Kallaveden tyyppisessä järvessä, jossa on hyvin sekä kuoretta että muikkua, isommat ahvenet olisivat selkävesillä niiden perässä. Ehkä syvemmissä vesissä, mutta syvän päällä eikä pohjassa. Olen kuitenkin ihmettelyt, miksi noilta paikoilta mistä saa pienempiä ei sitten tule isompia?
Itse olen löytänyt isompia kaloja selkävesien laajoilta tasamatalilta alueilta. Siellä ei myöskään haittaa, jos jotain pienimuotoista pohjanmuotoa (kuoppa tai patti) löytyy läheltä.
Itselläni on kalan keskikoko noussut n. 100 g tälle kaudelle, kun vaihdoin penkkapaikoilta tasaisemmalle alueelle. Kappalemäärät on pudonneet kyllä vielä entisestäänkin.
Kyllä se siitä lähtee aukeamaan, kunhan saa sen ensimmäisen ajoahvenen. Se on aina se vaikein askel.
Huomattavan vaikeaa se kalan saaminen tuntuu nyt olevan, vaikka paikat ym. pitäisi olla jo hyvin tuttuja.
Lajin helppous viehättää.
- Kaalihäkki
- Pelle Peloton
Hyvä keli oli tänään olla jäällä ja yksi rajapyykkikin tuli saavutettua kun meni huikeat puoli kiloa rikki (522 g.).
Lisäksi tuli muutamia perus 100-150g. paistikkaita...
Ite käytän peruketta, predatoria, enkä kyllä ole huomannut eroa kalantulon määrässä, pikkutasureilla taas käytän punotun pätkää perukkeena.
Ite käytän peruketta, predatoria, enkä kyllä ole huomannut eroa kalantulon määrässä, pikkutasureilla taas käytän punotun pätkää perukkeena.
- Liitteet
-
- ahven 522.jpg (97.68 KiB) Katsottu 5920 kertaa
"Kohtuus kaikessa", sanoi hauenpoikanen kun sisareensa tukehtui.
- Sostakovits da Silva
- Ilmo Tampio Lounasheimo
Kallaveellä tuli käytyä sunnuntaina ja maanantaina. Sunnuntaina klo 10-15 oli aikaa olla.
Hyvä keli oli. Aurinkoinen ja hyvä kävellä. Upotti 5-10 cm.
Kävin penkan reunaa lävitse syvyydet olivat 3-6,5 m.
6 ensimmäisetä reijästä ei mitään, sitten tuli kevyitä tönyjä venemalliin ja kun ei tarttunut useisiin tarjokkaisiiin heitin kultapää super-ässän ja siihen silppu rupesi napsumaan. Noh, siihen jäin jumimaan, ja kokeilin sillin ässää, kultapäätä, harmaata ässää, viherpäätä.
Kuitenkin silppu otti välillä ärhäkkäästi ja välillä taas oli melkoista tönimistä. Tästä reijältä nappasin 40 ahventa. Sitten porailin paikan ympäri ja yhdeltä reijältä 3 ja toiselta 12. Kokeilussa silppu otti myös iso-kuoreeseen ja eepen seiskaan, oli jopa suussa kiinni.
55 ahventa, ja ehkä painoa pussissa 1,5 kg, suurin oli noin 80 g. Selkä istumisesta oli kuin Notre damen kellonsoittajalla, ja tiesi istuneensa. Niska ja alaselän jumit ilmoittivat olemassa olostaan. Silput tuli siivottua. Jäätä/tavaraa oli noin 70 cm. Ensin oli noin Jääkerros joka oli non 30 cm, Pakkaset olivat jäädyttäneet tiukaksi, sitten välikerros kohva, ja noin 40 cm varsinaista jäätä, jossa oli vettä välissä.
Tiistaina menin klo 9.15 samalla paikalle ja kävin vanhat reijät lävitse, mitä noita nyt ois ollut, oisko jotain 15 reikää. Paikka oli ihan kuollut, vain yksi silppu ahven, joka jouti takaisin. Lähdin sitten haahuilemaan tuntemattomille paikoille noin kilometrin päähän aloituspaikasta., jossa en koskaan ollut käynyt. Reiman viereen 6-7,5 syvyyteen vetäisin 3 reikää, ei mitään tapahtumia, sitten 5 metriin ja lopuksi matalaan, jossa vettä oli jään alla noin 1,5 m. Pinnasta tuli kevyitä tärppejä harmaaseen ässään, pohjasta sitten nappasin pikkusiika harmaaseen ässään. Jotain ihmettelyn aihetta kuitenkin.
Tästä sitte haahuilin 400 m eteenpäin, ja porailin reikiä 7,5-4 m syvyyteen. Eepen seiskaan ja pikkujättiläiseen, venemalliin tuli tönyjä, ja jokunen silppu nappasi. Heitin sitten ärsyässän koossa 1. Ja siihen rupesi silppu tönimään ja jokunen silppu tuli. Olin jo luovuttanut pelin. Niitä silppua tuli joku 20 kpl napattua. Niskoihin rupesi jo käymään pään roikottelu, kun joutuu siimaa tarkkailemaan ja silpun tönimistä.Isoin ei ollut varmaan kuin 70 g.
Klo 15 läksin marssimaan autolle. Tulipahan käytyä. Siinä oli tämän talven kallaveen onkimiset. Kallavedeltä on aika vaikea saada sitä pannukarkeata, mutta noilla etsimisillä ei sitä löydäkään. Jos ensi vuonna yrittäisi saada aikaa sen verran, että ei tekisi juosten kusten reissuja.
Hyvä keli oli. Aurinkoinen ja hyvä kävellä. Upotti 5-10 cm.
Kävin penkan reunaa lävitse syvyydet olivat 3-6,5 m.
6 ensimmäisetä reijästä ei mitään, sitten tuli kevyitä tönyjä venemalliin ja kun ei tarttunut useisiin tarjokkaisiiin heitin kultapää super-ässän ja siihen silppu rupesi napsumaan. Noh, siihen jäin jumimaan, ja kokeilin sillin ässää, kultapäätä, harmaata ässää, viherpäätä.
Kuitenkin silppu otti välillä ärhäkkäästi ja välillä taas oli melkoista tönimistä. Tästä reijältä nappasin 40 ahventa. Sitten porailin paikan ympäri ja yhdeltä reijältä 3 ja toiselta 12. Kokeilussa silppu otti myös iso-kuoreeseen ja eepen seiskaan, oli jopa suussa kiinni.
55 ahventa, ja ehkä painoa pussissa 1,5 kg, suurin oli noin 80 g. Selkä istumisesta oli kuin Notre damen kellonsoittajalla, ja tiesi istuneensa. Niska ja alaselän jumit ilmoittivat olemassa olostaan. Silput tuli siivottua. Jäätä/tavaraa oli noin 70 cm. Ensin oli noin Jääkerros joka oli non 30 cm, Pakkaset olivat jäädyttäneet tiukaksi, sitten välikerros kohva, ja noin 40 cm varsinaista jäätä, jossa oli vettä välissä.
Tiistaina menin klo 9.15 samalla paikalle ja kävin vanhat reijät lävitse, mitä noita nyt ois ollut, oisko jotain 15 reikää. Paikka oli ihan kuollut, vain yksi silppu ahven, joka jouti takaisin. Lähdin sitten haahuilemaan tuntemattomille paikoille noin kilometrin päähän aloituspaikasta., jossa en koskaan ollut käynyt. Reiman viereen 6-7,5 syvyyteen vetäisin 3 reikää, ei mitään tapahtumia, sitten 5 metriin ja lopuksi matalaan, jossa vettä oli jään alla noin 1,5 m. Pinnasta tuli kevyitä tärppejä harmaaseen ässään, pohjasta sitten nappasin pikkusiika harmaaseen ässään. Jotain ihmettelyn aihetta kuitenkin.
Tästä sitte haahuilin 400 m eteenpäin, ja porailin reikiä 7,5-4 m syvyyteen. Eepen seiskaan ja pikkujättiläiseen, venemalliin tuli tönyjä, ja jokunen silppu nappasi. Heitin sitten ärsyässän koossa 1. Ja siihen rupesi silppu tönimään ja jokunen silppu tuli. Olin jo luovuttanut pelin. Niitä silppua tuli joku 20 kpl napattua. Niskoihin rupesi jo käymään pään roikottelu, kun joutuu siimaa tarkkailemaan ja silpun tönimistä.Isoin ei ollut varmaan kuin 70 g.
Klo 15 läksin marssimaan autolle. Tulipahan käytyä. Siinä oli tämän talven kallaveen onkimiset. Kallavedeltä on aika vaikea saada sitä pannukarkeata, mutta noilla etsimisillä ei sitä löydäkään. Jos ensi vuonna yrittäisi saada aikaa sen verran, että ei tekisi juosten kusten reissuja.
- Liitteet
-
- IMGP8722harmaa ässä ja pikkusiika.JPG (97.81 KiB) Katsottu 4927 kertaa
Wanderlei César Da Silva. Raha ei tee onnelliseksi, mutta se rauhoittaa hermoja.
Tänään taas retki possujärvelle.
Suunnitelmana oli kopasta kaksi samansuuntaista 7m ja 9m monttua ja näiden välinen matalampi kannas. Kirppuli jäi aamusta tutummille vesille. Kymmenkunta reikää porailin, mutta hiljaista tuntui olevan. Pian alkoi ajatuksiin tulvia ajatus, että ei ne ahvenet syvässä ole näin paksun lumen aikaan. Se, ja paikkaa halkova jäätien pätkä sai suunnitelmat muuttumaan. Verkkojatakin oli verottamassa kaloja. Niinhän se monasti käy, ettei kotona kartalta katsotut paikat sitten perillä niin hyviltä näytäkkään.
Kirppulin luo suunnistin, mutta hiljaista oli sielläkin. Ei muuta kuin etsimään kalaa.
Lähistöltä löytyi vanha uveavanto ja ympärillä oli vähemmän lunta. Merkkejä kaloistakin löytyi. Soittelin Kirppulinkin paikalle ja siinä sitä loppupäivä vierähti. Kyllä oli arkaa ja varovaista kalan otti. Sain 3 filekalaa narrailtua. Kirppuli toistakymmentä toukkavehkeillä. Välivesikalaakin paikalla oli.
Kotona kaloja siivotessa paljastui niiden mahoista pikku särkeä. Tuollaista 3-4cm pitkää osin sulamatonta kalaa oli mahoissa. Taidettiin olla päivä pari myöhässä. Mielessä pyörii tietysti pikkusärkitasuri, mutta myös sellainen juttu että kyllä ne tosi possut ottaa isompaankin, ja erottuupahan joukosta.
Keli oli mukava kovasta tuulesta huolimatta. Liikkuminen kelkalla helppoa ja kävellenkin siedettävää. Mukava oli jäällä olla ja posketkin taitaa punoittaa.
Suunnitelmana oli kopasta kaksi samansuuntaista 7m ja 9m monttua ja näiden välinen matalampi kannas. Kirppuli jäi aamusta tutummille vesille. Kymmenkunta reikää porailin, mutta hiljaista tuntui olevan. Pian alkoi ajatuksiin tulvia ajatus, että ei ne ahvenet syvässä ole näin paksun lumen aikaan. Se, ja paikkaa halkova jäätien pätkä sai suunnitelmat muuttumaan. Verkkojatakin oli verottamassa kaloja. Niinhän se monasti käy, ettei kotona kartalta katsotut paikat sitten perillä niin hyviltä näytäkkään.
Kirppulin luo suunnistin, mutta hiljaista oli sielläkin. Ei muuta kuin etsimään kalaa.
Lähistöltä löytyi vanha uveavanto ja ympärillä oli vähemmän lunta. Merkkejä kaloistakin löytyi. Soittelin Kirppulinkin paikalle ja siinä sitä loppupäivä vierähti. Kyllä oli arkaa ja varovaista kalan otti. Sain 3 filekalaa narrailtua. Kirppuli toistakymmentä toukkavehkeillä. Välivesikalaakin paikalla oli.
Kotona kaloja siivotessa paljastui niiden mahoista pikku särkeä. Tuollaista 3-4cm pitkää osin sulamatonta kalaa oli mahoissa. Taidettiin olla päivä pari myöhässä. Mielessä pyörii tietysti pikkusärkitasuri, mutta myös sellainen juttu että kyllä ne tosi possut ottaa isompaankin, ja erottuupahan joukosta.
Keli oli mukava kovasta tuulesta huolimatta. Liikkuminen kelkalla helppoa ja kävellenkin siedettävää. Mukava oli jäällä olla ja posketkin taitaa punoittaa.
Tänään oli pitkään odotettu keikka, kun lähdin tutustumaan uusiin vesiin. Monesti on jo reissu lykkääntynyt, kun en ole halunnut tehdä ensimmäistä reissua huonoissa olosuhteissa. Nyt oli kuitenkin reipasta tuulta ja muutenkin kalakelin oloinen keli, joten ensivisiitin aika oli otollinen.
Ensimmäinen tunti meni ilman tärpin tärppiä, kun kokeilin muutamat gps-paikat joista ei kalaa löytynyt. Erään vedenalaisen niemen reunasta löytyi kuitenkin kaloja. Pitkään luulin että alueella oli harvakseltaan yksittäisiä kaloja, kun ei tullut kuin muutama kala/reikä. Mukavasti niistä kyllä kertyi painoa, kun koko oli hyvää. Jossain vaiheessa huomasin, että olin jättänyt alueen keskelle ison alueen kokonaan ilman reikää, joten siihen vielä viimeinen reikä. Tuosta tulikin päivän paras putki, ja reppukin alkoi olla sopivasti täynnä.
Sillin kasi oli tänään paras pilkki, ja aika moni kala otti kesken pohjapomputusten. Jokusia kaloja sain reilusti ylempääkin. Tuo kuvassa näkyvä sillin kasin välimallin väri on hyvä ratkaisu niihin tilanteisiin, kun ei pysty arvaamaan syökö ahvenet kuoretta vai ahventa. Tällä kertaa mahoista löytyi pieniä ahvenia.
Kympin kärki oli mukavat 3,386 kg, mikä antaa kummasti motivaatiota poiketa tuolla toistekin.
Näin mielikuvituksellista kuvaa ei olekaan tainnut kukaan vielä laittaa tänne. Vapa, puntari ja ahvenia.

Ensimmäinen tunti meni ilman tärpin tärppiä, kun kokeilin muutamat gps-paikat joista ei kalaa löytynyt. Erään vedenalaisen niemen reunasta löytyi kuitenkin kaloja. Pitkään luulin että alueella oli harvakseltaan yksittäisiä kaloja, kun ei tullut kuin muutama kala/reikä. Mukavasti niistä kyllä kertyi painoa, kun koko oli hyvää. Jossain vaiheessa huomasin, että olin jättänyt alueen keskelle ison alueen kokonaan ilman reikää, joten siihen vielä viimeinen reikä. Tuosta tulikin päivän paras putki, ja reppukin alkoi olla sopivasti täynnä.
Sillin kasi oli tänään paras pilkki, ja aika moni kala otti kesken pohjapomputusten. Jokusia kaloja sain reilusti ylempääkin. Tuo kuvassa näkyvä sillin kasin välimallin väri on hyvä ratkaisu niihin tilanteisiin, kun ei pysty arvaamaan syökö ahvenet kuoretta vai ahventa. Tällä kertaa mahoista löytyi pieniä ahvenia.
Kympin kärki oli mukavat 3,386 kg, mikä antaa kummasti motivaatiota poiketa tuolla toistekin.
Näin mielikuvituksellista kuvaa ei olekaan tainnut kukaan vielä laittaa tänne. Vapa, puntari ja ahvenia.
Lajin helppous viehättää.
Hienoa meininkiä Myllärillä ja komeita aposia! Yli 3kg kympin kärki on aina komea tulos. 
Länkyn minipossuja, pari on reilu nelisatasta.

Uploaded with ImageShack.us
Länkyn minipossuja, pari on reilu nelisatasta.

Uploaded with ImageShack.us
- Suurkalastaja
Komeita kaloja myllärillä ja Samilla!!
Pitää lähteä syvempiä vesiä pilkkimään. Huominen, lauantai ja sunnuntai tarkoitus tasuroida Kallavedellä. Toiveena löytää paremman kokoista kalaa ja saada homman juonesta kiinni.
Kireitä!
Kiitos, tuo auttoi paljon.mylläri kirjoitti: Kyllä siitä rantapenkan turvallisesta kalantulosta on luovuttava, jos meinaa isompia saada. Lähtisin aika reilusti syvempiin vesiin, jos kerran kuoretta ja muikkua löytyy. Tuo 5-10 m kuulostaa vielä aika matalalta, ehkä 8-12 m voisi olla parempi arvaus.
Itse olen löytänyt isompia kaloja selkävesien laajoilta tasamatalilta alueilta. Siellä ei myöskään haittaa, jos jotain pienimuotoista pohjanmuotoa (kuoppa tai patti) löytyy läheltä.
Itselläni on kalan keskikoko noussut n. 100 g tälle kaudelle, kun vaihdoin penkkapaikoilta tasaisemmalle alueelle. Kappalemäärät on pudonneet kyllä vielä entisestäänkin.
Kyllä se siitä lähtee aukeamaan, kunhan saa sen ensimmäisen ajoahvenen. Se on aina se vaikein askel.
Huomattavan vaikeaa se kalan saaminen tuntuu nyt olevan, vaikka paikat ym. pitäisi olla jo hyvin tuttuja.
Kireitä!
Morjens,
Meikeläisellä olisi semmonen tyhmä kysymys, joka tuli mieleen viime pilkkireissulla, kannattaako tasuria uittaa jos kala on huonola syönnillä eikä meinaa ottaa pystyynkään?
Ja pannukarkeaa ahventa tavoitellaan. Anteeksi ot.
Meikeläisellä olisi semmonen tyhmä kysymys, joka tuli mieleen viime pilkkireissulla, kannattaako tasuria uittaa jos kala on huonola syönnillä eikä meinaa ottaa pystyynkään?
Ja pannukarkeaa ahventa tavoitellaan. Anteeksi ot.
eilen kaverin kanssa eteläisellä uusilla paikoilla. aamun eka reikä anto yhen sormen mittasen ja toisen n.300 grammasen seuraava reikä anto muutaman pikkusen lisää ja siitä sitten etsimään uusia paikkoja. kokeiltua tuli morria pystyä ja tasuria mutta ei millään mitään eri syvyyksistä riippumatta. No päätöksiä oli tehtävä.... Takaisin aamusille paikoille ja pelkkää tasurin uittoa tai siis muutama sata metriä eroa aamusiin paikkoihin. Eka reikä tasurin heiluttelua joku 5min ja sitten tämähtää n.400grammanen löysi tiensä jään päälle pilkin lasku alas ja sama homma toistu kaverille vislaus että kalaa on alla..... No kaveri kokeili omalla reijällä n. sadan metrin päässä meni minuutti niin huuto alkaa kuulua että isoo on alla sielläkin eka kala minkä kaveri sai oli 650g. No mulla hiljeni oma reikä ja siitä nopea siirtyminen kaverin luokse. kaverilla tais olla jo tässä vaiheessa 5 possua jäällä. siitä n. 10 metrin päähän reikä ja kalaa alko nousta ihan sopivaan tahtiin suurin osa oli vielä pääty koukuista kiinni. Itellä oli isoin 600g ja kaloja kotiin 19kpl ja 5.5kg. Vettä paikoilla oli jään alla n.2.5m eli matalassa olivat. jos vaikka ens viikolla pääsis kopasemaan saman paikan odotukset on korkeella
Kuvaakin ois kännyllä isoimmasta mutta nyt ei saa siirrettyä
Kuvaakin ois kännyllä isoimmasta mutta nyt ei saa siirrettyä
- pahakuikka
Hmm...haiskahtaa provoltaM-P kirjoitti:kannattaako tasuria uittaa jos kala on huonola syönnillä eikä meinaa ottaa pystyynkään?
Juuri näin kuinka pahakuikka sen ilmoitti. Vieroituskin pystypilkistä onnistuu ilman nicotinellia tai vastaavia tuotteitapahakuikka kirjoitti:Hmm...haiskahtaa provoltaM-P kirjoitti:kannattaako tasuria uittaa jos kala on huonola syönnillä eikä meinaa ottaa pystyynkään?Ilman muuta tasuria kehiin. Kyllä se pystypilkki unohtuu sit ajan kanssa
Autuaita ovat puupäät sillä he eivät huku.